"De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:31

kohtje schreef:
Misschien zouden de fokkers zich wat meer op huis tuin en keuken ruiters. Er worden veel mooi en goede paarden gefokt maar veel zijn er niet te rijden voor een gewone ruiter.

Ben ik niet met je eens.
De ruiters zouden wat meer zelfkennis moeten hebben voordat ze een paard aanschaffen.

Anoniem

Re: "De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:36

Dat is wat ik ook steeds roep.

Misschien moet je gewoon geen sensibel paard aanschaffen als je geen gevoel in je handen en je kont hebt, en dat probleem hebben nogal wat ruiters.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:36

Ik denk idd dat het een groot probleem is om als fokker je paard (betaalbaar) bij een professionele ruiter te laten rijden.
Ik ben bang dat de kosten die daar bij ontstaan zich niet terug verdienen.
Bovendien zijn er genoeg "professionel "ruites die ik beroerder vind sturen dan sommige amateurs!!

Vorig jaar bij Jumping Amsterdam b.v won een Italiaan de grote prijs met een inieminie Quick star.
Wat reed die man beroerd.
En wat was hij achter de beweging en wat stoorde hij dit super springende beest op alle fronten.
Sneu gewoon.
Ook al won hij de grote prijs....
Ik wou m niet op mijn paarden!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:38

Yamcha schreef:
Dat is wat ik ook steeds roep.

Misschien moet je gewoon geen sensibel paard aanschaffen als je geen gevoel in je handen en je kont hebt, en dat probleem hebben nogal wat ruiters.

Ik snap dat niet.
Ik ben ook geen super ruiter en ik wil me graag save op een paard voelen.
Dus ik stap niet op een Jazz of straks op mijn eigen Numero uno die voor elk blaadje aan de haal gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:43

Ik wil me ook safe voelen.

Ik ben dol op paarden die wat sensibel zijn qua rijden, ik vind het heerlijk dat ik mijn been aanleg en hij gelijk naar voren wil, super. Maar wil er wel een die een beetje cool in 't koppie is, anders zit ik er gelijk weer zo gespannen op, ken mezelf wat dat betreft, en dat doet mijn coördinatie geen goed, dan geef je toch weer een beenhulp die je niet bedoelde en :wave:

Nah, voor mij geen Jazz...... maar een Haffie word ik ook niet blij van.....

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:46

Nee ,voor mij ook geen haffie!
Ik heb momenteel de 4 jarige friese ruin van mijn echtgenoot onder het zadel terwijl ik anti fries ben.
Maar deze heeft zoveel werklust ,temperament en aanleg dat ik vreselijk gezwicht ben.
Vooral na een hele lelijke valpartij van mijn eigen WPN-er!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:50

Ik overweeg een lekkere stevige Groninger als ik een eigen paard zou kopen. Al heb ik eens een heel fijne NRPS gereden, en lekkere KWPN-ers ook.

Als ze maar een fijn mondje hebben, los in 't lijf, lenig, en goed aan de hulpen (en warmbloed). Helemaal goed.
Al rijd je dat er zelf ook in, maar 't paard moet er ook aanleg voor hebben. Maar een hete donder hoeft niet om mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:51

[***] schreef:
De constatering van Swaab kan dan wel de juiste zijn, maar je kan het ook omdraaien. Waarom zoveel toppaarden fokken als er niet genoeg topruiters zijn om ze te rijden?

Volgens mij wordt een toppaard pas een toppaard onder een top ruiter. Waarom zou een niet topruiter er last van hebben dat zijn/haar paard eventueel topprestaties zou kunnen leveren, als hij zelf tevreden is met de basis.

Het is hier al meerdere malen gezegd een ruiter moet geen paard kopen dat boven zijn kunnen gaat, ik zou dat willen aanvullen met hetgeen voortdurend gebeurt.
Een onervaren of middelmatige ruiter moet geen jong onervaren paard kopen.
Juist daarom komen er zoveel paarden op de markt die verpest zijn en dan het stempel slecht karakter krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:55

Dat is waar.

Maar Sarabande, het is ook zo dat vaak een Jazz of een Gribaldi of een Ferro het stempel rotkarakter krijgt, terwijl dit vaak niet zo is, een toppaard hoeft toch niet gelijk een waardeloos karakter te hebben?

Ik heb een heel lieve Jazz gekend, alleen moest je bij hem erg goed je beloningen en correcties timen, hij kon heel goed links leggen (echt een slim paard) maar als je je beloning niet goed timede, leerde je hem heel snel iets verkeerds aan. Misschien dat die paarden daarom zo snel dat stempel krijgen?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:10

UItzonderingen bevestigen de regel.
Er zijn heus wel brave Jazzen of noem maar op.
Maar het gros is voor de gewone ruiter niet makkelijk.
Dat is gewoon een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:13

Dat is omdat de gemiddelde ruiter gewoon geen bal van opvoeden snapt. Of ze zijn te soft, of te hard en vaak op de verkeerde momenten. Een Jazz pikt dat niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:14

Yamcha schreef:
Dat is waar.

Maar Sarabande, het is ook zo dat vaak een Jazz of een Gribaldi of een Ferro het stempel rotkarakter krijgt, terwijl dit vaak niet zo is, een toppaard hoeft toch niet gelijk een waardeloos karakter te hebben?

Ik heb een heel lieve Jazz gekend, alleen moest je bij hem erg goed je beloningen en correcties timen, hij kon heel goed links leggen (echt een slim paard) maar als je je beloning niet goed timede, leerde je hem heel snel iets verkeerds aan. Misschien dat die paarden daarom zo snel dat stempel krijgen?

Als iemand die geen gevoel en kennis van zaken heeft zon dier in handen krijgt belandt het vroegtijdig bij de slager en is er weer een rot Jazz toe te voegen aan het lijstje.

Daarom is het belangrijk dat mensen eerst zelfkennis hebben alvorens een paard aan te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:15

Wij zijn het eens :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:20

Yamcha schreef:

Maar hebben weinig inbreng, helaas. Mensen die denken verstand van paarden te hebben luisteren meestal toch niet naar raad, zelfs al zijn ze zichzelf al een paar keer ten koste van paarden tegengekomen.
Want en daarmee is de cirkel weer rond, het is altijd de schuld van het paard en de volgende zet is dat het de schuld van de fokkers is...... :Z :z

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:03

En anders is het gewoon de schuld van je zadel. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:03

sarabande schreef:
Yamcha schreef:

Maar hebben weinig inbreng, helaas. Mensen die denken verstand van paarden te hebben luisteren meestal toch niet naar raad, zelfs al zijn ze zichzelf al een paar keer ten koste van paarden tegengekomen.
Want en daarmee is de cirkel weer rond, het is altijd de schuld van het paard en de volgende zet is dat het de schuld van de fokkers is...... :Z :z

Nee, je zou toch eens de schuld bij jezelf moeten zoeken.

Veel makkelijker om die bij het paard en de fokker te leggen......

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:25

Een deel van het probleem voor veel ruiters zou zijn opgelost wanneer ze een ervaren paard zouden kopen, fijn gereden en betrouwbaar. Maar dat willen ze niet, want een jonge belofte is veel interessanter, ook al kunnen ze dat groene paard niet opleiden.
Ik vind heel veel KWPNers die ik op wedstrijd zie overigens nog opvallend vergevingsgezind!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:28

sportfokker schreef:
Een deel van het probleem voor veel ruiters zou zijn opgelost wanneer ze een ervaren paard zouden kopen, fijn gereden en betrouwbaar. Maar dat willen ze niet, want een jonge belofte is veel interessanter, ook al kunnen ze dat groene paard niet opleiden.
Ik vind heel veel KWPNers die ik op wedstrijd zie overigens nog opvallend vergevingsgezind!!

Ik ook.

Vroeger vonden we dat jonge/onervaren ruiters moesten worden opgeleid door ervaren leerpaarden, en jonge paarden moeten worden opgeleid door ervaren ruiters. Dat werkte goed. Helaas is er van die wijsheid nog maar weinig over ;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:36

Ja daar zou weer naar terug gegaan moeten worden,ik ben het met alles eens wat verder gezegd word.Maar goed,heel goed naar jezelf kijken is niet makkelijk.En ik merk dat er op sommige stallen hele culturen zijn van: het paard de schuld overal van geven.Hoeveel ruiters hoor je niet zeggen: hij is echt stout vandaag.Maar waar dat vandaan komt daar kijken ze niet naar,dan krijg je inderdaad die rotjazzen etc.

Heel erg gebrek aan kennis en kunde,en inderdaad die egotripperij in de dressuursport.Iedereen wil een Totilas look a like en begrijpelijk want met een mooi talentvol paard scoor je ook weer hoger dan met een gemiddeld paard.{met een mischien beter passend karakter}

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:41

Maar dan toch even een vraag van mijn kant. Stel je hebt een toppaard gefokt en wilt dat paard verkopen. Koper 1 heeft een veel te klein budget maar kan het paard fantastisch rijden. Koper 2 heeft een hele dikke portemonnaie en kan totaal niet rijden. Aan wie verkoop je het paard?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:14

Joki schreef:
Maar dan toch even een vraag van mijn kant. Stel je hebt een toppaard gefokt en wilt dat paard verkopen. Koper 1 heeft een veel te klein budget maar kan het paard fantastisch rijden. Koper 2 heeft een hele dikke portemonnaie en kan totaal niet rijden. Aan wie verkoop je het paard?

Dat ligt aan veel factoren. Kan de fokker zich permitteren er geld bij te leggen, geloof je als fokker in de eerlijkheid van de mensen, voor hetzelfde geld verkoopt de talentvolle koper jouw paard binnen afzienbare tijd met dikke winst, etc etc.

Als fokker probeer je een zo goed mogelijk gezond paard te fokken, en dat kost meer dan het opbrengt, dus de meeste fokkers zullen wel voor winst gaan, mede omdat als je je paard verkocht hebt je er niets meer over te zeggen hebt.
Misschien zet die koper met de dikke beurs er na een tijdje wel een goede ruiter op, alles kan.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:40

Joki schreef:

Koper 2!!!

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:43

soms heb je van die momenten dat het lijkt alsof het alleen maar gaat om het labeltje dat aan het paard hangt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:47

Sarabande ik had voor de eenvoud even alle andere factoren buiten beschouwing rijden. Dus ze kopen allebei het paard om het zelf te gaan en blijven rijden.

Kijk en op het moment dat de fokkers (heel terecht in mijn ogen) kiezen voor koper 2 komen toppaarden niet bij topruiters terecht (er van uitgaande dat ze het paard voor zichzelf kopen) en dat kan je nog zo vervloeken maar het effect blijft hetzelfde. Het paard is te goed voor de ruiter en je weet nooit of die ruiter zijn niveau wil aanpassen aan het paard of het paard aanpassen aan zijn niveau

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:51

Joki schreef:
Kijk en op het moment dat de fokkers (heel terecht in mijn ogen) kiezen voor koper 2 komen toppaarden niet bij topruiters terecht

Dat is helemaal niet waar, want vaak zijn degene die weinig willen geven ook degenen die niet weten wat kwaliteit is. Topruiters hebben er geld voor over als ze een echt goed paard tegen komen.

Maar dit is niet een situatie die veel fokkers meemaken, omdat wij ze of als veulen, of als 3 jarigen verkopen, dan weet je nog niet of ze top kunnen presteren.