Waar Sjetlander kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:27

Ik heb ooit een NMPRS hengst met papieren voor 75 euro gekocht. Was wel toen nog een veulen. Ik denk dat je voor de oudere shetlanders wat meer moeite moet doen. Zet bv een advertentie op MP.

Bij mij staat een shetlander van zo'n 80 cm bij een haflinger van 1.43. Dus ik denk dat wel moet kunnen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:29

Dat kan ik snappen, dus pony wordt vooral gezelschapsdier.
Nouja prima, maar óók een gezelschapsdier mag toch best ietsje kosten?
'uiterlijk maakt niet uit'; dus als 't beest compleet scheef op z'n benen staat zal jou het niet uitmaken?

als jij er niet veel voor over hebt kan je beter gaan zoeken naar iemand die z'n paard/paarden/pony's bij jou op het land wil zetten en daar kun je zelfs wel wat geld voor vragen; vang je geld én heb je gezelschap voor je paard.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:34

JoyCiej007 schreef:
Tsja, als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, ga vooral je gang.
Waarom is iedereen zo gebrand op die ontzettend goedkope prijzen? Een kwpn'er koop je toch ook niet zomaar voor 500 euro, dan is er vaak toch wat mis mee?

De enige shetten die vaak voor 50 euro worden verkocht zijn papierloze jonge hengstjes, op de paardenmarkten bijv.

De shetmarkt is ontzettend ingestort, met dank aan de mensen die maar papierloze 'worsten' blijven verkopen. Als jij er daar 1 van koopt help jij daar zogezegd aan mee.

Voor 50 euro kun je niet veel verwachten; sterker nog, het gros wat wordt aangeboden zijn te ver doorgefokt en hebben geen correcte bouw, staan niet correct op de benen, x-benen, onder/bovenbeet, waterhoofd, dwerggroei, zwakke achterhand, etc. etc.

Wij hadden hier afgelopen zomer een NSPS merrie mét goed papier te koop, 2,5 jaar superleuk beestje, doet geen vlieg kwaad, heel mak en lief in de omgang, ook een superkinderpony qua karakter, bomproof met erg mooie gangen.
We mochten in onze handjes klappen toen we er uiteindelijk na maanden toch nog €300,= voor wisten te krijgen; want iedereen hoort 'dat je al een shet voor 50 euro hebt', dus wordt je als serieuze fokker uitgemaakt voor vanalles en nog wat, dat je 300 euro durft te vragen.
Je weet dan wel wat je hebt.

Als je voor de aanschaf slechts 50 euro over hebt zou ik me toch eens achter m'n oren krabben of je uberhaupt wel een pony zou moeten kopen.

En waarom de grotere duurder zijn.... tsja waarom is een M/Z dressuurpaard duurder dan een B recreatiepaard?
Met grotere shetten kun je 'meer'; als ik er 1 bij zou kopen zou ik 't liefst ook zo groot mogelijk willen, vanwege mijn doel. Heb ze niet als grasmaaiers maar als sportpony's. De echte mini's kun je ook prima inspannen hoor, maar zo intensief rijden als wat ik doe met de wat grotere maat is voor die hele kleintjes niet echt weggelegd.

En waarom zou het verschil tussen E pony en shet te groot zijn, waarom zou dat niet kunnen? Ken er zat met een 'groot' paard en een shet er bij, dat gaat prima, je zal misschien wel je omheining wat aan moeten passen.

Ik vind het jammer dat het op deze toon moet.
Deze zin vind ik nog wel het ergst van alles:
Als je voor de aanschaf slechts 50 euro over hebt zou ik me toch eens achter m'n oren krabben of je uberhaupt wel een pony zou moeten kopen.

Zoals ik al aangegeven had.
Ik heb het geld wel, maar ik had gehoord dat de ook voor zoweinig weg gingen en ik kan dat niet vinden en vroeg me af hoe dat zat.
En nee hij zal niets te kort komen.
En mij maakt het geen donder uit of ie papieren heeft of niet.

Ik hoop dat je bij het lezen van dit bericht inziet dat je het wel eens heel anders had kunnen brengen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:39

JoyCiej007 schreef:
Dat kan ik snappen, dus pony wordt vooral gezelschapsdier.
Nouja prima, maar óók een gezelschapsdier mag toch best ietsje kosten?
'uiterlijk maakt niet uit'; dus als 't beest compleet scheef op z'n benen staat zal jou het niet uitmaken?

als jij er niet veel voor over hebt kan je beter gaan zoeken naar iemand die z'n paard/paarden/pony's bij jou op het land wil zetten en daar kun je zelfs wel wat geld voor vragen; vang je geld én heb je gezelschap voor je paard.

Dit vind ik ook weer zo'n belachlijke reactie.
Al is ie pimpelpaars dan maakt het me nog niet uit.
Als ie last heeft van zijn bouw of iets dergelijks tuurlijk wel.

Als je me zou kennen zou je je wel eens heel erg achter de oren krabben over waarmee je allemaal mee uithaald.
Ik laat nooit een dier leiden en alle dieren worden hier altijd keurig netjes verzorgd.

Ik hoop dat het wat vriendelijker kan nu.

Vjestagirl

Re: Waar Sjetlander kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:41

Bokt is nogal allergisch voor paarden die voor 50 euro van de hand gaan omdat ze geen papieren hebben. En jouw berichtjes zijn ook niet echt aardig...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:41

Vjestagirl schreef:
Bokt is nogal allergisch voor paarden die voor 50 euro van de hand gaan omdat ze geen papieren hebben. En jouw berichtjes zijn ook niet echt aardig...

En waarmee ben ik dan niet vriendelijk???

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:43

"Ik hoop dat je bij het lezen van dit bericht inziet dat je het wel eens heel anders had kunnen brengen."

Je moet het zelf weten.

Overgens is het heel vaak zo dat mensen die een zo goedkoop mogelijke shetlander zoeken het idd niets kan schelen als de bouw verkeerd is etc. Vandaar dat er zo gereageerd wordt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:47

Vjestagirl schreef:
"Ik hoop dat je bij het lezen van dit bericht inziet dat je het wel eens heel anders had kunnen brengen."

Je moet het zelf weten.

Overgens is het heel vaak zo dat mensen die een zo goedkoop mogelijke shetlander zoeken het idd niets kan schelen als de bouw verkeerd is etc. Vandaar dat er zo gereageerd wordt

Nou ik zou niet weten wat ik daar onvriendelijk mee deed.
Maar goed.
Vind juist nadat er zo aanvallend naar me gereageerd werd ik juist heel netjes en rustig bleef.

Mij maakt het dus nogmaals wel uit hoe het met het dier gaat alleen de kleur boeid me niet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:53

Nogmaals ik hoop dat het gewoon vriendelijk en leuk hier kan blijven.
Ik vroeg alleen maar om info.

Rellen doet men ergens anders maar.

Bedankt voor de rechtis van de rest.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:02

ik kan JoyCiej007 d'r reactie kan ik goed begrijpen.
Zeker gezien het aantal niet correcte pony's die er in die handel omgaan, en waar ook mee word gefokt.

Nou is het jou bedoeling het als gezelschap te houden.
Dan nog zou ik heeel goed opletten.
Want zoals al eerder gezegt voor 50 euro heb je vaak , 1 hengst , 2 veulen , 3 papierloos en 4 als ze ouder zijn zoals jij wil , vaak niet correct. ( wat nu niet voor problemen kan zorgen maar misschien wel in de toekomst ;) )
Dus mijn conclusie :
Oudere correcte en gezonde ruin is niet te vinden , mits je een uitzondering met veel geluk treft.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:03

jackgirl schreef:
ik kan JoyCiej007 d'r reactie kan ik goed begrijpen.
Zeker gezien het aantal niet correcte pony's die er in die handel omgaan, en waar ook mee word gefokt.

Nou is het jou bedoeling het als gezelschap te houden.
Dan nog zou ik heeel goed opletten.
Want zoals al eerder gezegt voor 50 euro heb je vaak , 1 hengst , 2 veulen , 3 papierloos en 4 als ze ouder zijn zoals jij wil , vaak niet correct. ( wat nu niet voor problemen kan zorgen maar misschien wel in de toekomst ;) )
Dus mijn conclusie :
Oudere correcte en gezonde ruin is niet te vinden , mits je een uitzondering met veel geluk treft.

Hier ben ik het mee eens :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:03

Vjestagirl schreef:

Je moet het zelf weten.

En dat is idd precies waarom ik zo reageer; niets persoonlijks naar jou TS maar ik op mijn beurt vind het gewoon heel erg dat mensen tegenwoordig maar zo weinig geld voor een shet over hebben, in het algemeen. Men denkt dat shetten lekker goedkoop zijn, je koopt er eentje van de markt voor 50 euro, zet de papierloze hengst van de buren er even op en huppa meer pony's voor in de worst is het resultaat.
Ik durf zelfs zo ver te gaan dat ik kan zeggen dat het ras aan het 'verloederen' is; elke shet die onder de waarde verkocht wordt is er 1 te veel, er is een overschot aan shetten in nederland, er worden zat goede en leuke pony's aangeboden, als je goed zoekt op MP zitten er hele leuke beestjes bij, leuk papier, goed gebouwd, leuk in de omgang. Wat is er dan mis mee om daar 300 euro voor te betalen?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:04

Hier in de buurt wordt wel gefokt met Shetlanders in het bezit van papier. Ik geloof dat ze deze pony's voor weinig van de hand doen de laatste tijd, mijn buren hebben er in 3 jaar 2 gekocht en het zijn prima pony's.

Je moet dus een beetje geluk hebben en wat rondkijken, maar niet zomaar een goedkoop paardje ergens vandaan halen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:06

Dennis en Elinaa op bokt zijn ook serieuze fokkers en hebben misschien ook nog wel wat leuks voor je. Ook geen torenhoge prijzen maar wél leuke pony's met kwaliteit en papier.
Maar als je dus een volwassen/wat oudere ruin zoekt, is dat al wat lastiger, helemaal dus voor die prijs.
Voor 50 of 100 euro koop je vaak ook geen ruin; dan hebben ze vaak niet eens de castratiekosten er uit gehaald.
Nu hebben wij zelf €85,= incl. btw betaald voor castratie onder algehele narcose op de kliniek, maar er zijn er zat die daar al een paar honderd euro aan kwijt zijn, dan doe je zo'n beestje ook niet voor 100 euro van de hand lijkt me.
Merrie's en ruinen zijn ook meer 'gewild', dus betaal je daar ook naar.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:12

Jammer dat er zo gereageerd wordt op een -helemaal na de uitleg van TS- helemaal niet zo'n vreemde vraag.
Omdat het hier onnodig persoonlijk wordt en het niet meer gaat over de oorspronkelijke vraag van TS, hier een slotje.