Dit vind ik nu echt doodzonde en stom!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:48

Heb je ook weleens gedacht aan het veulen? Wat voor leven gaat dat tegemoed?
Ik vind als je nieuw leven op de wereld wilt gaan zetten, dat je daar over na moet denken en niet alleen doen omdat het "leuk" is.... Je hebt een verantwoording naar dat dier toe....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 00:11

Waarom ben jij niet even tolerant tegenover jouw zus als die tegenover jou. Je doet toch precies hetzelfde Koortje. Je opende al het 4e topic over een hengst voor jouw merrie

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 00:33

misschien is het dom om een merrie met goede papieren te laten dekken door een hengst zonder papieren..

Maar er zijn genoeg mensen die een haflinger of ander veulen/paard zonder papieren koopt

ik heb zelf ook 2 hengsten zonder papieren
en ik heb er veel plezier van

dus wat voor paard je ook koopt met of zonder papier
maak niet uit als je er maar plezier van hebten als het beestje maar lief is

en het is natuurlijk haar eigen keus je kunt er wat van zeggen
maar als ze het echt graag wild dan doet ze het toch wel
het is jammer voor de bloedlijn van der haflinger

en ik heb ook al vaker gehoord dat fokken met paarden zonder papieren erg veel risico is
en daar komt bij dat je maar net iemand moet vinden die een veulen zonder papieren wilt kopen

probeer om redelijk tegen over je zus te zijn en verteld haar wat voor koste ze kwijt is aan de DA en alles erom heen want wat ze er voor uit geeft krijgt ze er waarschijnlijk niet voor terug

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 01:01

Heel eerlijk gezegd zou ik mijn kont tegen de krib gooien als ik jouw zus was, en de merrie gewoon laten dekken. Ik denk niet dat je het met dit soort acties beter maakt.
Het is haar pony en haar beslissing. Of jij er achter staat of niet doet niet ter zake.
En als je het op deze manier speelt win je daar niks mee.
Als had ik een belgische merrie, en wilde ik die door een arabier laten dekken dan was dat nog mijn zaak. Verder matig ik me geen oordeel aan, ik heb geen verstand van fokken.
Voor de verkoopbaarheid van een veulen zou een met papier beter zijn denk ik. Maar zelfs daar kun je niks van zeggen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 07:33

sarabande schreef:
Waarom ben jij niet even tolerant tegenover jouw zus als die tegenover jou. Je doet toch precies hetzelfde Koortje. Je opende al het 4e topic over een hengst voor jouw merrie


Ja hoor, dat dacht ik dus niet...

En dit is niet hetzelfde. Mn zus heeft dit in een week snel snel beslist, en koos daarbij voor de makkelijkste optie, namelijk deze hengst kiezen omdat ie in de buurt stond. Ze kent de afstamming geeneens, en heeft zich ook niet georienteerd in wat andere mogelijkheden zouden kunnen zijn.
Wat ik doe, is nu al mezelf orienteren voor EVENTUEEL volgend jaar. In deze orientatie vergelijk ik paarden die mensen adviseren, en zoek zelf ook naar een eventueel geschikt paard. Verder heeft Kore goede papieren en is naar mijn weten gezond. Ik zou haar nader kunnen laten onderzoeken, en wie zegt dat ik dat niet ga doen? En wie zegt dat ik daar bij een hengst niet naar ga kijken? Sorry Sarabande, ik vind dit niet te vergelijken. Kore is dan wel geen ster of wat dan ook, maar er zit wel een goed papier bij, en bij de hengst zal dat ook zitten. Nogal een verschil met wat mn zus doet, in een weekje of misschien twee dit even snel beslissen!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:20

Het dekgeld van de gemiddelde hengst is 220 euro. Voor de bewezen hengsten tot 275 euro. Dus geen 150 zoals werd beweerd. Maar goed, dat doet er niet toe. Je hebt er hele maal niet bij vermeld of die hengst uberhaubt wel lelijk is. Tenminsten, dat kan ik me niet herrinneren en het stond niet in het kopje. "Alleen 1 of andere hengst waarvan het me niet zou verbazen als hij geen papieren heeft." Vertel eerst eens hoe hij eruit ziet. Als er bovendien een "normaal" mooi veulen uitkomt, zal hij echt wel te verkopen zijn, en anders kan je het als nog door middel van een keuring in het stamboek laten inschrijven. Ik zie het probleem niet zo. Ik denk niet dat zij het risico gaat nemen dat ze met een "mislukt" veulen komt te zitten. Maar ik geef toe dat ze er niet lang over heeft nagedacht. misschien kun je haar voorstellen om een jaar te wachten om te kijken hoe het veulen van het paard van haar vriendin eruit ziet. En probeer er anders eens achter te komen of hij echt geen papieren heeft. Wat is zijn naam? Dan wil ik wel kijken of ik erachter kan komen of hij papieren heeft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:24

[quote="Koortje
Ja hoor, dat dacht ik dus niet...
Verder heeft Kore goede papieren en is naar mijn weten gezond. Kore is dan wel geen ster of wat dan ook, maar er zit wel een goed papier bij[\quote]

De onzekerheden bij jou lijken mij even groot als bij je zus. Het gaat om acceptatie van wat anderen met hun paarden/ponnies willen en een eerlijke kijk op jezelf.
Jij luisterd absoluut niet naar raad die jou niet aanstaat, in vorige topics over Kore is dat duidelijk geworden.
Meet je dan ook geen oordeel aan over datgene wat je zus wil.
En anders vecht dit gewoon thuis uit.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:28

DeesDeBest"]
[quote="Anoukie schreef:
Goh ik hoor het al, we hebben er weer een echte paardenkenner bij,... Scheve mond Slapen
Enne, waar zou jij je hafveulen zonder papieren dan in willen laten schrijven??


Misselijk Misselijk Doe niet zo sarcastisch met je domme opmerkingen. Je hebt altijd nog andere (hulp)stamboeken. En alsof een stamboek/ en of papieren het belangrijkste is op de aardbol.
[/quote]

Sarcastisch: ja. Dom: nee. Geef me dan tenminste 1 (hulp)stamboek waar zij haar haf in kan laten schrijven en dat ook nog eens van waarde is???

Enne, ik blijf bij mijn statement van "paardenkenner", je onderschat de waarde van papieren voor een paard, zeker met de huidige markt!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:42

Smaxie schreef:
Heb je ook weleens gedacht aan het veulen? Wat voor leven gaat dat tegemoed?
Ik vind als je nieuw leven op de wereld wilt gaan zetten, dat je daar over na moet denken en niet alleen doen omdat het "leuk" is.... Je hebt een verantwoording naar dat dier toe....


OW jaaaaa! Als of dat beest "weet"zodra die geboren is. "Ow, neeeee! Mijn papa heeft geen papieren! Help, help, mijn pappie is waardeloos"
Nog even en alle paarden zonder zitten op de bank bij psychiater! Be real!

En Anoukie, je blijft maar lekker fijn bij jou statement! Alsof je die kan baseren op 1 uitspraak. En wat vind jij van waarde...?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:54

DeesDeBest"]
[quote="Smaxie schreef:
Heb je ook weleens gedacht aan het veulen? Wat voor leven gaat dat tegemoed?
Ik vind als je nieuw leven op de wereld wilt gaan zetten, dat je daar over na moet denken en niet alleen doen omdat het "leuk" is.... Je hebt een verantwoording naar dat dier toe....


OW jaaaaa! Als of dat beest "weet"zodra die geboren is. "Ow, neeeee! Mijn papa heeft geen papieren! Help, help, mijn pappie is waardeloos"
Nog even en alle paarden zonder zitten op de bank bij psychiater! Be real!

En Anoukie, je blijft maar lekker fijn bij jou statement! Alsof je die kan baseren op 1 uitspraak. En wat vind jij van waarde...?
[/quote]

dit vind ik een hele domme reactie, en ik krijg nu de indruk dat je nog niet zo heel erg oud bent, en ook niet erg wijs. zo'n veulen weet natuurlijk niet dat zijn toekomst ook een beetje afhankelijk is van zijn papieren, dat snapt iedereen hier wel. h

Daar komt hij pas achter als hij bij de slager die pin door zijn knar krijgt. Ik zou dat niet leuk vinden als dat een veulen zou gebeuren dat ik gefokt had. Vind het eigenlijk al niet leuk dat het andere veulens overkomt, heb wel eens overwogen om zo'n veulen op hedel markt te kopen om het te redden van de slacht. WAnt daar stonden ze op een rij, en ze brachten niets op, alleen de slager was geinteresseerd.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:15

Ha ha, wat een gezever hier!!! Ieder mag toch zelf zijn keuze maken??? God zij dank dat we nog altijd in een vrij land leven.

En probeer in je achterhoofd te houden dat een veulen fokken leuk moet zijn!!! Misschien doet je zus daar het wel voor, voor de fun!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:17

Jan_VT schreef:
Ha ha, wat een gezever hier!!! Ieder mag toch zelf zijn keuze maken??? God zij dank dat we nog altijd in een vrij land leven.

En probeer in je achterhoofd te houden dat een veulen fokken leuk moet zijn!!! Misschien doet je zus daar het wel voor, voor de fun!!!




lely
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:23

jaja ik heb het hier ook helemaal mee eens!!!

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 18:55

oke mensen eindelijk dan hier de reactie van zus lief zelf.
Eerst zal ik even wat dingetjes verduidelijken. Dingen die een beetje erg verdraaid zijn of misschien verkeerd begrepen, het is maar hoe je het bekijkt.
1. Mijn pony is niet zo goed als dat mijn zus beweerd qua papieren. Haar ouders hebben bijden eerste premie en haar opa is nationaal kampioen.Dus wel redelijk goed maar ze komt nog lang niet in aanmerking voor stermerrie zoals volgens mijn zus het stamboek mij had geadviseerd om daarvoor te laten keuren. Als je er iets meer van weet weet je ook dat je voor ster eerst een aantal premies moet hebben behaald ect. Zaterdag wordt donna voor het EERST gekeurd. Ster? Nog lang niet dus.
2. De hengst waar men het over heeft heeft WEL papieren, zijn vader is Stroganow een goedgekeurde dekhengst. Van inteeld dus geen sprake van want mijn pony komt van de vaders bloedlijn uit de M-lijn en van de vader van de moeder zijn bloedlijn is de A-lijn, ook in de merrie lijnen zit geen familie.
3. Het veulen krijgt wel gewoon stamboekpapieren maar de vader wordt ombekend vermeld. Wel papieren dus maar dan zeg maar halve. Ik krijg nog een kopie van de vaders papieren dus die kan ik er voor de liefhebber gewoon bij doen. Het veulen staat dus wel in het haflinger stamboek ingeschreven dan voor alle duidelijkheid.
4. Ik heb dit niet in een keer beslist, en zeker niet in een weekend. Oke ik heb er wel wat korter dan een jaar over gedaan ja. Ongeveer twee maanden. In het begin wilde ik het alleen niet om de financiele redenen die er zouden kunnen zijn. Ik heb toen met meerdere mensen het over het feit wel veulen geen veulen gehad en heb toen besloten om het toch te doen omdat ik in geval van financieel tekort er toch uit zou kunnen komen, waar ik verder geen details over geef omdat dat jullie niets aan gaat.

Verder wilde ik nog even zeggen dat het mij er inderdaad om gaat om gewoon een keer een veulen te krijgen. Ook wilde ik nog even kwijt dat mensen niet zomaar moeten af gaan op wat een ander zegt. Ook vind ik dat mensen ( he Koortje) niet allerlei dingen moeten gaan verdraaien en ook niet dingen moeten gaan vertellen op het forum waar zij helemaal niet zeker van zijn of zelfs helemaal niets van af weten. Maar daar zal ik het hier verder niet over hebben omdat dat iets is tussen mij en mn zus.
Verder nog, ik vind het wel belangrijk ja dat het veulen ergens goed terecht komt. Als het veulen helemaal geen papieren had kunnen krijgen had ik mijn pony ook niet laten dekken door deze hengst. Aangezien dit niet het geval is, en ik ervan overtuigd ben dat er ook nog mensen op de aardbol zijn die het ook wel willen doen met een haflinger met halve papieren en een kopie van de papieren van de vader erbij, zie ik niet echt een probleem.

Nou ik hoop dat iedereen hier vrede mee kan hebben en zo niet laat mij dan gewoon met rust en bemoei je liever met je eigen paard/zaken. En ik denk dat er nog veel belangrijker dingen zijn waar men zich zorgen over moet maken. Bijvoorbeeld: hoe staat mijn paard erbij en is dit natuurlijk voor het dier. Of is mijn paard mentaal ook in goed vorm of alleen fysiek.

Over natuurlijk gesproken, nog heel even. Mijn zus zegt ook dat ik totaal natuurlijk ben en volgens mij als ik het me even goed herinner ook nog dat mijn pony mij de baas is en over mij heen loopt en mij eraf gooit. Even hier nog een rectificatie: mijn pony is mij niet de baas en loopt niet over mij heen. Gooit mij er niet af, maar viel er door eigen fout af. En tot slot helemaal natuurlijk? Ik probeer wel zoveel mogelijk zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven, maar dat wil in geen geval zeggen dat mijn pony zijn eigen gang gaat en ook ik niet gewoon dressuur les krijg.

Tot slot. Hoop dat jullie voortaan ( voor degene die dat deden) niet alles geloven wat mijn zus over mij zegt. Je kunt over een ander zeggen zoveel je wilt, maar alleen over jezelf kun je de waarheid vertellen. Door verschillende vormen van communicatie en door verschillende opvattingen kan er zoveel mis gaan, geloof mij maar.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:09

Citaat:
dit vind ik een hele domme reactie

Je doet je best maar..
Citaat:
en ik krijg nu de indruk dat je nog niet zo heel erg oud bent, en ook niet erg wijs.

Je moet eens weten.....

Citaat:
Daar komt hij pas achter als hij bij de slager die pin door zijn knar krijgt.

Zelfs dan komt ie er nog niet achter!

Citaat:
Ha ha, wat een gezever hier!!! Ieder mag toch zelf zijn keuze maken??? God zij dank dat we nog altijd in een vrij land leven.
En probeer in je achterhoofd te houden dat een veulen fokken leuk moet zijn!!! Misschien doet je zus daar het wel voor, voor de fun!!!



Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:23

Maar Stroganow ken ik wel. Dat is een hele mooie goede hengst, ook al zullen anderen vinden dat hij niet mooi is omdat hij vrij klasiek is. Mijn hengstveulen heeft daar in de wei gestaan. Maar als de hengst papieren heeft, en de merrie ook, waarom zou het veulen dan een half papier krijgen?

Verder, ben gewoon een haflingerfreak... Wie zijn de ouders van de merrie dan? Als dat de A lijn is zou ik denken Altjo of Alcantara...

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:59

Ik heb voor de papieren opgebeld naar het stamboek, maar de hengst wordt als onbekend verklaard omdat hij niet is goedgekeurd. De hengst is gewoon een afstammeling van een goede dekhengst, alleen is hij hellaas niet door de keuring gekomen. Hij is gewoon hengst gebleven voor de liefhebber die er misschien alsnog interesse in heeft. Ik denk tenminste dat het zo is gegaan want de baas van stal weet verder ook niets van hem, heeft alleen zijn papieren.
Verder wat mijn merrie betreft:
Vaders kant:
vader: Marnix van de vuifwegen HF.K.171, 1A premie 2001, 1997 goedgekeurd voor 4 jaar, 2002 gecastreerd.
Zijn vader: magister HF.K.120, nationaal kampioen ( voor hoelang ofzo weet ik niet)
moeder Marnix: Isaura HF.K.3178
Vader Magister: Magier Pr.H.420326180

Moeders kant:
moeder: Annelies van de krommenhof HF.K.5394, 1F premie 2002 in Hengelo.
Vader Annelies: Amor van Schafferden HF.K.45
Moeder Annelies: Sien van de Kempseweg HF.K.3059
Vader Amor: Adelbert HF.K.34.

Weet je nog meer over deze hafs, info altijd zeer welkom, evenals fotos.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 15:03

willy schreef:
Ze roept maar wat en heeft volgens mij ook niet zoveel verstand van zaken. Ze heeft ook maar een heel gewone merrie en daar kun je een zon dure hengst opzetten als je wil maar het blijft een veulen uit een eenvoudige moeder dus als jij je Haf wil laten dekken door een hengst zonder papier maakt dat nog niet eens zoveel verschil
Succes met de fokkerij


Wat weet jij verder van mijn merrie? En van mijn stand van zaken? Erg goed van je om Papierloos Fokken aan te raden, erg verstandig, ga zo door! Het verschil tussen mn zusje en mij is dat zij zomaar doet, ik orienteer me voor volgend jaar, en als ik zie dat het niet gaat lukken of niet goed genoeg, dan begin IK er niet aan, ZIJ wel!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 15:47

Ik heb ook al tig keer vermeld dat het veulen voor de verkoop zou zijn, dus niet voor mezelf. Dus MET papier graag, anders kan ie meteen naar de slager, en daar doe IK het niet voor!

Maar we gaan erg off topic nu, het ging hier over mn zusje...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:55

willy schreef:
En ik bedoel echt niet om je merrie af te kraken maar misschien moet je eerst eens heel realistich naar je uitgangsmateriaal (Je eigen merrie) kijken.

Er wordt ook wel met slechtere merries gefokt zeker?
Beoordelen jullie dan merries op papier? Misschien heeft ze wel enorm veel springvermogen en beweegt ze goed (wat is de norm van goed bewegen).
Iedereen moet dat zelf uitmaken en de merrie laten dekken van een goeie hengst geeft het veulen genoeg kansen.
Vraag mij af waar jullie dan zoal mee fokken?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 08:50

De moeder is veel belangrijker en toch kijken potentiële kopers graag naar de vader, de moder is gewoon extra.
Ratina is gewoon wereldberoemd, zo loopt er ook maar ééntje van rond. Denk je dat er evenveel geld voor het veulen zou geboden worden als de vader een niet goedgekeurde hengst was?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:34

Zannekin"]
[quote="willy schreef:
En ik bedoel echt niet om je merrie af te kraken maar misschien moet je eerst eens heel realistich naar je uitgangsmateriaal (Je eigen merrie) kijken.

Er wordt ook wel met slechtere merries gefokt zeker?
Beoordelen jullie dan merries op papier? Misschien heeft ze wel enorm veel springvermogen en beweegt ze goed (wat is de norm van goed bewegen).
Iedereen moet dat zelf uitmaken en de merrie laten dekken van een goeie hengst geeft het veulen genoeg kansen.
Vraag mij af waar jullie dan zoal mee fokken?
[/quote]Inderdaad Zannekin! ik zat me erg te verbazen over de reactie van Willy. Zeg eens willy, ken jij die merrie soms? heb je het dier ooit in levende lijve gezien of zo? Anders kun jij toch niets vertellen over de fokwaarde van het dier! Ben jij er zo eentje die op de papieren van het paard rijdt en het paard in in de kast heeft liggen? *LOL*