Wat deed jou Fjord om je uit te proberen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Wat deed jou Fjord om je uit te proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:34

Ik vind het eigenlijk wel grappig. Fjorden staan bekend als van die lieve kinder pony's maar als je dit topic leest zijn t toch aardig pittige donders, die echt wel heel hard kijken hoever ze kunnen gaan.

AmberM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:45

Vjestagirl schreef:
Ik vind het eigenlijk wel grappig. Fjorden staan bekend als van die lieve kinder pony's maar als je dit topic leest zijn t toch aardig pittige donders, die echt wel heel hard kijken hoever ze kunnen gaan.

Ja dat vind ik juist zo leuk aan ze! :) In het begin gaan ze alles doen om te kijken wat jou regels zijn. Maar als die regels eenmaal duidelijk zijn gaan ze voor je door het vuur!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:43

Niet stil willen staan met opstappen/aansingelen. rondjes draaien bokken/steigeren. je tegen de bakrand aanduwen tijdens het rijden.
Of achteruit lopen, en neit vooruit willen. Of juist weer heel hard lopen of heel sloom :))

Gelukkig is dat allemaal verleden tijd :D Alleen af en toe nog een vreugdebokje :P

Ze kunnen er wat van hoor die fjorden! Maar als je consequent bent heb je na een tijdje echt een paard voor de rest van je leven :+:

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:45

Bij mij wilde ze niet alleen buitenrijden, of links als ik rechts zij en anders om... als ze haar zin niet kreeg ging ze achteruit van de dijk/of de sloot in. Heb haar een keer de sloot inlaten lopen, dat vond ze echt niks! met een sprong stond ze weer op de kant en heeft het sinds dien nooit meer geflikt :+

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:59

Mijn Fjord had in het begin, zo'n 4 jaar geleden, streken. Hij sprong om op een buitenrit, en ik sprong er dan af zeg maar.. Achteraf gezien ben ik veel te snel met hem buiten gaan rijden terwijl we nog geen vertrouwensband hadden. Inderdaad als je die band hebt opgebouwd heb je een maatje voor het leven. Grappigste vind ik nog steeds als ik zijn hoofdstel om wil doen dat hij dan altijd heeeel dringend zijn voerbak moet gaan uitlikken, ook al heeft er helemaal niks nieuw ingezeten, zijn ogen gaan dan glimmen en volgens mij staat íe in 'paards' te schateren om zoveel onnozelheid van mij :)) ..

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:54

Vjestagirl schreef:

Bij mij is het juist wel zo. Ik ben niet echt zo'n held met paarden en pony's, toen kreeg ik een fjord en hij had echt geen enkele streek. Hij was me eerder aan het helpen om erop te blijven zitten. :+

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:06

Pfoe waar zal ik eens beginnen? :P
Mijn fjord was echt ene draakje eerste klas.
Rijden lukte niet want meneer vond de hoefslag veelste raar om op te lopen, had die het eindelijk door dat je daar wel op kon lopen werd die onstuurbaar.
Bezig zijn met draven en opeens: floep omdraaien als een gek in de hoek en wegrennen..
En dat heeft die me zovaak geflikt één keer is die er zelf ook door gevallen en heeft die het nooit meer gedaan! :D
Niet kunnen sturen op een volte.
Galop begonnen we niet eens aan want dat was echt een en al drama.
Longeren in een buitenbak en dan uitbreken omdat die natuurlijk de andere helft van de bak zag die leeg was en liever daar wou gaan lopen.
Uitbreken met wandelen en hem niet meer kunnen houden.
Zomaar uit het niets wegrennen.
Spoken zien in de hoek van de bak en er een halfuur over doen om hem erlangs te krijgen.
En zo kan ik nog wel een hele bladzijde volschrijven.
Maar zonder al die streken van hem waren wij nooit samen een sterk team geworden we hebben alles met ze 2 opgelost zonder enige/weinige hulp.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:57

dit was mijn laatste blog :P
was weer de 2 de keer dat ik op vera zat. na een halfjaartje

gisteren weer eh gezellig gereden.
ze was eigelijk wel heel lief toen ik haar opzadelde.
maar had wel al gehoord dat ze aan het donderjagen was geweest.

dus op naar de bak. aangesingeld. en stap op merk dat mijn beugels een gaatje langer moeten.
dus zet er stil. en doe mijn voet uit de beugel.
en jah hoor. daar gaan wel volle gallop met een bok.
ik was wel even heeeel boos. dat doe je toch niet voor de lol. want er was niets helemaal niets.

dus ik hem mijn beugels maar gelaten zo als het was. en ben gaan rijden. heb het eerste kwartier alleen maar knoert hard gegalopeerd met bokken. heel hard gedraafd en steeds maar voltes gereden. en steeds maar terug naar stap gereden.
joepie wat was ik blij:cheer:

toen ik haar eigleijk een kwart rondje stappend kreeg ben ik gaan draven allemaal voltes, slangevoltes,van s van hand veranderen en dingen die niet bestaan :-p zo dat ze zich niet kon bedenken om er weer de brui aan te geven.

Dorienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:08

de een van mij toen we aan het inrijden waren wilde nooit lopen .. ging altijd staken (we reden dr toen een maand of 2 toen bedachr ze dat ze het niet leuk vond)
nu doet ze lekker bokken en rennen en ALLES is eng /.. ookal loop je dr 10 x langs :')

en de ander doet altijd wel braaf , ze is lekker voorwaarts .. heeeel soms zit er alleen geen rem op..:$

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:20

haha ,
die van mij rende ook altijd weg als ik opstapte, nu nog soms :P
of de bochten opeen keer niet meer doorwillen.

of gewoon stil gaan staan en het vertikken om iets te doen ..

Hahahah ..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:19

mijn fjord is wel enorm braaf,maar als ik dan toch iets moet noemen; ze gaat graag lekker veel te hard,plat door de bocht scheuren :P

maar schrikken,bokken,steigeren en dat soort grapjes,nee dat doet ze niet.

ze loopt zelfs 1x per week een uurtje met een gehandicapt meisje,en de begeleider is gek op Ravina omdat ze zo'n leuk karakter heeft :D (want een dooie is het zeker niet,er zit flink wat karakter in)

olll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:53

Haha Fjorden hebben echt hun eigen willetje, ik verzorgde vroeger een Fjord en ze brak altijd overal uit. Uit de wei of uit de losgooibak. Ik heb ook een keer een buitenrit gemaakt met een vriendin op en allebei op een Fjord en je was gewoon lekker aan het rijden met een groep en voordat je het door had renden ze allebei de groep uit en haalden ze heel de groep in totdat ze voorop liepen dan waren ze weer tevreden haha.
Leuke beestjes :D

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:54

Onze fjord van de manege, pakt het bit vast en gaat dan lopen rennen..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:47

Die van mij is poeslief met rijden..hij is nog niet zo heel lang onder het zadel maar heeft eigenlijk geen stap verkeerd gezet. Aan de hand is het wel een burgemeestertje en heeft een hele uitbraak/ontsnap fase gehad..die is gelukkig voorbij! Nu is ie ziek dus even niet gereden maar ik kan er (als het goed is) zo weer opstappen en wegrijden.

Wel leuk om te lezen wat die van jullie allemaal uitspoken!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:45

Als Udo iets moeilijk vind kan hij wel eens sterk worden, maar echt vervelend, nee eigenlijk niet, oeps zou ik het bijna vergeten.
Toen hij net bij stond probeerde hij nog weleens als je hem naar de wei bracht om zich los te trekken en heeeeel hard weg te sjeezen om vervolgens niet te pakken te krijgen, maar dit is iets wat hij aan geleerd had bij de vorige eigenaar, maar hij heeft het goed afgeleerd en doet het echt niet meer.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:59

Er heel vaak vandoor gaan en een loopje nemen tijdens het rijden in de bak, bijvoorbeeld vast niet over een hindernis gaan of normaal door een bocht :P

MirkaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:38

mijn super lieve verzorgfjord (apollo bijnaam: Polly) was zo gemeen om eerst super lief te doen en op een gegeven moment steeds aanspringen in galop en soms zekfs rengalop had hij ergens geen zin in was het rennen geblazen(richting stal) en toen ik voor het eerst zonder zadel ging galoperen op hem had hij door dat ik kon blijven zitten.
Dus ik spoor hem nog een keer aan vliegt hij in rengalop naar ganzen toe en rent zo een heuveltje op en net het gedeelte dat je omlaag gaat nam hij een nood stop.
Ik bleef gelukkig wel zitten O:)
ben ik nog altijd trots op, maar mis hem nu vreselijk ;(

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:22

Snoevie schreef:
mijn fjord is wel enorm braaf,maar als ik dan toch iets moet noemen; ze gaat graag lekker veel te hard,plat door de bocht scheuren :P

maar schrikken,bokken,steigeren en dat soort grapjes,nee dat doet ze niet.

ze loopt zelfs 1x per week een uurtje met een gehandicapt meisje,en de begeleider is gek op Ravina omdat ze zo'n leuk karakter heeft :D (want een dooie is het zeker niet,er zit flink wat karakter in)

Kijk dat lijkt op die van mij, maar als je niet goed drijft dan blijft hij lekker stappen. Ooh en als je niet uitkijkt dan eet hij je op en staat op je tenen. :D

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:48

Soms iets te enthousiast heeeeel hard willen draven, oortjes er lekker rechtop en hopsakee.......hard dus.........haha of het totale andere uiterste om heel ver achter te raken en lui te lopen dat ik haar haast vooruit moet duwen :Z en dan INEENS weer knoerhard in draf de anderen weer inhalen. Of helemaal links op het pad willen en dan plots weer helemaal rechts willen lopen en de anderen afsnijden. :P Al slingerend over het pad dus. En dan precies langs de bomen af en door de struiken heen. En bij bijvoorbeeld rolstoelen en ligfietsen stilstaan en meteen rechtsomkeert weg willen hollen. Maar ondanks alles is hij super lief en eerlijk. Op het moment dat ik hem uitlach of ompraat dat hij het toch moet doen, zegt hij gelijk OK DAN MAAR!!!!!!!!!! :+
Dus snel over te halen om toch datgene maar voor mij te doen. Heerlijk toch? ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:40

naar mijn idee is het echt een niet waar dat fjorden altijd leuke kinderpaardjes zijn. mensen denken dit vaak naar mijn mening omdat ze er zo lief uit zien. tuurlijk heb je ze er ook echt wel tussen zitten maar als ik kijk naar hoeveel paarden en pony´s er op maneges staan die geen fjord zijn, dan hebben de andere rassen toch overduidelijk de overhand.

ik heb mijn fjordje nu bijna een jaar. hij word volgende maand 4 en toen ik hem kocht was hij net 2, 3 weken onder het zadel. in het begin zaten de rem en stuur er nog amper op. ook betekende been in zijn ogen alleen maar een gang harder.
wat hij allemaal uitgeprobeert heeft? niet op de hoefslag willen of er juist alleen maar op lopen. de hoeken niet netjes door of juist te ver in. niet willen stappen. niet door willen galloperen of juist heel erg hard. vooral uitbreken op een volte is een tijdje favoriet geweest. ik sloot hem de 2de keer bij mij compleet op tussen handen en benen en toen was het bij mij gelijk over. bij anderen heeft hij dit trucje nog wel heel lang gedaan. zo kan ik nog wel een hele waslijst opnoemen. elke keer met hem rijden is iig weer een avontuur. hij probeert echter nooit gemeen uit. hij heeft er wel een handje van om zijn eigen weg te lopen als hij in de gaten heeft dat de ruiter op zijn rug niet genoeg armkracht heeft om dat tegen te gaan. hij gaat dan vooral echt heel erg hard, stuurt niet en de rem is dan ook ver te zoeken. kinderen zelfstandig op zijn rug zijn dus geen goed plan.
en verder natuurlijk nog de lostrekacties aan de hand. gelukkig heeft hij dit niet vaak gedaan.

verder is hij wel zo ontzettend braaf en lief! goud eerlijk paard. vind bijna iedereen lief en leuk bij eerste kennismaking maar verziek je het bij hem, dan verziek je het ook goed en doet hij bijna niks meer voor je. probeert je er niet af te gooien maar ontspant bijvoorbeeld totaal niet. doet verder niks wat je echt van hem vraagt.

fjorden zijn echt paarden met humor en een duidelijk karakter!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:45

Helemaal mee eens, het zijn paarden met karakter, meer zo dan bij de meeste andere rassen waar ik intensief mee omgegaan ben. En dat is ook precies wat me zo naar Fjorden trekt.

Ynia heeft sinds kort een nieuw trukje in de truckendoos: steigeren, bokken, gaan liggen bij de DA of smid, als ik er niet bij ben. Echt een klein kind: Mama is er niet, weeeeeeh... *Gaat op de grond liggen en krijsen en spartelen.*

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:45

en toch vraag ik mij bij al deze dingen uit in hoeverre iets uitproberen is...
ik denk dat het toch meestal onkunde is.
zowel van het paard als de ruiter.
slechte communicatie? begreep het paard wel dat hij de hoeken door moest? op een hoefslag moest lopen?

mijn pony doet ook wel eens iets anders dan ik wil/ verwacht. maar dat komt eigenlijk altijd omdat ik dan niet duidelijk de hulp geef of te gehaast ben bijv.
Mijn fjord geeft dit dan aan door met dr hoeven in het zand te gaan staan, koppie de lucht in.
of juist te gaan slenteren als ik niet te veel vraag.
dat is niet uitproberen. dat is mij iets duidelijk maken.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:17

Nou, ik zal niet zeggen dat ik de beste ruiter ter wereld ben, maar ik weet toch echt wel het een en ander van paarden, en Ynia is niet m'n eerste eigen paardje, al is zij wel een hele aparte tante. Ze is nog redelijk jong, nog niet zo heel lang onder het zadel, maar wel heel makkelijk aan het been, en licht in de mond. Mijn commandos zijn dan ook kort, bondig en duidelijk, en ik merk zelf wel heel goed wanneer mijn paardje het echt niet begrijpt, ze geeft dat heel goed aan.

Ze heeft echter ook een hele truckendoos, en je merkt gewoon aan haar dat ze dit met 'pretoogjes' doet.

Met betrekking tot de hoefsmid... vrijdag was het een grote, doffe ellende. Zoals ik al zei: Steigeren, bokken, liggen etc... Gister was ik erbij, kroop ze zowat in m'n jas, maar in 15 minuten waren we rondom klaar en heeft ze geen kik gegeven. Ik ben blijkbaar haar zekerheidsfactor.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:31

op de manege waar tamara staat heb ik ook les gehad (en nu nog, 1x per 2 weken springen) op een fjord. zijn trucs:

-langzaam lopen als je geen zweep hebt
-niet willen stilstaan bij de wand waar de zwepen liggen (tot ik er al een heb)
-bit vastpakken en wegdraven als we in stap moeten wijken
-geef ik dan een tik geeft hij 1 bok en gaat er met het bit vast er vandoor
-heb ik het heel vaak opnieuw gevraagd galoppeerde hij uiteindelijk weg met het bit vast.
-als ik wil uitstappen zonder zadel loopt hij weg als ik op wil stappen
-auto-pilot als we van de ene hindernis direct naar een ander moeten waarvoor we een wending moeten maken (dus gewoon niet reageren op de hulpen)
-net iets te dicht langs een hindernis lopen(stoot ik m'n knie) als ik niet oplet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:54

Ik vind het wel fijn om te lezen dat toch wel veel fjorden dezelfde varkensstreken hebben.
Die van mij wilde in het begin niet lopen, was niet bij de wei weg te krijgen. Nu loopt hij al weg tijdens het opstijgen zo van "nou laten we dan maar snel gaan, des te eerder ben ik dan weer terug". :')
Ook wil hij vaak niet stilstaan en als het hem dan te lang duurt dan begint hij achteruit te lopen (richting de sloot). Hij is trailermak maar wil de trailer nooit in tenzij zijn merrie-vriendinnetje mee gaat, daar doet hij alles voor. Maar als je hem er alleen in wilt zetten dan moet je hem bij voorbaat al verbaal op zijn donder geven en terwijl je op de trailer af loopt hem kort houden en mopperen van "denk erom hè, geen gedonder nu, vooruit!! schietop!! erin!! HUP HUP HUP!!!.... en dan gaat hij mak als een lammetje, anders rukt hij zich los en gaat met zijn hoofd hoog in de lucht er vandoor.
Ook gaat hij in draf steeds sneller, vooral als er een ander paard bij is. Hij wil altijd voorop. Wanneer een ander in galop gaat en hij mag nog niet dan pakt hij het bit vast, springt in rengalop, bokt een keer flink en gaat dan aan de kletter. Op de één of andere manier haalt hij altijd iedereen in en kan hij het hardst rennen met zijn korte pootjes, remmen is dan niet meer mogelijk. De enige manier om te stoppen is hem dan uit balans brengen maar dat gaat moeilijk omdat hij zo'n sterke hals heeft, heen en weer wiebelen doet hem niks (de tank |o ).
Als hij met andere paarden op pad is is hij altijd superstoer en schrikt nergens van maar als hij alleen is dan is hij ineens overal bang voor en springt dan met vier poten tegelijk de lucht in, of hij gaat heel nerveus dribbelen. Even streng toespreken helpt dan meestal. Hij kan dan ook onmiddelijk verder lopen alsof er niets aan de hand is.
Ik heb hem kusjes leren geven voor een snoepje, echt met zijn lippen op je mond, maar nu stalkt hij me de hele tijd door de wei en loopt me kussend achterna :o? . Als dat geen effect heeft dan gaat hij als een gek staan flemen, zo van krijg ik nu wel wat lekkers dan??
Verder kan hij heeeeeeeeel arrogant kijken, buigt zijn hoofd dan opzij met zo'n air van pfuh!
Hij houdt steeds in de gaten waar de wei is tijdens een buitenrit. Als je dan bij een kruising aankomt wil hij altijd richting de wei. Wel makkelijk toen we een keer de weg kwijt waren, hij liep zo terug!!
En eten..... eten eten eten..... overal waar hij een hap eten kan krijgen probeert hij het ook, op een groot grasveld gewoon stoppen en gaan staan grazen en dan zijn hoofd niet meer omhoog kunnen krijgen, happen uit tuinen nemen, patat uit je handen jatten.
En op de meest onmogelijke plekken mesten, dan ook gaan stilstaan en uitgebreid doorpoepen zodat ik me doodschaam 8-)
Maar hij is echt geweldig!! Hij maakt me iedere dag weer aan het lachen :D