[E][KWPN] Wat vinden jullie van deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: [E][KWPN] Wat vinden jullie van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:05

Ik heb anders genoeg fokmerrie's gezien die toch een flinke hals hebben. Maar evengoed, het is idd niet zó slecht maar bij hengstenkeuze is het wel iets om in je achterhoofd te houden, tenslotte wil je zoveel mogelijk verbeteren.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:27

Hmmm. Ik vermoed dat de discussie hier over twee aparte aspecten van haar hals gaat. Je kan om het zo eens te zeggen 5 te beoordelen stukken in een hals zien:
1) de bovenlijn, welke ik bij jouw paard best sterk vind,
2) de onderhals, welke ik zo goed als niet bestaand vind, oftewel prima zo.
3) het zijaanzicht, welke inderdaad vrij arm, maar niet fundamenteel slecht bespierd is,
4) de aanhechting van hals naar borst; mooi vloeiend en
5) de aanhechting naar haar hoofd; ruim bij de kaak, met een mooie hoeking

Ik vermoed dat Anneliesdj (correct me if I'm wrong) zich focust op het zijaanzicht, welke dus inderdaad wat arm aandoet. Er zullen vast merries zijn met een behoorlijke speknek, ongeacht of ze wel of niet getraind worden, maar dat is niet noodzakelijkerwijs altijd een pluspunt. Ik zie dat zelfs liever niet. Ik heb voorlopig nog geen argumenten gezien die mij ertoe doen besluiten anders over deze merrie te gaan denken.

Op de foto in beweging lijkt het erop dat het probleem in de lendewervels zit, kan dat kloppen TS?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:58

Zo op de foto vind ik haar niet bijzonder, maar ik denk dat meer het moment van de foto is. Ze drukt haar hals wat omhoog waardoor die er wat ielig opstaat, maar nogmaals dat is wel een beetje het moment. De bespiering is wel erg arm, dat zeg je zelf al, maar het is best opvallend.

Op de bewegingsfoto lijkt ze best leuk te bewegen, zeker omdat haar rug erg vasthoudt. Dat is dus al een probleem waar aan gewerkt wordt, dus daar wil ik verder niets over zeggen.

Ze komt wel uit een goed stammetje. Mij wel bekend. Vooral de oma Kolinda ken ik heel goed. Jammer om te horen dat de moeder is overleden bij de geboorte van jouw paard. Dat is erg sneu om mee te maken lijkt me.

Overigens vind ik de opmerking van iemand hier dat op fokt.nl. mensen zitten die pas echt verstand hebben van paarden een hele foute opmerking, maar goed dat is een persoonlijke mening van ons beiden. Dat even offtopic.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:02

Klopt wat je zegt hoewel ik de bovenlijn ook niet optimaal vind, de overgang schoft/hals zou iets mooier kunnen en ook dat is weer te wijten aan het gebrek aan bespiering. Dit komt trouwens het beste tot uiting in de bewegingsfoto.

En nee, een speknek is geen pluspunt, het draait om alle 5 afzonderlijke punten die jij noemt. Een paard kan een dik gespierde hals hebben zonder dat je daar enig hinder van ondervind maar dan moeten mn de lengte en aanhechting (beide kanten op) wel voor elkaar zijn. Is dat niet optimaal dan is een speknek vaak een minpunt maar daar gaat het nu even niet over.
Overigens is de halslengte bij deze merrie wel goed en dat vind ik persoonlijk een belangrijker punt dan de bespiering.

Maar TS; wil je er ook mee gaan fokken of vraag je je gewoon af of bokt haar geschikt vind als fokmerrie?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 17:18

Anne Marie schreef:
Op de foto in beweging lijkt het erop dat het probleem in de lendewervels zit, kan dat kloppen TS?

Het probleemgebied is momenteel nog heel breed. Het begint zo'n 10cm achter de schoft tot iets na het kruis. Dus het kan heel goed in de lendewervels zitten, het kan ook een combinatie van een aantal wervels + bespiering zijn (waar ik aan denk).

mbkaatje schreef:
Ze komt wel uit een goed stammetje. Mij wel bekend. Vooral de oma Kolinda ken ik heel goed. Jammer om te horen dat de moeder is overleden bij de geboorte van jouw paard. Dat is erg sneu om mee te maken lijkt me.

Leuk te horen dat je zo bekend bent met de merrielijn! Het is inderdaad een hele leuke stam.
Het overlijden van haar moeder is erg triest, dat lijkt me ook heel moeilijk. Maar ik ben wel blij dat ze haar een eerlijke kans hebben gegeven, anders was het nooit zo ver gekomen allemaal ;)

anneliesdj schreef:
Klopt wat je zegt hoewel ik de bovenlijn ook niet optimaal vind, de overgang schoft/hals zou iets mooier kunnen en ook dat is weer te wijten aan het gebrek aan bespiering. Dit komt trouwens het beste tot uiting in de bewegingsfoto.

Daar ben ik het mee eens. Ik vind persoonlijk dat de overgang hals-schoft-rug vloeiend moet zijn, en hier zie je een 'deuk' voor de schoft. Nu de bespiering langzaam maar zeker opkomt, lijkt dat vooral te verbeteren, maar of dat helemaal vloeiend door zet... Ik ben heel benieuwd hoe dat over een paar maanden is.

anneliesdj schreef:
Maar TS; wil je er ook mee gaan fokken of vraag je je gewoon af of bokt haar geschikt vind als fokmerrie?

In principe hebben we deze merrie overgenomen als weidemaatje/ fokmerrie, maar nu zijn we aan het kijken of het rugprobleem nog opgelost kan worden en ze eventueel berijdbaar zal zijn. Ik ben beter thuis in springbloed en het gewenste exterieur van springpaarden, vandaar dat ik jullie mening gevraagd heb. Ik moet zeggen dat de opmerkingen erg leerzaam zijn! Zelfs als we verder niet met haar gaan fokken, heb ik er weer een hoop van geleerd ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:21

Jose22 schreef:
Wuswa, waar heb je trouwens de site van de fokker ontdekt?

Weet ik niet meer precies volgens mij via google gezocht op afstamming.... Op inet kan je zoveel vinden! Op de foto houdt ze zich inderdaad vast in de bovenlijn. En ik dacht al dat ze de 1.60 niet zou halen. Dat ze 1 van een tweeling is verklaart veel.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 02:15

Moderatoropmerking:
Offtopic posts verwijderd, houd het hier aub bij je beoordeling van de merrie van de TS

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:47

Afbeelding

Ze heeft heel veel weg van Doruto in de bouw vind ik,logisch natuurlijk met deze lijnenteelt.Dat ze een helft van een tweeling is kan wat vertekenen.Ik vind het een hele interesante fokmerrie en haar hals staat er mooi op,zit een mooie lijn in.Kruis is wat kort en hellend en ze lijkt op alle 4 de benen wat steil te staan.Verder vind ik het een fijne merrie om te zien met het ea aan mogelijkheden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:43

is dit een recente foto? dan zou ik ook het voer gaan wijzigen, vind haar niet fijn ogen in de vacht

in beweging waardeert ze zich fors op en vind ik haar ook mooi in verhouding