Ik vind de hengst gewoon wel bij mijn merrie passen en ben niet bang om een keer over de grens te kijken zeg maar, vandaar. Als het een flinke merrie wordt, zet ik er misschien wel een volbloed op.
Mijn merrie is ook niet Gelders.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mijn merrie is ook niet Gelders.
[***] schreef:Als je een (gelders) sportpaard wilt fokken en je doel niet is om er verder mee te fokken, dan moet je juist een hengst met Koss bloed nemen, want dat zijn nu eenmaal superfijne sportpaarden, vandaar dat dit bloed zoveel gebruikt wordt. Zie de 2 merries van de TS, fijne paarden. Niet met Koss bloed fokken is net zoiets als zeggen dat je niet met Jazz of Indoctro bloed zou moeten fokken. Het is niet voor niks veelgebruikt en een paar generaties verder heb je er geen last meer van. De meeste paarden hangen van stempelhengsten aan elkaar, dat is altijd al zo geweest.
[***] schreef:Als je een (gelders) sportpaard wilt fokken en je doel niet is om er verder mee te fokken, dan moet je juist een hengst met Koss bloed nemen, want dat zijn nu eenmaal superfijne sportpaarden, vandaar dat dit bloed zoveel gebruikt wordt. Zie de 2 merries van de TS, fijne paarden. Niet met Koss bloed fokken is net zoiets als zeggen dat je niet met Jazz of Indoctro bloed zou moeten fokken. Het is niet voor niks veelgebruikt en een paar generaties verder heb je er geen last meer van. De meeste paarden hangen van stempelhengsten aan elkaar, dat is altijd al zo geweest.
Voor de TS is dit niet van toepassing, die heeft er al Koss inzitten.
Daar gaat het hier namelijk om in dit topic. Pletje123 schreef:@Lante: als je nu met Koss gaat fokken (hij is inderdaad bewezen hoor en de hengst zelf heeft ook de nodige kwaliteiten in huis), dan kom je straks in de knoei met de bloedvoering. Daarom luidt mijn advies: probeer "vrij" te fokken, zonder Koss-bloed.

Pletje123 schreef:Ahoy geeft vooral tuigtypische paarden. Ik zou dan zelf eerder voor Elegant gaan, omdat die statitisch gezien ook beter presteert (groter % stermerries) en volgens mij zou hij op de merries passen
.
Ben erg benieuwd, heb er wel goeie verwachtingen van.