[H] Verzoek dekadvies 2 Gelderse merries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: [H] Verzoek dekadvies 2 Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:59

Dat is voor mij niet belangrijk (Koss vrij fokken). :)
Ik vind de hengst gewoon wel bij mijn merrie passen en ben niet bang om een keer over de grens te kijken zeg maar, vandaar. Als het een flinke merrie wordt, zet ik er misschien wel een volbloed op. :P Mijn merrie is ook niet Gelders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:03

Als je een (gelders) sportpaard wilt fokken en je doel niet is om er verder mee te fokken, dan moet je juist een hengst met Koss bloed nemen, want dat zijn nu eenmaal superfijne sportpaarden, vandaar dat dit bloed zoveel gebruikt wordt. Zie de 2 merries van de TS, fijne paarden. Niet met Koss bloed fokken is net zoiets als zeggen dat je niet met Jazz of Indoctro bloed zou moeten fokken. Het is niet voor niks veelgebruikt en een paar generaties verder heb je er geen last meer van. De meeste paarden hangen van stempelhengsten aan elkaar, dat is altijd al zo geweest.

Voor de TS is dit niet van toepassing, die heeft er al Koss inzitten.

Voor deze beide merries vind ik van de nieuwe jaargang de Upperville en de Ginus erg interessant, mochten ze worden goedgekeurd en vooral als ze ook nog wat uitzwaren.
Ik vond de Sander een erg sympathiek goedbewegend Gelders paard, hij is niet aangewezen maar Sander zelf is er natuurlijk nog gewoon, hij staat bij Schilder in Kampen. Bij een grootramige merrie denk ik dat hij zeker in staat is om een veelzijdig Gelders paard te fokken. Misschien dat je die nog eens overwegen kan.
En over de beginpost, Winningmood, die is dit jaar niet beschikbaar maar er is wel een jonge Winningmood aangewezen voor het verrichtingsonderzoek, ik vond dat een erg aansprekend dier!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:23

[***] schreef:
Als je een (gelders) sportpaard wilt fokken en je doel niet is om er verder mee te fokken, dan moet je juist een hengst met Koss bloed nemen, want dat zijn nu eenmaal superfijne sportpaarden, vandaar dat dit bloed zoveel gebruikt wordt. Zie de 2 merries van de TS, fijne paarden. Niet met Koss bloed fokken is net zoiets als zeggen dat je niet met Jazz of Indoctro bloed zou moeten fokken. Het is niet voor niks veelgebruikt en een paar generaties verder heb je er geen last meer van. De meeste paarden hangen van stempelhengsten aan elkaar, dat is altijd al zo geweest.

Dat vind ik ook; ik heb juist mede voor deze hengst gekozen vanwege zijn super goede Gelderse sport afstamming. Hij vertegenwoordigt in mijn ogen het beste van de Gelderse fokkerij met die merriestam en Koss als vader. Daarbij is het een bloedmooie Gelderse hengst met veel potentie. Een Elegant of Zichem o.i.d. was geen optie wat dat betreft, hoewel er erg fijne paarden van komen. Dit is (zoals ik er nu tegen aan kijk, kan altijd nog veranderen hoor) een eenmalig uitstapje. Al denk ik dat ik Avolante nog eens Gelders laat dekken, omdat die wel wat massa kan gebruiken (o.a.). :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:28

[***] schreef:

Voor de TS is dit niet van toepassing, die heeft er al Koss inzitten.

Ik heb het misschien niet zo direct verwoord maar ik doelde vooral op de hengstenkeuze van de TS :) ;) Daar gaat het hier namelijk om in dit topic.

Wat Lante doet moet ze zelf weten, zeker ook omdat ze geen Gelderse merrie heeft zou Koss of een nazaat van Koss geschikt kunnen zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:31

Pletje123 schreef:
@Lante: als je nu met Koss gaat fokken (hij is inderdaad bewezen hoor en de hengst zelf heeft ook de nodige kwaliteiten in huis), dan kom je straks in de knoei met de bloedvoering. Daarom luidt mijn advies: probeer "vrij" te fokken, zonder Koss-bloed.

Komt toch echt wel op mij over dat je op mijn post reageert hoor, maar geeft niet, mag wel van mij en ik heb hier even op terug gereageerd en Janne ook dus. ;)

Pletje123 schreef:
Ahoy geeft vooral tuigtypische paarden. Ik zou dan zelf eerder voor Elegant gaan, omdat die statitisch gezien ook beter presteert (groter % stermerries) en volgens mij zou hij op de merries passen :)

Het stukje hierboven is voor TS bedoeld, dat had ik (en Janne ook volgens mij) wel begrepen.
TS moet wel Koss vrij fokken, want die hengst zit al in haar lijnen en vrij dichtbij, dus logisch inderdaad :j .

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:47

@Lante: daarom zeg ik: ik had het misschien niet direct zo verwoord, maar het ging over de keuze van de TS. Mijn bericht kon ik niet meer aanpassen en idd: het lijkt nu net alsof ik het over jouw keuze heb.

Excuus voor de verwarring.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:15

Leuk dat je voor Kossbloed kiest Lante!
Goede reclame voor de Geldersen, en idd kan ik me voorstellen dat je het heel goed bruikbaar vindt in de RP richting!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:57

Ik heb het idee dat ik bepaald niet de enige ben die Alexandro gekozen heeft voor de rijpaardenfokkerij, er zijn al veel (ook hier op Bokt) meer die dat gedaan hebben. :) Ben erg benieuwd, heb er wel goeie verwachtingen van.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:59

Ja dat idee heb ik ook. Ik vind het een positieve ontwikkeling! Denk dat het ook mede komt omdat hij te zien is bij de hengstencompetitie enzo, ze rijden hem wel in de picture!
Ben heel benieuwd naar de veulens van hem weer, dit seizoen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:07

De andere gelderse hengste waren ook te zien in de hengstecompetitie. Maar Alexandro is gewoon een zeer goede hengst met zeer sterke bewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:12

En een topmoederlijn. Mooie klassieke moeder met nakomelingen die het goed doen in de sport.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:59

jammer dan dat die dat in Den Bosch niet echt liet zien, was dan geen reclame voor Alexandro P helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:42

Een beetje paardenkenner kan wel door de wijze van rijden heenkijken en nog de kwaliteit van het paard zien, maar idd jammer dat hij zo op de kop gereden wordt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:44

Ach, en boven dat; het is ook nog een relatief jonge hengst, ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt. Hij moet maar lekker de sport in met een goeie ruiter/amazone...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:38

Dat is zeker waar Lante :j

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:07

Even iets heel anders, zag net dat Celano, de driejarige Upperville uit Wendie op marktplaats te koop staat. Als hij maar half het karakter van Wendie heeft, heb je er een toppaard aan. Dus mocht iemand een liefhebber weten, hij staat bij africhtingsstal van Laar en staat zonder foto op marktplaats.
Het zou leuk zijn als hij goed terecht komt, helaas hebben wij al teveel paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 01:52

O die moeten ze op de Gelderse verkooplijst zetten.

kirstencdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:18

hee,,,

mischien kent u mij nog maar u heeft wendela bij ons gekocht! en wat leuk datu ze wil laten denken!

mda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:55

He Kirsten, natuurlijk ken ik je nog, van het scheuren op de zwarte shetlanders toch?? Wendela krijgt over 2 maanden haar eerste veulen van Vitens, ze is al tonnetje rond want door het winterse weer heeft ze al 2 maanden niet meer voor de wagen gelopen. Het is echt Erik's paard geworden. We laten haar inderdaad dit jaar weer dekken.
Gaat het goed met rijden?
Doe je ouders maar de groeten van ons.