Merrie als tweejarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:47

Dakario schreef:
mijn merrie is op 3 jaar gedekt. dat was een noodzaak. Dekgeld was betaald en het was voor mijn 14 jarig merrie bedoeld maar ze raakt niet zwanger na 6 pogingen. en dus andere merrie zoeken en heb ik die 3 jarige genomen omdat die nog een jaartje op wei moet. alles was goed gegaan. ook de bevalling. alleen nadeel is dat ze van zwangerschap (heel groot veulen!) wel haar rug wat ingezakt is.

Noem je dit een noodzaak? Als je merrie rugproblemen ondervindt nav de "noodzakelijke" (?) dekking, vraag ik me af of dat uiteindelijk het dekgeld wel waard is geweest. Moet erbij zeggen dat ik, op zich, er niks op tegen heb om een merrie op 3 jarige leeftijd te laten dekken.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:53

Ik ben daar eigelijk volledig tegen om een merrie op 2 jaar al te laten dekken. Maar ja, iedereen doet met zijn paard wat hij/zij wilt hé.
Ik zou het echt nooit doen. Je kan denken, fysiek ok, ze is er toe in staat, maar geestelijk zijn tweejarige paarden toch echt nog niet volwassen vind ik.

Plus, fysiek zijn ze trouwens ook niet allemaal even klaar ervoor. Ze worden wel hengstig enzo, en in de natuur garantie prijs (maar daar worden ze ook niet noodzakelijk héél oud), maar als je weet dat er rassen zijn waar de paarden tot 4-5 jaar blijven doorgroeiden... dan weet je wel genoeg.
Je laat een kind van 15 jaar ook bewust geen kind krijgen hé. Fysiek misschien al mogelijk, maar laat ze doorgroeien en je hebt wel een 'andere volwassene'.
Ik maak misschien een rare vergelijking, maar hoop dat je het wat snapt.
Paarden leven lang genoeg hoor, dus wat is een jaartje uitstel nu om haar te laten dekken? Ja, ze brengt minder op (volgens fokkerszicht dan) maar als je haar graag ziet, laat haar nog maar wat van haar 'jong leven' genieten zou ik zeggen. Maar je doet ermee wat je wilt hoor, jij kent haar het best uiteindelijk.

Maar ik heb een dekhengstje (miniatuurpaard) die ik ter dek aanbied (beperkt!) en ik weiger om merrie's aan te nemen jonger dan 3 jaar. Iedereen doet wat hij/zij wilt, maar ik doe er niet aan mee. Natuurlijk, er zijn altijd voor en tegens.

Dorien1

Re: Merrie als tweejarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:56

haha, ik las snel daarnet maar zag nu dat je al een beslissing hebt gemaakt.

Kan me er alleen bij aansluiten!

Umeo

Re: Merrie als tweejarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:27

Ik heb nu ook een merrie die dit jaar 2 wordt. Maar ondanks haar 1.65m op 20 maand ga ik toch ook nog een jaartje wachten! :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:35

Sommige kiezen er bewust voor, mijn buurman heeft ook een veulen van zijn 2 jarige lopen (met 2 bevallen) maar dat was een ongelukje. Ik heb niet het idee dat de merrie er erg onder geleden had sterker nog ze is een super mamma en zorgte ook voor de andere veulens. Jatte ze ook meteen na de geboorte van de moeders.