Zouden jullie kruisen met fokrichtingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Re: Zouden jullie kruisen met fokrichtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:42

noem maar eens een merriedie afgelopen jaar ster is geworden die niet aan de bloedeisen voldoet

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:19

[***] schreef:
Shan: je kan wel blijven strijden voor je gelijk, maar je hebt het niet.
Voor de TS is er geen enkele aanleiding om een tuigpaardmerrie met die afstamming niet met een Gelderse hengst te dekken, niet qua type en al helemaal niet qua inschrijving op een keuring, want dat kan gewoon.

Ik hoef niet te strijden janne, het staat gewoon in de reglementen.

En dan heb ik het niet over tuiger van TS, want ik heb niets uitgerekend. maar dat heb ik al eerder gemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:34

Ik begrijp niet zo goed waarom dit topic overgaat in een discussie over reglementen, voor de TS is dit niet van toepassing maar vooruit maar
Stoffel: pak het uislagen lijstje van Didam er maar bij, ik ga geen namen van andermans paarden noemen maar als je naar de vaderdieren kijkt mag het duidelijk zijn dat er een paar met rijpaardvaders boven het volbloed % zitten en een paar met typische tuigpaardvaders boven het % hackney, als je de namen in paardenfokken intikt kun je zo zien hoe dichtbij de eerste volbloed of volle hackney zit en tellen kun je wel.
http://www.kwpn.nl/data/events/00000631.pdf

Met de tuigers die bij de GP richting aangeboden worden heb ik trouwens niet zo'n moeite, die staan vaak wel in het GP type maar met de rijpaarden is het wel een ander verhaal, die hebben daar in mijn ogen niks te zoeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:12

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:06

voldoet gewoon aan de bloed eisen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:07

Qua bloed en keuringen ben ik al in contact met een deskundige die er alles vanaf weet. Eind van de week komt er een totaalbeeld met conclusies. Deze zal ik ook hier vermelden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:04

stoffel schreef:
voldoet gewoon aan de bloed eisen

Kijk stoffel..ik weet dat je wat kort van stof bent weet ik, maar dit is waarom mensen het hier niet meer snappen.
Er is een ooit een bloedeis geweest waarbij gesteld werd dat er maximaal 12,5% volbloed in mag zitten.
Ik weet op dit of er nu een bloedeis is of niet maar deze merrie voert 30% volbloed XX.
Deze merrie zit daar boven.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om uit te leggen hoe het zit met de bloedeis. Is die er wel of niet?
Kijk deze merrie mag voor mij gewoon gelders genoemd worden. Ik vond haar erg in het rijpaardtype staan...maar dat is ieder z'n smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:38

Wat is er dan precies Gelders aan een Vivaldi x Amulet?!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:06

Daar is idd niets Gelders aan.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:18

Bij de bloed eisen wordt er gekeken naar de eerste drie generaties (meer stond er eerder niet op papier en was dus moeilijker te controleren) Bij deze acht voorouders staat in dit geval niks geen Hackney of volbloed.
Verder is er een uitzonderingspositie voor paarden die het dubbele aan veredelingsbloed hebben deze krijgen als veulen een GP reg A papier, maar kunnen indien ze goed tot zeer goed in het type staan wel worden opgenomen als GP.
Ten minste zo heb ik het mij door Harm Bruil wijs laten maken.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:24

Hebben jullie het paard gezien?
En wat is er gelders aan Goudsmit, aan Amor, aan Zep of Zichem

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:13

stoffel schreef:
Hebben jullie het paard gezien?
En wat is er gelders aan Goudsmit, aan Amor, aan Zep of Zichem

Ja ik heb het paard gezien Stoffel. Mijn eigen merrie liep vorig jaar ook in dezelfde rubriek.(alleen niet in het kopnummer :D )
IK(wat de rest van de wereld er van vind kan me niet zo veel schelen) vond de merrie erg rijtypisch ogen maar heel geweldig bewegen.

Goudsmid, Amor, Zep en Zichem stonden alle fantastisch in het Gelderse type. Dat was er Gelders aan die hengsten. (jaaaa Amor was een Holsteiner met trakhener bloed I Know)
Als ze er nog een als Amor, Normann of Goudsmid kunnen vinden, bij voor mij apart het shetlander stamboek, mogen ze hem van mij direct aanbieden bij het KWPN-GP

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:25

shan schreef:
[***] schreef:
Shan: je kan wel met een linkje komen, maar zo werkt het in de praktijk niet, de Gelderse fokkerij is al jaren een typefokkerij, pak de afstammingen van wat er in Didam en Hengelo liep er maar bij, dat wat in de reglementen staat daar kijkt geen keurmeester naar. Er worden zelfs hengsten goedgekeurd die niet aan die reglementen voldoen.

Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.

Bovendien vind ik Kasparow niks aan, hij fokt mij te wisselend. Dan vind ik Alexandro een betere keuze, sluit qua bloedvoering ook meer aan.

Dat linkje Janne, komt van de officiele (pas vernieuwde) site van het KWPN!!!
Dit zijn de reglementen stammende uit 2009.
Dus ik zou het nog maar eens lezen.
Dat linkje verteld dat een GP maximaal 6,25 % Hackney of Saddlebread bloed mag voeren.
Er mag dan misschien wel geen keurmeester naar kijken volgens jouw, maar zo zitten kennissen van mij wel met een blauw papier.

Je zit dus als je een tuigpaardmerrie met 13 % hackneybloed of saddlebread pas echt tussen wal en schip (nog vlees, nog vis) als je haar door een gelderse hengst laat dekken.
Beter dan een rijpaard hengst of idd een Trak. dan kun je wat veredelen zodat je het veulen bij de rijpaarden kan laten inschrijven.

Onze Cinovo merrie met 12,5 % hackney staat gewoon Gelders ingeschreven hoor. Kan wel dus.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:36

stoffel schreef:
Bij de bloed eisen wordt er gekeken naar de eerste drie generaties (meer stond er eerder niet op papier en was dus moeilijker te controleren) Bij deze acht voorouders staat in dit geval niks geen Hackney of volbloed.
Verder is er een uitzonderingspositie voor paarden die het dubbele aan veredelingsbloed hebben deze krijgen als veulen een GP reg A papier, maar kunnen indien ze goed tot zeer goed in het type staan wel worden opgenomen als GP.
Ten minste zo heb ik het mij door Harm Bruil wijs laten maken.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=388245

Dus als ik met deze merrie een veulen fok, met een vader die in de eerste 2 generaties geen veredelingsbloed heeft, dan voldoet dat veulen aan de bloedeis?

Toch wel vreemde regel, want de invloeden van XX/OX en hackney zijn niet zo rechtstreeks meer als toen. Je kan prima een paard hebben met 50 % veredelingsbloed dat niet in de eerste drie generaties te zien is.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:35

Dan zie je het wel aan het paard GJ

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:12

stoffel schreef:
Dan zie je het wel aan het paard GJ

Als je het dan toch wel aan het paard kan zien, kunnen ze net zo goed die hele bloedeis afschaffen toch? De eerste drie generaties is een beetje achterhaald volgens mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:50

NatasjavE schreef:

In de eerste 3 generaties zit geen volbloed of hackney, maar ook geen druppel Gelders bloed.

stoffel schreef:
Bij de bloed eisen wordt er gekeken naar de eerste drie generaties (meer stond er eerder niet op papier en was dus moeilijker te controleren)

Dit is kul, KWPN heeft van de meeste paarden zeker 9 generaties in de database en zou moeten uit gaan van wat er bekend is.

Wat het KWPN en Stoffel eigenlijk zeggen is dat ieder willekeurig paard wat in de eerste 3 generaties geen volle volbloed of hackney heeft zitten een Gelders paard is.

GJ9 schreef:
Als je het dan toch wel aan het paard kan zien, kunnen ze net zo goed die hele bloedeis afschaffen toch?

Er is geen bloedeis. Er is alleen een maximum aan veredelingsbloed gesteld wat in de praktijk dus niet nageleefd wordt, omdat er handig alleen naar de 1e 3 generaties gekeken wordt.
Een bloedeis zou zijn: er moet een minimum aan Gelders bloed inzitten, of in ieder geval één van beide ouders zou GP geregistreerd moeten zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:48

Maar Janne...welke paarden zijn dan Gelders? Want als je steeds maar ver genoeg terug gaat is een Gelderse ook niet meer Gelders. Goudsmid, Oregon, Commandant, de van Wittenstein paarden, Zep, Dirigent, Walser, Ze gaan allemaal terug op niet Gelderse paarden. En dan vooraan en/of bijna vooraan in de afstamming he.

Domburg was zelfs helemaal niet Gelders. Nubert en Ebert ook niet.

Nubert en Ebert zijn de lijn van Oregon (Oregon-Kurassier-Nubert-Ebert) Is Oregon dus niet Gelders?

En Colonel? (ook een van de Grondleggers van het Gelderse type) Die was al een typische KWPNmix van Duits en Frans bloed

Ik bedoel dit niet om effe niet om dwars te liggen hoor maar gewoon voor de discussie he.....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:22

[***] schreef:
stoffel schreef:
Bij de bloed eisen wordt er gekeken naar de eerste drie generaties (meer stond er eerder niet op papier en was dus moeilijker te controleren)

Dit is kul, KWPN heeft van de meeste paarden zeker 9 generaties in de database en zou moeten uit gaan van wat er bekend is.

Wat het KWPN en Stoffel eigenlijk zeggen is dat ieder willekeurig paard wat in de eerste 3 generaties geen volle volbloed of hackney heeft zitten een Gelders paard is.

Je eerste zin ben ik het helemaal mee eens.

Je tweede wil ik nog een toevoeging op doen: en wat in het Gelders type staat (duhh). Maar hoe je dat nou met het bloed rond kan krijgen weet ik ook niet nee, ook gezien wat Natasja zegt.

[***] schreef:
GJ9 schreef:
Als je het dan toch wel aan het paard kan zien, kunnen ze net zo goed die hele bloedeis afschaffen toch?

Er is geen bloedeis. Er is alleen een maximum aan veredelingsbloed gesteld wat in de praktijk dus niet nageleefd wordt, omdat er handig alleen naar de 1e 3 generaties gekeken wordt.
Een bloedeis zou zijn: er moet een minimum aan Gelders bloed inzitten, of in ieder geval één van beide ouders zou GP geregistreerd moeten zijn.

Oké, bij die bloedeis gaat het dus om de terminologie. Bloedeis = voldoen aan een minimaal percentage Gelders bloed, en die eis is er niet.
Een andere eis is wel dat je merrie max. 12,5 % veredelingsbloed mag hebben. Dit noem ik voor het gemak altijd ook bloedeis. Als iemand hier een betere term voor heeft wil ik die wel overnemen :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:45

Hallo ik heb het me ook maar laten vertellen.
Er werd hier gezegt dat het KWPN haar eisen niet naleefde maar dat is dus wel het geval.

Wat betreft die drie generaties vroeger stonden er slechts drie generaties op het papier en was een computer een zeldzaam iets, de eisen moesten dus vanaf het papier gecontroleert kunnen worden (niet zo heel stom bedacht dus).

probleem twee hoe kun je nu geldersbloed vinden ineen pedegree als geldersbloed niet eens bestaat( althans de definitie hiervan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:03

Overleg is nog bezig, maar gelders x dp kan zonder problemen, kan zelf kiezen welke fokrichting het veulen komt. Jury kan dan adviseren om een andere fokrichting te pakken.

Gelders x deze tuiger word momenteel uit gezocht, want je zit met een bloed percentage van ik geloof 6,75.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:56

ik dacht 6,25.
Ik heb zelf een driejarige die heb ik gefokt uit een tp moeder en dp vader, die staat als dp te boek, ik denk niet dat ze een andere fokrichting zullen adviseren bij haar.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:21

[***] schreef:
Shan: je kan wel met een linkje komen, maar zo werkt het in de praktijk niet, de Gelderse fokkerij is al jaren een typefokkerij, pak de afstammingen van wat er in Didam en Hengelo liep er maar bij, dat wat in de reglementen staat daar kijkt geen keurmeester naar. Er worden zelfs hengsten goedgekeurd die niet aan die reglementen voldoen.

Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.

Bovendien vind ik Kasparow niks aan, hij fokt mij te wisselend. Dan vind ik Alexandro een betere keuze, sluit qua bloedvoering ook meer aan.

Ik heb zelf ook een Gelderse merrie gehad en heb haar gedekt met Kasparow. Het veulen is nu 2 1/2 jaar en ik moet zeggen, dat ik een goede keuze gemaakt heb.

Citaat:

Hoe bedoel je daarmee???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:09

Kasparow is niet KWPN erkend. regb volgens mij bij een nakomeling. En bij het KWPN zitten ze bij de rijpaarden niet echt te wachten op een nakomeling met een niet erkende vader en een Gelderse moeder.

Gelukkig ben jij tevreden met het resultaat maar ik vind een Gelderse dekken door een hengst waar geen Gelderse bloed in zit(zoals in Negro)dood en doodzonde. Het liefst dekken met een echte Gelderse hengst.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:16

Nog even over de pedigree van de Vivaldi merrie: Indiaan is zo Gelders (oud tuigpaardenbloed) al wat.... even goed de afstamming doornemen en als je niets van afstammingen weet, moet je ook niets roepen.