Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
[***] schreef:Shan: je kan wel blijven strijden voor je gelijk, maar je hebt het niet.
Voor de TS is er geen enkele aanleiding om een tuigpaardmerrie met die afstamming niet met een Gelderse hengst te dekken, niet qua type en al helemaal niet qua inschrijving op een keuring, want dat kan gewoon.
stoffel schreef:voldoet gewoon aan de bloed eisen
stoffel schreef:Hebben jullie het paard gezien?
En wat is er gelders aan Goudsmit, aan Amor, aan Zep of Zichem
)shan schreef:[***] schreef:Shan: je kan wel met een linkje komen, maar zo werkt het in de praktijk niet, de Gelderse fokkerij is al jaren een typefokkerij, pak de afstammingen van wat er in Didam en Hengelo liep er maar bij, dat wat in de reglementen staat daar kijkt geen keurmeester naar. Er worden zelfs hengsten goedgekeurd die niet aan die reglementen voldoen.
Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.
Bovendien vind ik Kasparow niks aan, hij fokt mij te wisselend. Dan vind ik Alexandro een betere keuze, sluit qua bloedvoering ook meer aan.
Dat linkje Janne, komt van de officiele (pas vernieuwde) site van het KWPN!!!
Dit zijn de reglementen stammende uit 2009.
Dus ik zou het nog maar eens lezen.
Dat linkje verteld dat een GP maximaal 6,25 % Hackney of Saddlebread bloed mag voeren.
Er mag dan misschien wel geen keurmeester naar kijken volgens jouw, maar zo zitten kennissen van mij wel met een blauw papier.
Je zit dus als je een tuigpaardmerrie met 13 % hackneybloed of saddlebread pas echt tussen wal en schip (nog vlees, nog vis) als je haar door een gelderse hengst laat dekken.
Beter dan een rijpaard hengst of idd een Trak. dan kun je wat veredelen zodat je het veulen bij de rijpaarden kan laten inschrijven.
stoffel schreef:Bij de bloed eisen wordt er gekeken naar de eerste drie generaties (meer stond er eerder niet op papier en was dus moeilijker te controleren) Bij deze acht voorouders staat in dit geval niks geen Hackney of volbloed.
Verder is er een uitzonderingspositie voor paarden die het dubbele aan veredelingsbloed hebben deze krijgen als veulen een GP reg A papier, maar kunnen indien ze goed tot zeer goed in het type staan wel worden opgenomen als GP.
Ten minste zo heb ik het mij door Harm Bruil wijs laten maken.
NatasjavE schreef:
stoffel schreef:Bij de bloed eisen wordt er gekeken naar de eerste drie generaties (meer stond er eerder niet op papier en was dus moeilijker te controleren)
GJ9 schreef:Als je het dan toch wel aan het paard kan zien, kunnen ze net zo goed die hele bloedeis afschaffen toch?
[***] schreef:stoffel schreef:Bij de bloed eisen wordt er gekeken naar de eerste drie generaties (meer stond er eerder niet op papier en was dus moeilijker te controleren)
Dit is kul, KWPN heeft van de meeste paarden zeker 9 generaties in de database en zou moeten uit gaan van wat er bekend is.
Wat het KWPN en Stoffel eigenlijk zeggen is dat ieder willekeurig paard wat in de eerste 3 generaties geen volle volbloed of hackney heeft zitten een Gelders paard is.
[***] schreef:GJ9 schreef:Als je het dan toch wel aan het paard kan zien, kunnen ze net zo goed die hele bloedeis afschaffen toch?
Er is geen bloedeis. Er is alleen een maximum aan veredelingsbloed gesteld wat in de praktijk dus niet nageleefd wordt, omdat er handig alleen naar de 1e 3 generaties gekeken wordt.
Een bloedeis zou zijn: er moet een minimum aan Gelders bloed inzitten, of in ieder geval één van beide ouders zou GP geregistreerd moeten zijn.
[***] schreef:Shan: je kan wel met een linkje komen, maar zo werkt het in de praktijk niet, de Gelderse fokkerij is al jaren een typefokkerij, pak de afstammingen van wat er in Didam en Hengelo liep er maar bij, dat wat in de reglementen staat daar kijkt geen keurmeester naar. Er worden zelfs hengsten goedgekeurd die niet aan die reglementen voldoen.
Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.
Bovendien vind ik Kasparow niks aan, hij fokt mij te wisselend. Dan vind ik Alexandro een betere keuze, sluit qua bloedvoering ook meer aan.
Citaat:Met een Kasparow uit een Gelderse moeder kan je bij het KWPN niet terecht, vandaar vlees noch vis. Als de TS met het fokprodukt naar de keuring wil dan vind ik dat geen goede keuze.