Keuring gelders paard thuis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:30

Afbeelding

Zunera net 5 jaar

rockydublin

Re: Keuring gelders paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:36

Niet zo heel gave foto, Maar geeft wel een mooi beeld [vind ik] van een mooi rond gelders paard. Niet te recht in het kruis mooie rug lengte, en veel front.
Ik vind het wel jammer dat SGLDT niet meer bestaat. In de jaren 70 stonden die letters nog ergens voor. Toen was het tenminste minder een" afval bak" voor paarden die te weinig konden lopen voor een tuigpaard, en te klassiek aandeden voor een rijpaard.

Dank je wel Natasja voor jou hint om de foto's er zichtbaar op te krijgen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:43

Kom maar eens kijken in Didam en Hengelo volgend jaar. Daar lopen heel veel mooie paarden hoor. ;) Ben al blij dat ze niet meer Basispaard heten maar Gewoon Gelderse Paarden.

Je paard vindt ik een echte Laurentz. Mooi hoor.

En leuk om nog meer Gelderse fans te ontdekken hier op Bokt.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-01-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:45

AfbeeldingIn garderen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:47

O ze lijkt een beetje op Wirma (Laurentz x Zep)

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:50

Misschien ga ik wel dit jaar. Ik heb al contact opgenomen met Harm Bruil over het opnemen in het stamboek thuis. Als dat lukt ga ik met haar naar Hengelo. Aan de hand en onder het zadel.
Wirma ??? IS daar ook een foto van want dat paard ken ik dus niet. Maar ik vind dat ze ook veel op laurentz lijkt, zelfs dat gekke witte streepje aan haar voorbeen omhoog. Dat heeft laurentz ook. wel grappig

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:00

Nee daar heb ik geen foto van. De fokker van miijn paard heeft ook een aantal x met Laurentz gefokt. Daar zijn o.a Wirma en Tajirma uit gekomen. Wirma was jeugdkamioen een aantal jaar geleden en Tajirma is, ik dacht als 4 jarige, kampioen geworden.

Tajirma had vorig jaar het winnende veulen in Hengelo en Ermelo. Vader van het veulentje was superbink Alexandro P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:32

Leuke merrie, degelijk type.
Als je in Hengelo komt voor de graadverhoging zou je ook eventueel mee kunnen doen aan de gebruiksproeven (dressuur of aangespannen) of de zadelrubriek.

Wil je ook met haar fokken?

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 15:02

Misschien wil ik wel een veulen bij haar fokken in toekomst. Ik wil haar wel eerst laten presteren en laten opnemen in het stamboek. En liefst ook minimaal ster laten worden. Dus Ja ik heb wel veel toekomst plannen met haar. Ze komt bovendien uit een oude gelderse stam die terug gaat tot het jaar 1565. Een hobbyist bij het kwpn heeft dit voor mij uitgezocht. Wel heel leuk om dat te weten. Mijn vader heeft vroeger ook altijd gelderse paarden gefokt en gebruikt in het boeren werk. Hij heeft nooit een trekker gehad. We gingen ook elk jaar naar fokdagen met de veulens en naar premiekeuringen. Hij fokte veel met Eburoon-Folio-Proloog. Van die laatste hengst kwamen niet altijd van die hele brave "jongens" Mijn vader fokte met een Boris-merrie.
Ik zou nog niet weten welke hengst ik zou willen gebruiken, Wel een gelderse zonder rijpaardbloed, en ook geen tuiger. Eigenlijk een soort hengst als Laurentz, satelliet, Bazuin, of Apollo, Maar helaas die zijn er niet-of niet meer. Parcival niet, want die heeft niet zo lekker karakter, en ook Koss is niet mijn soort hengst. De laatste is veeeel te veel rijpaard en aangezien in mijn paard ook al een keer Leurhelin voorkomt zou het dus rijpaard vrij moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:32

Bij de Gelderse paarden krijgt je merrie het predikaat Sport vanaf M + 5 winstpunten, goed te doen dus.
Met ster erbij zou dat toch interessant zijn om een keer een veulen te fokken.

Er zijn niet veel klassieke hengsten meer, maar Ahoy, Rubus en Elegant zijn nog wel degelijke hengsten.
Alexandro is een jonge Koss, maar die zou ik toch niet gelijk van het lijstje schrappen, hij komt uit een goede Gelderse stam, zijn moeder is een echt klassieke merrie van Satelliet en ook de nakomelingen hadden een goed Gelders type, hij fokt aan de eerste jaargang te zien wat zwaarder dan Parcival en Koss maar wel met beweging.

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:35

Ahoy komt wel dichtbij qua type, maar fokt wel wat zwaar. Daar moet ik dus voor oppassen omdat mijn merrie al vrij fors gebouwd is, maar ze is niet grof. Ik heb al heel wat dressuur paarden van Ahoy gejureerd in de dressuur ring en ze maken stuk voor stuk een erg goede indruk; betrouwbaar en willen werken zonder gezeur. Doen gewoon wat de ruiter vraagt, mits de hulpen juist zijn natuurlijk. Fijne karakters, dat zie je gewoon aan het mee willen werken met de ruiter.. Alexandro weet ik nog weinig van, maarja ...Koss , daar word ik niet vrolijk van, en ook via satelliet inteeld bij mijn merrie. En ik heb al iets inteeld via Larentzx Irak [Wachtmeester 2x ] Dus ik denk dat de hengst die bij mijn paard past nog geboren moet worden of nog goedgekeurd moet worden.
Afbeelding
Soms doet ze gewoon niks.

Afbeelding
Ons gezellige stalletje zelf gebouwd in 14 dagen tijds.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:21

Koss heeft een super karakter net als zijn zoon Alexandro dus daar hoef je het echt niet voor te laten. Ze zijn wat heter maar niet slecht van karakter. En zeker Alexandro heeft echt een super Gelders type. Van Koss kan je nog zeggen dat hij aan de moderne kant is maar van Alexandro kan je dat echt niet zeggen.

Ahoy zou ik laten staan..dat is persoonlijk. Ik heb echt niets met die hengst en ook niet met de meeste van zijn nakomelingen. Hij is eigenlijk een tuiger met een stamboekmoeder.

Als nog een klassieke hengst wil...Elegant. Maar dan zou ik dit jaar dekken want hij wordt echt oud. Maarrrr...Elegant geeft ze ook heet. Die van mij en een vriendin van mij...die zijn heel heet(maar komen ook uit dezelfde moeder)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:27

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:43

Leuke merrie heb je daar TS!

Wat vind je van Elegant? Als je hem wilt gebruiken moet je wel gauw zijn, dit is waarschijnlijk het laatste jaar dat hij dekt.

De jouwe is wel interessant om Koss vrij mee te fokken vind ik. Niet dat ik verder Koss niet zou gebruiken hoor, maar meer voor de bloedspreiding.

Hoe groot is jou merrie? En hoe groot zijn de paarden in haar moederlijn? Heb je evt. een linkje van paardenfokken?

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:07

Mijn paard is 1.70m. Haar moeder was 1.61. V.v.d.M Irak was 1.67m. en MM.V. Leurphelin was 1.70.
Laurentz [de vader van mijn paard] is 1.64m en zijn moeder is ook 1.70m dus er zit voldoende maat achter. Mijn paard heeft ook nog een halve broer naast haar staan, die is 1.65m maar met een veel fijnere bouw. Dunne beentjes en zo, maar toch iets meer ontwikkelde hoeven.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:17

Mooie merrie heb je Rockydublin, ik zou ook Elegant of Galant overwegen voor haar. Nu kan het nog, maar het zijn de laatste der Mohikanen.......... De echte Gelderse hengsten worden schaars bij het KWPN, er zitten nog wel een aantal bij het IHW.
Wij hebben een vosmerrie Zakerno x Indiaan en een zwarte Farao x Hoogheid uit de Denderose stam. O ja, en een Elegant-enter en een Parcival-3-jarige, beiden uit de Zakerno.
Zoals al gevraagd, linkje naar de afstamming van je merrie?
En kom gezellig bij het Gelderse topic?
Laatst bijgewerkt door linky op 21-01-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:26

Wat een mooie merrie.
Ik heb ook een Laurentz :D wel een stuk donkerder dan die van jou.
Die van mij was helaas geen ster geworden, ik heb een mini Laurentz haha 1.58

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:05

Grote merrie heb je dan.

Ik vind Laurentz qua bloed heel interessant, maar wij laten hem staan om de maat. Daarom vind ik het wel grappig om grote paarden uit hem te zien, vooral ook met een kleine merrie als moeder. Hij strooit een beetje dus.

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:02

Nou Gj9 , Over het algemeen fokt Laurentz groter dan hij zelf is. Dat schijnt zijn moeder door te geven. Ik heb in Elst een enorme Laurentz gezien van 1.76m . Ik was eerst ook wel een beetje bang dat hij niet te groot zou fokken, maar na het zien van meedere Laurentz nazaten ban ik van mening veranderd. En als ik nu mijn merrie zie [1.70 en haar moeder van slechts 1.61.] denk ik dat je daar als fokker niet snel bang voor hoef te zijn. Bovendien kan Laurentz een mooi ronde achterhand geven waarvan de broekspier mooi lang doorloopt. Dat mis ik nog wel eens bij sommige gelderse paarden en ook tuigpaarden. Van laurentz is daar ook een hele mooie foto van waar dat duidelijk te zien is. Ik zal hem even opzoeken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:21

NatasjavE schreef:
Koss heeft een super karakter net als zijn zoon Alexandro dus daar hoef je het echt niet voor te laten. Ze zijn wat heter maar niet slecht van karakter. En zeker Alexandro heeft echt een super Gelders type. Van Koss kan je nog zeggen dat hij aan de moderne kant is maar van Alexandro kan je dat echt niet zeggen.

Als nog een klassieke hengst wil...Elegant. Maar dan zou ik dit jaar dekken want hij wordt echt oud. Maarrrr...Elegant geeft ze ook heet. Die van mij en een vriendin van mij...die zijn heel heet(maar komen ook uit dezelfde moeder)

Dat vetgedrukte, meen je dat serieus Natasja? Ik moet zeggen dat ik me daar toch enigzins over verbaas. Ik sprak vorig jaar in Ermelo de man die zowel Koss als Alexandro getraind heeft voor de keuring. Over Alexandro niks dan lof, voor Alexandro werden de woorden braaf, eerlijk, werkwillig, heel fijn dier gebruikt. Voor Koss daarentegen....Ik vind Koss een erg mooie hengst, hij veredelt ook absoluut en heet is niet erg. Maar een super karakter? Sorry, daar plaats ik toch mijn vraagtekens bij.

Ik vind de merrie van TS echt heel erg mooi. Ze lijkt qua type inderdaad ook op Wirma. Ik ben benieuwd of je het besluit neemt om met haar te gaan fokken, en welke hengst dit zal worden :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:49

Ik hoor over Koss veel verhalen. De een zegt super karakter de ander niet.

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:03

Ik heb parcival v; koss gezien op een hengsten show en laurentz ook. beide werden gereden door Maaike Lassche , die kan echt wel een flink portie sturen. Laurentz reed zij echt met het koppie erop maar parcival hield zij er erg diep doorheen, zodra hij zijn hoofd iets optilde reed zij hem er weer dieper door. Ik hoorde daar op de show dat zij dat deed om hem gehoorzaam te houden want anders wilde hij gaan bokken, en dat had hij van zijn vader [koss] geerfd. Mijn broer heeft gezien op een hengstenshow dat koss zo over de lijn het publiek insprong! Indoor show. Er werd later gezegd dat Koss niet meer uitkwam in de sport omdat hij nogal "ondeugend" was. Maar dat laatste heb ik van horen zeggen, van de kant. En als er iets is waar gelderse paarden bekend om zijn- en moeten blijven- is het toch wel een zeer betrouwbaar karakter. Ik hou ook niet van die paarden die je elke dag weer zadelmak moet maken, zoals zoveel van Jazz, en Ferro [ een enkele uitgezonderd]

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:23

Toen Koss over de lijn sprong had hij eerst een hele tijd in de ring gestaan om foto's te maken. Henk van Donkelaar zag een vlieg op z'n bil en gaf de vlieg een lel. Koss sloeg daarop naar achteren omdat hij daarvan schrok. Raakte Henk van Donkelaar en iedereen in rep en roer. De hengst is toen losgebroken.
Heeft een rondje over het terein gelopen en liep toen heel braaf weer naar Henk van Donkelaar terug.

Parcival is altijd heel scherp gereden en heeft een tijdlang ook heel veel gedekt. Hij is Prix st George uitgebracht. Veel shows gelopen. Dan worden ze wat heter.

Ik heb het al eens gezegt..Ik heb een Elegant...en die geeft ze ook heet. Die van mij bokt ook wel eens.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:45

Maaike heeft zelf in interviews gezegd dat ze in de beginjaren meer naast Parcival lag dan dat ze er op zat. En dat veel vab zijn nakomelingen geen amateurpaarden zijn. Een paard mag best heet in het werk zijn, of een keer bokken. Maar het Gelders paard staat toch bekend om zijn goede, werkbare karakter en ze zouden voor iedereen geschikt moeten zijn.

Dus nogmaals, ik zet mijn vraagtekens bij het karakter van Koss en zijn nakomelingen. Waarbij ik dus niet zeg dat alle nakomelingen een lastig karakter hebben, de moederlijn doet ook veel. Maar in mijn ogen staat Koss nou niet bekend om zijn fantastische, makkelijke natuur.

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:48

Ik ben van mijn Laurentz-je ook in het begin van beleren gelanceerd, hahaha. Hij had in het begin nogal singeldwang vooral als ze een paar dagen niet had gelopen. Ik had haar ook niet gelongeerd, want dat hielp altijd super, maar ze was aldoor zo braaf met beleren, deed nooit wat kon je zo mee wegrijden, maar goed ,die ene keer kwamen er net een heel stel kinderen met fietsen de binnenbak in scheuren, en toen blaasde zunera zich op en voelde dus de singel aanspannen, en je wilt niet weten hoe hoog ze kon bokken stilstaand op de plaats. Ikheb haar toen weer even gelongeerd, en klaar. Ze heeft dat ook nooit meer gedaan. Ze komt meestal wel snorkend en met de staart in de lucht de trailer af, op wedstrijd, en iedereen echt iedereen komt dan kijken wat er aan de hand is, zo hard snuift zij . Wel leuk, ze blijft eerlijk, maar gaat wel tien minuten passage lopen.