Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Umeo schreef:Al die 'modehengsten' zorgen er ook voor dat er veel ingeteelt wordt. Ikzelf ben nu op zoek naar een hengst vrij van Landgraf I bloed (en dan bedoel ik zeker niet in de eerste 5 generaties) moet je al goed zoeken tussen de hengsten van de dag van vandaag! Dat kan toch niet meer gezond zijn...
misterA schreef:essiesilly schreef:dus iedereen die achter zo n modehengst aan loopt denkt alleen aan het geld, ik zou het nl heeel gaaf vinden als ik een veulen fok wat zeer goed in de (top)sport presteerd! en dan heb je het vaak niet over benenzwaaiers dan heb ik het over functionele paarden, soms vallen ze als jong paard nog niet eens zo erg op..
de kans dat je een veulen verkoopt op je veiling voor 50.000 euro is erg klein, hoe meer bijv. vivaldi s er lopen hoe beter je veulen moet zijn vind ik.. de mensen hebben zoveel keuze in al die vivaldi s dat ze snel al een andere kopen..
Wees maar niet bang hoor, zoveel Vivaldi's zullen er niet bijkomen, dekgeld gaat weer flink omhoog.
En omdat hij dan minder gaat dekken is het geen modehengst meer.
misterA schreef:Het selectiebeleid is al tijden gericht op een werkwillig en voorwaarts paard met een snel (zgn.electrisch) achterbeen.
..;maar dat is een ander onderwerp
VANGILS schreef:Wat baat het om een minder 'populiare' hengst te selecteren en vervolgens vast te stellen dat niemand interesse heeft in je fokproduct.
misterA schreef:Niet om hun kleur, bijv. de door ts genoemde Vivaldi, of Jazz, niet echt modehengsten vanwege hun kleur.
Bij grootlopers denk ik bovendien niet aan kwpn-ers.
.
Bucephalus schreef:Het klinkt mij in de oren alsof je je aangesproken voelt ?Ik vind het begrip 'modehengsten' zo populistisch, zwart-wit en totaal geen recht doen aan de realiteit. Zo ook het fenomeen grootbewegers. Generalistisch en denigrerend.
Geef mij maar de types van 15-25 jaar geleden.Citaat:Het is altijd al zo geweest dat een bepaald type bij een tijdsbeeld paste, dat is nu niet anders dan vroeger. Elke periode had zo z'n voorkeuren. Je wilt niet weten hoe de paarden er ooit hebben uitgezien. Sla de boeken er maar op na.
Heel graag!Citaat:Karakter is altijd al een aandachtspunt geweest. Amor had bijv. vroeger al de naam zeer goede paarden te fokken die niet al te gemakkelijk in de omgang konden zijn. Hoeveel heeft die percentueel niet gedekt? Hoe graag wil men hem in de merrielijn?

De werkelijkheid is nog altijd dat misschien 1 op de 500 paarden het landelijk niveau ontstijgt..Citaat:De sport heeft een enorme vlucht genomen, een dressuur- of springpaard moet op het hoogste niveau presteren. Met een bouw die toegerust is voor de bewuste discipline, met bewegingen waardoor ruiter en paard kunnen excelleren.
Ik denk het wel ,met de kanttekening dat niet elk paard de mogelijkheden ertoe heeft. Ik denk overigens dat het grootrijden een aanslag op de gewrichten is.Citaat:Wie kan dat groot bewegen er overigens uit rijden? Is dat niet meer een aangeleerde gang?
amaze schreef:[Ik denk het wel ,met de kanttekening dat niet elk paard de mogelijkheden ertoe heeft. Ik denk overigens dat het grootrijden een aanslag op de gewrichten is.Citaat:Wie kan dat groot bewegen er overigens uit rijden? Is dat niet meer een aangeleerde gang?
amaze schreef:Het klinkt mij in de oren alsof je je aangesproken voelt ?
amaze schreef:Ieder z'n meugGeef mij maar de types van 15-25 jaar geleden.
.amaze schreef:Vertel dat de ruiter/ amazone die met de aanschaf van een dressuurpaard, met als vader een bekende hengst, zichzelf (niet gehinderd door enige zelfkennis) al deTour ziet rijden. Als dat tegenvalt... Lees de topics er maar op na. Het gaat erom wat de verwachtingen zijn.De werkelijkheid is nog altijd dat misschien 1 op de 500 paarden het landelijk niveau ontstijgt..
Bucephalus schreef:De sport heeft een enorme vlucht genomen, een dressuur- of springpaard moet op het hoogste niveau presteren. Met een bouw die toegerust is voor de bewuste discipline, met bewegingen waardoor ruiter en paard kunnen excelleren. Met een karakter dat dat ook mogelijk maakt. Een paard is geen gebruiksvoorwerp. Hoevelen van ons zijn werkelijk paardenkenners en -liefhebbers? Staat het welzijn van het paard voorop? Finetuning is een lang en intensief proces. Neemt iedereen daar de tijd voor? Is elke ruiter geschikt voor het werk? Ik denk aan lichaamsbouw (niet in de laatste plaats overmatige kilootjes), temperament, de mate van het uitoefenen van geduld, opleidingsniveau, inzet etc. etc.
Kijk eens naar harnachement en alle hulpmiddelen die worden gebruikt om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te eindigen. Laten we eerst eens de hand in eigen boezem steken en dan kijken in hoeverre een paard qua karakter niet deugt.
.
Cute schreef:Dus als serieuze fokker mag je geen modehengsten gebruiken want daar heb je dan per definitie niet serieus over nagedacht of deze op je merrie past? Je volgt dan blindelings de grote massa?
Als een bepaalde hengst goed op je merrie past, ga je die toch niet laten staan omdat het een modehengst is en er al duizende exemplaren van rondlopen.
Als je als doel hebt een zo goed mogelijk sportpaard te fokken en dat het beste lijkt te lukken met een hengst die half Nederland gebruikt, zie ik het probleem niet.
Ja ik voel mij aangesproken, heb ook een Vivaldi gefokt en ben zeer tevreden met dit mode resultaat
,maar over ''anderen'' die niet rationeel hun hengstenkeuze bepalen ,maar zich slechts laten leiden door de commercie en hun emotie .
het stond in de paardenkrant, sommigen brengen het wel erg alsof ik het geschreven heb 
essiesilly schreef:helemaal goed omschreven amaze
hehe eindelijk alles bijgelezen, ik wil even duidelijk zijn, dat dit stuk niet van mij uitkomt hehet stond in de paardenkrant, sommigen brengen het wel erg alsof ik het geschreven heb
en cute: tuurlijk mag je wel met die hengsten dekken, het staat nergens dat dat niet mag!
net als wat hedwig zegt, bijv hotline , diarado dat zijn ook van die hengsten die het super doen op de keuring en dan ineens iedereen achteraan hobbeld, tuurlijk! een super hengst maar moeten we niet breder gaan denken? want zeg nou eerlijk, er is een hengst helemaal "hot" en bijv. een bewezen hengst die eigenlijk heel goed op de merrie past maar die niet heel veel meer dekt.. en waar je niet veel meer van hoort.. hoeveel mensen gaan er dan voor de 1e en hoeveel voor de 2e??