modehengsten en grootlopers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:14

voor Vivaldi is er dan ook geen crisis :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:58

Umeo schreef:
Al die 'modehengsten' zorgen er ook voor dat er veel ingeteelt wordt. Ikzelf ben nu op zoek naar een hengst vrij van Landgraf I bloed (en dan bedoel ik zeker niet in de eerste 5 generaties) moet je al goed zoeken tussen de hengsten van de dag van vandaag! Dat kan toch niet meer gezond zijn...

Kan je makkelijk oplossen door naar een hengst uit een vreemd stamboek over te stappen ..er zijn zat hengsten die geen Landgraf voeren als je een beetje om je heen kijkt ...Bvb Hannover en Selle Francais hebben ook beste hengsten
hier verder op in gaan zou teveel off topic zijn ..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:27

misterA schreef:
essiesilly schreef:
dus iedereen die achter zo n modehengst aan loopt denkt alleen aan het geld, ik zou het nl heeel gaaf vinden als ik een veulen fok wat zeer goed in de (top)sport presteerd! en dan heb je het vaak niet over benenzwaaiers dan heb ik het over functionele paarden, soms vallen ze als jong paard nog niet eens zo erg op..

de kans dat je een veulen verkoopt op je veiling voor 50.000 euro is erg klein, hoe meer bijv. vivaldi s er lopen hoe beter je veulen moet zijn vind ik.. de mensen hebben zoveel keuze in al die vivaldi s dat ze snel al een andere kopen..

Wees maar niet bang hoor, zoveel Vivaldi's zullen er niet bijkomen, dekgeld gaat weer flink omhoog.
En omdat hij dan minder gaat dekken is het geen modehengst meer.

vind je niet dat er al genoeg zijn dan :+

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:12

Is het niet al te makkelijk om zoals B.W., welke al jaren Hohenstein, Caprimond, De Niro en veel van zijn zonen tot "zijn" paarden mag rekenen, om de rekening te maken van een fokker die kiest voor een "populaire" hengst.
Wat baat het om een minder 'populiare' hengst te selecteren en vervolgens vast te stellen dat niemand interesse heeft in je fokproduct. Fokken is ondermeer ook kijken naar wat de markt vraagt en daar op inspelen.
Hengsten worden trouwens niet alleen populair door de promotie van hun eigenaars maar ook omdat de meeste 'modehengsten' iets meer geven dan een gemiddelde hengst, waarbij we opnieuw niet mogen vergeten dat de moeder en haar verleden (zowel wat afstamming, sport en keuringsresultaten betreft) een zeer groot aandeel heeft in de kwaliteiten van het veulen.
En ja, er zullen best een heel aantal mindere paarden voortkomen uit de kruising met een populaire hengst, maar is dit niet eigen aan alle kruisingen in alle geledingen van de fokkerij?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:30

Er zijn veel te veel slechte paarden, van goede paarden zijn er nooit te veel.
Daar loopt ons landje nog barstens vol mee, van de meer dan honderdduizend sportpaarden zijn nu misschien duizend nog jonge Vivaldi's
Niet de goede hengsten verpesten de kwaliteit. Daarom vind ik het een wat merkwaardig topic.

De mening van Sjuimpje en ff deel ik, hengsten worden veel gebruikt omdat ze een bepaalde kwaliteit hebben.
Niet om hun kleur, bijv. de door ts genoemde Vivaldi, of Jazz, niet echt modehengsten vanwege hun kleur.

Bij grootlopers denk ik bovendien niet aan kwpn-ers.
Het selectiebeleid is al tijden gericht op een werkwillig en voorwaarts paard met een snel (zgn.electrisch) achterbeen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:43

misterA schreef:
Het selectiebeleid is al tijden gericht op een werkwillig en voorwaarts paard met een snel (zgn.electrisch) achterbeen.

Ik geef de voorkeur aan een dragend achterbeen. Als het achterbeen ''snel'' is ,moet het voorbeen dat ook zijn ,anders is er geen sprake van takt. :n ..;maar dat is een ander onderwerp ;)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:52

Ik vind het begrip 'modehengsten' zo populistisch, zwart-wit en totaal geen recht doen aan de realiteit. Zo ook het fenomeen grootbewegers. Generalistisch en denigrerend.

Het is altijd al zo geweest dat een bepaald type bij een tijdsbeeld paste, dat is nu niet anders dan vroeger. Elke periode had zo z'n voorkeuren. Je wilt niet weten hoe de paarden er ooit hebben uitgezien. Sla de boeken er maar op na.

Als fokker heb je te maken met minimaal het in stand houden van je merriestam en als je het even kan, wil je die verbeteren. Grenzen bestaan niet meer en bewezen verervers krijgen wereldwijd kansen. Om daarmee aan te geven dat de genenbesis versmalt, vind ik kort door de bocht. Volgens mij is de basis nog nooit zo breed geweest. Vroeger was de paardenstapel beduidend kleiner en lijnenteelt zeer gangbaar. Dat kon ook niet anders vanwege een andere logistieke situatie. Geen enkele serieuze fokker zal moedwillig zijn/ haar merriestam verzwakken. Karakter is altijd al een aandachtspunt geweest. Amor had bijv. vroeger al de naam zeer goede paarden te fokken die niet al te gemakkelijk in de omgang konden zijn. Hoeveel heeft die percentueel niet gedekt? Hoe graag wil men hem in de merrielijn?

De sport heeft een enorme vlucht genomen, een dressuur- of springpaard moet op het hoogste niveau presteren. Met een bouw die toegerust is voor de bewuste discipline, met bewegingen waardoor ruiter en paard kunnen excelleren. Met een karakter dat dat ook mogelijk maakt. Een paard is geen gebruiksvoorwerp. Hoevelen van ons zijn werkelijk paardenkenners en -liefhebbers? Staat het welzijn van het paard voorop? Finetuning is een lang en intensief proces. Neemt iedereen daar de tijd voor? Is elke ruiter geschikt voor het werk? Ik denk aan lichaamsbouw (niet in de laatste plaats overmatige kilootjes), temperament, de mate van het uitoefenen van geduld, opleidingsniveau, inzet etc. etc.
Kijk eens naar harnachement en alle hulpmiddelen die worden gebruikt om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te eindigen. Laten we eerst eens de hand in eigen boezem steken en dan kijken in hoeverre een paard qua karakter niet deugt.

Wie kan dat groot bewegen er overigens uit rijden? Is dat niet meer een aangeleerde gang? Zo op de concoursvelden vind ik dat reuze meevallen.

Verder ga ik met MisterA mee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:52

Ach het belangrijkste is de combinatie, iedere hengst is zo goed als de combinatie die er gekozen wordt.
Wanneer je als fokker een Vivaldi uit eem Ferro hebt, wordt het echt zoeken wat je nu moet.
Ik geloof niet zo dat de echte fokkers zwarte grootlopers (wat een idiote term) kiezen voor hun goede merries. Ze zoeken hengsten die hun merries aanvullen en misschien verbeteren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:37

VANGILS schreef:
Wat baat het om een minder 'populiare' hengst te selecteren en vervolgens vast te stellen dat niemand interesse heeft in je fokproduct.

Maar als jij één van de velen te koop hebt is de keus voor de potentiele kopers (veel minder in getalen) enorm. Moet je net mazzel hebben dat jij die bijzondere op stal hebt.
:j

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:47

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:11

Bucephalus schreef:
Ik vind het begrip 'modehengsten' zo populistisch, zwart-wit en totaal geen recht doen aan de realiteit. Zo ook het fenomeen grootbewegers. Generalistisch en denigrerend.
Het klinkt mij in de oren alsof je je aangesproken voelt ?

Citaat:
Het is altijd al zo geweest dat een bepaald type bij een tijdsbeeld paste, dat is nu niet anders dan vroeger. Elke periode had zo z'n voorkeuren. Je wilt niet weten hoe de paarden er ooit hebben uitgezien. Sla de boeken er maar op na.
Geef mij maar de types van 15-25 jaar geleden.
Citaat:
Karakter is altijd al een aandachtspunt geweest. Amor had bijv. vroeger al de naam zeer goede paarden te fokken die niet al te gemakkelijk in de omgang konden zijn. Hoeveel heeft die percentueel niet gedekt? Hoe graag wil men hem in de merrielijn?
Heel graag! :j

Citaat:
De sport heeft een enorme vlucht genomen, een dressuur- of springpaard moet op het hoogste niveau presteren. Met een bouw die toegerust is voor de bewuste discipline, met bewegingen waardoor ruiter en paard kunnen excelleren.
De werkelijkheid is nog altijd dat misschien 1 op de 500 paarden het landelijk niveau ontstijgt..

Citaat:
Wie kan dat groot bewegen er overigens uit rijden? Is dat niet meer een aangeleerde gang?
Ik denk het wel ,met de kanttekening dat niet elk paard de mogelijkheden ertoe heeft. Ik denk overigens dat het grootrijden een aanslag op de gewrichten is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:19

amaze schreef:
[
Citaat:
Wie kan dat groot bewegen er overigens uit rijden? Is dat niet meer een aangeleerde gang?
Ik denk het wel ,met de kanttekening dat niet elk paard de mogelijkheden ertoe heeft. Ik denk overigens dat het grootrijden een aanslag op de gewrichten is.

Minderhoud kan dat..met toen Painted Black.. :D

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:33

amaze schreef:
Het klinkt mij in de oren alsof je je aangesproken voelt ?

Hoe dat zo? Nee, hoor. Ik vind de terminologie sterk negatief gekleurd. Daarmee doe je naar mijn mening afbreuk aan de fokkerij in het algemeen. 'In de mode zijn' suggereert tijdelijkheid en naäperij. Dan mag je je als fokker in het algemeen best aangesproken voelen, denk ik, als je bijvoorbeeld dekt met Jazz. Toch al zo vaak kind van de rekening..

Grootlopers vind ik helemaal zo'n naar woord.

amaze schreef:
Geef mij maar de types van 15-25 jaar geleden.
Ieder z'n meug :-).

amaze schreef:
De werkelijkheid is nog altijd dat misschien 1 op de 500 paarden het landelijk niveau ontstijgt..
Vertel dat de ruiter/ amazone die met de aanschaf van een dressuurpaard, met als vader een bekende hengst, zichzelf (niet gehinderd door enige zelfkennis) al deTour ziet rijden. Als dat tegenvalt... Lees de topics er maar op na. Het gaat erom wat de verwachtingen zijn.

merelhof

Re: modehengsten en grootlopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:48

het was een opiniestuk waar het hier mee begon, in een opiniestuk worden dingen best scherp gesteld anders komt er geen discussie op gang :)

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:11

Nu ik denk dat je vooral van modehengsten kan spreken bij de jonge,net gekeurde hengsten waar heel veel fokkers zich enkel laten beinvloeden door het moment van deze hengst op de keuring en shows.Hier is dan inderdaad sprake van een hype die mede opgezet wordt door de hengstenhouders en,niet te verwaarlozen,de hippische pers. Dan zie je het fenomeen van 3-jarige hengsten die 600 merries dekken aan 1500 euro in hun eerste dekseizoen.Kijk naar Hotline,Diarado..
En dan moet men zich inderdaad afvragen of deze hengstenkeuze ingegeven is door verstandig overwegen .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:46

Bucephalus schreef:
De sport heeft een enorme vlucht genomen, een dressuur- of springpaard moet op het hoogste niveau presteren. Met een bouw die toegerust is voor de bewuste discipline, met bewegingen waardoor ruiter en paard kunnen excelleren. Met een karakter dat dat ook mogelijk maakt. Een paard is geen gebruiksvoorwerp. Hoevelen van ons zijn werkelijk paardenkenners en -liefhebbers? Staat het welzijn van het paard voorop? Finetuning is een lang en intensief proces. Neemt iedereen daar de tijd voor? Is elke ruiter geschikt voor het werk? Ik denk aan lichaamsbouw (niet in de laatste plaats overmatige kilootjes), temperament, de mate van het uitoefenen van geduld, opleidingsniveau, inzet etc. etc.
Kijk eens naar harnachement en alle hulpmiddelen die worden gebruikt om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te eindigen. Laten we eerst eens de hand in eigen boezem steken en dan kijken in hoeverre een paard qua karakter niet deugt.
.

Amen,daar zit nog een enorm struikelblok! mensen geven de schuld veel te gemakkelijk aan het "karakter van het paard" terwijl daar in veel gevallen niets mis mee is.
Overigens denk ik dat er wel met modehengsten gefokt word..want sla een willekeurig topic open in de hengstenkeuze pijler en het zijn veelal dezelfde hengsten die naar voren worden geschoven.
Maar daar zit vaak een goed manegement omheen {v. Uytert hengsten},zijn zelf inderdaad hengsten die het beter doen dan het gemiddelde en daarom opvallen.Of ze fokken enorm goed door,terwijl de hengsten waar veel minder van bekend is,zelf uit de sport zijn verdwenen of niet al te veel dekken.Daar weet je als fokker dan gewoon niet genoeg meer over..je weet niet eens meer soms waar de hengsten zelf gebleven zijn.Laat staan waar de nakomelingen zijn en wat ze doen,terwijl ze best goed door kunnen vererven.Maar dat soort hengsten krijgen de kans dan niet en krijgen ook nog meestal simpele merries om te bedienen.
Overigens vind ik de kwaliteit van de paarden gemiddeld op de concoursen nog altijd beter dan die van de ruiters.Wat dat betreft maakt het ook erg uit waar een paard terecht komt wil je zijn kwaliteiten goed kunnen bekijken.

Hedwig: daar heb je ook een punt..de manegement en de media bepaalt ook erg sterk geloof ik of een hengst een modehengst word.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:25

Dus als serieuze fokker mag je geen modehengsten gebruiken want daar heb je dan per definitie niet serieus over nagedacht of deze op je merrie past? Je volgt dan blindelings de grote massa?
Als een bepaalde hengst goed op je merrie past, ga je die toch niet laten staan omdat het een modehengst is en er al duizende exemplaren van rondlopen.
Als je als doel hebt een zo goed mogelijk sportpaard te fokken en dat het beste lijkt te lukken met een hengst die half Nederland gebruikt, zie ik het probleem niet.
Ja ik voel mij aangesproken, heb ook een Vivaldi gefokt en ben zeer tevreden met dit mode resultaat :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:18

Cute schreef:
Dus als serieuze fokker mag je geen modehengsten gebruiken want daar heb je dan per definitie niet serieus over nagedacht of deze op je merrie past? Je volgt dan blindelings de grote massa?
Als een bepaalde hengst goed op je merrie past, ga je die toch niet laten staan omdat het een modehengst is en er al duizende exemplaren van rondlopen.
Als je als doel hebt een zo goed mogelijk sportpaard te fokken en dat het beste lijkt te lukken met een hengst die half Nederland gebruikt, zie ik het probleem niet.
Ja ik voel mij aangesproken, heb ook een Vivaldi gefokt en ben zeer tevreden met dit mode resultaat :D

Het gaat dan ook niet over jou... ;) ,maar over ''anderen'' die niet rationeel hun hengstenkeuze bepalen ,maar zich slechts laten leiden door de commercie en hun emotie .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 14:11

helemaal goed omschreven amaze

hehe eindelijk alles bijgelezen, ik wil even duidelijk zijn, dat dit stuk niet van mij uitkomt he ;) het stond in de paardenkrant, sommigen brengen het wel erg alsof ik het geschreven heb ;)

en cute: tuurlijk mag je wel met die hengsten dekken, het staat nergens dat dat niet mag!
net als wat hedwig zegt, bijv hotline , diarado dat zijn ook van die hengsten die het super doen op de keuring en dan ineens iedereen achteraan hobbeld, tuurlijk! een super hengst maar moeten we niet breder gaan denken? want zeg nou eerlijk, er is een hengst helemaal "hot" en bijv. een bewezen hengst die eigenlijk heel goed op de merrie past maar die niet heel veel meer dekt.. en waar je niet veel meer van hoort.. hoeveel mensen gaan er dan voor de 1e en hoeveel voor de 2e??

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:08

essiesilly schreef:
helemaal goed omschreven amaze

hehe eindelijk alles bijgelezen, ik wil even duidelijk zijn, dat dit stuk niet van mij uitkomt he ;) het stond in de paardenkrant, sommigen brengen het wel erg alsof ik het geschreven heb ;)

en cute: tuurlijk mag je wel met die hengsten dekken, het staat nergens dat dat niet mag!
net als wat hedwig zegt, bijv hotline , diarado dat zijn ook van die hengsten die het super doen op de keuring en dan ineens iedereen achteraan hobbeld, tuurlijk! een super hengst maar moeten we niet breder gaan denken? want zeg nou eerlijk, er is een hengst helemaal "hot" en bijv. een bewezen hengst die eigenlijk heel goed op de merrie past maar die niet heel veel meer dekt.. en waar je niet veel meer van hoort.. hoeveel mensen gaan er dan voor de 1e en hoeveel voor de 2e??

noem er eens een aantal van de tweede groep?
ze moeten uiteraard wel aan een paar eisen voldoen.
-beschikbaar zijn, en dan niet uitsluitend d.v.
-positieve vererving met een betr.heid van 70% voor ext. en bew.
-eveneens een positieve vererving voor sport (dress) aanleg, min. 130.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:08

Dr index tenminste 120 en ex en bew tenminste 100 :Briar ,Biotop ,Democraat ,Florencio,Houston,Inspecteur,Jetset D,Junior,Kennedy, Kimberley,Kroonjuweel,Lancet,
Metall , Montecristo,Negro ,00 seven, Oscar,Rhodium,San Remo,

*edit : Er zijn er trouwens nog meer , ik heb ,zie ik achteraf ,90% betr aangehouden...maar die ga ik niet meer opzoeken ;)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 16-01-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:17

Op zich vind ik dit een hele interessante discussie, want je moet jezelf nagaan wat jouw fokbeleid is. Wij kiezen voor een passende combinatie en proberen de sterke punten te behouden en de aandachtspunten te verbeteren. Of wij achter grootlopers aanlopen? Nee dat vind ik niet. Als Vivaldi goed op onze merrie past, dan dekken wij met hem. Vivaldi heeft zich bijvoorbeeld al bewezen in zijn nafok.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:39

aan het lijstje wil ik zeker nog toevoegen: contango, en ja hij is diepvries, moeilijk te verkrijgen maar waarom zou je ze meteen al van je lijstje schrappen als het dv is? vaak is het ook kunde van de DA ;)
en hoe vaak is er wel niet geroepen dat het niks was, de veulens vielen niet mee enz.. maar er lopen toch zeer! fijne paarden van rond!

maar jij hebt nu zo n mooi lijstje misterA, maar hoeveel mensen maken een heel strak en goed lijstje voor ze achter zo n prachtige zwarte aan lopen?? ( en zeg niet dat het waar is want bokt staat er vol van! ) er zijn in mijn ogen gewoon teveel mensen die zomaar iets roepen en zomaar ergens achter aan rennen zonder dat er heel goed over nagedacht word?

en dan doel ik absoluut niet op de goede fokkers hier, dat weet je zelf ook wel, maar vaak mensen die "een merrie" hebben die vrij weining toe voegt, en dan willen ze daar mee fokken en denken ze oohh laat ik die mooie zwarte pakken.. terwijl ik soms denk :S tsja zo kan je beter een shire op een kwpner zetten ofzo :S

ik wil dus voornamelijk zeggen, dat veel mensen beter en breder!! na moeten denken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:53

Wat ik vooral jammer vind van de Nederlandse stamboeken is dat je met elke merrie maar mag dekken. Zoveel mensen kijken enkel maar naar de hengst en vergeten helemaal dat 50% gewoon van de merrie afkomstig is. Ik vind op enkele uitzonderingen na de Nederlandse fokkerij totaal niet meer interessant.

En dan dat groot draven.. Ik wil een paard met drie correcte gangen en dan is draf nog wel het minst belangrijk, want daar kan je als ruiter nog altijd e.e.a. verbeteren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:59

precies, eigenlijk zouden ze het net als bij sommige stamboeken voor honden moeten doen, als je niet aan alle eisen voldoet mag je niet fokken, doe je dit wel, krijg je geen papier.. :)* in de ideeen bus van het kwpn!