Hackney en op rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Hackney en op rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:11

Geen rijtechnische discussie -> PP

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:47

Ik heb zelf een hackney pony en die wordt zowel bereden als betuigd, ik zie het probleem niet zo? Tja, hij kan enorm fel zijn, en ik heb echt moeten leren om zijn draf uit te zitten, voor de rest kan hij dressuurmatig ontzettend leuk lopen. Ik zou het gewoon doen.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:41

Heel erg bedankt, ik heb 2 stoeterijen gemaild.. Zijn er helaas maar weinig, iemand nog bekende met Hackney's onder het zadel, zou er graag 1 willen proberen.

Om deze gaat het:
http://www.mijnalbum.nl/Album=AYF8AUOW

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:46

Hey Sam.

Ik denk dat dat wel moet lukken, met rust en geduld en zo oud is hij niet :) . Als je er goed de tijd er voor neemt gaat dat vast lukken. Het blijft een paard dat gefokt is voor de wagen, daar zal je inderdaad rekening mee moeten houden, maar ... zoals elk ander paard, is dit ook een paard en elk paard kan ontspannen lopen en een sprongetje maken, mits er geen lichamelijke beperkingen aan de orde zijn, zoals een blessure.. Het is maar net hoe je met zijn manier van lopen en karakter om gaat :) . Hij kan het naar mijn idee gewoon leren :j .

Dus gewoon lekker doen, zal die nog leuk vinden ook. Zal geen probleem zijn, alleen dat hij nu dus nog moet gaan leren, maar dat geeft niks toch? :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:49

Moggsy schreef:
Ik heb heel vroeger op een hackney stal gewerkt.
Daar hadden ze de grote en de kleine maat.
We moesten ze ook rijden, maar mijn herinneringen zijn niet zo geweldig.
Ze gooien enorm op en de bouw van een hackney is geen rijtypische.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet op kunt rijden.
Als jury heeft het mij nooit uitgemaakt wat er voor een paard binnen kwam.
Men moet de verrichtingen tonen die worden gevraagd en dat lukt of niet.
Kleur en type paard/pony mag hier geen verschil in maken.
Al weet ik dat er juryleden zijn die dat verschil wel maken of men denkt dat dat verschil gemaakt wordt.
Gewoon rijden en kijken hoe het dier het gaat doen.
Dan pas weet je of het haalbaar is.

Je hebt ook het tuigpaard type onder de KWPN'ers en deze gooien ook enorm hoog op, maar ook deze paarden kunnen naar mijn weten allemaal leuk lopen en leuk springen.

Je zal er iets meer werk aan hebben, omdat ze niet dressuurgefokt zijn en minder schwung in het lijf zullen hebben...

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:52

Hey Lot!

Nee maar ik moet natuurlijk na deze zomer de beslissing nemen om Gentle te verkopen, ik wil het wel zeker weten en ook er voor volle 100% voor gaan, anders ga ik straks spijt krijgen.. Snapt uw :)

Ik heb een maandje de tijd, hoop dat zich in de tussentijd nog iemand zich aanbied met een hackney zal ik wel leuk vinden.
Ow en Lotte: Kan je dit nog stilhouden voor stal ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:55

Snap ik Sam :j , ik zou het lekker aankijken en ik hoop inderdaad dat je een keer op een hackney een rondje kan maken, dan kan je dat eens ervaren :) . Het is wel een lieverd he ;) .

My lips are sealed :x .. ;)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:57

Ook ik heb hackney's wel is onder zadel gehad zowel grote als kleine maat.

Waren vaak wel pittig en de kleine maat wat moeilijker door te zitten.
Maar het went vanzelf wel.

Als je de klik heb zou ik zeggen: doen !

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:55

Hi sam just do it, je loopt al zo lang te "klote" niet banketstaaf bedoeld met Gentle het is een mooie nieuwe uitdaging

leaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:19

hoi

ik heb zelf een hackney op stal staan van 1.65 vier jaar oud die zodra het weer beter wordt onder het zadel gaat met longeren zie je al bijna geen verschil meer met een kwpner hoor en met rijden verwacht ik ook geen problemen ze is echt voor de dressuur bedoeld bij mij en zie juist veel plus-punten ze zijn leergierig veel pit en veel beenwerk en wendbaar wat willen we nog meer

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:21

mn paard heeft aan moederskant ook hackneybloed, ze is nu Z2 met winst

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:44

mijn vriendin had op de paardenmarkt jaren geleden een grote maat hackney gekocht. Daar heeft ze de m2 mee gereden. En is pas op latere leeftijd door een hackney stal beleert voor de wagen. En is zelfs 2 keer nederlands kampioen geweest voor de wagen. Ze reed haar paard gewoon nog dressuurmatig door. Dus ja het kan gewoon proberen zou ik zeggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:18

Aan de foto's te zien vind jij het een ontzettend leuk paard en dat is het ook! Heb je wel eens op een tuigpaard gezeten? Ze gooien inderdaad wat hoger op. Dat is even wennen, maar zeker geen probleem. Ze zijn erg tact matig en daardoor ook wel goed uit te zitten. Houdt er wel rekening mee dat een hackney wat "heet" is, maar als je met die energie om kan gaan zijn dat vaak wel de beste paarden.

Ik hoop dat je de kans krijgt om het eens uit te proberen. Kun je het stamboek niet eens bellen en de vraag voorleggen?

Succes!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:27

Ik heb vroeger een hackney verzorgt en gereden. Hij was zeer voorwaarts, totaal geen dressuuraanleg maar springen en buitenritten deed hij als de beste. Qua gevoel is het een aanpassing, ze gooien wat hoger op, en er lopen regelmatig kaboutertjes langs. Maar al bij al vind ik het super pony's om mee te werken

marleen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:39

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:15

Gezien het specifiek om een ras gaat: PP --> RPA

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:54

Hoi,

Heel erg bedankt iedereen, is leuk om te lezen!
Hoor ook van vele dat de rug van een hackney slechter is dan andere paarden? is dit waar? Nee toch misschien iets korter?

Vandaag is er voor het eerst opgezeten, gestapt en gedraafd, ik ben zeer benieuwd het zadelmak maken verloopt tot nu toe heel soepel en ik ben zeer benieuwd wat ik ervan vind.

:)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:03

Als ik jouw paard op de foto's bekijk denk ik dat je er een heel leuk rijpaard aan kan krijgen. De draf zal moeilijk(er) uit te zitten zijn (heb zelf wel tuigers gereden met veel hackney bloed), maar ik denk dat dat wel went. Veel plezier!

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:20

Ik heb de foto's ook even bekeken en eigenlijk zie ik een paard met potentieel. Mijn eerste verzorgpony's waren hackneys (kleine maat dus, benen werden wel zowat langs de oren gegooid). Misschien hebben ze ietsje meer moeite met de swung als typisch dressuurgefokte paarden, maar daar tegenover staat hun werkwillendheid en leergierigheid. Een voorwaarts paard is over het algemeen ook veel makkelijker iets te leren, "heet" heeft voor en nadelen. Voor de wagen horen ze ook door de rug te lopen, dat mag geen probleem zijn. Ze hebben daar overigens OOK een goede rug voor nodig, dat de rug minder sterk is lijkt me onzin, plus dat jij waarschijnlijk kwa gewicht niet boven de 15 % van zijn lichaamsgewicht zou komen. Gewoon voor aankoop HEEL GOED laten keuren. Toen ik mijn paard kocht (Connemara) heb ik hem laten keuren door een dierenarts die ook acupunctuur doet en osteopathie, die heeft hem eens goed doorgelicht. Hij had een vastzittende schouder, maar dat was waarschijnlijk omdat hij de dag er voor dik drie uur op de trailer had gestaan...

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:23

Overigens, een klik is enorm belangrijk! En het hoger opgooien, daar wen je snel aan. Ik heb tuigpaarden gereden die enorm overstapten en hun benen langs hun oren gooiden, gewoon leren je kont in het zadel te houden en goed je heupen te laten meebewegen en dan is het een koud kunstje. In Hagestein is er ieder jaar een tuigpaarden-weekend en daar is ook een rubriek onder het zadel. Daar zaten er een paar bij waarbij ze moesten lichtrijden op de tuigpaardmanier; twee keer staan, één keer zitten. Ze liepen prachtig, er zaten er genoeg tussen die niet zouden misstaan in de dressuurring!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:09

Hoi, hoi

Heel erg bedankt! Ik laat hem keuren 20 foto''s en nog van de rug. dat zijn mijn punten waar ik alles gezond op wil hebben.
Ik heb helaas geen mensen kunnen vinden met een grote maat hackney onder het zadel.

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:03

Ik heb ook een hackney gehad, had bij de vorige eigenaar M1 gelopen. Was een super paardje om te rijden, ''normaal paard'' zit wel makkelijker door

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:14

Een paard is een paard en paarden kun je alles leren, de ene wel makkelijker dan de ander, maar alles kan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:24

Ken er een die Z2 gelopen heeft. Lijkt me wel wat lastig rijden, maar het had wel wat!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:51

Ik heb zelf vroeger (> 20 jaar) jarenlang met een hackney dressuur gereden, maar het werd niet echt gewaardeerd door de jury. Heb ook vaak te horen gekregen dat een hackney niet in de dressuurring hoorde, ook al voor de proef van de jury's. Toch kon ik er leuk mee rijden (vond ik zelf :+ ), liet zich ook goed rijden, alleen de galop bleef erg moeilijk voor deze pony. Nu moet ik wel zeggen dat dat ook wisselend is bij de hackney's, de hackney's die over het algemeen goede concourspony's zijn voor de aangespannen sport hebben een waardeloze galop. Op dit moment hebben we ook geen enkele hackney (van de 6) staan die kan galopperen zonder zijn nek bijna te breken.
De pony die ik jarenlang onder het zadel heb gereden heb ik daarna nog uitgebracht in de aangespannen sport, en heeft het tot aan de ereklasse (is hoogste nivo) geschopt.