KWPN Hengst keuringsklaar maken of eerst de sport in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:09

listiglistje schreef:
Dakario schreef:
je kan hem gewoon houden als sporthengst? castreren is enkel nodig als hij lastig is of zo. er zijn veel hengsten die eerst in sport gaan en pas later naar keurig gaan. kijk maar naar moorland totilas! nog nooit gekeurd en enkel sport en dan opeens veel vraag naar.

Dat zijn alleen de hengsten die succesvol internationionaal GP lopen ;-)

Ik weet dromen zijn mooi :z maar wil je bovenstaande bereiken, daar komt toch heel wat meer bij kijken als een talentvol paard op jonge leeftijd.

idd en keuringen zijn wel streng geworden! en toch veel mensen die al vroeg met hun hengst naar keurig gaat! gewoon en zomaar om geld in laatje te kunnen brengen als ze goedgekeurd zijn. maar probleem is dat door grote aanbod van veel hengsten wel minder vraag zal zijn. en het is ook crisis nu en er zullen wel weinig merries gedekt worden. ik zou die gewoon in sport lopen en kijken hoe ver hij geraakt hé. er zijn ook hengstenhouders die naar wedstrijden komen kijken voor nieuwe hengsten...

drupke

Re: KWPN Hengst keuringsklaar maken of eerst de sport in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:18

nou volgens mij trekken de hengstenhouders de hengsten niet van zomaar een wedstrijd af hoor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:23

Ze gaan echt niet naar de regionale wedstrijden hoor :D Ze kijken eerder op nationale en internationale concoursen ;)

Ik zag dat TS zegt dat hij ambitie heeft voor GP? Nou dan zal ik hem gewoon lekker de sport in doen, doe je ding en wacht af hoe ver die komt :) Het zou jammer zijn als je hem nu toch (op aanraden van veel bokkers) castreerd, vervolgens toch op dat niveau terecht komt, hij het echt goed doet, en hij dan ruin is.. ;)

Ik raad je dus aan om lekker de sport in te gaan, en dan maar zien hoe ver jullie komen! Zo te horen gaan we wel zeker wat van jullie horen dan ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:24

drupke schreef:
nou volgens mij trekken de hengstenhouders de hengsten niet van zomaar een wedstrijd af hoor.

Dan is het nog maar de vraag wat je dan zelf wilt ;)
Waarschijnlijk hebben ze dan ook al een ruiter voor hem......

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:33

Uiteraard is het geheel afhankelijk van het paard zelf, die niemand hier heeft kunnen beoordelen, maar ik zou het ook niet zo snel doen omdat hij toch als sportpaard voor jou bestemd is. Maar uiteindelijk moet je dat zelf weten. Misschien wordt het wel de topper van de HK.

Je kan hem inderdaad altijd hengst houden, zeker als hij gewoon normaal hanteerbaar blijft. Een hengst heeft vaak toch ook weer een andere uitstraling.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:28

Ik zou eerst goed onderzoek doen naar de prestaties van de moederlijn want daarop worden ze er ook vaak uitgegooid en dan verspeel je veel geld. Als de Hengst iets extra´s kan geven aan de nu al bestaande hengstenstapel dan is het interessant voor de hengstenkeuring.

Kijk ook eens of de hengst interessant is voor een ander stamboek. Vergeet niet dat het na de goedkeuring verplicht is de hengst in de sport te rijden, dit geeft ook extra exposure voor het dekken. Kijk eens hoeveel de hengsten gemiddeld dekken dat is ook belangrijk en maak een goed kostenplaatje. Ga bijvoorbeeld met een hengstenhouder in zee en sluit met hem een deal af als je je hengst hebt ggk. De hengsten keuring is interessant als je een interessant product hebt. Geld in een bodemloze put gooien is niet de manier.

Laat je aan de andere kant ook niet afschrikken want je kan altijd de eerste bezichtiging doorlopen en als die er dan is uitgegaan kan je via de sport een ticket krijgen voor de verrichtingen.

Allereerst zou ik een voorinspectie laten doen door de regio inspecteur die kan je ook allerlei adviezen geven en zeggen of het interessant is voor jou de hengst om voor te brengen of een andere route te bewandelen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:55

Ik heb al te horen gekregen dat ik hem misschien voor het NRPS kan aanbieden.. :)

Die is een stuk goedkoper, en wat makkelijker in te komen als "particulier"...

Echter gaat het mij niet om of hij perse ggk wordt, ik wil op de eerste plaats een leuk sportpaard aan hem beleven :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:03

stop dan met dromen en kom terug op aarde

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:13

Sorry hoor, maar heb jij mijn hengst ooit gezien? Ik vroeg hier om advies, en niet eens om de betreffende hengst direct. Het ging mij er vooral om hoe dat nou in elkaar steekt en hoeveel kans je over het algemeen hebt. Dat is me nu wel duidelijk! ;)

Ik zat ook alleen maar te kijken wat de mogelijkheden zijn, m'n doel met hem is gewoon de sport, en daar ga ik hem ook sowieso voor gebruiken! :) Het is niet dat ik er maar gewoon van uit ga dat ik alle kans heb, en een unieke hengst heb ofzo want dan was die ook niet bij mij terecht gekomen. Ik verwacht ook niet direct dat hij alle sterren verslaat o.i.d.

Beetje een rare opmerking van je Stoffel.. >;)

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:27

Ben ondertussen wel rete nieuwsgierig geworden.
Hebbie ook een foto?