ontstaan nieuwe hengstenlijnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:03

Oh nee, je hebt zeker geen nieuw KWPN sportpaard, dat zou pas wat zijn :P

Je moet dat soort dingen altijd zien als een tussenstap. Het levert maar zelden een goed eindprodukt op, maar geeft wel ruimte in de bloedlijnen. En de dochters kunnen eventueel wat belangrijke dingen weer doorgeven straks.
En nee, ik zie KWPN-fokkers ook zeker nog niet massaal naar Kaos toegaan. Maar ik vind het wel van lef getuigen dat het Rheinlands stamboek zo'n experiment durft aan te gaan.

Het is inderdaad heel jammer dat de meeste fokkers die stap niet willen maken, want ja, je doet zeker een stap terug in die eerste (en misschien ook wel de tweede) generatie. En dat kan niet, want het kost je teveel (van wat het ook maar mag zijn waar de fokker veel belang aan hecht ;) )
En dan is het gewoon jammer dat er eerst een noodsituatie moet ontstaan, en zelfs dan zal er nog een aantal fokkers zijn die er niet aan willen beginnen.

Ik ben niet zo thuis in het NRW-gebeuren. Maar toch ben ik wel benieuwd hoe de verdere nafok van Kaos nakomelingen wordt.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:43

Inderdaad, Siamsmeesje, de meeste fokkers durven het niet aan om een experiment uit te voeren(of een tussenstap te maken). En toch is dat wel eens nodig! Wanneer de Nederlandse fokkers destijds geen Volbloeds hadden gebruikt..... En die Volbloeds stonden enorm ver af van de paarden die destijds gangbaar waren. Dat gold dus ook voor Ramzes x en hij was uiteindelijk wel een enorme impuls voor de fokkerij van sportpaarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:10

sportfokker schreef:
Inderdaad, Siamsmeesje, de meeste fokkers durven het niet aan om een experiment uit te voeren(of een tussenstap te maken). En toch is dat wel eens nodig! Wanneer de Nederlandse fokkers destijds geen Volbloeds hadden gebruikt..... En die Volbloeds stonden enorm ver af van de paarden die destijds gangbaar waren. Dat gold dus ook voor Ramzes x en hij was uiteindelijk wel een enorme impuls voor de fokkerij van sportpaarden.

De fokkers van toen hadden weinig andere keuzes.
Volbloeds werden zeker niet met tegenzin ingezet, de F1 producten waren vaak fijne en mooie sportpaarden, pas de volgende generatie werd moeilijk om die verkregen kwaliteit te behouden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:57

sportfokker schreef:
De PRE hengst Kaos is een voorbeeld van de inbreng van nieuw bloed binnen een stamboek, zeker wanneer het bv gecombineerd wordt met een Engelse of Anglo- arabische volbloed, dan heb je van beide kanten fris bloed.
Ramzes x was in die zin natuurlijk ook de grondlegger van een nieuwe hengstenlijn!

PRE Kaos is gewoon voor de PRE fokkers binnen het Rheinlands..Dus ik begrijp niet zo goed de euforie.

1 lijn die de aandacht verdiend is Abglanz die wordt nog vertegenwoordigt door Argentanbloed

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:07

@ Ceasario: Dan heb ik nog een leuke merrie met Abglanz én aa-bloed (zie profiel) :D Zeer vernieuwend zou je zeggen!
Maar wat ik begrepen heb van de fokker (die best veel met het KWPN van doen had, maar daar nu geen hoge pet meer van op heeft), is dat het KWPN daar niet warm van wordt.. en dat ik het beste met duiste hengsten kan fokken en de nakomenlingen in Hannover moet laten opnemen. Ik zie veel discussie hier op bokt over bloedspreiding en men schreeuwt bijna om nieuwe hengstenlijnen, maar het KWPN ziet dat toch anders geloof ik.
Overigen heb ik niets tegen het KWPN en ben ik zeer tegen de wens in van de fokker gewoon met een KWPN hengst gaan dekken :D

sportfokker

Re: ontstaan nieuwe hengstenlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:07

Het KWPN is groot geworden door de juiste ingredïenten voor de fokkerij overal vandaan te halen. Waarom zouden ze niet warmlopen voor een buitenlandse merrie? Ze kijken er wel met de kritische Nederlandse bril naar, dat wel.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:15

hoogendroog schreef:
Om nog even op Stakkato terug te komen: deze S-lijn (van Semper Idem) is niet veel gebruikt en daarom kan juist een hengst als Stakkato voor de inbreng zorgen van betrekkelijk vers bloed.
Voorts moesten ze maar eens kijken naar de Anglo-Arabier als veredelaar/brenger van vers bloed. Bij Zeus zat er AA achter, voorts denk ik ook nog aan de AA Hadj.

Er zijn wel meerdere hengsten/sportpaarden waar het AA bloed achter zit, lijkt me zeker niet verkeerd. Kijk Mylord Carthago, Praimus Z, Animo,... lijkt me zeker niet verkeerd :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:18

merelhof schreef:
volbloed en aa pas op de plaats? Sterke uitspraak.

On toppic: nieuwe hengstenlijn binnen een populatie kan nog wel bvb via oude lijnen die heropgevist worden. Semper Idem is een voorbeeld, maar de kinglijn via kolibri is ook een voorbeeld, jarenlang bewaard gebleven in het oostblok, zoals een wijn die ligt te rijpen in een kelder :) Russische Trakheners een ander voorbeeld. Het kan gelukkig nog.

Ik vind het ook een zeer sterke uitspraak! Zeker omdat er toch wel een heleboel hedendaagse hengsten afstammen uit zo'n moederlijn. Lijkt mij zeker ook niet verkeerd! Inderdaad, Kolibri is zo'n hengst, Mr. Bleu weet ook wat "vers" bloed toe te voegen naar mijn mening en zo heb je nog wel een paar hengsten. Ik denk dat ze in de toekomst nog zeer gevraagd gaan zijn met al die inteelt van tegenwoordig!