Tweeling met 1 nageboorte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:55

Ik ben zelf zwanger geweest van een tweeling. Met 16 weken dacht ik dat een miskraam kreeg want ik had erge buikpijn, bloedde en verloor een groot "stolsel".
Naar het ziekenhuis gegaan en daar zagen op de echo dat er nog een goed vruchtje zat en er duidelijk een ander vruchtje net uit was.
Een kleine 5 maand later is mijn zoon geboren nu al bijna 12 jaar geleden. Hij was wel dik een maand te vroeg geboren maar goed gezond!
Bij mensen kan het dus wel!

Heel intressant stuk hierboven!

Rody01

Re: Tweeling met 1 nageboorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:59

Geen paard, maar ken mensen die geiten hadden. Geit had geloof ik 2 lammeren gebracht. En een week later kwamen er nog eens 2! Dus geit had 4 gezonde lammeren!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:04

Bijzonder allemaal, dank voor jullie reacties +:)+ . Ik weet alleen niet of de vergelijking met andere diersoorten (paarden versus mensen / geiten etc.) altijd opgaat, maar jullie verhalen zijn zeker interessant om te lezen :) .
Ben benieuwd of iemand ook nog een dergelijk paarden-geval heeft meegemaakt!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:05

Ik weet niet of het bij paarden kan, maar bij mensen is het wel mogelijk.

De dochter van een vriendin van mij heeft een tweeling, die eigenlijk geen tweeling is. De kinderen zijn op dezelde dag geboren, maar waren niet even ver gedragen. De dochter heeft een gedeelde baarmoeder. Haar baarmoeder is opgesplits in 2 met ieder een eierstock. (een afwijking) Ieder deel, is in staat een baby te laten volgroeien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:14

Mensen..... wat er allemaal niet mogelijk is :D . Zo leer je nog eens wat.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:54

Ik heb het hier ooit voor gehad. Een merrie dekken na 21 dagen beginnen schouwen en ja hoor mevrouw werd terug hengstig dus terug gedekt. Dan na 30 dagen is ze gescand en ze was dragend. Nu tegen de 100 dagen vonden we op de weide waar ze samen met nog een merrie stond een foetus. Ze was zeer agressief. We hebben de dierenarts gebeld en die zij ik spring deze week wel binnen om de merrie te scannen want heb nu geen tijd en ook hij kon er dan toch niets meer aan verranderen. Hij kwam scannen en bij de hele agressieve merrie zagen ze kapotte vliezen. Ook zag hij dat er nog vocht in haar baarmoeder zat maar dit wilde er niet uit. Dus moesten we gewoon in de gaten houden of de merrie geen koorts maakte. Op 6 maanden hebben we haar terug laten scannen om te zien of nu alles in orde was. En tot de grote verrassing zat er een heel levend en gezond veulen in.

Wat bleek dat ze was drachtig van de eerste dekking.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:25

@Ragna: Okee.... dus de merrie was dragend van een tweeling, beiden met een eigen placenta / nageboorte?

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:50

Ja beide met eigen placenta. Maar het gebeuren is al heel verwonderlijk dat een merrie een levend veulen geeft na er eentje te hebben verworpen. Meestal worden ze beide verworpen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:10

Ben ik helemaal met je eens :j.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:21

Ik kan hier twee verhalen aan toevoegen. Eé'n gelezen in een oude IDS. Merrie verwierp een vroeg in de dracht een tweeling, maar later in het voorjaar toch nog een gezond veulen gekregen.

Ander was bij mens en soort gelijk als al eerder geplaatst. Vrouw was zwanger van een kind en is tijdens de zwangerschap nog een keer zwanger geworden. Verschil was 2/3 maanden ofzo? Uiteindelijk zijn ze wel tegelijk geboren, omdat de jongste niet kon blijven zitten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 23:38

Sammie schreef:
Ik kan hier twee verhalen aan toevoegen. Eé'n gelezen in een oude IDS. Merrie verwierp een vroeg in de dracht een tweeling, maar later in het voorjaar toch nog een gezond veulen gekregen.

Je bedoelt dat er dus gedurende een tijdje 3 veulens tegelijk in hebben gezeten :oo ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:51

Als ik verhaal goed heb gelezen klopt dat inderdaad.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:01

ik kan alvast vertellen dat het bij paarden niet te vergelijken is met mensen, kan hier een heel stuk over typen maar er is hierover genoeg op internet te vinden.

1 eiige tweelingen bestaan wel. syl heeft er 1 gehad. op 8 maanden heeft ze deze verworpen.
beide veulens zaten in 1 placenta met 2 navelstrengen.
eerst werd het ene veulen geboren, netjes in zijn eigen "vruchtzak" en daarna het tweede ook in een eigen.
hierna werd de nageboorte/placenta geboren en hier hebben ze samen in gezeten.

theoretisch zou het kunnen dat het tweede veulen bij de vriendin van gem dus niet geboren is (net als dat een nageboorte niet af komt en een merrie gepeld moet worden)
wel erg vreemd dat de merrie dan geen ontsteking heeft gekregen. en nog vreemder dat de eigenaar van de merrie haar merrie niet heeft laten nakijken na het dode veulen.

wat logischer lijkt, omdat een 1 eiige tweeling echt maar heel heel weinig voorkomt is dat de nageboorte op is gegeten, door de merrie of een roofdier.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 00:29

draaakje schreef:
wat logischer lijkt, omdat een 1 eiige tweeling echt maar heel heel weinig voorkomt is dat de nageboorte op is gegeten, door de merrie of een roofdier.

Ik denk dat dit idd het meest logisch is :j .

En idd, ik heb ook al aangehaald dat ik denk dat mensen en paarden niet altijd te vergelijken zijn.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:11

Die merrie die 2 gezonde veulens ter wereld bracht met een tussentijd van 4 maanden, dat is bizar. Zo een merrie zal ik graag door een CT scan halen. Zal ze 2 baarmoeders hebben?