Kosten van opfok en wat vraagjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:46

madelein schreef:
Lijkt me ook niet zo'n goed teken als dat moet!

Waarom niet? Sommige mensen vinden het wel fijn om te weten wie er (straks) op hun erf komt ipv van dat Jan en Alleman even komt aanwaaien.. Niet iedereen heeft wat te verbergen :)

Charaz

Re: Kosten van opfok en wat vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:01

Ik hoef alleen maar een smsje te sturen als ik langs kom of er ben zodat ze weten wie er op het erf is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:18

Bij mijn merrie kan je gewoon het erf oplopen en naar je paard toe :) heerlijk! Elk moment van de dag (wel binnen de openingstijden natuurlijk)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:26

Ik mag ook gewoon het erf oplopen, als ik dan maar even een smsje stuur en, stukje controle vind ik ook wel fijn.
Alleen op zondag zijn ze 'gesloten'

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:27

Ik kom de eigenaren altijd wel tegen eigenlijk :) even praten over hoe het gaat. Mijn ouders zijn vandaag even langs gegaan om te kijken hoe ze erbij stond :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:47

tja.. als het paard bij iemand prive staat snap ik dat het fijn om ze te laten weten dat je komt. Maar op een grotere opfok vind ik het gek. Ik sta zelf bij een grote opfok ( 80 stuks) met pension gedeelte erbij, dus zou het erg vreemd vinden als ik zou moeten bellen! Eigenaren zijn er eigenlijk altijd, en vinden het geen probleem als je langskomt. Sta altijd lekker tussen het koppel mijn beestje te borstelen, heerlijk!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:58

madelein schreef:
tja.. als het paard bij iemand prive staat snap ik dat het fijn om ze te laten weten dat je komt. Maar op een grotere opfok vind ik het gek. Ik sta zelf bij een grote opfok ( 80 stuks) met pension gedeelte erbij, dus zou het erg vreemd vinden als ik zou moeten bellen! Eigenaren zijn er eigenlijk altijd, en vinden het geen probleem als je langskomt. Sta altijd lekker tussen het koppel mijn beestje te borstelen, heerlijk!

mijn vriendin moet ook bellen om naar haar paardje te kunnen kijken
ze worden elke 3 weken verweid en het zijn niet bepaald prettige loopafstanden :n
+ de boer wil weten wie er in zijn land loopt

dus ze gaat op afspraak en als haar merrie in een weide staat die een stukje verderop is dan speelt de boer voor taxichauffeur :j

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:06

Wij moeten bij onze twenter ook bellen als we willen komen kijken, punt een omdat deze mensen willen weten wie er op hun erf lopen en door hun schuren struinen.
Maar het tweede punt is dat ze altijd met je mee lopen en vertellen hoe ze het doen, wat hun plaats in de groep is enz.

Aan het begin vond ik het wel raar, we zijn een paar keer onaangekondigd gaan kijken of vijf min. van te voren bellen van we komen kijken, maar ze staat er wel altijd goed bij en ik vind het wel fijn dat niet Jan en alleman zo bij haar kunnen komen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:29

_Hedwig_ schreef:
.... en ik vind het wel fijn dat niet Jan en alleman zo bij haar kunnen komen.

Daar heb je een goed punt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:37

Mijn bijna twenter staat nu ruim een jaar in de opfok.
Zomers betaal ik 65 euro per maand, dan staan ze 24/7 buiten en krijgen eventueel hooi bijgevoerd indien nodig.Zomerseizoen is bij ons van mei tot nov.
Wormspuiten en hoefsmid wordt door hun geregeld, daar krijg ik eens per half jaar een factuur van.
Winterseizoen van nov tot mei is wel wat duurder maar weet niet precies hoeveel (nog geen factuur gehad), dan staan ze met 8-10 veulens/twenters in een enorme stal en komen ze bijna dagelijk een aantal uren buiten.
Ik mag komen wanneer ik wil en hoef niet eerst te bellen.
De staleigenaar vind het wel gezellig, want zoveel mensen komen er bij ons niet kijken naar hun knollies :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:03

gem schreef:
_Hedwig_ schreef:
.... en ik vind het wel fijn dat niet Jan en alleman zo bij haar kunnen komen.

Daar heb je een goed punt.

Opfok waar mijn merrie staat is ook een pensionstalling/trainingsstal. Lopen zat mensen op het erf en in de stallen rond.
Maar meer als een aai over de bol gebeurt er echt niet hoor :)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:08

dat geloof ik ook wel, maar ik vind het gewoon prettig om te weten dat ze met een vast clubje mensen te maken hebben en meer niet.

Al dat "gepluk" aan die schattige veulentjes is niets voor mij.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:42

ze worden wel lekker mak van dat gepluk...
Je krijgt minder eenkennige beesten terug. Ach ieder z'n ding blijkt maar weer! die van mij was nogal schuw in het begin. Nu hij een tijdje in de opfok staat, en dagelijks mensen ziet, is dat echt een stuk minder!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:59

ja maar je hebt gepluk en gepluk he, aan halstertje lopen en beentjes optillen ok. onze jaarling wordt vast gezet met eten, bewuste keus omdat die ook wat schuw is. Maar poetsen en hele wandeltochten e.d. vind ik niet nodig, dat zijn dingen die je ze na hun derde jaar ook nog wel bij kunt brengen.

Maar het is dus gewoon wel belangrijk dat je weet wat je wilt van een opfok bedrijf en dat je een bedrijf zoekt wat past bij je wensen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:11

nee dat ben ik met je eens! Ik poets hem wel lekker, en vind het prima als een ander dat ook doet. Hij vind dit ook erg lekker. Maar wil inderdaad niet dat hij door anderen mee aan de wandel genomen wordt. Bij ons in de opfok mag geen enkel veulen ook uit de stal gehaald zonder dat de eigenaar van de stal hierbij is. Dat is wel een fijn idee. Er zal dus nooit iemand mee aan de haal gaan. Het gepluk bestaat dan daar ook alleen maar uit aaien.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:46

madelein schreef:
nee dat ben ik met je eens! Ik poets hem wel lekker, en vind het prima als een ander dat ook doet. Hij vind dit ook erg lekker. Maar wil inderdaad niet dat hij door anderen mee aan de wandel genomen wordt. Bij ons in de opfok mag geen enkel veulen ook uit de stal gehaald zonder dat de eigenaar van de stal hierbij is. Dat is wel een fijn idee. Er zal dus nooit iemand mee aan de haal gaan. Het gepluk bestaat dan daar ook alleen maar uit aaien.

Bij ons ook niet idd :) Buiten dat ga ik ook de box niet in :n ga niet tussen 8 harrewarrende 3 jarige merries staan :+ ze kan tot haar borst uit de box komen (door het hek heen) dus kan haar prima knuffelen :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:40

Wij hebben een veulen bijgekocht zodat mijn veulen niet alleen zou komen te staan.

Ze staan dus lekker bij mij thuis.
Ik denk dat ze voor voer en stro zo'n 60,- per maand kosten (met zn 2-en).

Afgelopen zomer zijn ze de weide op geweest met nog 1 leeftijdsgenootje een een 4 jarig paard.
Komend zomer gaan ze weer.

In het jaar dat ze 3 worden willen we ze even kort het hoofdstel en zadel leren + er even op zitten en dan doen we ze weer een jaar het land op, om ze dan op 4- jarige leeftijd te gaan beleren.

Opfok is goed voor het sociale gedeelte van het paard. Maar ik vind het toch ook wel heel fijn om ze af en toe in handen te hebben en een keer of 4 per jaar even op de trailer te hebben.

Mocht ik voor opfok gaan, dan wordt het wel een kleinschalige, omdat ik het idee heb dat ze een stuk eerder ontdekken als er wat met je ''paard'' is.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:10

Het verscheelt heel erg per opfok......
mijn hengst staat nu voor 50 euro in de maand ex hoefsmid, dierenarts en worm-/vitaminespuiten in winterstalling, zomer's is dat 40 euro

ook heb ik eens op een stal gestaan daar moesten we 285 euro betalen ook ex alles maar 1 ding wat daar wel was je kreeg je paard super mak terug, ze kwamen daar elke dag door handen, dus dan hoef je hem dat thuis op 3,5 jarige leeftijd niet meer te leren heb je al een hele voorsprong dan op de stal waar ik 50 euro betaald mijn portemonee vind die 50 wel beter en dan maar wat meer tijd steken in het zelf leren op 3,5 jarige leeftijd zoals er al wordt gezegt ze hebben nog een heel leven voor zich dus waarom haasten (mensen willen altijd veel sneller dan de hersenen van een paard het kunnen verwerken)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 10:31

Gedeeltelijk mee eens, ik denk zelf dat er wel voordelen aan zitten als ze in de eerste 3 jaar wat leren.
MAAR, dat houd bij mij op bij leren: netjes vaststaan, meelopen, voetjes geven, poetsen en eventueel verkeers/vreemde dingen mak.

(de (voor mij dan) standaard dingen)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:34

Todorien schreef:
(mensen willen altijd veel sneller dan de hersenen van een paard het kunnen verwerken)

Ik denk dat hersenen van een paard sneller zijn dan van bepaalde mensen. :D

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 10:37

Haha, bij sommige wel ja :P

Ligt er op zich ook wel aan hoe je paardje zich ontwikkeld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:44

Ik heb tot nu toe de opfok altijd zelf gedaan en eerlijk, ik kan het niet voor 50 euro. :) Ik snap niet dat iemand anders dat wel kan voor dat geld en er dan blijkbaar ook nog wat van over houdt (anders doe je dat niet voor een ander toch?).
Een pak goeie kwaliteit voordroog kost (hier) al gauw 30 euro en ik per paard heb je er wel 1 per maand nodig ongeveer. Dan het werk er nog bij, eventueel stro (als ze op stal staan en nog meer werk, mesten, binnen en buiten zetten e.d.)
Maar goed, als je zo'n adres hebt dan is het de moeite waard natuurlijk!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:07

ceasario schreef:
Todorien schreef:
(mensen willen altijd veel sneller dan de hersenen van een paard het kunnen verwerken)

Ik denk dat hersenen van een paard sneller zijn dan van bepaalde mensen. :D

hahahaha ja als je er inderdaad over door denkt zit hier een hele goede stelling in......

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:10

Lante schreef:
Ik heb tot nu toe de opfok altijd zelf gedaan en eerlijk, ik kan het niet voor 50 euro. :) Ik snap niet dat iemand anders dat wel kan voor dat geld en er dan blijkbaar ook nog wat van over houdt (anders doe je dat niet voor een ander toch?).
Een pak goeie kwaliteit voordroog kost (hier) al gauw 30 euro en ik per paard heb je er wel 1 per maand nodig ongeveer. Dan het werk er nog bij, eventueel stro (als ze op stal staan en nog meer werk, mesten, binnen en buiten zetten e.d.)
Maar goed, als je zo'n adres hebt dan is het de moeite waard natuurlijk!

hey yvonne,

bij stal ludema staat mijn hengst voor 50 euro en als je kijkt wat er voor dat geld allemaal wordt gedaan, het zal vast wel uit kunnen want anders doen ze dat niet zou je zeggen, ze krijgen ruwvoer, en als ze het nodig hebben krijgen ze brok en 1x in de twee maanden worden de opfokboxen geleegd met een kraan en komt er nieuw stro in en elke maandag wordt er opgestrooid......... ik kan ze dus beter daar hebben staan dan thuis...... hahahahahahahaaha

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:25

Opfokbedrijf On-y-va http://www.on-y-va.nl/index.htm kun je je veulen met een gerust hart naar toe laten gaan.
Professionele bedrijfsleiding, hier zijn de jonge paarden regelmatig in handen en worden sowieso iedere dag gecontroleerd. Je kunt je paard daar ook keuringsklaar of zadelmak laten maken en zelfs laten starten. Een aanrader.