[TI] kruisingen met Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:40

ik denk dat ze bedoeld dat wat de ene een groot hoofd noemt; de ander een leuk koppie vind.
Wat de ene als overbouw ziet; vind de ander een lekkere hoge kont.
Beauty is in the eye of the beholder.
Ieder heeft zijn eigen punten waar hij naar kijkt bij een paard. Wat de ene als fout ziet, heeft de ander niet eens door.
De serieuze erge gevallen ziet iedereen,maar wat de ene erg vind is voor de ander een klein foutje.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:44

LecyTinker schreef:
Beauty is in the eye of the beholder.

Dat bedoel ik ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:59

Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat er waarschijnlijk tinkers zijn die Welsh bloed hebben. Zou met mijn merrie ook zo kunnen zijn als ik haar moeder bekijk, en haar nakomelingen op jonge leeftijd. Ze hebben allemaal zeer sjieke hoofdjes, en allebei de nakomelingen van mijn merrie hadden een disje als veulen (later is dat er redelijk uitgegroeid). Voorbeeld van 2e nakomeling: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4X8KEEAA.jpg Ik weet niet hoe de gangen precies zijn van een Welsh, maar mijn tink heeft super gangen, en zal zeker geschikt zijn voor dressuur. Pittig is ze ook zeker!

Ik ben niet tegen kruizen met tinkers. Als ik ooit de lotto win :Y) dan zou ik mijn merrie ook graag willen kruizen met een Lusitano aangezien dat ook een erg favoriet ras is van me. Veulen is dan wel voor mezelf en niet voor de verkoop.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:48

Een veulen uit je BWP merrie kan wel, mits je genoeg poen hebt voor embryotransplantie en een van je tinkers als draagmoeder kan inzetten. (mits die kramperigheid natuurlijk niet erfelijk is en puur uit gezondheidsredenen beter is om die merrie niet te laten dekken)

Tinker kan ook pit hebben, heb er hier eentje staan met veel pit. Niet moe te krijgen, die blijft gaan. Die loopt met weinig training zo een rit van 20km. Die zou in theorie met goede training ook een endurance rit in de klasse 1 moeten kunnen volhouden.

Er zijn overigens op Bokt ook een paar mensen die endurance starten met hun tinker.

Overigens is karakter altijd maar afwachten of je dat in je veulen terug zal zien. Veulen kan karakter van de papa krijgen. Fokken blijft gokken wat je ook doet.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:51

ik heb en kruising tinker x volbloed arabier, zie mijn profiel

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:59

Ik heb en vrij luxe Tinkerhengst,die goed kan lopen en met de juiste ruiter waarschijnlijk wel M2 misschien zelfs wel Z zou kunnen lopen.
Springen vind hij ook leuk en daar blijft hij ook niet bij in het L hangen.
Ik heb zelf helemaal niets met wedstrijden maar mijn hengst wordt wel heel veel voor andere rassen om te dekken gebruikt.

Helaas vererft mijn paardje wel hele relaxte paarden dus voor een pittiger dier raad ik je hem niet aan.

Wat ik zelf een leuke kruising vind met Tinker is die met een New Forrest.
Mister blue heeft zo'n kruising lopen.
Echt een mooi dier om te zien en kan ook leuk lopen.
Geen slome maar wel betrouwbaar.
Erg aansprekelijk dier.

Dan heb ik vorig jaar een kruising New Forrest/Tinker gehad om te beleren.
Wat een geweldig karakter zat daarin.
Kon ook leuk lopen.
http://i3.photobucket.com/albums/y56/st ... 008016.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y56/st ... 008027.jpg
(dit dier staat evt te koop bij Kanters.)

Paintlinger

Re: kruisingen met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:00

Hier een Tinker x Shire :)
Goed gelukt, kijk maar in mijn profiel.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:06

Ik heb een tinkerxKWPN.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het een geweldig leuke kruising. Yara is nu 2,5, dus hoe ze opdroogt weet ik natuurlijk nog niet. Kwa karakter is ze ook leuk. Ze is een behoorlijke pittige tante, maar zeker geen angsthaas.

(Ze is op de foto wel een beetje aan de dikke kant, ze is hier nog maar net bij mij gekomen en is nu wat slanker en sjieker)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:05

Ik heb ook totaal geen probleem met een kruising tinker x .... zoals je kunt zien is mijn andalusier merrie drachtig van een tinker. Vroeger deden ze niet anders dan kruisen, wat ze onderweg tegenkwamen was wat er voor handen was en daar zijn de tinkers zelf toch vandaan gekomen. Denk dat het af en toe zelfs een ras mooier kan maken er nieuw bloed in toe te voegen. En ja hoe het uitpakt is altijd maar afwachten. Maar uit 2 prachtige ouderdieren kan ook een lelijk of ziekelijk dier komen. Het moet maar net een goede match van de genen zijn.
Maar zoals hier ookal genoemd word zijn er ook erg sportieve tinkers waar je een heel eind mee kunt komen ;)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:19

Ik ben voorstander om toch een beetje soort bij soort te zoeken. Straks komt er een dikkertje met spillepootjes en geen nek uit e dan beland het arme diertje op de markt. Ik zou proberen het risico voor zover als mogelijk is te vermijden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:21

Een kennis van mij heeft een Tinker x Achal Teke.
Dat is een erg raar dier geworden := lange dunne pootjes met een korte dikke nek waardoor die bijna in volledige spreidstand moet om bij het gras te komen. Hij is inmiddels 5 en heeft ook een erg korte rug, waardoor hij nog niet onder het zadel is (wel geprobeert maar kreeg rugklachten.)
Hij is overigens lichtbruin met wat witte aftekeningen op het hoofd en 1 been. Zijn gangen zijn erg vlak.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-01-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:39

Ik heb een Tinker x Pinto, Ok pa en ma zijn beide bont.

Ze is nog maar 6 maanden maar moet toch zeggen dat ze aardig gelukt is! Ook haar
gangen zijn erg mooi! :D

Afbeelding

Grz Sabina

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:02

ik heb een hengst die erg veel pit heeft en een dito oudere merrie :-) De moeder van mijn hengstje is het paardje van Angeliekje hierboven. Hij is best wel stevig, maar absoluut geen slome duikelaar :+ Voor een pittiger karakter hoef je dus echt niet in te kruissen met een ander ras, een showy tinkerhengst doet ook al veel pit doorgeven, maar het meeste komt vaak wel bij moeder weg.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:37

Afbeelding
Afbeelding

op deze foto's is mijn merrie iets te dik, normaal gesproken de bouw van volbloed arabier maar de aanleg van een koudbloed om snel aan te komen. Het dagelijks aanpassen van voeding van groot belang.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:41

Je moet er van houden. Ik vind zo een fijn hoofd bij zo een nek totaal niet passen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:49

Wat wil je als je merrie na intensief werken, 8 maanden op rust staat door veulen. Dagelijkse weidegang. Zoals ik boven al aangaf, wordt zij snel fatsig... Mijn merrie is normaal gesproken veel fijner, men praat over bonte arabier... Ik zal even kijken voor foto's voordat zij op rust stond.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:53

ik vind het nog wel mee vallen met de hoofd/halsverhouding. Je ziet duidelijk warmbloedinvloeden, maar een echt fijn hoofd heeft ze niet naar mijn idee :)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:59

Afbeelding
Afbeelding

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:01

Afbeelding
Niet zo fijn als een echte arabier

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:02

Teuntje111 schreef:
ik vind het nog wel mee vallen met de hoofd/halsverhouding. Je ziet duidelijk warmbloedinvloeden, maar een echt fijn hoofd heeft ze niet naar mijn idee :)

De eerste keer dat men haar zag, dachten ze dat zij een hengst was....vanwege hoofd/hals

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:11

Hmm, een kruising Tinker/Arabier zou ik niet aan beginnen. :o Beide rassen hebben hun charme maar ze verschillen zo ontzettend van karakter. Kan natuurlijk ook goed uitpakken, maar ik zou het er niet op wagen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:14

die kruissing zou ik persoonlijk juist wel durven wagen, omdat een arabier ook een zeer sober en sterk paardje is. Kruissing hierboven vind ik persoonlijk wel erg leuk! Karakterverschillen heb je ook binnen een ras. Ik heb 2 tinkers die niet voor een arabier onderdoen qua heetheid/pit.

Afbeelding

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 07:35

hier ook een kruising, paps is mn tinkerhengst Chakotay en mams is een welsh/arabier achtig mixje, luxe ponytje iig.

en ze is erg goed gelukt moet ik zeggen, Sabey is nu 2.
ze heeft best wat body maar is toch een stuk temperamentvoller dan pa en heeft te gek gangwerk, ook dr hoofdje zie je wat meer luxe terug.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:00

goeroe schreef:
Hmm, een kruising Tinker/Arabier zou ik niet aan beginnen. :o Beide rassen hebben hun charme maar ze verschillen zo ontzettend van karakter. Kan natuurlijk ook goed uitpakken, maar ik zou het er niet op wagen!

ik zou er ook niet aan beginnen, maar ik heb haar als twee maanden oude veulen gekocht. Op eerste oog verliefd. Ik zou sowieso geen warmbloed met koudbloed kruisen. Dit was ook amateurswerk, maar het heeft goed uitgepakt. Ik heb een geweldige merrie

Tinka haar karaktereigenschappen zijn geweldig, althans vind ik.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:32

sefanja schreef:
ik heb en kruising tinker x volbloed arabier, zie mijn profiel

Prachtige kruising!
Tinker en Arabische volbloed gaat vrij goed samen precies, vind die kruisingen mooier dan tinker x warmbloedpaard precies qua modelv :P