Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Re: Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:28

Ik denk dat die donkere vacht niks uitmaakt, zolang de kleur maar egaal is er er geen lichte of donkere haartjes uit het niets opduiken.

Wel weet ik dat ze het stuk vacht vanaf de hoef tot onder de knie graag wit zien. Dus vandaar als je dit deel opscheert het nog witter toont... Heb dit van haflinger hengstenhouders geleerd...

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:29

Ik heb even in alves haar profiel gespiekt en haar haf is ook niet super licht.

Mijn merrie heeft idd niet veel haren zitten. Als ik kijk hoe sommige hafjes al dik in het haar staan, mijne is nogsteeds glad :D

Ze heeft dan wel een outdoor deken op maar haar hoofd hals en benen zijn ook glad.
Laatst bijgewerkt door Prissey op 06-01-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:29

Sokken eraf is volgens mij helemaal niet verplicht. Ik heb dit ooit nog eens nagevraagd en toen hoefde dit helemaal niet. Dat ik het mooier vind als de sokken eraf zijn is wat anders.

Ok hoe ik mijn dag kampioentje dit jaar heb voorbereid. Ik heb heel veel gelongeerd, heb haar schraal gevoerd zodat ze niet te vet werd, een week van te voren ben ik met de schaar in de weer geweest, oren kaal en baard eraf. Sokken heb ik eraf geknipt maar van de haren aan de kroonrand ben ik afgebleven (bij de tuigers doen we dit wel maar bij een haf vind het niet fraai). Een week van te voren mooi op nieuwe ijzertjes en de dag van te voren, wassen wassen wassen. Alles in de biotex. En ze moet goed kunnen stilstaan zoals op de foto hierboven en netjes met je mee lopen en draven. (en oh ja ik heb haar stiekem een weekje helemaal op stal gehad zodat ze iets feller zou zijn tijdens de keuring dat toont wat mooier maar voor de rest is het een buiten poown hoor). That's it.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:34

Citaat:
Wel weet ik dat ze het stuk vacht vanaf de hoef tot onder de knie graag wit zien. Dus vandaar als je dit deel opscheert het nog witter toont... Heb dit van haflinger hengstenhouders geleerd...

Wit?
Juist helemaal geen witte benen!
tje mag voor de 2 de krijg je punten aftrek....

Maar ik zou het bij haar merrie niet doen omdat ze redelijk donker is dan is er een te groot verschil ik zou het scheerapparaat gewoon weglaten!

En de oren niet uitknippen! alleen de uitstekende haartjes weg

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:34

Madeliefjes schreef:
Sokken eraf is volgens mij helemaal niet verplicht. Ik heb dit ooit nog eens nagevraagd en toen hoefde dit helemaal niet. Dat ik het mooier vind als de sokken eraf zijn is wat anders.

Het is indd niet verplicht maar het word wel gewardeerd

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:34

Mijn merrie wordt in april 3. Met hoofdstel en bit zijn we nu bezig en dat gaat super, longeren is ze nog steeds aan het leren. Heb een dame die flink uit haar dak gaat tijdens longeren dus hieraan wordt hard getraint. Verder ga ik haar niet bijzetten omdat ik A daar veel te jong voor vind en B ze amper normaal een volte loopt aan de longe.

Ik ga haar ook niet een hele week op stal zetten voor de keuring want ze is jong en ze loopt graag buiten. IK zet haar hooguit 3 dagen voor de kuering in de box en dan is ze al fris genoeg :D

Wassen etc dat komt goed. Alleen hoe leer je haar in zo'n stand te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:36

Heel veel oefenen, met monsterknecht. Stukje stappen, netjes stil zetten, pasje bij of terug tot ze netjes staat, even laten staan, verder stappen, en weer herhalen.

Voor brengen met een leren lijn of zwart touw. of gewoon teugels.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:37

Gedult gedult gedult

Stilstaan en kijken hoe ze staat staat ze niet goed duw je een klein beetje tegen haar borst dan gaat ze waarschijnlijk wel een stapje naar achteren als ze alleen voor of achter goed staat wel gewoon belonen lekker actief wegstappen en nogmaals proberen

De jury kijkt naar de linkerkant van je haf dus de manen graag aan de rechterkant hangen zodat hij de hals goed kan beoordelen maar als ze naar links hangen weet ik niet of je ze echt nog naar rechts krijgt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:38

0ojannekeo0 schreef:
Voor brengen met een leren lijn of zwart touw. of gewoon teugels.

Ik zou het niet met de teugels doe dit word bij de haflingers niet tot nauwelijks gedaan
Gewoon een mooie zwarte lijn of wit kan ook heb ik ook

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:41

even uit mijn geheugen genomen hangen haar manen aan de rechter kant als ik voor haar hoofd sta met mijn gezicht op haar gericht.

Stil staan kan ze netjes en ze kan op commando achterwaarts dus allemaal geen probleem. Ik doe veel grondwerk met haar dus achterwaarts en voorwaarts doet ze zonder moeite. Weet niet hoe dat op onbekent terrein loopt maar hier doet ze het super..

Ik ga veel oefenen en even veel lopen over het erf(is erg ruim) voor die dikke buik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:42

Of het gedaan word of niet, je brengt toch voor met iets wat je zelf fijn vind? Met teugels heb ik wel druk, maar niet onder de mond wat je met een ketting of leer wel hebt, en daarmee hinder je toch tijdens het lopen.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:49

Okee maar het mag dus ook gewoon met een normaal zwart touw ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:50

Je mag het zelf weten...
Zo had ik ze erop staan met de afstammelingen keuring van Windspiel; http://www.mijnalbum.nl/Foto-WD3QMLUA.jpg

Veulen was uitgekozen door de hengstenhouder, is trouwens ook het paard wat dit jaar naar de keuring moet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-10 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:51

Okee.. Nou flink oefenen dan maar met mijn dame..

Zijn er nog handige tips?

Eind deze maand zorg ik dat mijn merrie haar papier op mijn naam komt te staan. En ik moet ook lid worden van de kvth dacht ik dus dat regel ik eind deze maand..

Wanneer kan ik me merrie dan inschrijven voor die keuring?
Laatst bijgewerkt door Prissey op 06-01-10 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:55

Koppie mooi laten spreken door een béétje vaseline aan te brengen op snuit en rond de ogen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:59

De manen moetten aan de rechterkant van je paard dus als jij naar je paard kijkt van voren moetten ze voor jou ana de linkerkant liggen

ALs je die niet snapt ander
dan ga je achter je paard staan en kijkt naar hem als de manen dan aan de rechterkant liggen in het goed ;)

Vaseline gaat heel erg plakken je kunt ook baby olie doen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:00

Prissey schreef:
Okee.. Nou flink oefenen dan maar met mijn dame..

Zijn er nog handige tips?

Eind deze maand zorg ik dat mijn merrie haar papier op mijn naam komt te staan. En ik moet ook lid worden van de kvth dacht ik dus dat regel ik eind deze maand..

Wanneer kan ik me merrie dan inschrijven voor die keuring?

Waneer je je kan ik schrijven word vermeld op de site dus even de site in de gaten houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:01

Gentlegiant schreef:
De manen moetten aan de rechterkant van je paard dus als jij naar je paard kijkt van voren moetten ze voor jou ana de linkerkant liggen

ALs je die niet snapt ander
dan ga je achter je paard staan en kijkt naar hem als de manen dan aan de rechterkant liggen in het goed ;)

Vaseline gaat heel erg plakken je kunt ook baby olie doen

Moeten naar rechts?!
Als je paard manen heeft ie naar links vallen valt dat nog niet mee..

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:06

Als ik dus recht achter mijn paard ga staan en ik kijk naar haar kont.. dan hangen de manen links..

Hmmm dat wordt dus wat die mannen hangen al 1,5 jaar zo

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:07

Haha dat klopt
Weet er alles van hier had je van jongs afaan al mee beginnen
Als ze echt naar de andere kant hangen gewoon laten hangen

mijn excuse

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:09

Dan laat ze maar links liggen niets aan te doen maar dan weet je dat ;)

Dus mocht je ooit een veulen kopen gelijk naar rechts laten hangen haha
Er zijn meerdere die ze naar links hebben hangen hoor
Volgends mij kun je je dan ook andersom opstallen maar dat weet ik even neit helemaal zeker

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:16

Ik heb haar niet als veulen gekocht maar als 1,5jarige.. Maar als ik ze vanaf nu nou constant de andere kant op vlecht red ik het kan niet meer om ze de andere kant op te laten hangen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:17

Nee moet je ook niet doen dan heb je ans dat een deel wel naar
rechts hangt en de andere kant naar link dus gewoon laten hangen hoe het nu is maar wel allemaal naar 1 kant ;)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:22

Krijg je daar minpunten op dan ?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:29

Nee maar het ziet er niet uit vind ik persoonlijk als ze echt een dubbele manenkam is dan is dat anders maar als het niet z'n mega dikke manen zijn en dat heeft die van jou ook niet zotezien op de foto is het niet mooi....
vind ik personlijk