Fries of fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fries of Fjord?

Fries
53 (45%)
Fjord
63 (54%)

Totaal aantal stemmen: 116

Ymediem

Re: Fries of fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:48

een Fries kan ook erg lekker zitten hoor.... (even dromen)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:50

Ik vind ze dus wel erg vergelijkbaar.
Beide kunnen:
-zowel een sprongetje (uitzonderingen daargelaten)
- een leuke dressuurproef.
- voor de wagen.
- recreatief.
- 24/7 buiten staan.

Je zit alleen met het prijsverschil en dat ze beide andere bewegingen hebben.
Qua karakter zijn zijn wel redelijk gelijk.
Overal heb je uitzonderingen, dwars,heet,sterk.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 02-01-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Wij hebben doorlopend Friezen. Naast de andere paarden.
De friezen doen in het algemeen van karakter niet onder voor een felle KWPNer. In de dressuur kunnen ze over t algemeen goed mee.
Kwa karakter lijkt een Fries niets op een Fjord.
Laatst bijgewerkt door sjeik op 02-01-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Zou me niet vastpinnen op 1 van de 2 rassen.
Bij beide zijn leuke te vinden.

Staat trouwens schreeuwend duur vuilnisbakkie fjord x fries te koop op marktplaats.

Dus gewoon gaan zoeken en kijken welke je aanspreekt, je wordt vanzelf verliefd.

Ik heb zelf een alles kunner fjord.

Wel zo dat een fjord gemiddeld genomen kleiner is, maar ook een stuk goedkoper.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:51

wij hebben thuis 4 friezen en een fjord.Ik heb gestemd op een fjord, ik denk qua omgang en lekker recreatief buiten rijden zou ik je een fjord aanraden, ik vind het heerlijk om buitenritten te maken met onze fjord, de friezen zetten we meestal voor de marathon.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:51

Ymediem schreef:
je kan ook gewoon een Fries x Fjord nemen ;) :+

Zijn soms leuke paarden, maar let wel goed op de bouw, ik heb ook wel eens minder goed gebouwde exemplaren voorbij zien komen..

Als ik zou moeten kiezen, dan wordt het toch fjord. Ik heb beide gereden, en vind fjorden net wat veelzijdiger. De gangen zijn gewoon vlakker en vaak zijn ze wat wendbaarder dan friezen. Mijn ervaring met friezen is ook dat er aan het begin van een flinke rit genoeg pit in zit, maar dat dat toch wel snel afneemt naarmate de kilometers vorderen.. Met mijn fjord had ik daar nooit last van.

Ik vind wel dat een fries wat meer chique is kwa uitstraling en vaak wat feller is, dus het is maar net wat je wilt. Verder ben ik het wel met alice13 eens; ik vind het niet echt vergelijkbare rassen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:53

Er zijn Friese bloedlijnen, die na een kwartier de leg uit hebben. Kwa uithoudingsvermogen. Maar dat is ook iets wat je moet trainen. Ik ken ook Friezen, die lachend 30 km afleggen voor de wagen en als ze thuis komen, nog knettergek lopen te stuiteren.

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:05

Ik heb een kruising tussen een fjord en een fries, kvind het trouwens erg goed gelukt.
Maar als je moet kiezen tussen een fjord en een fries zou ik voor de fries gaan,
die hebben zo mooie lange manen, zijn meestal ietsje chiquer en kunnen ook wel een sprongetje.
Maar als je graag buitenritjes maakt en graag crosst, zou ik voor de fjord gaan.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:20

Zoals andere al zeggen zou ik gewoon een bij een paar paarden gaan kijken van beide rassen.. en dan kijken welke je het meest aantrekt =)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 16:57

Jha ik ga binnekort kijken bij een fries & een fjord, en dan zal ik wel zien wat me het beste bevalt ;)
en als ze me allebij niet bevallen dan ga ik wel opzaoek naar een ander paardje ;)
bedankt voor de tips!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:16

ik heb er 2 en toevallig een een fries en een fjord!

ik moet zeggen, ik zou voor de fries gaan! stokmaten zijn groter, dus heb je er gewoon meer aan!
maar fjorden zijn ook erg leuk! kan je ook wel als volwassene op rijden maar met een fries is dat denk ik mooier!

en fries heeft meer betere gangen vind ik.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:40

Sjolvir schreef:
Staat trouwens schreeuwend duur vuilnisbakkie fjord x fries te koop op marktplaats.

Ik heb hem ook gezien, maar kan niet zeggen dat ik er nou echt fan van ben.
Doe dan maar gewoon een echte FRIES

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:42

Of echt Fjord.... :D ipv x...

Vind altijd grappig dat paard dan een kruising is.. van 2 rassen..
En mijn hond een vuilnisbakkie..
Vandaar dat ik het ook zo had opgeschreven...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:45

Ik heb gekozen voor Fries omdat ik er zelf ook een heb.
Heb laatst voor het allereerst met hem gesprongen (gelijk met instructrice erbij, zodat ik wist wat ik moest doen) en sprong gelijk die les een halve meter... Dus OF hij heeft talent en daarmee een uitzondering, OF het is zoals ik denk: ieder paard kan springen, als je maar weet wat je doet en hoe je het hem leert...

Ik denk dus als je tussen deze twee moet kiezen vooral de nadruk ligt op uiterlijk, grootte en gang... Daarom heb ik dus fries gekozen...

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:02

Ik zou ze beide niet pakken.
Zou gaan voor een new forest of welshje. Daar kun je ook alles mee.

annetjeee134

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:06

Ik heb ooit ens op een fries gereden en dat zat best wel hobbelig xD

Xx

maar het was wel leuk en leerzaam

Xx

Ik zou er zelf goed over na denken :d
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-01-10 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit niet voor niets een editknop

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:09

ik heb een fries gereden en heb nu een super ouderwetse haflinger x fjord.

fries rijd lekkerder vind ik persoonlijk, maar die van mij zit ook heerlijk :o

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:33

_Esther schreef:
Ik ben geen kenner van beide rassen. Weet alleen dat Friezen niet gebouwd zijn om te springen en het dus ook niet goed kunnen. (uitzonderingen gelaten)

Friezen kunnen echt wel springen alleen de meeste eigenaren van friese paarden gebruiken ze niet om te springen. Als ik in het bos een omgevallen boom tegenkom gaan wij er gewoon overheen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:20

Tja het is maar net wat je zelf wilt en wat je wilt uitgeven. Persoonlijk vind ik fjorden niks aan, en friezen helemaal geweldig. Kwestie van smaak en persoonlijke ervaringen... Ga op zoek, bezoek meerdere paarden en vind wat, misschien kom je wel bij iets heel anders uit... ;)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:23

Ik denk dat je in jou geval het beste een fjord kunt nemen. :j

Ik heb onlangs een fjordje gereden dat zó heerlijk liep en zo veelzijdig inzetbaar was dat ik fjorden weer helemaal leuk vind. :+ Ik vond ze nooit zo veel aan, maar ben daar van teruggekomen. :D

Friezen zijn mooi, maar vind ik vaak nogal lomp, mede doordat ze toch vrij onstuimig bewegen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:26

Joh, ik ging voor een volledig beleerde Tinker ruin en kwam thuis met een amper beleerde Friese merrie _O- . Het is maar net waar je de klik mee hebt, en dat is niet rasgebonden. Het zijn beide fijne rassen, waar zowel rustige als flinke heethoofden tussen kunnen zitten, dus wat ik je eigenlijk vooral aan zou willen raden is: ga rondkijken :)) . Wie weet waar je mee thuis komt zetten.

En kijk ook naar je budget, als je voor een Friezel gaat dan liggen de kosten van aanschaf gemiddeld een heel stuk hoger, ligt er ook nog aan of er papier bij zit of niet, maar dat is wel iet om even rekening mee te houden.

Veel succes en plezier met het uitzoeken van je paardje!!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:31

mieneke12 schreef:
Jha ik ga binnekort kijken bij een fries & een fjord, en dan zal ik wel zien wat me het beste bevalt ;)
en als ze me allebij niet bevallen dan ga ik wel opzaoek naar een ander paardje ;)
bedankt voor de tips!

tja.. ik heb 2 fjorden en ook ervaring met friezen, je gaat bij beide rassen 1 eer kijken en weet het dan?

Denk dat je dan alle rassen met aflopen.

Heb je 10 friezen zijn ze allemaal anders heb je 10 fjorden idem.

Maak eenlijstje watjij graag met een paard wilten verwacht, stel een budget en kijk niet perse naar een ras maar een paard waar e een klik me hebt wie weet om je dan wel met een nrps thuis omdat die juist zo veelzeidigen braaf was.

Dat is beter dan je ergens op vast binden en na 1 fjord of fries te heben gezien het te weten.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:44

Idd gewoon naar wat leuke paardjes kijken en je vindt zo degene die bij je past!!!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:41

in jouw geval zal ik lekker een fjordje nemen :j

zelf ben ik dan meer voor een fries,maar in jouw geval, een recreatie paardje is echt een fjord!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:17

Ik zou voor een fries gaan maar goed ik ben bevooroordeeld, heb namelijk diverse friese paarden. Echter allen verschillend qua bouw en karakter. Zie mijn website.

Het nadeel van een fjord vind ik dat zij zo gedrongen en sterk zijn. Maar goed niet te zeer vastpinnen op ras maar zou gewoon op zoek gaan naar beide dan kom je wellicht je je toekomstige paard tegen.