[KG]Welke kleur is mijn ruin? chocolate? zweetvos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:37

Als het een Wild bay zou zijn, dan zou je slechts minder zwarte tekening op de benen ed. zien.

Anoniem

Re: welke kleur is mijn ruin? chocolate? zweetvos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:44

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:45

Dit vond ik over zilverappelbruin..

Zilverappel: zwart + zilver
Zilverappelbruin: zwart + agouti + zilver
Zilver werkt alleen op zwart, een vos kan dus wel zilver dragen maar je ziet het niet, deze kan het echter wel weer doorfokken.
Men noemt deze vossen die zilver dragen ook wel zilverappelvos: silver-chestnuts, dit kan dus echter pas bewezen worden als je dit dier met een niet-zilver kruist en er een zilver uitfokt.
Een zilver kan ook homozygoot of heterozygoot zijn.
Een heterozygote zilver zal 50% zilver en 50% niet-zilver geven.
Een homozygote zilver zal altijd, 100%, zilver geven.
Een paard kan alleen homozygoot voor zilver zijn als beide ouders zilver zijn en/of dragen en het ook hebben doorgegeven.
Een paard dat geen zilver heeft zal dus ook nooit zilver fokken, ookal zit er 5 generaties zilver achter! (Als een veulen uit zo´n dier dus wel een zilver is, komt het dus van het andere ouderdier.)
* Een zilverappel veulen kan bij de geboorte palomino, zilvergrijs en ook al vrij donker lijken, echter hebben ze bijna allemaal zilverwitte maantjes en staart.
Een zilverappelbruin veulen lijkt echter vaak sprekend op een gewoon vos-veulen! De maantjes en staart zijn dus wel meestal zilverwit, maar een gewoon vosje met witte manen en staart lijkt daar vreselijk op. De benen die donker of donkerzilver zullen worden na het scheren of verharen gaan tonen dan dat het dier een zilverappelbruine is en geen vos, maar ook als volwassen vergissen mensen zich nog vaak.Als je een zilverappel in de winter scheert, worden ze geheel zilverwit, vaak met appels.
http://www.lindasminiatures.com/retailers0.html

En nog een bokttopic over een zilverappelbruine: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Wat je zou kunnen doen, is de kleurencalculator op bokt gebruiken...

lady1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:48

ik vind het een prachtig paard maar ik zal echt niet weten welke kleur het is. :D

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:58

Volgens mij is het inderdaad een zilverappelbruin. Doordat halflingers bijna altijd het agouti gen meedragen zou dit kunnen.

Als link geef ik je deze site mee: http://www.rockymountainhorses.nl/trmhs/rasinfo.php . Buiten het feit dat er een bijna identiek paard op de site bij het kopje genetisch staat, weten ze op deze site erg veel van kleuren (m.n. zilverappel). Een tip dus.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:00

hij is bruin met flaxen
flaxen maakt van een vos een zweetvos, dat heeft hij dus van de moeder

zilverappel is hij niet, daarvoor moet 1 van de ouders zilverappel zijn, de vader is dat niet en de moeder als haflinger al helemaal niet.

de lichte kleur in zijn manen en staart word veroorzaakt door flaxen, net zoals dat het bij vos voor lichte manen zorgt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:26

Vajente schreef:
hij is bruin met flaxen
flaxen maakt van een vos een zweetvos, dat heeft hij dus van de moeder

zilverappel is hij niet, daarvoor moet 1 van de ouders zilverappel zijn, de vader is dat niet en de moeder als haflinger al helemaal niet.

de lichte kleur in zijn manen en staart word veroorzaakt door flaxen, net zoals dat het bij vos voor lichte manen zorgt.

+:)+ +:)+ +:)+

Vader is arabier : dus dat sluit uit Silver, Creme, Dun : basis kleur bruin
Moeder is haflinger : dus dat sluit uit Silver, Creme, Dun : basis kleur = vos + flaxen + (veelal) agouti + pangare/mealy

Veulen : basis kleur bruin + flaxen
Type bruin zoals getoont op de foto's van 2 jaar zou die van 'Wild Bay' kunnen zijn; dit kan alleen bevestigt worden door DNA test (op At ipv A+).

Elvuuwiej

Re: [KG]Welke kleur is mijn ruin? chocolate? zweetvos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 11:20

Super bedankt allemaal!

Hij is dus hoogstwaarschijnlijk gewoon bruin met flaxen

Behalve als uit DNA test zou blijken dat hij Wild Bay is..
Maar dat ga ik niet doen, want voor mij maakt het toch niet uit; ik vind hem gewoon een beauty :)

Nogmaals super bedankt iedereen, erg leuk om er weer nieuwe dingen bijgeleerd te hebben!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:38

Ik weet het niet.. Maar ik vind hem wel heel leuk!!! en mooi!

een meisje op de manege heeft ook een haflo, maar die lijkt weer veel meer op een Haflinger!!! grappig! Bep (zo heet die haflo) is groter en iets witter dan een haflinger

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:21

Ik snap iets niet helemaal meer..
Ik lees net de wiki van bokt.. http://www.bokt.nl/wiki/Flaxen

Daar staat in over flaxen dat dat alleen kan bij voskleurigen, en niet bij zwarte of bruine paarden..
Dus dat kan dan toch helemaal niet?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:47

Dees schreef:
Wat doen jullie er toch moeilijk over :D

Dit is gewoon een typisch vuilnisbakkenraskleurtje bruin.
Ik zie niet waarom daar een deftigere naam aan gegeven dient te worden - op marktplaats zou zoiets ook alleen maar verwarrend werken.

haha dat zou maar zo kunnen.
Heb ook een vuilnisbakkie gehad met dezelfde lichte staart.
http://i122.photobucket.com/albums/o280 ... 130007.jpg

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:01

Elvuuwiej schreef:

Daar staat in over flaxen dat dat alleen kan bij voskleurigen, en niet bij zwarte of bruine paarden..

dan klopt de wiki dus niet, want je ziet het wel degelijk bij bruine én zwarte paarden :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:21

Elvuuwiej schreef:

Je moet niet ALLES geloven dat op Wiki staat! Gebruik de informatie die daar vermeld staat als een leiddraad maar niet als het Bijbelse waarheid!!

Alle witte kenmerken, zij het bont patronen of expressie van sabino, rabicano, of flaxen, enz enz, 'tonen' meer op vos dan op bruin of zwart. Voor een of andere reden, die nog niet wetenschappelijk is vastgelegt, worden vaak de 'accessory' white genes (sabino, rabicano, flaxen, enz) onderdrukt bij basiskleur bruin of zwart paarden en tonen meestal, maar niet altijd, alleen indien in homozygoot vorm.
Maar ze bestaan wel!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:30

Is het lichte haar niet gewoon een restant veulenhaar? Dat zie ik vaker bij jonge dieren, op latere leeftijd is het er uit gegroeid.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:46

Mieke schreef:
Is het lichte haar niet gewoon een restant veulenhaar? Dat zie ik vaker bij jonge dieren, op latere leeftijd is het er uit gegroeid.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/Ik ... lh_IhM1uqg?

Welke lichte haren?

Alle veulens (misschien met uitzondering van fries/meren) worden met camouflage kleuren geboren en dit zijn lichtere, soms witte, haren in manen, staart en op de benen (in geval van bruin gekleurde veulens). Een vos veulen heeft misschien lichtere manen en staart maar in 99,9% van de gevallen nooit! lichtere onderbenen ... dit is een van de 'trucs' die een schetser weet bij het definieren van veulen kleur: vos wordt normaal altijd egaal vos geboren, bruin daarentegen heeft 99% van de tijd lichtere onderbenen tov de vacht kleur.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:50

Heb je toch een dure/aparte naam: bruin met flaxen! Leuke kleur hoor. *D

(Mss neem kan ik bij mijn bruintje de staart door bleek halen, heeft zij het ook! :D )

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:51

Ik weet helemaal niets van kleuren, maar vind em superleuk!!
Ken je het hafkruisingentopic al?
[HK] De Halflingers 2

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:57

@JaneJansen
Haha, het zou wat zijn zeg.. (Ik zie sommige mensen er trouwens nog echt voor aan ook.. Je hebt soms van die types erbij.. Daarbij gaat uiterlijk voor alles ;) )
Ik denk alleen niet dat de staart van je bruintje helemaal heel blijft, toch maar niet doen dus ;)

@ Def: ik zal eens kijken in t topic, lijkt me leuk!!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:16

gewoon bruin met lichte zilverstaart dat bruin oor de manen is gewoon verkleuring met de gewone haren en de zon.. zelfde als een fries die buinige manen heeft door de zon

Zilverstaart komt wel vaker voor, onze merrie veulen heeft dat ook

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:39

Wat het ook is; ik vind het echt een geweldige kleur zo !

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:26

dit is GEEN zweetvos in elk geval :)
ik heb een zweetvos, hier een foto van haar:
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:38

het i ook geen vos hij is bruin maar wel met hetzelfde gen wat zweetvos veroorzaakt(flaxen)
je zou hem dus in feite zweetbruin kunnen noemen :+