bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 16:10

Eén van de vele mogelijkheden is om niet te snel en te jong te selecteren in de hengsten.
Imo kunnen er best wel meer hengsten naar het verrichtingsonderzoek, dat hoeft niet ten koste te gaan van de kwaliteit.
Kwaliteit kan niet uitsluitend op tweejarige leeftijd in een eerste bez. beoordeeld worden en is ook niet alleen een kwestie van bergop gebouwd en fraai (los) bewegen.
Alles wat weg is na de eerste bez. is grotendeels verloren voor de fokkerij, slechts een enkele eigenaar is zo eigenwijs om het op een later tijdstip
nog eens te proberen en de hengst nog een tijdje hengst te laten.

Amaze:
Zelf gebruik(te) ik veelvuldig duitse hengsten, met wisselend succes.
Daar ben ik wat van terug gekomen om verschillende redenen.
De idiote dekvoorwaarden en de tegenvallers op gebied van gezondheid, (en dan heb ik het echt niet alleen over een afvlakkinkje), zijn wel de belangrijkste redenen.
Daarnaast vind ik dat er de laatste paar jaar zeer veel keuze is van kwpn-gekeurde hengsten waar ik helemaal mee uit de voeten kan.
Zelfs Wonderboy heb ik twee jaarlingen van. Maar het is een misverstand dat het een mislukte springhengst is.
Hij is als veulen aangekocht om zijn dressuuruitstraling en als zodanig ook altijd naar voren gebracht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:23

misterA schreef:
Eén van de vele mogelijkheden is om niet te snel en te jong te selecteren in de hengsten.
Imo kunnen er best wel meer hengsten naar het verrichtingsonderzoek, dat hoeft niet ten koste te gaan van de kwaliteit.
Kwaliteit kan niet uitsluitend op tweejarige leeftijd in een eerste bez. beoordeeld worden en is ook niet alleen een kwestie van bergop gebouwd en fraai (los) bewegen.
Alles wat weg is na de eerste bez. is grotendeels verloren voor de fokkerij, slechts een enkele eigenaar is zo eigenwijs om het op een later tijdstip
nog eens te proberen en de hengst nog een tijdje hengst te laten.

Daar ben ik het wel mee eens. Maar stel er zou dan ook ruimer aangewezen worden, dus ook hengsten met een vraagtekentje, maar interessant qua afstamming, hoe krijg je fokkers ertoe daarmee te fokken. Want dat moet echt vanuit het stamboek begeleid en gepromoot worden.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:35

Ik vind het persoonlijk geen slecht idee om springbloed te gebruiken, zo zorg je toch voor verversing.
Duits bloed is ook interresant voor de verbreding, maar of het een verbetering is....? Ik ben wel gecharmeerd van een aantal Duitse hengsten.
Het later keuren van hengsten is ook een gevoelig punt. Vanuit kostenoogpunt zeg je zo snel mogelijk. Maar de ontwikkeling van een hengst is leeftijdgebonden. Nu strijden er 2,5 tegen 3 jarige hengsten. Het lijkt mij eerlijker om 3 tegen 3,5 jarige te laten strijden. Alleen krijg je dan hengsten die niet (niet allemaal) meer natuurlijk bewegen, dus moeilijker te beoordelen.
Misschien is het daarom beter om 2x per jaar een keuring te organiseren voorjaar en najaar. Zodat hengsten die nog niet klaar zijn de tijd krijgen om te groeien.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:13

misterA schreef:
Zelfs Wonderboy heb ik twee jaarlingen van. Maar het is een misverstand dat het een mislukte springhengst is.
Hij is als veulen aangekocht om zijn dressuuruitstraling en als zodanig ook altijd naar voren gebracht.

Wonderboy is van hetzelfde laken een pak als destijds Ferro ;een springefokt paard met dresuurkwaliteiten ,met het verschil dat Ferro nog wel op zijn springkwaliteiten is getest.
Nu maar hopen dat Wonderboy net zo'n goede vererver wordt ! :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:25

amaze schreef:
misterA schreef:

Wonderboy is van hetzelfde laken een pak als destijds Ferro ;een springefokt paard met dresuurkwaliteiten ,met het verschil dat Ferro nog wel op zijn springkwaliteiten is getest.

Dan zal hij toch ook, net zoals Ferro, minimaal OS moeten lopen om te overtuigen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:05

sarabande schreef:
amaze schreef:

Dan zal hij toch ook, net zoals Ferro, minimaal OS moeten lopen om te overtuigen.
Wat hij zelf presteert is van relatief minder belang (al levert het wel dekkingen op) ; zijn kinderen moeten presteren!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:25

Wonderboy naar de O.S??
Nou ja, dan doet ie zijn naam eer aan.

Ik denk dat hengsten zelf moeten presteren om in de belangstelling van de fokkers te blijven.
Bovendien, hengsten die zelf in de top presteren, zijn vaak ook de beste verervers.
Daarom hebben "anders" gefokte hengsten een extra handicap, als ze het zelf niet kunnen of niet laten zien dan wordt het extra moeilijk om
de aandacht van de fokkers vast te houden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:49

misterA schreef:
Ik denk dat hengsten zelf moeten presteren om in de belangstelling van de fokkers te blijven.
Bovendien, hengsten die zelf in de top presteren, zijn vaak ook de beste verervers.
Daarom hebben "anders" gefokte hengsten een extra handicap, als ze het zelf niet kunnen of niet laten zien dan wordt het extra moeilijk om
de aandacht van de fokkers vast te houden.

Het eerste en laatste ben ik met je eens :j
Of ze echt altiijd de beste verevers zijn (in vegelijking met een hengst met relatief even goede potentiele genen),is niet met zekerheid te zeggen ; ze krijgen immers relatief meer/betere kansen.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:03

amaze schreef:
misterA schreef:

:j Zoals het er nu uitziet wel. Wat natuurlijk pas gezegt kan worden als ze straks op de keuring verschijnen en zijn eerste nakommelingen in de sport lopen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:09

Een andere insteek is een nadenkertje

FFJ bloed is niet zomaar populair, het zijn nu eenmaal de beste dressuurverevers van de laatste twintig jaar..of zoals men zegt van iets goeds heb je nooit genoeg en slecht heb ja altijd te veel.
Een goede hengst zonder FJF bloed zal heel snel veel dekken, maar Polansky,Lord Leatherdale,Voice (9!! zonen direct afgewezen), Florencio, Welt Hit II..zijn "het" zeker niet
Het is verbazend dat er geen stempelende zoon is van Donnerhall, Rubinstein, Sandro Hit, Florestan, Lauries Crusader XX, Weltmeijer, Bolero enz in Nederland is.
En dat terwijl onze hele dressuur fokkerij indertijd zon beetje op stempelende buitenlanders gebouwd is. Ik zag Amor, Doruto al voorbij komen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:11

Misschien gaat Oscar uitkomst bieden?????? :=

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:16

misterA schreef:
Misschien gaat Oscar uitkomst bieden?????? :=
Jouw opmerking zegt imo al genoeg over het ''probleem'' ? :\

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:25

Die stempelende hengsten zijn er ook niet omdat het niet gestimuleerd wordt vanuit het KWPN en uiteindelijk er erg weinig Duitse hengsten gebruikt worden.

Laat Sir Donnerhall, Blue Hors Romanov in Nederland bv meer dekken, en gegarandeerd krijg je die ook hier op de hengstenkeuring. Wat het KWPN, of de Nederlandse fokker in het algemeen moet gaan zoeken in Duitsland is paarden met body, kracht en een minder gecompliceerd karakter (exact wat een hengst als bv Romanov kan bijbrengen).

Jazz is nu eenmaal de best fokkende dressuurhengst, geeft zeer veel écht goede paarden, maar met Jazz alleen kom je er niet. Flemmingh, buiten Lingh e Krack C ken ik er niet gek veel die GP lopen en Ferro, heeft die dan zo veel GP paarden gegeven?

Kijk dan eens naar Donnerhall, Rubinstein en Weltmeyer...

Het kappen van sommige mensen op Duitse paarden is gewoon niet correct. Ja, het KWPN heeft en heel inhaalbeweging gemaakt op de wereldrankings tov Duitse stamboeken, maar héél veel daarvan is te danken aan Jazz.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:48

s0173957 schreef:
Die stempelende hengsten zijn er ook niet omdat het niet gestimuleerd wordt vanuit het KWPN en uiteindelijk er erg weinig Duitse hengsten gebruikt worden.

Kul, het zijn juist de Nederlandse fokkers die altijd buitenlands bloed hebben durven inzetten en indien succesvol daarvoor beloond.

Kijk even op de lijst van de beste 10 dressuurhengsten en tel dan even de hengsten die (buitenlands of niet) op die plaats gekomen zijn door hun KWPN nakomelingen, dus door de Nederlandse fokkers.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:54

Ik ben het met Sarabande eens, F,F en J hebben hun populariteit zelf verdiend.

Verder is het beslist niet zo dat duitse hengsten geen kansen hebben gekregen, ze hebben die in Nederland gewoon niet waar kunnen maken.
Nu zijn er zelfs vier zoons van Sir Donnerhall door, kansen genoeg.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:36

Citaat:

Dat hebben Flemming en Farrington toch ook niet gedaan!!!
En je weet zelf dat dat niet de eersten de besten zijn!!

Ook hallo allemaal trouwens!! :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:39

Farrington valt niet direkt onder de FFJ en Flemmingh zijn eerste jaargang gaf Krack C, toen hoefde hij zelf niet zoveel meer te doen :D

Ook goedenavond en de beste wensen en zo :D
Laatst bijgewerkt door sarabande op 05-01-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:40

misterA schreef:
Ik ben het met Sarabande eens, F,F en J hebben hun populariteit zelf verdiend.

Verder is het beslist niet zo dat duitse hengsten geen kansen hebben gekregen, ze hebben die in Nederland gewoon niet waar kunnen maken.
Nu zijn er zelfs vier zoons van Sir Donnerhall door, kansen genoeg.

Ben ik het ook mee eens!
En hoe vaak wordt er nou eigenlijk een stempelhengst geboren???
Ook in het verleden niet!
Er staat er vanzelf weer eentje op,denk ik dan.
En hij is vast al geboren ...
Tis alleen jammer dat je daar pas op wat oudere leeftijd achter komt.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:41

sarabande schreef:
Farrington valt niet direkt onder de FFJ en Flemmingh zijn eerste jaargang gaf Krack C, toen hoefde hij zelf niet zoveel meer te doen :D

Ook goedenavond en de beste wensen en zo :D

Dat bedoel ik ook niet.
Maar wel dat je geen olympische spelen hoeft gelopen te hebben om je zelf in the picture te krijgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:45

Als je Duits paardenbloed plakt aan Nederlandsbloed dat geeft in het algemeen altijd een mislukking.
Dat zegt niks over het Duits bloed maar meer over het Nederlands en daar dien je rekening mee te houden.
Als je vindt dat Nederlands bloed het beste is moet je dat ook niet gaan vermengen
en zul je meer moeten gaan zoeken in het genetischmateriaal waardoor het Nederlandsbloed zo goed is geworden.
Dat is gemakkelijker dan het wiel opnieuw proberen uit te vinden.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 05-01-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:47

ceasario schreef:
Als je Duits paardenbloed plakt aan Nederlandsbloed dat geeft in het algemeen altijd een mislukking.
Dat zegt niks over het Duits bloed maar meer over het Nederlands en daar dien je rekening mee te houden.
Als je vindt dat Nederlands bloed het beste is moet je dat ook niet gaan vermengen
en zul je meer moeten gaan zoeken in het genetischmateriaal waardoor het Nederlandsbloed zo goed is geworden.
Dat is gemakkelijker dan het wiel opnieuw proberen uit te vinden.

Wat een flauwekul!
Je kunt bijna geen nederlandse hengst bedenken of er zit ergens wel duits bloed achter.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:49

eilander schreef:
[Wat een flauwekul!
Je kunt bijna geen nederlandse hengst bedenken of er zit ergens wel duits bloed achter.

Helemaal niet..Nederlandsbloed komt altijd boven drijven daar is immers het KWPN op groot geworden.
Kijk maar bij bv. bij Sarabande en kan best begrijpen dat zij een voorvechster is.
Dankzij het KWPN-Nederlands bloed heeft ze nu een gezondefokkerij.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 05-01-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

eilander

Re: bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:52

KWPN is groot geworden door een open stamboek te zijn naar mijn idee.

eilander

Re: bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:52

Grootheden als bv Nimmerdor is weinig NL bij.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:53

Bull. Het is helemaal op eigen kracht gedaan..