fjord voor autistische dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:22

siskeh schreef:
Hoe gaat dat trouwens met zorgboerderijen, en gehandicaptenmanege's?
Krijgen die paarden aangeboden? Want dan zou je ook kunnen proberen of je via een zorgboerderij/manege een paard kan vinden.

Die kopen vaak jongere dieren en leiden ze zelf op. Mijn vorige verzorg was gepensioneerd gehandicaptenfjordje.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:24

fjordnina schreef:
Ze zijn inderdaad heel geschikt omdat ze precies weten wanneer en met wie ze voorzichtig moeten zijn en wanneer niet.
Met jouw 8 jarige dochter zullen ze lopen alsof ze goud vervoeren, terwijl ze met jezelf best eens wat rodeowerk kunnen laten zien (wel op zijn fjords uiteraard :D).

Ik zou niet zozeer zoeken bij particulieren, maar in samenwerking met een fokker een geschikt dier zoeken. Goede tips daarvoor zijn bijv. http://www.bvandenberg.nl en Stal Dolfing http://www.staldolfing.nl

Dit zijn beide heel betrouwbare adressen.

Ehm... Bij mijn fjord is dat wel heel anders, hoor!! Die is enooorm sterk. En hij loopt zo door je heen. :')

Ik weet niet hoe het is, maar dacht dat autistische kinderen geen gevoelens hebben voor andere levende wezens. Toch? Niet heel sterk, in ieder geval. Fjorden (althans: de mijne) kunnen heeel eigenwijs zijn, ik hoop dat ze zich dan niet onbegrepen voelt of zo? Sommige autistische kinderen slaan paarden ook erg veel, maar dat is voor iedereen denk ik verschillend... ;)

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:25

De mensen van de zorgboerderij zijn voor ons op zoek en daar gaat de pony ook eerst heen om te kijken of deze geschikt voor ons is. Zij krijgen ze in ieder geval niet zomaar aangeboden maar gaan ook zelf op zoek. (bij mijn weten)

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:27

Rosa__ schreef:
fjordnina schreef:
Ze zijn inderdaad heel geschikt omdat ze precies weten wanneer en met wie ze voorzichtig moeten zijn en wanneer niet.
Met jouw 8 jarige dochter zullen ze lopen alsof ze goud vervoeren, terwijl ze met jezelf best eens wat rodeowerk kunnen laten zien (wel op zijn fjords uiteraard :D).

Ik zou niet zozeer zoeken bij particulieren, maar in samenwerking met een fokker een geschikt dier zoeken. Goede tips daarvoor zijn bijv. http://www.bvandenberg.nl en Stal Dolfing http://www.staldolfing.nl

Dit zijn beide heel betrouwbare adressen.

Ehm... Bij mijn fjord is dat wel heel anders, hoor!! Die is enooorm sterk. En hij loopt zo door je heen. :')

Ik weet niet hoe het is, maar dacht dat autistische kinderen geen gevoelens hebben voor andere levende wezens. Toch? Niet heel sterk, in ieder geval. Fjorden (althans: de mijne) kunnen heeel eigenwijs zijn, ik hoop dat ze zich dan niet onbegrepen voelt of zo? Sommige autistische kinderen slaan paarden ook erg veel, maar dat is voor iedereen denk ik verschillend... ;)

De autistische kinderen die jij beschrijft zijn klassieke autisten, die ook geen contact maken met de omgeving. Onze dochter heeft een bijzondere relatie met de dieren waar ze mee omgaat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:30

@Rosa__(Grappig zo heet mijn hond :+ ): Dat is juist niet zo, veel autisten hebben meer gevoel voor de dieren als voor mensen.
Er zijn er natuurlijk ook genoeg die helemaal niets met dieren hebben.
Autisten hebben sowieso niet meer of minder gevoel naar mijn idee, maar wel "anders"

Dit is wel een "interessant" boek aansluitend op jouw verhaal:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription

Heb ik overigens niet zelf gelezen, staat op het verlanglijstje.

Jullie hebben trouwens de paardenjongen ook niet gezien of het boek gelezen of wel?
Daarin maakt een klassieke autist juist contact met dieren.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:30

Ja, dat kan wel kloppen. Het schijnt heel verschillend te zijn. Want sommige kunnen juist weer heel goed met dieren omgaan en andere niet. ;) Maar dat is wel fijn, dat ze daar zo'n goede band mee heeft!

Succes, in ieder geval!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:31

Door je heen lopen is een kwestie van opvoeding. Mijn fjorden zijn ook heel sterk, maar desondanks heeft 1 van de fjorden een inmiddels 8 jarige aanbidster. Meisje is afgelopen herfst genezen van leukemie en in de 2 jaar dat ze daar mee zoet was is ze regelmatig met die merrie bezig geweest. Paard ging/gaat hier heel voorzichtig mee om terwijl ik er regelmatig flink problemen mee heb. Ook de fjordenjaarling (lees onstuimig en onoplettend) is poeslief als het meisje haar poetst of afspuit. Ze kan haar zelfs eigenhandig de weide in en uithalen. Kwestie van gevoel.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:34

siskeh schreef:
@Rosa__(Grappig zo heet mijn hond :+ ): Dat is juist niet zo, veel autisten hebben meer gevoel voor de dieren als voor mensen.
Er zijn er natuurlijk ook genoeg die helemaal niets met dieren hebben.
Autisten hebben sowieso niet meer of minder gevoel naar mijn idee, maar wel "anders"

Dit is wel een "interessant" boek aansluitend op jouw verhaal:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription

Heb ik overigens niet zelf gelezen, staat op het verlanglijstje.

Jullie hebben trouwens de paardenjongen ook niet gezien of het boek gelezen of wel?
Daarin maakt een klassieke autist juist contact met dieren.

Ik lees inderdaad veel dat kinderen met autisme goed met dieren om kunnen gaan, maar het was denk ik een misverstandje omdat ik iemand ken met autisme, en die slaat paarden. Maar die schijnt dan weer een lichtere vorm te hebben.

Dat boek lijkt me ook wel interessant, ja.

siskeh

Re: fjord voor autistische dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:39

Ik moet dat boek ook echt gaan lezen, maarja :+
Gelukkig ken ik geen autistische mensen die paarden slaan.
Wel genoeg rare mensen die dat doen, maar of die autisme hebben weet ik ook niet.(lijkt me niet al te logisch)

Ken wel een aantal autistische mensen die zelf paarden hebben/hadden.
1 van hen heeft een fries gehad, maar dat ging niet heel super goed, al weet je niet of dat met het paard te maken heeft of niet.(persoon heeft adhd + pdd-nos)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:43

hmm, zal vast wel ergens leuk fjordje voor jullie te vinden zijn.
En dat ze sterk zijn, is onzin, in die zin, dat je ieder paard moet opvoeden,
een shetlander of AV kan je ook over het erf sleuren of met rijden in je handen hangen.

Vond mijn pony ook altijd wel lief (ja, ik noem het wel pony...) als ze met kindetjes
van 6 in de les liep en ja, de mijne heeft ook een autistisch amazonetje gehad, ging prima.
Met al die kids is ze voorzichtiger dan met mij, of anderen, die meer vragen.

Maar in jullie geval zou ik ook mijn ogen open houden voor een ander geschikt paard van eventueel ander ras.
Maakt je keuze groter.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:47

Ook hier dezelfde ervaring als fjordnina! Die van mij, waaronder een bijna 2jarige hengst, kunnen donders zijn als er een ervaren iemand mee omgaat, maar zodra ze in handen van kleine kinderen komen ineens engelengeduld :D

Sterk zijn is een kwestie van opvoeding. Alle paarden en pony;s zijn sterker dan mensen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:57

Ik denk als je gewoon wat oudere pony's gaat bekijken van rond de 15 dat het wel goed komt, dan hoeft het nog niet eens een fjord of haflinger te zijn.

Hier op de zorgboerderij staat een 21 jarig paard, voor de clienten súper lief, en in de bak ook écht bomproef. Terwijl ze buiten nog hardstikke vrolijk en druk kan zijn ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:59

Ik denk dat je niet naar een specifiek ras moet kijken, maar meer naar de klik tussen je dochter en het paardje.
Zo heb ik bijv. een Arabier x Welsh die bij mij ontzettend pittig is.
Geregeld komen er kinderen bij ons met problemen, waaronder o.a autisme, ADHD etc.
En bij deze kinderen krijgt hij een complete rust over zich heen en is uiterst voorzichtig met ze.
Ze kunnen alles met hem, terwijl hij bij mij gewoon onwijs pittig kan zijn.
Veel mensen verwachten dat niet bij zo´n pittig beestje, maar hij heeft al ontzettend veel kinderen doen veranderen,

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:45

Ik kan natuurlijk niet voor alle fjorden spreken, maar mijn fjord heeft
piekfijn door wie erop zit. Mijn oppaskindje van 8 jaar kan heel netjes
in alle gangen rustig de bak door. Schrikt dan nergens van en staat
meteen stil als ze gaat wiebelen of haar evenwicht verliest. Maar als ik
erop zit, dan kan ze flink heet worden en eens flink een sprintje nemen
of uit enthousiasme een bokje geven. Dus ik denk dat een kleine fjord
rond de 1.40 wel geschikt is voor kinderen met autisme. Ook omdat ze behalve
vreselijk eigenwijs wel heel eerlijk zijn.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:54

Mijn fjordje is ook zo'n modelpaardje :j het zoontje van de staleigenaar (vorige stal) was ook helemaal fan van haar, die kon haar zo meenemen vanuit de wei of paddock (natuurlijk liep moeder dan ook mee). en dan liep ze heel lief vele malen trager dan normaal met hem mee, stopte hij, stopte zij ook :j

Maar als je als 'ervaren' ruiter gaat rijden heb je echt een hele kluif aan dr!

Denk dat de TS naar zoiets opzoek is? :)
Ik vond B v.d. Berg érg fijn. aardige mensen!
Als tip kan ik alleen maar geven, neem een fjordje van 10 jaar of ouder. dan zijn de scherpe randjes eraf en hou je alleen de fjorden humor over :j

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:09

Ik zou idd niet via marktplaats oid gaan zoeken maar een geschikte en vooral goed bekend staande Fjordenstal zoeken en daarmee in zee gaan.
Ik heb namelijk hetzelfde zoekproces gehad voor mijn meervoudig gehandicapte zusje. Wij waren ook op zoek naar een Fjord, zijn uitgekomen bij een haflinger.
Wij hebben toen een goede haflingerstal hier in de buurt bezocht en samen zijn we op zoek gegaan naar een geschikte haflinger. En we hebben er een gevonden!
Die mensen weten vaak wat er waar te koop is, ideaal! En kennen de diertjes vaak ook al wel een beetje en dus ook de ware verhalen achter het dier.

Veel succes met jullie zoektocht!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:54

Ik heb mijn fjord btw wel op marktplaats gekocht.
Daar hoeft nix mis mee te zijn mits je iemand mee neemt die
er verstand van heeft en het paardje gekeurd wordt, een paspoort heeft, en je
een aantal keer gaat kijken, rijden enz.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:22

Ik heb een 13-jarige zoon met ADHD en lichte PDD-NOS (neemt Concerta). Ik had gehoopt dat hij paarden ook interessant zou vinden (dochter en ik rijden nl. ook, manegepaarden), en dat hij daardoor ook een beetje meer zelfvertrouwen zou krijgen. Helaas, de spelcomputers zijn toch meer zijn ding, paarden vind hij niks aan, bij herhaaldelijke navraag..
Suc6 met de zoektocht!

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 10:40

Bedankt voor alle reacties! Ik neem het allemaal mee in onze zoektocht. Voorlopig richten we onze zoektocht op een fjord.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:01

Onze gezinshaf is voor dochter van 11 geen uitdaging, zij heeft er liever één met pit en ambitie. Zolang hij bij ons is, zal ze het ermee moeten doen, aankomend jaar gaat ze dan ook wedstrijden rijden, wetend dat ze niet al te ver zal komen.

Ben niet echt op zoek naar een ander thuis maar als er een kans is dat hij als zorgpaard een goed tehuis kan krijgen met terugkom-garantie of in bruikleen, wil ik hier wel over nadenken.

Met hem kan een kind van drie de was doen, laat zich als speel-klimrek gebruiken, is bomproof en weet niet dat hij vééél sterker is dan wij. Makkelijk te corrigeren en heeft een dikke huid.

Klein detail, is geen fjord......... }:0

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:33

Ts ik denk dat je een hele goede keuze maakt als je voor de fjord gaat, en waarom niet via marktplaats kijken? daar heb ik destijds ook mijn 16 jarige merrie gekocht

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:45

Een Fjord lijkt mij ook een betere keus dan een haflinger. Maar, de beste ervaringen bij het werk met ruiters met een beperking, heb ik met kruisingen. Haflinger/arabier of Fjord/Welsh e.d.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:00

Op de manege waar ik vrijwilliger ben gebruiken we paarden en pony 's van diverse rassen , niet persé Fjorden . Veel paarden bij ons op de manege zijn geschonken of zijn in bruikleen ( ik las ergens een vraag eerder in dit topic ) .
Maar ikzelf heb een kruising Fjord en 2 pleegdochters met een verstandelijke beperking en een vorm van ADHD en autisme . En Yentle is supergevoelig dus superlief en tolerant . Ze bukt als ze haar willen borstelen , luisterd prima naar mij als ze erop zitten en Yentle is geruststellend van aard dus je merkt naarmate ze rijden het gedrag wat rustiger wordt van de meiden . Dus therapeutisch , ja zeker !
Yentle is natuurlijk al op leefdtijd en heeft veel ervaring , dus dat is denk ik wel belangrijk een paard met enige kennis , gevoeligheid en ervaring . Veel succes met het vinden van de ware pony !

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:40

Vroegr op de manege waar ik leste hadden ze PAGE lessen en daar liepen ook een haflinger en een fjord mee. Waren allebei jonge dieren, maar waren heel braaf met de kinderen op hun rug. Met gevorderde wilden ze wel baldadig zijn of een rechte lijn richting stal trekken zonder te blikken of te blozen, maar oh zo lief met die kinderen op hun rug.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:02

Denk ook dat er best een fjord voor jullie te vinden is hoor.
Hij moet gewoon goed opgevoed zijn, dan kom je al een heel eind..

Moet eerlijk bekennen dat de mijne er niet geschikt voor zou zijn, als ik ook maar heel even andere dingen doe (bv kijken hoe laat het is) dan neemt ze de leiding al over...dus gebrek aan opvoeding van mijn kant..zolang ik voor de volle 100% me op haar richt gaat het perfect..maar ik wil ook wel eens even kijken hoe laat het is, of wie er gebeld heeft..