Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
, het beeld is mooier als ik op een wat groter paard zit. Maar voor dressuurmatig werk zijn die twee kleintjes ook zeer goed te doen.
-Ik ben 1.80m en ik pas ook nog op mijn fjord van 1.43m, hoor ook eigenlijk nooit dat ik te lang ben o.i.d. maar dat komt ook omdat ze breed is, ze neemt mijn benen wel op. 
normaal gebouwd en ben zelf 177 lang weeg rond de 80 kilo heb een zadel van 20 kilo ( western) en die van mij loopt toch uit eigenwil behoorlijk hard door. Merrie is 18 jaar oud en zeer werkwillig 

superwoman schreef:Voorbeeldreacties:
paard loopt te hard: zie je wel hij vind het leuk -> terwijl dat zeker ook een aanwijzing kan zijn om zijn balans te kunnen houden. (denk aan fietsen)
Paard is sloom : eigenwijs -> terwijl dit natuurlijk ook andere redenen kan hebben.
Paard bokt: eigenwijs en kan me hebben -> maar kan ook een signaal zijn van ga er eens af.
etc etc.
Op mijn pony rijden regelmatig andere mensen. En ze reageert niet anders op mij als op kids die ik er op zet dus in mijn ogen zit het dan wel goed. Een paard is net als een mens het gewicht+ bouw zegt gewoon niks over de kracht... Is een kwestie van uitproberen

CM_ schreef:Ik vind het ook een beetje onzin om te zeggen dat de pony aan zal geven wanneer je te zwaar bent
Hooguit met opstijgen zal een dier even zuchten of zich verplaatsen.
Maar ook bij slechte ruiters duurt het soms lang eer een paard van zich af bijt.
Dus om te zeggen dat een paard aangeeft wanneer ruiter te zwaar is, vind ik dikke onzin.
IK vind die procentregel een hele goede.
Op zich zijn fjorden sterke pony's . Maar ben je wat zwaarder, neem dan een grote maat fjord.

Blon_D schreef:Klinkt heel mooi maar in de praktijk kan de dit zo checken natuurlijk.. Neem een ruiter met minder gewicht zet die een uur op je paard en bemoei je dr niet te veel mee weet je meteen of het aan je gewicht ligt of nietOp mijn pony rijden regelmatig andere mensen. En ze reageert niet anders op mij als op kids die ik er op zet dus in mijn ogen zit het dan wel goed. Een paard is net als een mens het gewicht+ bouw zegt gewoon niks over de kracht... Is een kwestie van uitproberen
Die mensen stappen nog op een shetland pony
Je moet alleen wel zelf die stap zetten als eigenaar.
Blon_D schreef:Ik denk dat daar het verschil ook ligt..
Mensen die het als sport/middel zien zullen er anders mee omgaan. Mensen die het als een maatje zien gaan er ook weer anders mee om.
Waarbij ik idd geloof dat veel paarden en pony's de aandacht leuk vinden, maar en passend zadel of en lichtere ruiter nog leuker
)