[H] Fokadvies Ferro x Belisar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Fokadvies Ferro x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:20

Ik vind Sandreo wel een mooie match op deze lijn..hij voegt ras en lengte in het lijf en hals toe,ook een lang voorbeen.Al vind ik de merrie al lengte genoeg op zich in haar hals hebben.De merrie heeft het achterbeengebruik al.Ik weet alleen niet of hij genoeg souplesse toevoegt en de stap verbeterd.Inieder geval zal ie meer souplesse toevoegen dan Vivaldi.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:00

En Jazz dan? is dat geen goede optie?
Of lancet, als je geen Jazz , flemmingh bloed wilt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:17

tamoreliefje schreef:
En Jazz dan? is dat geen goede optie?
Of lancet, als je geen Jazz , flemmingh bloed wilt.

Waarom zouden deze 2 totaal verschillende hengsten goede opties zijn?

tamoreliefje

Re: [H] Fokadvies Ferro x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:52

Waarom niet,
Jazz vind ik nu niet bepaald beknopte paarden geven, en is volgens mij ook geen slechte match. Langere benen , is lang in het lijf. En Met dat achterbeen verankerd moet ze haar daar al geen zorgen over te maken. Ben zelf niet zo een Jazz ben , maar denk wel dat het op zo een merrie niet zou misstaan.

Zelfde geld voor Lancet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:58

ik kreeg bijna kippenvel toen ik jazz en lancet voorbij zag komen.
drakenbloed op drakenbloed belisar? en ferro wil ook nog wel eens niet de makkelijkste geven.

wat dacht je van polansky?
ik heb zelf een polansky x ferro x variant. super gebruikspaard met geweldig karakter.
deze hengst is dan wel niet zo bekend maar geeft echt zulke fijne paarden. Hij is ondertussen gecastreerd maar nog wel sperma beschikbaar.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:59

Vind je?? Ik ken alleen maar polansky's die niet zo simpel zijn. Plus dat hij ook nog eens heel normaal fokt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:05

Vind je, zijn dan wellicht gemiddeld geen toppers voor de topsport maar dat zijn de meeste ruiters ook niet.

Ik ken er nu 4
- die van mezelf, komt wel uit een super merrie stam (negro lijntje), mag nu Z2 starten
- van mijn intructrice, niet uitgebracht maar super lopen (kijk maar eens op youtube, zoeken op ellyvip en dan filmpjes van wals
- van een vriendin, waanzinnig lopen zie foto

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VCUTO8RH-D.jpg

- van een kennis, rijdt ook zo de Z1 door op naar het Z2.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-01-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:09

Die vallen me idd nog mee ja :j
Scheelt natuurlijk wel dat je een sterke merrielijn hebt.

Sja ik ben niet kapot van polansky :o

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:12

dat had ik ook hoor, totdat ik de mijne tegenkwam en dan let je meer op die afstamming.
polansky zelf is gewoon helaas bij de verkeerde ruiters terechtgekomen. Het laatst heb ik hem zien lopen bij een hengstekeuring met zijn eennalaatste amazone, het was gewoon zielig om te zien.

maar weer even on topic.
Bij deze merrie dacht ik eraan omdat ik graag een minder stijl achterbeen zou willen zien, meer lengte in de hals en verticaler. En dat zijn toch wel punten die polansky verbeterd.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:22

youngster schreef:
Die vallen me idd nog mee ja :j
Scheelt natuurlijk wel dat je een sterke merrielijn hebt.

Sja ik ben niet kapot van polansky :o

:D Hij is niet voor niets gecastreerd.
En er wordt wel eens wat van de hoofden van de Uniteds gezegd, maar bij Polansky vergeleken zijn die nog zeer edel.

Gewoon een hengst kiezen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
Er zit weinig springbloed in je merrie dus waarom zou je een veulen fokken dat niet kan bewegen en niet kan springen?

Als je in de gelegenheid bent om met Vivaldi te dekken dan zou ik helemaal niet verder zoeken.
Daar heb je in de opfok ook al plezier van, wat een fijne dieren in de omgang. Vivaldi past ook uitstekend op Ferro-nakomelingen.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:35

Ja van Jazz en Lancet weet ik dat het meestal draken zijn, maar moeder is wel braaf meende ik te lezen, dus kan ze het mss wel hebben.
Polansky nee daar zou ik niet voor kiezen. Ken zelf ook een polansky nog in type nog in beweging kan ze mij bekoren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:54

misterA schreef:
Er zit weinig springbloed in je merrie dus waarom zou je een veulen fokken dat niet kan bewegen en niet kan springen?

Als je in de gelegenheid bent om met Vivaldi te dekken dan zou ik helemaal niet verder zoeken.
Daar heb je in de opfok ook al plezier van, wat een fijne dieren in de omgang. Vivaldi past ook uitstekend op Ferro-nakomelingen.

Waarom zouden de aangeraden springpaarden, die zelf goed bewegen, op een goed bewegende merrie een slecht bewegend veulen geven???

Van Vivaldi zijn er heel veel en hij zal na deze hengstenkeuring niet minder gaan dekken. Wil je wat toevoegen aan de fokkerij dan heeft het zin om de blik wat te verruimen, en daar bedoel in nu weer niet een Sandro Hit nakomeling mee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:00

Ik weet niet hoe je merrie verder zelf is?
heb je een beetje een ''vlugge'' merrie?
Wij hebben een minder vlugge merrie laten dekken door Gribaldi
best mooi en goed veulen uit gekomen(Gribaldi X Jazz)
Als je een vluggere merrie hebt zou ik Gribaldi doen.
hebben wij nu ook gedaan.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:03

Ik vind Gribaldi niet een groot voorbeen meegeven. Maar dat is persoonlijke smaak. En vind zo ook nogal slapjes vanachter. Ken nu verschillende Gribaldi's en zie overal het zelfde van achter. Is mss toeval.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:05

Wij hebben een Gribaldi op stal geweldig beest heel soepel is 6 jaar loopt Z1 met winst

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:07

Om even aan de Gribaldi discussie een einde te maken in dit topic, TS zei:
karinna schreef:
Sorry ik ben geen fan van Gribaldi. Dat ik geen fan ben zou ik nog wel opzij kunnen zetten, maar hij strooit ook nog wel eens met de hoogtemaat en dat risico wil ik niet lopen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:23

sarabande schreef:
misterA schreef:

Waarom zouden de aangeraden springpaarden, die zelf goed bewegen, op een goed bewegende merrie een slecht bewegend veulen geven???

Van Vivaldi zijn er heel veel en hij zal na deze hengstenkeuring niet minder gaan dekken. Wil je wat toevoegen aan de fokkerij dan heeft het zin om de blik wat te verruimen, en daar bedoel in nu weer niet een Sandro Hit nakomeling mee.

Waarom zou je als fokker iets aan de fokkerij willen toevoegen :? anders dan een paard met veel kwaliteit?
Je wilt toch een keuze maken met het best mogelijke resultaat? Of vind je dat een fokker in eerste instantie moreel verplicht is
om voor bloedspreiding te zorgen?
Misschien een belangrijk argument als je nog droomt om eens een goedgekeurde hengst te fokken?
Ik vind dus Vivaldi de beste keuze bij deze merrie.
En ik heb een ruime blik hoor, ik heb er al heel wat voorbij zien komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:32

misterA schreef:

Ja dat is nu net het probleem :P .

Daarbij vind ik dat je als fokker je best moet doen om niet alleen kwaliteit te fokken maar ook je te onderscheiden van de massa, dat lijkt me ook de grootste uitdaging.

Ik geloof niet dat het de intentie van TS is om een goedgekeurde hengst te fokken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:36

sarabande schreef:
misterA schreef:

Ja dat is nu net het probleem :P .

Daarbij vind ik dat je als fokker je best moet doen om niet alleen kwaliteit te fokken maar ook je te onderscheiden van de massa, dat lijkt me ook de grootste uitdaging.

Ik geloof niet dat het de intentie van TS is om een goedgekeurde hengst te fokken.

En wanneer onderscheidt je je het meest van de massa?
Juist ja, door kwaliteit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:57

misterA schreef:
En wanneer onderscheidt je je het meest van de massa?
Juist ja, door kwaliteit.

Vind je? Terwijl onze fokkerij zoveel kwaliteit heeft??
Je ondescheidt je van de massa door iets anders te doen dan de massa.
Maar goed het is aan TS om die keuze te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:21

Vivaldi Jazz en Lancet bloed zou ik alle 3 laten staan..Vivaldi lijkt me niet echt lengte door te fokken.Ook is het Jazz achterbeen een minpunt,zelfde geld uiteraard voor Jazz.Lancet zou ik niet doen ivbm het stekerige voorbeen wat ie doorvererft.Ook vererven ze volgens mij alle 3 niet veel souplesse door.Qua karakter kun je er alles opzetten,de TS zei al dat deze merrie een super karakter heeft en dat is mijn ervaring met Belisar nakomelingen ook.
Polanksy ken ik niet genoeg om over te oordelen,mischien is San Remo nog wat? Ik denk alleen niet dat hij erg veredeld maar persoonlijk vind ik een paard met massa wel mooi.Hij vereft inieder geval lengte in zijn lijf en hals en en een mooi front.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:24

Elisa2 schreef:
Vivaldi Jazz en Lancet bloed zou ik alle 3 laten staan..Vivaldi lijkt me niet echt lengte door te fokken.Ook is het Jazz achterbeen een minpunt,zelfde geld uiteraard voor Jazz.Lancet zou ik niet doen ivbm het stekerige voorbeen wat ie doorvererft.Ook vererven ze volgens mij alle 3 niet veel souplesse door.Qua karakter kun je er alles opzetten,de TS zei al dat deze merrie een super karakter heeft en dat is mijn ervaring met Belisar nakomelingen ook.
Polanksy ken ik niet genoeg om over te oordelen,mischien is San Remo nog wat? Ik denk alleen niet dat hij erg veredeld maar persoonlijk vind ik een paard met massa wel mooi.Hij vereft inieder geval lengte in zijn lijf en hals en en een mooi front.

zeg je het nou goed?!?! ik rilll echt van belisar bloed haha
oscar blijft bij mij toch nog boven komen, is echt nog geen gekke combi hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:26

Ik zeg het helemaal goed,smaken verschillen he.Ik heb er ontzettend positieve ervaringen mee en degene in het Belisar/Houston topic ook.
Oscar lijkt mij ook geen rare combi,maar ik meen dat de TS daar al een nakomeling van had?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:26

Heb je het achterbeen van San Remo wel eens gezien? Je zegt dat het achterbeen van Jazz een minpunt is. Wat is het achterbeen van San remo dan?
Overigens... Vivaldi gaat wel degelijk meer souplesse doorfokken dan Sandreo.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:30

ok dat kan elisa, ik heb er levensgevaarlijke ervaringen mee ;) haha
ja dat klopt, maar heb volgens mij nog geen antwoord gehad op hoe die was/is ?