Puppyshet, wat te voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Puppyshet, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:21

maar waarom wil je m nu zo graag iets voeren dan? Want meerdere hebben al aangegeven dat het niet nodig is

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:23

Omdat hij anders sowieso biks en/of haver krijgt van de mensen waar ze op het land staan, omdat die vinden "dat hij in de groei is en goed veel eten nodig heeft". Dan heb ik liever dat ik zelf in de hand hou wát hij eet, want 'gewoon' biks heb ik al helemáál niks mee. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:26

maar, sorry, ik volg het niet...
Het is toch JOU pony? Dan bepaal JIJ toch wat beestje wel of niet te eten krijgt?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:27

Ik zou het niet prettig (ik zeg zeer vervelend) vinden als anderen zich met mijn veulen en zijn voeding gaan bemoeien maar oke je zit nu eenmaal in die situatie.

Maak het dan zo min mogelijk, zelfs mijn oudere ukkies krijgen bijna geen hardvoer, lees: 1 dicht handje per ochtend en per avond.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:32

Kan je het niet gewoon duidelijk maken dat je hier absoluut niet op zit te wachten? Ik zou er zelf echt niet vrolijk van worden.

Hooi en een liksteen moet genoeg zijn en anders een handje ponybrok, meer zou ik er echt niet van maken :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:40

Ik heb al gezegd dat hij niks nodig heeft en áls hij al wat krijgt, 2 handjes meer dan genoeg zijn. Ik denk dat zij het idee hebben: meisje is 18 en weet vast niks van voeding af, het is allemaal goed bedoeld, maar fijn is het niet inderdaad. Zondag zie ik ze weer en zal ik het er nog eens over hebben. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:28

Maak ze dan maar duidelijk dat ze met hun gevoer meer kwaad dan goed doen.

Als hij last van suikers heeft zou ik zéker geen nature's best of pavokoeken voeren. Hier gaat een van mijn pony's kapot op. Ze doen wel leuk met hun 2 % suiker gehalte maar met een zetmeel (=suiker) gehalte van ruim 20 % is het voer echt niet sobere rassen-proof.
Beter is een voer te proberen wat laag in zetmeel en suikers staat want eiwitten zijn lang de boosdoener niet meer van het schuren.
Safe and Sound is een super voer, zeer laag in suiker en zetmeel gehalte (8%) en zeer smakelijk. Heb nog geen een paard gehad wat het niet at. Daarnaast is het idd een ruwvoer met alle vitaminen en mineralen dus het is een volledig voer.
Het is zo veilig dat toen mijn pony er een kilo of 3 van at hij enkel een dikke pens kreeg. Bij een halve pavokoek liep hij al te schuren van de jeuk.
Jij zegt zo natuurlijk mogelijk te willen voeren dus geen brok. Brok = geperste muesli ;) . Een "veilige" muesli zou D&H's Leisure Mix zijn. Zetmeel gehalte daar is 13%.
Succes!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:33

Myukii schreef:
Een liksteen is een goed idee inderdaad, ga ik van de week even halen!

Capopjekop: Ik denk wel dat het genoeg is, maar heb geen idee hoeveel ik ervan moet geven, haha! Hij krijgt nu van mij in totaal denk ik een kwart kilo per dag, 2 handjes per voerbeurt, zoiets.
Maar de mensen waarbij hij op het land staat (die de andere helft van de week voeren), geven hem veel meer, een kwart schep musli per voerbeurt, dan nog een grote hand biks, een handje haver, "want hij moet nog groeien". Daar ben ik persoonlijk niet zo blij mee, heb al gezegd dat hij minder moet (ook ivm jeuk), maar als ik een duidelijk 'voeradvies' heb, komt het misschien duidelijker over.. :=
Niks geven zou ik zelf perfect vinden, mijn paard heeft ook nooit krachtvoer gekregen (de laatste jaren) en doet het príma. Maar zij willen hem dus per se wat voeren.. Dan heb ik liever dat ik zelf een goede musli of brok heb, waar ze dan één handje van voeren, dan dat ze zelf gaan voeren van hun haver en biks.. Dat een shet heel weinig nodig heeft komt er volgens mij niet echt door, helaas.

Ik denk dat ik inderdaad die pavokoeken maar weer ga halen dan. Krijg ie daar een brokje van per dag, kan mijn paard ook weer een halfje per dag meesmikkelen.
Ik ben niet zo van het krachtvoer, maar kan me voorstellen dat het ook wel lekker is en er net wat extra's in zit dan in alleen hooi. :)

Dan denk ik dat je het veel te vriendelijk brengt.
Het is jou paard en hun moeten er gewoon vanaf blijfen.
Ik zou gewoon een keer duidelijk maken dat je dit absoluut niet wilt.
En dat ze zo je heele paard naar de vernieling brengen.
Gewoon een keer goed kwaad worden.
Het is jou paard dus jij beslist wat er gebeurt en daar heben hun niks mee te maken.
Maak maar een keer duidelijk dat het JOU paard is en NIET hun paard.
Gewoon een keer goed kwaad worden.
Dan voelen ze zich maar beledigd of zijn ze maar boos op je dat liever dan dat ze je paard doodvoeren.
Dus wat wil je wil je populair zijn of wil je dat je paard gezond is?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:15

Ik heb zelf geen jonkie en ook nooit gehad, maar voor mijn volwassen shetlander voer ik pavo koeken (2x per dag een kwart koek) en soms heel ietsie pietsie pavo nature's best erbij. En verder krijgt hij af en toe een wortel of appel.

Die pavo koeken kun je inderdaad in water leggen en er dan slobber van maken. Werkt heel goed en zijn ze bij mij allebei heel gek op. Ik deed dat omdat ik een tijdje 'opkikker' bijvoerde. En dat poeder kun je moeilijk over zo'n droge koek voeren. Dus ik deed na een voerbeurt een beetje water in een voerschep (hoeveelheid krijg je handigheid in), legde daar een stuk koek in en dan bij de volgende voerbeurt schepte ik er wat opkikker en knoflook doorheen en roerde het geheel even door. Resultaat was een heerlijke gezonde slobber, waar ze helemaal gek op waren.

Ik denk dat als die koeken en de muesli bevallen en hij doet het er goed op, dan moet je het gewoon zo laten. Zou voor zo'n ukkie een halve koek per dag aan houden, evt. een handje of twee muesli erbij (of erdoorheen als je van die koeken slobber maakt). En verder lekker wortels voeren en af en toe een appeltje.
Denk eigenlijk dat dat prima voldoet.

En dat kun je je paard ook prima voeren. Mijn paard kan ook prima zonder krachtvoer in principe, maar krijgt tegenwoordig voor zijn vitamientjes en mineralen die koeken en met koud weer of zwaar werk ook muesli bij. Zelfde als de shetlander dus. Alleen mijn paard krijgt de dubbele hoeveelheid. Dus 2x per dag een halve koek en ook wat meer muesli als ze dat krijgen. Verder ook af en toe wortels en een appeltje.

Bij mij doen zowel groot als klein het er perfect op. En wat ik uit je verhaal opmaak is dat bij jou ook zo, dus ik zou het gewoon laten zoals het is. Pas als je merkt dat er iets mis is, moet je er wat aan veranderen.

En een liksteen is inderdaad belangrijk, zorg dat ie goed laag hangt voor zo'n uk. Ik heb er zelf twee hangen. Een kleine, laaghangende voor de kleine en een grote (zo'n vierkant blok) een stuk hoger voor mijn paard.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:53

Mijn merrie jeukt zich helemaal kapot zodra ze een stukje pavo koek op heeft :\ krijgt ze dan ook niet meer.

Je zou iets van een vitamine korrel kunnen voeren. Ik ben zelf erg tevreden over Ultimate Balancer van Dodson&Horell