[KG] Wat voor kleur: schimmel maar punten van het haar zwart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:09

Geen idee wat de kleuren experts hierover te melden hebben maar een moorkop vindt ik het niet.
Hij lijkt inderdaad gewoon zwart op de laatste foto. maar die eerste foto zie je duidelijk wit tegen de huid...

Maarrrrrr ik weet er niet veel van hoor....

Is Moise one of a kind????

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:24

Bij roan hebt je een seizoen's verschil in kleur ... 'swinters 'geboorte' kleur, hetzij zwart,bruin of vos, en zomers de 'roan' kleur met veel wit over de lichaam en kleur op hoofd en benen.
Op de foto's zie je het verschil in winter vacht kleur en zomer vacht kleur.
Erg typisch voor een roan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:40

Foto's seizoen verschillen:
zomer:
Afbeelding
'swinters:
Afbeelding

Of deze, bron http://www.icelandichorse.is: op de winter foto is door de wind de duidelijk aanwezigheid van de witte ondervacht te zien
Afbeelding

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:53

hier ook een (trotse) eigenaar van een roan. en bruinroan, haar weimaatje is een zwartroan, dr halfzusje een vosroan! dr is veel variatie :P
in de zomer is ze spierwit, in de winter geheel bruin, in mn profiel heb ik wel duidelijke foto's.

heb je ook een zomerfoto? dan hoort zijn romp wit te zijn :)

frmarie

Re: [KG] Wat voor kleur: schimmel maar punten van het haar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:24

Bedankt voor jullie antwoorden. Het gekke is dat hij na nieuw haar (dus laat voorjaar en in de herfst elk jaar witter is (lijkt op de foto's van jullie paarden) zoals een schimmel, en enkele weken daarna ziet hij weer zwart. Dus ook in de zomer, niet helemaal egaal, maar hij wordt dan echt weer donker. Als je het haar goed bekijkt zie je dat hij inderdaad iets gemengd haar heeft, maar het typische vind ik dat één haar apart wit is met een witte punt helemaal aan het einde, en de meeste haren zijn zo. Hij is sowieso een geval apart, ik heb heel veel geduld van hem geleerd en hij heeft me van de andere kant wonderbaarlijke dingen laten zien... dus misschien heeft ie wel een 'eigen' kleur ja... Ik zal zoek (op een andere computer) naar zomerfoto's en zal ze spoedig plaatsen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:31

Ja dat kan gewoon hoor, dat hij in de zomer ook weer zwart wordt

De mijne wordt in de lente wit, (die vacht is nog een beetje wollig), dan vallen de witte haren uit en daar zit een bruine, korte zomervacht onder de langzaam helemaal wit wordt.

De zwart roan shet die erbij staat, is in de zomer ook een tijdje zwart geweest

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:27

Roan zwart dus. Ik kan geen foto's vinden van de zomer, alleen waar hij bezweet is en dan zie je z'n witte haren weer. Ik heb bendes foto's van voorjaar, najaar en winter, dan heb ik wat meer tijd.... Enkele echte roan-fotos denk ik:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor jullie antwoorden!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-12-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto zichtbaar gemaakt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:41

Jaaaa op die laatste foto's is heel duidelijk dat hij een roan is.

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:16

De groeten van Moïse voor jullie allemaal. Hij waardeert de belangstelling en vindt het fijn dat er nu een naam is voor zijn kleur (voor mij dan, hem maakt het niet echt iets uit, hij weet nog steeds niet: zal ik nu wit, of zal ik toch maar zwart....) ;) :D :o

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:38

hahaha goedzo
het blijft wel een bijzondere kleur natuurlijk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:36

deze kleur word wel moorkopschimmel genoemd, maar is eigelijk fout omdat het een roan is en geen schimmel.
hij zal dus ook nooit helemaal wit worden maar altijd weer terug gaan naar de geheel zwarte vacht.

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 10:02

De onderkleur is wel in de loop van de jaren van donkergrijs naar lichtgrijs gaan kleuren. Ook in zijn manen en staart heeft hij nu wat witte haren, die waren eerst helemaal zwart.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:07

Idd een echte Roan, meestal zijn paarden bruin-roan, zwart roan komt vooral bij shetlanders en bij belgische trekpaarden voor :D

Bij katten heet deze kleur black smoke :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:47

Wist niet dat het bij katten ook bestond :D?

Bij Belgen zie ik heeel vaak juist bruinroan,nog nooit een zwarte gezien hahah..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:10

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:31

CM_ schreef:
Idd een echte Roan, meestal zijn paarden bruin-roan, zwart roan komt vooral bij shetlanders en bij belgische trekpaarden voor :D

Roan komt in alle kleuren voor bij paarden en in de meeste rassen die niet specifiek kleur verbonden zijn (bijv. Fries, Merens, Haflingers, enz). Zwart bij de Belgische Trekpaarden komt zelden voor en is zeer gewild, hetzij als roan of 'effen' gekleurd! Vos-roan komt meer voor bij pony rassen dan bij rijpaarden en roan opzich komt minder voor bij warmbloeden.
Bij Trakhener en Engels Volbloed is roan een zeldzaamheid die specifiek verbonden is aan een familielijn, in beide rassen bijna uitgestorven.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:41

Leuk he een roan heb ook een zwartroan merrie klopt het dat een roan niet door een roan gedekt mag/kan worden?