Weinig info over Z-hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:29

Voor de zoveelste keer, er zwaait een vingertje!
Voor Ramiro Z was heette hij G Ramiro en was goedgekeurd voor het KWPN via een gesubsidieert staatsproject.
Toen de subsidiekraan dicht ging werd hij overgenomen door Zangersheide en kreeg een Z.
De meeste afstammelingen van Ramiro zijn KWPN paarden.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:58

sarabande, bijna alle zangersheide hengsten voeren toch ramiro-bloed?

kan je iets meer vertellen over het verleden van ramiro?
[zo ver in de geschiedenis reikt m'n kennis niet (bloos) ] wat betreft paarden die door de staat aangekocht/verkocht worden.

of eventueel een goeie site doorgeven zodat jij het niet allemaal hoeft te typen.

ja, tuurlijk is ramiro een hosteiner, net als farn bvb.
een ferro x weltmeyer bestempelen ze ook als belgisch warmbloed,....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:08

Ja de heer Melchior was niet gek en heeft indertijd de twee tophengsten Alme en Ramiro via een ingewikkelde constructie bijna gratis zijn eigen fokkerij binnengehaald. Al zijn successen stoelen op deze twee hengsten die hij op alle manieren met en door elkaar fokte. b.v. de topmerrie Ratina werd met haar volle broers gekruist.
Maar de originele gedachte was een soort staatsstoeterij Ramiro kwam in Limburg te staan de merries van fokkers die geinteresseerd waren werden gratis uit heel het land gehaald, voor weinig dekgeld gedekt en weer drachtig teruggebracht. Zal het originele verhaal eens opzoeken, dit komt zo uit mijn eigen archief (hoofd)
Later werd het bedrijf een proefbedrijf en weer later naar de polder verhuist. Er zijn vast mensen die dit verhaal juister kunnen aanvullen, want het is best interessant.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:02

kattebeest schreef:
ja, tuurlijk is ramiro een hosteiner, net als farn bvb.
een ferro x weltmeyer bestempelen ze ook als belgisch warmbloed,....

Het gaat erom voor welk stamboek hij eerst gekeurd werd en voor Ramiro is dat Holstein, dacht ik? Daarna KWPN en dan Z?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:55

dank je wel al hoor, sarabande, als je het originele verhaal vindt, laat je het me weten?

ah k zannekin, maar meesten kennen hem toch gewoon als dé Z-hengst. (denk ik toch)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:56

Ja, denk ik ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:38

In Belgie misschien de Z. In Nederland staat hij onder de G van G Ramiro. De meeste mensen kennen hem gewoon als Ramiro

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 18:52

sarabande"]
Voor de zoveelste keer, er zwaait een vingertje!
Voor Ramiro Z was heette hij G Ramiro en was goedgekeurd voor het KWPN via een gesubsidieert staatsproject.
Toen de subsidiekraan dicht ging werd hij overgenomen door Zangersheide en kreeg een Z.
De meeste afstammelingen van Ramiro zijn KWPN paarden.
[/quote]

Pardon???

Ik denk dat je het toch heel erg mis hebt hoor Sarabande...

[quote="Zannekin schreef:
Het gaat erom voor welk stamboek hij eerst gekeurd werd en voor Ramiro is dat Holstein, dacht ik? Daarna KWPN en dan Z?

Hehehehe, kijk en zo zit het. Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:58

heu chantal : sarabande zegt: voor hij ramiro Z heette, heette hij G ramiro.

dus sarabande wil zeggen: eerst kwpn dan zangersheide.

dat zegt zannekin toch ook?

k'denk dat iedereen wel weet dat hij eerst voor holstein gekeurd is.

zannekin en sarabande zeggen toch t'zelfde? of niet?

zal wel aan mij liggen zeker?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:33

Ehm nou, volgens mij zegt Zannekin: het gaat erom voor welk stamboek hij goedgekeurd werd en voor Ramiro is dat Holstein, is dat nou zo moeilijk na te lezen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 10:05

chantal1 schreef:
Voor de zoveelste keer: Ramiro is geen KWPNer, nog een Zangersheide hengst maar een HOLSTEINER!
Gaaaap

das nergens gezegd hoor, Nerd 'ik heb een kwpn'er , vader= ramiro Nerd

kan toch?????

da's precies wat sarabande zei: de meeste afstammingen van ramiro zijn kwnp-paarden.

een voorbeeld daarvan: mijn paard.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:43

Ok, je hebt gelijk Dromen

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:51

Piet, Coriano staat in Holstein bekend als veredelaar, hij maakt wat bloederige en edele paarden, uiteraard geholpen door zijn Lord (Ladykiller) en Cottage Son volbloed inbreng. Op grond van veulenbeoordelingen, stamboekopnames van merries en meerdaagse merrietesten heeft hij al twee jaar de hoogste indexen in Holstein, samen met Carpaccio. Hij vererft een goede galop en zijn kinderen zijn zeer rittig, zoals de duitsers dat zeggen. We hebben dit jaar ook een mooi, edel veulen van hem. Ik hoorde op Z dat hij veel meer gevraagd is dan bijv. Caridor Z (zelfde prijsklasse) terwijl deze laatste toch dubbel nul liep in de landenwedstrijd te Aken.

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:43

Dit heeft niet zoveel met dit topic te maken, maar ik heb nog een leuke foto gevonden van Ramiro in een oud fotoboek bij ons thuis (van toen hij nog in Limburg stond):

ok, hij doet het dus niet als ik de foto erin wil zetten,
de link is:
http://community.webshots.com/photo/80172736/80173219ZcsjkU

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:29

_Piet"]
[quote="kattebeest schreef:
wat dacht je van een kwnp'er met SUPER zangersheide bloed (ramiro)

stel maar gerust vragen over de Ztjes hoor!

Heb ik laatst gedaan over Coriano Z, en wat dacht je NUL reactie. Ik zal het hier nog maar eens proberen:

Wie heeft of kent er nakomelingen van Coriano Z (Corrado x Lord)? Hoe scoren ze qua type, beweging, en springen. Geeft deze hengst bloederige nakomelingen/veulens of heb je toch wel een merrie nodig die zelf voldoende edel en bloederig is? Dus in feite wat voor soort merrie lijkt hier het beste bij te passen, en op welke punten mag de merrie zeker niet tekort schieten? Op welke punten verbeterd cq verslechterd deze hengst? Iedere info m.b.t. deze hengst en/of nakomelingen hiervan is welkom.

[/quote]

Dit was het topic, niet Ramiro.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:06

nee maar als ik aan Z denk, denk ik autmatisch een beetje aan ramiro, excuseme. ik heb (nog) geen afstammingen van coriano z gezien.

mdmoiselle thnx voor die foto's!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:11

hmz idd, zangersheide vind je minder, veeeel meer dressuurRUITERS dan springruiters hier. terwijl Z een prestatiegericht springstamboek is.
persoonlijk ben ik helemaal niet gek op KWPN (vraag me niet waarom) maar heb ik het helemaaaal voor Z en bwp/sbs. als ik clinton, high valley, ... zie springen, kriebelt het.
de info is idd niet erg objectief, en persoonlijke aanvullingen staan ook niet op de site.
ook daarom startte ik een topic op over sbs/bwp, of die te vinden zijn in NL. dat blijkt zeker zo te zijn vooral in zuid-NL wist desiree (?) te vertellen, maar erg veel reacties kwamen er niet. maarja, het is ook NL, en wederom dressuur, vooral. bovendien, een belg gaat toch liever voor eigen ras, net zoals een NL-er waarschijnlijk Lachen.
vind ik niks mis mee, al had ik graag ook wat meer persoonlijke info over de Z etc gehoord.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:20

Ponyzotje, dan heb ik wel over dat topic heen gelezen. Ik heb zelf namelijk een BWPer, waar ik heel erg blij mee ben!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:41

High Valley is overingens een Ahorn en dat is super Nederlands.
Of eerder gezegd Holsteins Lachen

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:05

Haha! Leuk die discussie over Ramiro. Om de verwarring nog groter te maken: ik heb een NRPS-merrie die afstamt van Ramiro! Ramiro is blijkbaar in meerdere stamboeken actief geweest Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:18

Ramiro werd in 1968 goedgekeurd voor het Holsteiner stamboek; in 1980 voor het KWPN en in 1983 voor het NRPS Haha!
Van Zangersheide maakt het hengstenboek geen directe melding, hoewel de Z tussen aanhalingstekens achter zijn naam staat.
(G Ramiro "Z")

Ook staat aangegeven dat hij voor Westfalen goedgekeurd zou zijn.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:32

ramiro is gewoon top Haha!

geeft niet enkel paarden die goed kunnen springen,
ze kunnen ook geweldig dressuren! Pling

en in belgie vind je inderdaad meestal bwp, af en toe sbs (is meer wallonië denk ik???)

maar deze belg is op en top kwpn-fan.

niet dat ik speciaal op zoek ben naar kwnp'ers, ik kom er steeds terecht ,dus ze trekken me toch wel aan!

wie is er al op zangersheide geweest?
hoe komt het dat melchior nu z'n Z'tjes in lanaken mag houden? hij moest der toch weg?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:41

chantal1"]
Ponyzotje, dan heb ik wel over dat topic heen gelezen. Ik heb zelf namelijk een BWPer, waar ik heel erg blij mee ben!
[/quote]

bij VMR, maar daar schiet dat zo naar de vierde of vijfde pagina he... maar bedankt voor de aanvulling Haha!

[quote="adriana schreef:

ach, hij is gekeurd voor het Z, wat betekent dat hij de gewenste eigenschappen bezit, en juist die eigenschappen zie ik graag. het Z is een prestatiestamboek, geen ras dus vind ik daar eerder de eigenschappen in terug die ik zoek.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:29

adriana schreef:

High Valley is KWPN, dat staat iig op het begeleidingsformulier dat bij het sperma zat.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:49

Ja, Burggraaf en Voltaire zijn ook KWPN-ers, maar niet heus natuurlijk. High Valley's vader komt uit een holsteiner merrie, zijn vader heeft ook een Holsteiner als vader. In de moederlijn zien we een kwpn-er die, je raadt het al, ook uit een holsteinse stam komt. Bestaat er eigenlijk wel een goede KWPN-hengst, die in twee generaties alleen maar KWPN heeft?