Een hengst voor mijn mooie Haflingermerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Een hengst voor mijn mooie Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:17

Een standaard veulen krijg je nergens. Ieder paard is anders.

Fokken blijft gokken natuurlijk.

Kijk maar naar mijn 2 hafjes. Dezelfde bloedlijnen van vaders en moederskant en toch 2 compleet verschillende hafjes.

Weet niet wat de kosten zijn van een dekking door een buitenlandse hengst.
Weet jij hoe dat allemaal geregeld kan worden Peelie.
Natuurlijke dekking wordt al moeilijk lijkt mij, dus altijd inseminatie?

Succes en sterkte met het uitzoeken van een hengst. Laat je door meerdere mensen voorlichten en informeren. En zoek dan een hengst uit waar je zelf het beste gevoel bij hebt, het lieft samen met iemand die er verstand van heeft qua bouw enz.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:33

Ik had geluk dat de hengst die ik vorig jaar voor mijn merrie heb uitgekozen in NL staat. Dat is een duitse voor het leven goedgekeurde hengst.

Dus er kon ook natuurlijk gedekt worden. De kosten zijn niet anders. Die liggen rond de 200 a 350 euro. Doordat de hengst uit het buitenland komt krijg je een blauw papier ipv een wit/geel papier. Maar wel gewoon stamboekpapieren.

Omdat de hengst die ik hebt gebruikt 11% vreemd bloed had kan het veulen (dat ook een hengst is) niet goedgekeurd worden bij de KVTH in NL, Maar wel in DE! Dus als ik naar de hengstekeuring wil met hem moet ik naar DE ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:48

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:55

Alves, ik ga zo even kijken! :)
Verder ga ik denk ik naar Den Bosch, zoals gezegd is hier, lijkt me erg nuttig om daar even te kijken!
Daarnaast is er het idee om naar een Haflingerstal te gaan hier in de buurt, om te kijken wat zij ervan vinden.

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:58

Ik vind zelf haflingerhengst allachar heel mooi, heb hem vaak in het echt gezien en heeft ook mooie nakomelingen. Verder vind ik Windspiel ook een mooie hengst.. heeft ook mooie nakomelingen en zijn meestal wel groot..

Allachar www.haflinger.nl
Windspiel www.hengstenhouderij-schreven.nl

op de site's staan ook nog andere hengsten

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:15

peellie wat jij zegt ben ik het niet mee eens je heb hele goeie hengsten hier in nederland ook ik dek altijd met hengst die niet veel wordt gebruikt. maar dat wil niet zeggen dat ze niet goed zijn..

ik heb dit jaar een veulen gehad en daar werdt met belgie,s dekboek gedekt en ik kreeg na het dekken ook gewoon mijn dekpapier..

de hengsten die hier lopen waar onder allacher echt een super goed gefokte hengst die zijn na geslacht echt wel heb bewezen.

Ik zou gewoon na de hengstenkeuring gaan als jij een veulen wil fokken voor de sport heb je hier in nederland zat hengsten die het super doet in de sport.

http://members.lycos.nl/haflingerhengsten/

Mijn merrie is drachtig van anthony van de wortel
Afbeelding

http://www.kymmelshof.nl

Ook super goeie hengsten

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:39

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:26

Winser G vind ik persoonlijk ook fantastisch :~
3.5 jaar terug is m'n verzorghaf door hem gedekt en er is een onwijs leuk veulen uit gekomen (1e premie als jaarling)
3 weken geleden heb ik hem in het echt gezien: op een haflingerwedstrijd zat hij bij mij in het L1 (winser 2x 1e met 201 en 204)
Hij heeft echt onwijs veel ruimte in de gangen, bergopwaarts bewegend en een prachtig hoofd :+:
Ik heb onvoldoende verstand van de fokkerij om in te schatten of hij jou merrie zou verbeteren maar ik vond hem onwijs gaaf! ;)

http://www.haflingerhoeve.nl/winser-g.html

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:36

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:43

Dankjulliewel, ik ga lekker rondkijken :)

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:33

Ik raad je aan een door het KVTH goedgekeurde hengst uit te kiezen. Er zijn voldoende hengsten om uit te kiezen die qua type en bloedlijn bij je merrie kunnen.
Als je zoals hier werd aangeraden gaat voor een buitenlandse hengst met vreemd bloed kan het je veel moeite kosten je veulen te verkopen en uit te brengen op keuringen. En let op; Duitsland is niet aangesloten bij het Wereld Haflinger Verband, hebben dus een totaal andere regelgeving en werken veel meer met vreemd bloed. Fokken is en blijft gokken, maar blijf er goed over nadenken voor je beslist.
Je mag me gerust even een PBtje sturen als je vragen hebt..;)

vienna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:11