Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zie ook mijn pb 
. Met een bit heb je dat ook. Dwingt net wat meer respect af. Marieke_K schreef:hahaha.. dat is een bokt grapje
Hoofdstelletje in, of halstertouwtje om dr neus als je gaat wandelenZie ook mijn pb
@Zaina: dan kan je harder inwerken. Ik doe altijd een hengstenketting om als ik met die van mij ga wandelen. Niet dat ie zo gek is maar heb dan net wat meer te vertellen (hardere inwerking) en dan staan we niet bij iedere grasspriet stil. Het zijn tanks, als ze niet willen voelen ze ook niet. Met een bit heb je dat ook. Dwingt net wat meer respect af.
Zaina schreef:dat is niet de manier hoe ik met (mijn) paarden om ga of wil gaan. je zegt harder inwerken, maar eigenlijk is het meer pijn doen.
een paard kan ook prima naar je luisteren als hij een halster om heeft en daar hoeft geen pijnprikkel aan te pas te komen.
met lichaamstaal kan je een hele hoop doen.
op die manier luistert een paard naar je omdat hij jou als geschikte leider ziet/respect voor je heeft en niet omdat hij bang is voor pijn.
het is wel veiliger om dit eerst te leren (jij moet dit leren, niet je paard, die kan dit al) in een afgesloten omgeving zoals een bak, paddock of weiland.
. We hebben maar 100m heen en dan 100m terug gedaan, genoeg om mee te beginnen, maar dat was toch al een succes. Daarna gepoetst. Ik begin te zien dat als ik rustig vooraan aan haar hals begin en dan stilletjes aan tot vanachter ga en haar rustig toespreek dat ze dan kalmeert en niet reageert als ik aan d'r kont zit! Mijn vriend hield haar dan vast aan haar halster en ze genoot er toch van. Toen ze terug op de wei stond bleef ze voor haar poortje staan, we waren een half uur weg en ze stond er nog, te hinniken
. Het komt dus goed, gewoon veel geduld, dat is duidelijk.Peelie schreef:Bereid je trouwen maar voor op een maga dip. Heel veel menen hebben dat met hun nieuwe haf en dat is het punt dat ze hun haf weer verkopen. Maar als je daar doorheen prikt dan heb je er echt zo veel lol aan. Je komt er zo veel sterkter uit!

alexriek schreef:mijn tip
verdiep je in nh
een andere manier van omgaan en rijden
dwing niet maar vraag
hoe zou jij je voelen na een verhuizing?
die je misschien niet wilde?
serkte succes geduld gewenst
eridinges schreef:alexriek schreef:mijn tip
verdiep je in nh
een andere manier van omgaan en rijden
dwing niet maar vraag
hoe zou jij je voelen na een verhuizing?
die je misschien niet wilde?
serkte succes geduld gewenst
niet alle mensen zijn gek op nh, ook al ben je een wedstrijd ruiter en rij je dressuur wil niet zeggen dat je op een verkeerde manier met je paard omgaat. Probeer maar eens bitloos te rijden op een paard wat je uit probeerd en vooral als jij niet hebt laten blijken dat je de baas bent. Dan wens ik je veel succes. En nee laten zien dat je de baas bent heeft er vooral mee te maken hoe consequent je bent.
! Mijn Haflinger (ook wel Maflinger genaamd) is ook stronteigenwijs, maar dat ben ik zelf ook, dus dat past goed bij elkaar, ha ha
! Het is ook nog eens een merrie en ik hoor bijna alleen maar moppers over merries. Die van mij is echt vrij stabiel in haar karakter (je zou bijna denken dat het een ruin is), maar zo lekker lomp
! Ik heb haar nu bijna 4 jaar en nog werkelijk ELKE DAG moet ik om haar lachen
. Dit bevordert wel de band die ik met haar heb, want ze hangt enorm aan me. Ze weet ook wat haar en mijn grens is, maar toch blijft ze proberen die van mij te overschrijden
. Zolang je consequent blijft, zul je zien dat het al heel snel beter gaat!
.
.