voeren shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ukster

Re: voeren shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:27

mijn shet staat samen met mn pony.,

die krijgt 2 maal daags 1,5 mok nature's best en samen krijgen ze op 1 dag 4 plakken hooi.
waarvan wel de pony meer eet als zij

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:32

De mini shettenhengsten (78 cm):

Per dag
3x plakje hooi
2 x 150 gr dieet mengeling
2 x 250 gr wortelen

2 x per week zemelen met beetje kruidenslobber,extra vit en lijnzaad.
De shetten worden 4 á 5 maal per week 30 min tot 45 min intensief gewerkt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:34

Mijn shet veulen krijgt samen met mijn D pony een halve baal hooi per dag, 1 emmertje wortels, en pavo podo start.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:36

Mijn mutsen krijgen allebei een kwartschep kruidenmuesli aangevuld met een vitamine korrel en wat extra kruiden/lijnzaad/zeewier.

Krijgen 3 keer per dag hooi.
Voor de rest geen suikerbommen als wortels/appels/pavokoeken e.d.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 03:06

Pony krijgt vitamine's van een lieve stalgenote, ze ziet er ook beter uit sinds ik d'r kocht door dat spul.
Verder krijgt ze klein handje sportbrok, meer bedoelt dat zij ook wat heeft als de rest van de paarden op stal voer krijgen.
En natuurlijk hooi en appeltjes

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:09

Mijn verzorgshetten krijgen slobber en koeken met extra vitaminen om de drie dagen. Voor de rest zorgt de eigenaar er voor dat er genoeg hooi is.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:34

Staan 24/7 buiten op schraal land. Krijgen hooi bij en mijn ruintje krijgt nog hartog energie classic een kwart schep.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:39

Voor mijn miniruintje (ochtend:handje bix voor sobere rassen gemixt met handje pavo daily +hooi)
Voor mijn mini merrieveulentje van 7 maanden (handje veulenbrokjes van havens,gemixt met handje pavo daily+hooi)
In de avond krijgen ze allebei een handje muesli voor sobere rassen gemixt met handje pavo daily+ hooi.
Daarnaast natuurlijk een liksteen.
Als snoepje soms een wortel of appeltje,of gedroogde boterham.
Hooi krijgen ze vrijwel onbeperkt(er ligt altijd wel wat).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:49

24/7 ruwvoer, en rond 17:00 handje muesli + appel of wortel.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:08

ik heb ook 2 schetten en het zijn pony's die niet alles eten maar ik voer ze 's ochtends ieders 1 handje brokken gewoon en 's avonds ieders 1 handje brokken en een half handje muesli en hooi een emmer per keer en nou met deze sneeuw geef ik ze ook nog wat hooi in de wei :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:10

suuzje11 schreef:
ik heb ook 2 schetten en het zijn pony's die niet alles eten maar ik voer ze 's ochtends ieders 1 handje brokken gewoon en 's avonds ieders 1 handje brokken en een half handje muesli en hooi een emmer per keer en nou met deze sneeuw geef ik ze ook nog wat hooi in de wei :D

Ik heb dan wel minishetjes,maar die zouden gierend van de lach in hun stal liggen,als ik ze per keer een emmertje hooi breng :D
Ik geef in de ochtend genoeg om ze even bezig te houden,tot ze naar het landje gaan.
Op het landje(waar nu met een pak sneeuw niets te vinden is)gooi ik ook genoeg neer.
En als ze op stal komen voor de nacht,dan gaat er genoeg in,om ze bezig te houden tijdens de nacht.
Soms ligt er in de ochtend nog wat over(dat mogen ze dan eerst opknabbelen) maar meestal is het weg,en krijgen ze weer nieuw.
Ze staan hier op vlas,dus stro knabbelen kan niet,dus zorg gewoon dat ze altijd genoeg hooi hebben.
Ik minder liever met brokken,als met ruwvoer zoals hooi.
Merk ik dat ze klierig worden of te dik,dan krijgen ze minimaal of geen bix of muesli.
Maar hooi krijgen ze onbeperkt altijd,en daar worden ze ook echt niet dik van.(terwijl ik toch echt een ruintje heb,die snel dik word).
Hooibuikje heeft hij dan wel,maar dat is niet per definitie te dik.... ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:14

Mijn shet krijgt 2 grote handen Daily Plus, 2 handen biks, winterpenen, 10ml omega-olie en onbeperkt voordroog. In de zomer is ze altijd tonnetje rond, maar in de winter wil ze erg snel dun worden.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:19

1 handje biks en een handje muesli voor het gevoel.
Dan nog 3 á 4 plakken hooi. (Voor 2 shetlanders en een rijpony, heb dus geen idee wat de Shets opeten..)

Beestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:58

In de zomer gras, maar wel een schraal stuk land. Shetlanders hebben de neiging om gauw dik te worden.
En de meeste weten ook niet van stoppen, dus grote kans op verdere problemen (coliek, diaree enz.).

In de winter kuilgras gemengt met hooi.

En tussen door soms (1 keer per week of als beloning) een appel of wortel of een gedroogde oude boterham (absoluut niet vers!!!) of iets anders wat ze lekker vinden.

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:38

Ze krijgen van mij 2 a 3x per dag een portie droog hooi en savonds als ze op stal gaan krijgen ze wat paardensnoepjes en een wortel

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:26

Mijn twee pony's krijgen 's ochtends brokken en hooi. En dan 's avonds nog eens hooi, brokken en bieten :) . Ze staan op een paddock en prima van gewicht :j .

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:06

Pony word iedere dag gereden met 1 rustdag in de week krijgt 4 handjes muesli s'avonds voor op stal en 2,5 plak hooi.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:35

een kwart mueslie en een kwart bix

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:32

Valesca krijgt nu een handje equiral muesli met een handje daily plus van pavo om het kauwen te stimuleren. Ook krijgt ze dan een paar kleine worteltjes, een appel en 2pompjes lijnzaadolie :)
Verder krijgt ze 1 plak of 2 plakken hooi in haar stal wanneer ze savonds naar binnen komt. (Ze staat van 06:30 tot 20:00 op het land ;) )
Valesca was eerst ook veelste dik maar is nu mooi afgevallen en doet het hiermee super en blijft mooi op gewicht.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:45

die bij ons krijgen precies hetzelfde als de rest: grof hooi, kunnen ze zoveel van eten als ze willen. Door de paddock en leven in de kudde blijven ze ook in beweging en zijn ze niet echt dik. In de zomer lopen ze in een 3/4 onbesmest land en 1/4 natuurlijk besmest land, doordat er veel verschillende kruiden en grassoorten groeien in het onbemeste deel worden ze ook dan niet snel dik en blijven ze gewoon in hun kudde de hele zomer.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:58

dit hou ik eventjes bij.
heb namelijk 2 jarig hengstje, en hij krijg nu op het moment kwart brok ongeveer, maar hij word nu al tonnetje rond.
ga volgende maand verhuizen, dus eventjes kijken wat het beste is

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:25

Mijn shetlander krijgt:
- 2x per dag een halve schep brok
- 3x per dag 'een hoopje kuil'

Hij heeft verder een 'net figuur', om het zo maar te noemen. :+ Ik moet er wel bij zeggen dat hij 5 keer in de week aan het werk is voor de kar/longe/ohz. Als 'ie vakantie heeft krijgt 'ie minder.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:30

Sinds ik aan het rekenen geslagen ben met de Veps en de Vreps ben ik niet meer zo bang om krachtvoer bij de te voeren.
Het krachtvoer is maar zo'n klein deel van je totale verteerbare eiwit gift.......
Bij mij is het per pony 32 gram uit krachtvoer en 230 gram uit hooi.

Mijn hengstjes van 3 en 8 jaar krijgen per dag
Ongeveer 5 kilo hooi
1½ schep fuite brok / granenmix / luzerne en lijnzaadolie.

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:04

onze shetlanders krijgen per dag:

handje geweekte bietenpulp met een conserveblik gevuld met zemelen.
2x p.d halve plak goed hooi.
1x p.d 5x p.w plakje tarwe stro om iets te peuzele te hebben.
in het seizoen krijgen ze 3x p.w een halve vitamine koek van pavo.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:57

De Shet staat 24/7 buiten en krijgt meerdere keren per dag hooi met de rest van de paarden, maar ze voegt zich eigenlijk meestal bij de schapen om hooi te eten. Voor de rest krijgt ze niets bij, ze doet ook niet echt iets verder op het moment.