Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jord schreef:Ninx ik denk dat het fokdoel van ieder stamboek is een zo goed mogelijk paard te fokken, KWPN heeft het dan over topsport, een ander stamboek zoals haflinger of fjord wat ik hier ook voorbij heb zien komen is misschien Z dressuur of aangespannen een doel, dat weet ik niet want ben in die stamboeken niet thuis. Dat er maar heel weinig paarden zijn die het hoogste niveau bereiken is een feit, er blijft dus nog genoeg over voor die amateur en mi ook paarden met een goed karakter.
Als je stamboek als fokdoel een amateurpaard ambieert ben je denk ik niet goed bezig.
lientjeds schreef:De keuring is dan weer voor diegene met voldoende centen, en als je je merrie een beetje door een prof laat voorbrengen, raakt bijna elke merrie erdoor, ongeacht het karakter.
vordur schreef:Ninx is het nu in ijsland en de ijslandse paarden niet zo dat er ook meer naar beweging en uiterlijk gekeken word dat een anktal jaren terug.
wat toch op bv het wk goed te zien is al de almaal slankere hoog benige barbie paarden.
De gangen zijn sterk verbeterd maar wat is de gewichtsdrager van weleer het jerommeke type.
Ninx schreef:Jord schreef:Ik vraag me af of er echt paarden zijn met een slecht karakter. Er moet een juist klik zijn met de ruiter als ik naar de HK (KWPN) kijk van dit jaar en zie dat HP daar een stuk of 4, 5 hengsten in de HC rijdt en na zijn proef met allemaal! aan een lang teugeltje de ring uit stapt...klasse zo hoort 't.
Daarnaast zijn er denk ik ook heel veel paarden die slecht karakter toegedicht krijgen die iets mankeren, hoe anders kan een paard aangeven dat ie ergens last van heeft dan door in verzet, stijgeren of wat dan ook te komen?
Ik denk dat er paarden qua karakter niet geschikt zijn als rijpaard, en dus ook niet ingezet moeten worden voor de fok.
Natuurlijk zijn er paarden met karakterfouten, zoals die er ook zijn bij mensen en honden.
Overigens denk ik dat er meer mensen zijn met karakterfouten dan dieren, whehe!
Enfin, veel van het fokmateriaal dat zich goed leent voor topsport en dus topruiters gaat ook naar Miepje en Sientje die ook graag proefjes willen gaan rijden maar hun breken met zo'n heetgebakerd ubersensibel paard.
Wanneer je je alleen maar richt op topsport, fok je paarden voor een heeeeeele kleine doelgroep. Het is juist de grotere groep die iets beter bediend zou moeten worden, een looplustig paard met een stabiel karakter dat niet van ieder vallend blaadje uit zijn plaat gaat.
Die paarden zijn voor zo ontzettend weinig mensen geschikt, maar worden aan de lopende band gefokt.... why?
Ben blij dat jij er net zo over denkt wat merries betreft, ik begrijp die hele focus op hengsten niet.
Ik pleit voor fokken met gekeurde merries EN hengsten, aan de hand EN onder het zadel... bij alle rassen.
[***] schreef:lientjeds schreef:De keuring is dan weer voor diegene met voldoende centen, en als je je merrie een beetje door een prof laat voorbrengen, raakt bijna elke merrie erdoor, ongeacht het karakter.
Wat een onzin.
Fokkers maken vaak zelf al een inschatting van welke paarden ze wel aanbieden op de keuring en welke niet, de slechte blijven vaak thuis of zijn al eerder opgedoekt, daar worden geen trainingskosten ingestoken. En dan van degene die wel aangeboden worden redt gemiddeld zo'n 50-75 % het, dus niks niet bijna elke merrie.
Fokken op karakter is een keuze voor iedere fokker op zich, of je voor de topsport wilt fokken of voor de amateurruiter.
Een toppaard moet wel te gebruiken zijn en werkwillig, maar moet ook iets speciaals hebben en dat gaat vaak samen met een iets specialer karakter.
Ben benieuwd wanneer er een karaktertest komt voor ruiters en amazone's, dat lijkt mij veel nuttiger.
Sientje en Miep denken namelijk maar al te vaak dat ze Anky heten en dat ze sensibele toppaarden rijden kunnen.
Ook al zijn er brave amateurpaarden, die willen ze niet, ze willen de speciale ook al kunnen ze er niet mee omgaan.
randie schreef:hoe vaak hoor je ook niet dat de "echte" dressuur paarden niet op buitenrit kunnen. Tenzij je levens moe bent..? Bij springpaarden zitten er wel draken tussen maar over het algemeen zijn die een stuk nuchterder dan als die "over" sensibele sressuur dieren..Leuk dat Anky met zulke dieren overweg kan maar voor de meeste doorsnee ruiter bijna niet te doen ( ook al denken veel zelf van wel)
Mijn vorige paard was ook een draak, tsja nog niet zo veel inzicht in familie later is er een hoop duidelijk geworden. Mijn huidige
paard heb ik wel op karakter uitgekozen, ze mag best apart zijn en hoeft niet heel makkelijk te zijn. Maar ik wil geen gevaarlijke
situaties meer met alle gevolgen van dien.
vordur schreef:Dat het KWPN tegenwoordig naar het karakter van de paarden kijkt
is pas van de laste jaren hoor.Ik zelf heb een zoon van een zeer bekende wpen hengst gehad waar het karakter echt niet van deugde en dat dus ook vrolijk door gaf aan zijn kinderen.
ja het waren en zijn goede sport paarden met een karakter om op te schieten.