Ijslanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jecco_ellen

Re: Ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:37

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:47

1Boefje schreef:
Zeg wat kost dat om een paard naar de Benelux te krijgen?

Ik zou me zestien keer bedenken voordat je een paard
uit IJsland importeert.
Zomereczeem is onder IJslanders een groot probleem
en de IJslanders die op IJsland geboren zijn krijgen er
hier gemiddeld veel vaker last van.

=========

Het eerder genoemde adres

http://www.immenhof.be/

is niet alleen geschikt om ervaring op te doen en tochtjes
te maken, maar ook heel betrouwbaar als je een IJslander wilt
aanschaffen die wel pit mag hebben maar geen gekkenhuis moet
zijn (wat de meeste sportgefokte paarden helaas wèl zijn).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:54

Botervlieg schreef:
maar ook heel betrouwbaar als je een IJslander wilt
aanschaffen die wel pit mag hebben maar geen gekkenhuis moet
zijn (wat de meeste sportgefokte paarden helaas wèl zijn).

:+
Bij de grote warmbloeden ja. Ik denk dat de gemiddelde sportijslander een stuk nuchterder is dan welke grote warmbloed dan ook.

Verder krijgen lang niet alle importpaarden eczeem. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, aan de kust zal het paard er minder last van hebben. Verder is de IJslandse kroon nu zo laag dat dit toch wel hét moment is om paarden te gaan halen. Houd alleen wel rekening met de kosten voor de import van het paard.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:02

Ik zou ook niet zo snel een paard rechtstreeks van ijsland halen. Vooral omdat de export een hoop stress en karakterverandering kan veroorzaken. Stress kan eczeem veroorzaken/versterken.
Wanneer ze al een aantal jaar op het vaste land hebben gelopen dan zou ik er minder moeite mee hebben.
Om een voorbeeld te geven van de zes paarden die ik heb gehad heeft alleen mijn import nooit eczeem gekregen. Correctie: mijn oude merrie ook niet, maar dat is ook een import (duitsland). :D

Nog vergeten: Reiskosten liggen rond de 1000 euro. Daarbij komen nog de importkosten oa btw (laagtarief voor merrie/hengst, en hoogtarief voor ruinen)

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:16

zo dat is nog al wat! kun je beter kijken voor een highland pony is bijna hetzelfde alleen geen tolter.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:31

Als het toch "bijna hetzelfde" is, waarom zou je dan een drieganger willen :+

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:06

Mijne komt uit Engeland, en het transsport was bij elkaar 700 (is ff dichterbij misschien?)en werd netjes thuis afgeleverd..
karakters komen een beetje met elkaar overeen, en het zijn harde taaie koelbloedige pony's

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:00

IJslanders zijn om te beginnen geen pony's. Verder vind ik het toch wel prettig om iets onder m'n kont te hebben mét IJslands vuur en iets dat ooit op tölt moet gaan lijken. Maar da's een heel persoonlijke keuze natuurlijk ;)

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:48

Het is denk ik nog geen dertig jaar geleden dat het stamboek
besloten heeft om van 'paarden' te gaan spreken; voordien
waren de IJslanders in NL behalve in maat ook in naam pony's,
net als de kleine paarden in Engeland.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:49

Dat heeft alles te maken met wat je krijgt wanneer je de ijslandse benaming vertaalt: Íslenski hesturinn = ijslands paard.
Op ijsland is gewoonweg geen benaming voor poownie (zoals de engelsen zeggen).
Hetzelfde is aan de hand met het fjorden paard.

Voor mij is het gewoon een ijslander. Of iemand het een paard of een pony vindt boeit me niet zo.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:07

wij hebben 2 ijslanders, en ze zijn zoo gaaf! het hangt er maar net vanaf wat voor ijslander je hebt, want wij hebben er eentje en die is heel mak en zeker iets voor kinderen en gaat nooit met je aan de loop, is lief, blijft staat zonder touw ect. maar de anders is toch zeker veel wilder! schrikt veel sneller, blijft niet goed stilstaan ect.

maar ze zijn echt gaaaf! (soms wel iritant als je aan het rijden bent en ze staan buiten, nouja bij ons dan)

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:12

Over de vraag wat kost het om een IJslander van IJsland hier te krijgen?

Reken maar op 1500 euro met alle bijkomende kosten ;)

@Refagreni , hengstentarief is toch hoger dan een merrie en ruin? Merrie is iig het goedkoopst.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:05

Hier ook 2 Ijslanders (sta ook bij boytju2). Zijn inderdaad pittig maar hangt ook per paard af. Een is heel rustig, en de ander is enorm pittig en dominant. Zijn allebei wel erg schrikachtig en zijn ook geimporteerd. Zijn verder erg mak. Als je gaat poetsen kan je ze los laten staan omdat het ze zo aangeleerd is.

Ook is de eigenaar van de rustige een keer naar binnen gegaan terwijl de ijsco los op het erf stond. Stond er toen hij terug kwam nog steeds...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:10

mexxje schreef:
@Refagreni , hengstentarief is toch hoger dan een merrie en ruin? Merrie is iig het goedkoopst.
Nynke, de BTW die bij invoer in de EU van een paard vanaf IJsland over aanschafprijs plus transportkosten betaald moet worden is voor zowel hengsten als merries laag tarief (6%), voor ruinen hoog tarief (19%). Dit omdat hengsten en merries in principe geschikt zijn om in de fokkerij ingezet te worden en daarom als landbouwdieren gezien worden. Ruinen worden gezien als alleen geschikt om te berijden/aan te spannen etc. en dat valt onder sport/recreatie = luxe => hoog tarief.

Jij denkt wrs. aan de belasting die op IJsland geheven werd op de export van (dek-)hengsten die boven een bepaalde norm (weet zo ff niet wat die ook weer was) gekeurd waren. Als ik het goed begrepen heb, is die exportbelasting afgeschaft als onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen van de ijslandse regering die moeten helpen de in versukkeling geraakte ijslandse economie weer vlot te trekken.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:30

Ja dan was dat het, had iets met dekken te maken!

Gelukkig is het voor merries maar 6% :)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:03

mexxje schreef:
Over de vraag wat kost het om een IJslander van IJsland hier te krijgen?

Reken maar op 1500 euro met alle bijkomende kosten ;)

Nee, merrie's en hengsten hebben beide het lage tarief omdat het fokdieren betreft.
Ruinen zijn het duurst omdat dat een "luxe" artikel is.

Zie net dat Eric me al voor was. :D

Haera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:25

hee ik zelf rij nu al 2 jaar op ijslanders ik heb er ook 1tje ben er heel blij mee.
Om ff bij het onderwerp te blijven de meeste zijn wel heel makkelijk met mijn ijslander Haera ga ik zo zonder zadel en zo naar het duin maar ze is niet zo volwaards en op mijn paardje laat ik ook mijn buurjongentje van 5 losrijden en er gebeurt egt niks en de meeste zijn ook bomproof wij hebben nu ook een ijslander van 2 en ik probeer em soms weg te jagen om mijn eigen paardje uit het landje te halen maar hij gaat niet aan de kant hoor.
In een paar woorden: Koop een IJslander

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:05

Wat je ook besluit voor paard te nemen, het belangrijkste is dat het echt is wat je wilt. Beter iets langer sparen dan een 'goedkope' mogelijke kat in de zak kopen. Wat voor soort? Het is maar net wat je belangrijk vindt. Wil je meer dan drie gangen? Dan kom je toch uit bij een gangenpaard. Vind je dit niet belangrijk dan zou ik niet weten waarom je bijvoorbeeld een ijslander zou kopen. Dan zijn er leuke, vaak veel betaalbaarder alternatieven.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:08

Ik heb nog een toevoeging als vraagje... (mijn vraag is denk ik niet groot genoeg om er een heel nieuw topic over te openen).

De tolt zit zeg maar verweven door 'alle gangen'... je kunt vanuit een harde tolt ook de galop in, maar ook weer zo naar stap of draf.
Als je op een niet-gangenpaard vanuit stap wil gaan draven drijf je met beide benen, wil je in galop dan leg je een been naar achteren. Wat is dan de hulp voor tolt? En hoe leer je de tolt uberhaupt aan als dat niet de voorkeursgang is?

Ik vind 't fascinerende dieren, ijslanders. Heb er laatst op 1 mogen rijden, vond het echt een bijzondere ervaring :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:14

HA! Dat is nou precies het leuke aan een gangenpaard: de balans tussen de gangen vinden. Over het algemeen kun je zeggen dat de hulpen voor tölt als volgt zijn: buikspieren wat aanspannen, onderrug bol (lekker op je gat gaan zitten) en dan de stap opvoeren, in tölt en stap is de beenzetting hetzelfde. Je verzamelt zeg maar de stap, daarna voer je het tempo op en zo laat je het paard aantölten. Met je handen vang je het paard wat op, als hij te lang wordt zou hij namelijk in draf kunnen storten. Maar het is dus voor elk paard anders. Bij sommige paarden is het handig om ze met het zweepje wat te kietelen op het kruis zodat de achterbenen er bij komen, maar mijne gaat daar bijvoorbeeld juist van rennen. Dus de optimale hulpen zijn afhankelijk van het karakter en de aanleg van het paard.

Hoe je het aanleert? Dat hoeft niet, het paard kan al tölten. Je hoeft het er "alleen maar even" uit te rijden. Hoe je dat aanpakt? Geen idee. Mijn paard (vierganger, voorkeur voor draf) heeft vanwege een spierprobleem moeite met tölt (overigens is hij voordat hij daar last van kreeg heel netjes ingetölt door de fokker) Ik rommel wat met laterale stap (da's tussen stap en tölt in) tot de peut is geweest en dat gaat goed. De eigenaar van mijn laatste bijrijdpaard heeft dat paard zelf ingetölt, ik geloof ook via laterale stap. Maar er zijn ongetwijfeld andere manieren.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:35

aha! Weer wat wijzer geworden :D

Ja dat intolten bedoel ik inderdaad ja, lijkt me heel moeilijk om een zuivere tölt te krijgen, maar dat is nou ook juist weer de leuke uitdaging ervan denk ik...

Het paard wat ik destijds mocht rijden moest ik van de eigenaar continu mijn handen openen en sluiten in tolt (was voor mij wel een gek gevoel). Dat paard kwam alleen niet echt terug op mijn zit, ze werd vrij fel in de tölt en kon d'r daardoor niet makkeiljk terug nemen (was gelukkig net voor 't kruispunt in stap :D )Maar ik vond de tolt wel ontzettend krachtig voelen, je voelt de lendenen gewoon helemaal omhoog komen en werken.
Op een gegeven moment ging de tolt redelijk op tempo en toen zag ik op 'n gegeven moment door de bomen 't bos niet meer... hoorde tolt maar ook galop... wist ff niet meer wat wat was :D Dus toen maar weer een tandje terug gedaan :D Wel echt een super ervaring! Ben echt blij dat ik 't gedaan heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:39

Leuk he? :D Ik denk dat je 't goed gedaan hebt, dat het paard wat overenthousiast werd en het tempo te hoog werd waardoor de takt weg was. Het paard moet in zijn ontwikkeling als rijpaard worden getraind, de achterhand moet sterk genoeg gemaakt worden en dat kost tijd, ook als het paard van zichzelf tölt aanbiedt, want er zit iemand op. Het listige, en ook het leuke, is je paard zo te leren trainen dat het paard ontspannen loopt met een goede takt, zonder dat hij daarbij draverig of lateraal wordt. Wat je beschrijft over het openen en sluiten van de handen, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Je handen (teugels) helpen je om het paard op te vangen, en het is niet de bedoeling dat je hand "dood" wordt. Dan kan je paard gaan hangen, komt op de voorhand en zal dan lastiger netjes kunnen blijven tölten. Alleen in een wending houd ik het contact met de buitenteugel redelijk constant, maar wanneer ik dan op de lange zijde van de baan rijd ben ik steeds het contact een klein beetje aan het wisselen. Althans, dat probeer ik :D

Hoe heb je geprobeerd om het paard op je zit terug te rijden?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:03

ja, heb geprobeerd het paard op mijn zit terug te rijden, maar ik vond dat ik vrij aangespannen zat in tölt, en ik vond 't moeilijk om vanuit daar zwaarder te gaan zitten. Uiteindelijk is het me denk ik dan toch gelukt, want ze ging stappen. Heb geprobeerd zonder de teugels te doen want de eigenaar waarschuwde me dat ze juist feller werd als ik de teugel aan zou nemen.

oké, ja dat klinkt dan wel logisch. Lateraal is toch dat 'ie richting schweinen gaat? En diagonaal meer richting de draf?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:07

mirkip schreef:
oké, ja dat klinkt dan wel logisch. Lateraal is toch dat 'ie richting schweinen gaat? En diagonaal meer richting de draf?

Klopt :j

Mijn zusje, die normaal gesproken rondrijdt op een haflinger, e-pony en een grote warmbloed, wilde mijn IJslander ook laten halthouden (in dit geval dan, ze was aan het stappen) door zwaarder te gaan zitten. Voor de grap vroeg ik of ze mijn paard doormidden wilde breken, wanneer je namelijk zwaar gaat zitten zit je zwaarder op de rug, waardoor het paard die rug niet meer goed kan gebruiken. Probeer de volgende keer om het paard langzamer te laten lopen door meer gewicht in de beugels te nemen, je maakt dan vanzelf ook meteen je benen mooi lang. Dus niet verzwaren in je zit maar in je voeten ;) Tölt is verder natuurlijk een vrij nieuwe ervaring voor jou, gewoon vaak doen, je zult dan steeds makkelijker ontspannen kunnen zitten. Want ook een IJslander is een gewoon paard, en hij zal spannen wanneer hij bij jou spanning voelt.
Overigens zijn er inderdaad paarden die heter worden van domweg remmen met de teugels. Dat kun je natuurlijk per paard uitzoeken, wat doet hij wanneer je naast je beugelhulpen :P wat ophoudinkjes geeft?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:38

ik heb er ook twee, en ik wil nooit meer anders, maar heb een ruin van 11, daar kan geen kind op hoor... :o Daar kan helemaal niemand anders dan ik en bijrijdster nu dan op.
En een merrie van 2.5 daar kan nog niemand op.

totaal verschillend van karakter, maar beide heel erg gezellig, de ruin is heel beleefd, de merrie wat lomper, maar die is ook nog jong. Ik kijk er nu al naar uit om haar over 2,5 jaar te kunnen rijden, ze bied tölt los al vaak aan, dus ben erg benieuwd!!