Jazz X Gribaldi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

21Patrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 00:56

broadway schreef:
Voor het oog ziet het er heel leuk uit....toch zie ik dingen die ik al aan gaf....en meer.....
Iets onderhals gebruik.....voorbeen iets afwijkend, staat hij tijdens het grazen voor met de benen wijd ?
Ook ongelijk in de achterbenen, iets achter de massa r.a en l.a naar verhouding net even te lang, dus scheef.....
Bij dit paard moet je bewust met 4 benen onafhankelijk kracht vragen en lengte behouden (vooral in de bovenlijn /hals )
nog veel voorwaarts anders krijg je knieproblemen .....het dragen moet veel beter worden !
Goed laten keuren voor je hem koopt !!!

Wat bedoel je hiermee? Hij was als vijfjarige het bestgaande rijpaard van zijn land met allemaal 9ens en 10en op zijn beoordeling...

Storm

Re: Jazz X Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:05

Broadway, dit is niet de Jazz die de TS wil kopen maar een filmpje van zijn vorige paard.

Very Nice horse! You are a talented rider!

21Patrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 01:06

Storm76 schreef:
Broadway, dit is niet de Jazz die de TS wil kopen maar een filmpje van zijn vorige paard.

Very Nice horse! You are a talented rider!

Welke broadway?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:09

Broadway posted before you ;) The first part of my post was for her. She thouhgt that the film on YouTube was the Jazz x Gribaldi

21Patrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 01:12

Wat heeft hij met Jazz en/of Gribaldi te maken dan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:13

Nothing :)
that was the mistake that I was trying to explane to Broadway.

21Patrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 01:15

Storm76 schreef:
Nothing :)
that was the mistake that I was trying to explane to Broadway.

But the things she said about about the horse was bassed on my pic/clip?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:17

I believe your clip, it's impossible to see these things on a picture.

21Patrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 01:22

Indeed!

Well, he was the best horse I've ever riden in my whole life... But funny to hear others opinion about him/us...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:26

Mijn complimenten wat het filmpje betreft....jij hebt zo laten zien dat je kunt rijden en je kunt dan heel veel dingen wegstrepen wat als lastig en moeilijk wordt ervaren bij heel veel ruiters/amazones.....
Ik zeg wat ik op deze foto zie, is een momentopname.....het is eerlijker om meerdere foto's te bekijken en dan te vergelijken , maar nog beter is een filmpje.....maar het beste kan ik ze beoordelen door de spierspanning te voelen, het gedrag te zien en er dan even mee te mogen werken....in mijn geval zal dat longeren zijn en dat iemand hem gaat rijden.....kijken hoe hij graast en vrij beweegt !
Besef ook dat kleine dingen veel kunnen veranderen....staar je niet altijd blind op wat je ziet.....en toch laten keuren voor je hem koopt !!!
Hoe wordt er momenteel met hem gewerkt ? Stalling ? Stapmolen ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:34

Was your former horse a Krack C?
I saw the name Nick Wagman come by.... ;)

Strange isn't it. When Nick rode Krack C it was impossible for a horse to move the way he made him use his legs whitout being accused of trickriding. Today it's the standard. What happened in the mean time...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:58

Velen op bokt hebben zelf ervaren dat het wel degelijk voor 90% klopt als ik uitleg geef over de foto's totnogtoe....
Met een geoefende goede ruiter/am. stelt wat ik nu schreef niks voor, maar met een onervaren ruiter/am heb ik veel karakterpaarden
snel bergafwaarts zien gaan....omdat ze in de meeste gevallen bang werden voor hun paard.....en het paard een ophoping kreeg van energie (adrenaline)
Daarbij is er wel degelijk een groot verschil onder het zadel of los.....
Ik heb perfect bewegende paarden los gezien , die in het begin niet te rijden waren.....en nee, dat zie je niet op de foto....maar wel zodra ze in beweging onder het zadel kwamen en geloof me dan moet je weten waar je mee bezig bent, juist om hun vurige, lenige ,kracht en snelheid......de zg. bommen !
Maar goed , ik zie géén problemen wat jouw rijden betreft, daar zullen heel wat bokkers jaloers op zijn, vergeet niet dat hier een breed skala is van mensen met paarden....., alle leeftijden....ervaren/onervaren.....
Een karakterpaard moet voor je willen werken, moet je vrolijk houden met speelse effecten, de energie die al in het paard zit zien te behouden en er voor hoeden dat hij niet overloopt, want dan kan zijn eigen enthousiasme hem (of jouw) fataal worden, het bokken en steigeren zijn energiestoten die ik vaak heb gezien bij nog te onervaren mensen met deze beauty's !!!
En geloof me dan gebeuren er heel vervelende dingen !
Deze types zijn GEEN BEGINNERSPAARDEN !!!
Heb je een filmpje van het paard op de foto?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:09

Ik rij een Gribali voor iemand anders. En zoals broadway al zegt: T zijn niet de makkelijkste. Je moet ze eerlijk rijden. Ze moeten voor je willen werken. Ze zijn slim. Als jij oneerlijk rijd heb je er geen fijn paard aan.

Jazz heb ik nog nooit mee gewerkt dus daar kan ik ook niets over zeggen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:17

Haha er is verwarring ontstaan ,doordat de foto later alsnog werd geplaatst....en je het filmpje van je vorige paard ook had geplaatst....
terwijl ik de FOTO beoordeelde....
Tja een beetje een bokt probleempje.....wie beantwoord wanneer waarop....wordt bemoeilijkt doordat ook andere bokkers voor de topic-starter gaat denken/praten/schrijven....is iets waar ik een gruwelijke hekel aan heb !
Bij twijfel degene vragen die het antwoord geeft .....in mijn geval is dat Broadway...... !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:25

21Patrick schreef:
Hi!

Ik ben nieuw hier, ben ook geen Nederlander dus vergeef me, me taalfouten...

Ik werk voor een bekende hengstenhouderij hier in NL, en nou heb ik een vraag voor jou allemaal... Ik kan een paard kopen, een 7 jarige hengst. Loopt nu Z2, maar de afstammeling... Ik weet er niet veel van (ken de hengsten natuurlijk wel, maar niet de karakters en nakomelinge), heb alleen wat foto's gezien van de hengst..

De afstameling is:

Vader: Jazz.
Moeder: Gribaldi x Ferro.

Zouden jullie iets over het karakter kunnen voorspellen?

Ik ben benieuwd!

Greets,

Patrick

Welkom in Nederland!

Even een taaltechnisch tipje: een paard HEEFT geen afstammeling... Een paard IS een afstammeling van Gribaldi x Ferro of stamt af VAN Gribaldi x Ferro. Hij HEEFT dus geen afstammeLING, maar heeft een afstamMING :D Geeft verder niets hoor, half bokt zegt het fout, en dat zijn allemaal gewoon Nederlanders. ;)

Verder; een nauwkeurige karaktervoorspelling aan de hand van deze gegevens valt niet mee... Jazz, Gribaldi's en Ferro's staan altijd wel bekend om het een of ander, maar er zijn meerdere factoren die een karakter bepalen (een paard heeft ook nog altijd een moeder, en die moeder heeft ook een moeder etc. hoe is het paard opgegroeid, getraind en opgevoed ect.). Verder zal het ook voor een deel aan jouw handigheid/kennis en kunde liggen hoe makkelijk of moeilijk een paard is. Dus ik zou niet teveel waarde hechten aan de voorspellingen van het karakter die men je hier geeft. Om een indruk te krijgen van het karakter moet je naar het paard zelf kijken en niet naar het papier. Het enige wat je globaal zou kunnen stellen is dat het, gezien het feit dat het om een hengst gaat, je waarschijnlijk niet een geheel ongecompliceerd paard in huis haalt (met de meeste hengsten is het vaak toch een beetje oppassen, een hengst 'mannen' vraagt meestal toch iets meer van een ruiter... uitzonderingen daargelaten)

Wil je met een paard fokken dan is de afstamming natuurlijk wel van belang, dan is het heel handig om op de predikaten in de moederlijn te letten.

Zilvermoon schreef:
Ik rij een Gribali voor iemand anders. En zoals broadway al zegt: T zijn niet de makkelijkste. Je moet ze eerlijk rijden. Ze moeten voor je willen werken. Ze zijn slim. Als jij oneerlijk rijd heb je er geen fijn paard aan.

Dit zijn altijd van die 'algemene' voorspellingen waar je weinig aan hebt. De vraag is of de gribaldi's daadwerkelijk niet de makkelijkste zijn? Of dat goed paardrijden gewoon erg moeilijk is? En elk paard wil graag 'eerlijk en goed' gereden worden en de meeste paarden (zeker de hoger in het bloed staande kwpn-ers van welke afstamming dan ook) zullen vroeg of laat gaan protesteren als je dat niet doet. En een paard dat protesteert is inderdaad geen fijn paard.... Een beetje koekie-logica dus....

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:31

Mijn voorkeur gaat niet uit naar een Jazz, het zijn mooie nakomelingen maar laat ze o zo goed keuren, veel zijn niet helemaal goed. A-tactisch is een veelvoorkomend probleem(dit kan zich later natuurlijk alsnog zichtbaar worden, de aanleg is er dan, maar als het paard zich eens vastlegt openbaart hij het opeens), ze schijnen ook makkelijk bodemschuw te worden en dat soort problemen.
Dit is wat mijn ervaringen zijn met jazz, met de andere hengsten heb ik geen ervaring. Wel een sterk koppel, misschien wel erg moeilijk, maar dat is eerst proberen. Met dit stel zou ik een consequente opvoeding wel aanraden, ook als je een hengst aankoopt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:46

broadway schreef:
Haha er is verwarring ontstaan ,doordat de foto later alsnog werd geplaatst....en je het filmpje van je vorige paard ook had geplaatst....
terwijl ik de FOTO beoordeelde....
Tja een beetje een bokt probleempje.....wie beantwoord wanneer waarop....wordt bemoeilijkt doordat ook andere bokkers voor de topic-starter gaat denken/praten/schrijven....is iets waar ik een gruwelijke hekel aan heb !
Bij twijfel degene vragen die het antwoord geeft .....in mijn geval is dat Broadway...... !

ach Broadway wat een kul!
De TS is geen Nederlander en ik wilde hem alleen helpen omdat jij zo vreselijk onduidelijk was.
Daarbij vind ik het erg ongeloofwaardig dat jij al deze info vanaf een foto kunt halen, dat is (en zelfs de TS beaamd dat) onmogelijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:16

sammie18 schreef:
Mijn voorkeur gaat niet uit naar een Jazz, ze schijnen ook makkelijk bodemschuw te worden en dat soort problemen.
.

Buitenrit lopen, de straat op etc. dan gaat dat gez..ik snel over..Maar niet houden als een kanariepietje wat veelal de mode is... :(:)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:52

Sommige mensen BLIJVEN voor anderen praten....grrrrr....
Denken alle wijsheid in pacht te hebben.....
Ik hoef mezelf niet te bewijzen...het paard zal het laten zien, zoals altijd....doe met de informatie wat je wilt.....
WAAROM REAGEERD PATRICK ZELF NIET MEER ??? HET GING TOCH PRIMA ZOALS JIJ BEGON ???

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:59

Storm76....Ik geloof dat ik niet op jouw topic heb gereageerd ....ben er niet van gediend om zo'n reactie te krijgen van jouw via pb, dus achter de schermen en zelfs dan nog WEER voor een ander te gaan spreken.....
Iedereen mag weten wat ik aan kennis in huis heb......iedereen mag er wat mee doen of naast zich neer leggen.....
Ik vraag mij nu af waarom jij zo reageerd.....gewetensvraag ???
Laat maar, ik hoef het niet te weten, concentreer je eerst maar weer op jezelf en begin dan zelf je topic.....
Gemaakte fouten( bewust of onbewust) worden vergeven zodra je er zelf aan gaat werken.....negeer je dat dan kom je jezelf WEER tegen !!!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:02

Ik heb een 4,5 jarige merrie Gribaldi x Jazz. Iedereen heeft me werkelijk voor gek verklaard dat ik haar gekocht heb. Gribaldi en Jazz staan er beiden om bekend dat het geen makkelijke paarden zijn wat ze vererven.

Echter mijn merrie is superbraaf. Ze heeft tot nu toe nog geen pas verkeerd gezet, ook niet als er wat meer druk op kwam. Ik zou het dus gebasseerd op mijn eigen positieve ervaringen best doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:03

21Patrick schreef:
Hoi!

Ik kwam nog een filmpje tegen van mijn vorige paard en mij!

Wat voor afstammeling denken jullie?

http://www.youtube.com/watch?v=KkSxAbcmozY

Prachtig paard! Afstamming durf ik niet te zeggen...
Wel moet ik zeggen dat het er nogal gespannen uitziet en het paard zou iets meer ruggebruik mogen hebben :j

21Patrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 00:32

Hi mensen,

ik heb dit zo een dagje aan gekeken en ik moet zeggen ik ben een beetje geschrokken. De algemene meningen en ervaringen van de hengsten komen wel overeen. Dus met die wetenschap en tips kan ik zeker wat.

Maar...

Dat mensen hier op zo'n forum al dan niet oude ruzie's openbaar maken, dan denk ik bij mezelf, waarom? Dit hoord een plek te zijn waar mensen elkaar dingen kunnen leren!

Heel jammer, maar goed...

Ik ben benieuwd naar meer ervaringen, daar heb ik tot nu toe meer aan dan de algemene omschrijvingen ;)
En de tips natuurlijk!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:48

Ik denk dat je al tips en ervaringen voldoende hebt. Het is allemaal geen makkelijk bloed, maar een goede ruiter kan daar mee omgaan en dan heb je het best presterende bloed van de belangrijkste KWPN dressuurhengsten bij elkaar.
Google maar op de hengsten en hun successen.
Maar dat is allemaal papier, dus paard bekijken, uitproberen en veterinair laten keuren.
Dan weet je meer dan iemand je hier kan vertellen.

En wat de rest betreft, ik begrijp ook niet dat mensen hun ongenoegen naar elkaar in het topic van een nieuwkomer gaan uitvechten, wellicht dat een moderator daar naar kan kijken en maatregelen kan nemen.

Succes met het paard laat horen hoe het afloopt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:11

Heb je het paard zelf al gereden? Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf kan je er echt een fijn paard aan houden, mijn merrie (Gribaldi x Jazz) heeft wel een bepaald eigen karakter. Zo moet je haar erg eerlijk behandelen en kan je haar absoluut niet onterecht een tik of iets dergelijks geven. Je krijgt als het ware wat je geeft. Kan je er goed mee omgaan heb je er echt een superpaard aan! Voorlopig houd ik iedereen voor dat het net is als in de wiskunde, negatief + negatief is positief. ;) :D