21Patrick schreef:Hi!
Ik ben nieuw hier, ben ook geen Nederlander dus vergeef me, me taalfouten...
Ik werk voor een bekende hengstenhouderij hier in NL, en nou heb ik een vraag voor jou allemaal... Ik kan een paard kopen, een 7 jarige hengst. Loopt nu Z2, maar de afstammeling... Ik weet er niet veel van (ken de hengsten natuurlijk wel, maar niet de karakters en nakomelinge), heb alleen wat foto's gezien van de hengst..
De afstameling is:
Vader: Jazz.
Moeder: Gribaldi x Ferro.
Zouden jullie iets over het karakter kunnen voorspellen?
Ik ben benieuwd!
Greets,
Patrick
Welkom in Nederland!
Even een taaltechnisch tipje: een paard HEEFT geen afstammeling... Een paard IS een afstammeling van Gribaldi x Ferro of stamt af VAN Gribaldi x Ferro. Hij HEEFT dus geen afstammeLING, maar heeft een afstamMING
Geeft verder niets hoor, half bokt zegt het fout, en dat zijn allemaal gewoon Nederlanders.
Verder; een nauwkeurige karaktervoorspelling aan de hand van deze gegevens valt niet mee... Jazz, Gribaldi's en Ferro's staan altijd wel bekend om het een of ander, maar er zijn meerdere factoren die een karakter bepalen (een paard heeft ook nog altijd een moeder, en die moeder heeft ook een moeder etc. hoe is het paard opgegroeid, getraind en opgevoed ect.). Verder zal het ook voor een deel aan jouw handigheid/kennis en kunde liggen hoe makkelijk of moeilijk een paard is. Dus ik zou niet teveel waarde hechten aan de voorspellingen van het karakter die men je hier geeft. Om een indruk te krijgen van het karakter moet je naar het paard zelf kijken en niet naar het papier. Het enige wat je globaal zou kunnen stellen is dat het, gezien het feit dat het om een hengst gaat, je waarschijnlijk niet een geheel ongecompliceerd paard in huis haalt (met de meeste hengsten is het vaak toch een beetje oppassen, een hengst 'mannen' vraagt meestal toch iets meer van een ruiter... uitzonderingen daargelaten)
Wil je met een paard fokken dan is de afstamming natuurlijk wel van belang, dan is het heel handig om op de predikaten in de moederlijn te letten.
Zilvermoon schreef:Ik rij een Gribali voor iemand anders. En zoals broadway al zegt: T zijn niet de makkelijkste. Je moet ze eerlijk rijden. Ze moeten voor je willen werken. Ze zijn slim. Als jij oneerlijk rijd heb je er geen fijn paard aan.
Dit zijn altijd van die 'algemene' voorspellingen waar je weinig aan hebt. De vraag is of de gribaldi's daadwerkelijk niet de makkelijkste zijn? Of dat goed paardrijden gewoon erg moeilijk is? En elk paard wil graag 'eerlijk en goed' gereden worden en de meeste paarden (zeker de hoger in het bloed staande kwpn-ers van welke afstamming dan ook) zullen vroeg of laat gaan protesteren als je dat niet doet. En een paard dat protesteert is inderdaad geen fijn paard.... Een beetje koekie-logica dus....