Abgar: een atleet, maar geen makkelijk heerschap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:05

Abgar nakomelingen zijn allemaal plaatjes ( veel schimmels ) met mooie koppies , je herkent ze uit duizenden.
Maar ik kan er niet mee overweg, ja vanaf de 3e/4e generatie, dan gaat het wel weer, maar 1e/2e generatie, dat is leuk voor de gevoelige ruiter met hele lieve handjes.
Je moet ze in hun waarde ( kunnen) laten.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:30

wat een leuk stuk! prettig om de geschiedenis te lezen. Opvallend vind ik dat het karakter van Abgar nog steeds doorgegeven wordt inmiddels generaties verder.

Voor de fokkerij heeft hij veel betekend!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 01:19

Met veel interesse heb ik je stuk gelezen! Zelf heb ik een Hugo x Pele. Ze zeggen wel eens dat de moederlijn voor een groot deel het karakter bepaalt en als ik alles lees dan klopt dat ook wel. Dat 'in de waarde laten' is echt wel van toepassing Lachen. En op zijn tijd kan ze een enorme heethoofd zijn, dan gaat er een knoppie om en kom ik er echt niet meer door (terwijl het normaal een lief en sensitief paard is, dat goed rekening houdt met de mensen om haar heen). Zoals vandaag met de intocht van Sinterklaas met de fanfare ervoor...

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 01:21

ik zeg niet dat ik een ruiterprobleem heb hoor.. in het begin moesten we wel wennen aan elkaar, maar ze is goudeerlijk en weten wat we aan elkaar hebben, maar denk dat je het ook over ander persoontje had of nie.. Haha!

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 01:23

echt leuk te horen dat meer mensen hetzefde zeggen over in hun waarde laten en dat ze heet kunnen zijn enz.. al met al geen makkelijke familie.. laat niet met zich sollen.. Haha! logisch ook.. zou ik ook niet doen.. wat dattergaat passen Najade en ik goed bij elkaar qua karakter.. Clown

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:40

ceasario schreef:
Geen Abgarxx probleem, maar een ruiterprobleem.

had in het begin inderdaad veel problemen met haar. Ze heeft me 4 jaar bloed, zweet en tranen gekost maar ik me erdoor gesparteld en soms mis dat beest best wel nog. Ze was op het laatst lekker relaxt voor mij. Ik ouder en veel bijgeleerd en zij ouder en wat kalmer. Alleen bij het springen werd ze nog steeds heet.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:11

Dit topic is 1,5 jaar oud mensen Knipoog
Aangezien de discussie nu gewoon verder gaat mag hij wat mij betreft nog open blijven Knipoog

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:16

Ik heb sinds kort ook een afstammeling van Abgar, via Pion-Paledo.
Alleen die van mij is een beetje een dooie diender, ach ja, uitzonderingen bevestigen de regel Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:20

irene schreef:
Ik heb sinds kort ook een afstammeling van Abgar, via Pion-Paledo.
Alleen die van mij is een beetje een dooie diender, ach ja, uitzonderingen bevestigen de regel Haha!

Een Abgar een dooie diender. Tjonge die heb ik nog niet tegen gekomen. Degene die ik tot nu toe tegenkwam en heb gekend en nog ken hebben allemaal wel ergens enkele echte Abgar trekjes. Haha!

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:30

ja is juist leuk om dit open te houden dit topic, je ziet het er zijn genoeg mensen die er nog op reageren.. Haha! en inderdaad een abgar een dooie diender, kom je niet vaak tegen.. Haha! weet nu onderhand dat het allemaal van die heethoofdjes zijn.. Knipoog

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:35

En laten we ook de positieve kanten niet vergeten: een sensitief paard dat voor je wil werken, is een genot om te rijden!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:42

THNX!!! voor de info!!! Haha!:D

Mijn paardje heeft ook een Transvaal x Abgar XX in zn stamboek!
Nu weet ik al weer wat meer!

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:59

zo vandaag wilde ze echt voor me werken, had clinic van bart bax, ze liep echt super, mn vriendin heeft het op video opgenomen, zag er zooo gaaf uit, bart zei dat ze een mooie galoppade heeft.. Clown jaja.. nee was echt zo cool, ben helemaal trots op dr, en weer nieuwe dingetjes geleerd waar we weer aan kunnen gaan werken.. Haha!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:20

Hey wat leuk! Mijn merrie heeft als moeder een Pion X Pericles. Moet een heel braaf paard zijn, al ken ik haar niet persoonlijk. En van vaderskant zit er als opa weer LuckyBoy achter. Maar mijn merrie heeft denk ik het rustige karakter van mams geerfd, al is dat zo te lezen wel een uitzondering uit deze lijn. Maar ja ze is ook nog niet beleerd, dus wat niet is kan nog komen! (Ok hoeft van mij dan weer niet hoor!)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:55

ah, nog niet bereden. Tja de mijne was in de omgang ook een schat. Thuis mocht er een bom ontploffen ze ging nog geen poot verkeerd zetten. Maar zodra er een zadel oplag dan had je soms een tijdbom onder je kont waarvan je niet weet wanneer hij gaat ontploffen. Haha! Dus je mag je nog wel aan wat abgar trekjes verwachten denk ik. Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:28

Wij hebben Abgar-bloed via de hengst Gladstone(Grosso Z)

De moeder van Gladstone was een Abgar xx

KWPN 79.13 Stb. ster
merrie 1979 schimmel 1.68m

Ibop,1988, 95 punten AA

Ibop: Stap :16 pnt. Draf : 18 pnt. Galop: 17 pnt. Houding 8 pnt. Karakter 19 pnt. Geschiktheid als springpaard: 17 pnt. Totaal: 95 punten= Geslaagd AA.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:59

Mijn vader had veel van die uit 1998 gekomen in de strengen bewaart. Ben ze nu een beetje aan het doorspitten. Kwam iik gister dat verhaal tegen!!! Heb het helemaal gelezen. Vond het wel boeiend. *LOL*

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:55

kom dit oude topic tegen en er kwamen herinneringen boven: ik was van mijn 7e tot mijn 14e (tot ik verhuisde) vriendin met Charlotte Vorspaget, van Stoeterij Charlotte. Dat is dus tussen 1965- 1972 en ik was daar kind aan huis met mijn toenmalige pony. Charlotte en ik zaten samen op de ponyclub. Abgar stond daar dus en wij waren heel vaak IN de stal te vinden in het stro bij hem, zo'n lief paard, niet normaal. Ik kan me nog herinneren dat Pa Vorspaget (moeilijk bazige man trouwens) 1000 gulden per dekking vroeg, wat altijd bij hun thuis gebeurde, voor de stallen, niks KI dus.
Abgar dekte soms wel 4 merries op een dag, dus die verdiende er goud geld mee. Sinds kort heb ik weer mail contact met Charlotte (we zijn beiden vijftigers) dus ik zal eens vragen hoe het allemaal met Abgar gelopen is, tot hij verhuisde.
Weet niet of deze reactie mag blijven staan, anders merk ik het wel :o

Elisa2

Re: Abgar: een atleet, maar geen makkelijk heerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:13

Leuk om te lezen Josefien,deed Abgar toen ook nog wat anders dan dekken?

Ik heb ooit een tijdje een Zeddam X Abgar mogen rijden..beestje had echt een apart en soms ook wat gevaarlijk karakter maar ik kon er alles mee,vondt het een geweldig dier ondanks zijn 'gestoordheid" haha.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:33

Nee hij mocht wel in de bak los, alleen zeg maar, maar werd niet meer bereden. soms ging Charlotte er wel eens op, super braaf beest. hij heeft 1 x koliek gehad en toen moesten we hem laten rennen in de bak, hij wilde telkens gaan liggen maar pa V sloeg hem dan met de zweep overeind, vreselijk vond ik dat, maar ja hij moest in beweging blijven,.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:22

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:55

Ik heb een damiro x volckmar, dus ook familie van abgar van moederskant. Erg bloederig paard, kan vreselijk heet worden maar ook ontzettend cool zijn. Moet echt met respect behandeld worden anders kun je het vergeten, je moet met rijden alles netjes vragen, dwing je hem ben je de sjaak. Heeft wel een groot vertrouwen in de mens en ondanks zijn complexe karakter ist toch mn beste vriend.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:39

Ik heb een echte originele Joost x Abgar ( ja, fokker: stal Roelofs) en dat is ook echt een hele aparte. Maar wat een fijn paard,zeg ( staan wat fotos in mn profiel). Zeker niet zomaar even door iedereen te rijden ( of te vangen), maar hij gaat voor je door het vuur en blijft lopen totdat je m vraagt daar alstjeblieft mee op te houden.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:48

Zo herkenbaar alles. Mijn paarden NimmerdorxAbgarxJoost en VoltairexJoostxAbgar. Een fan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:41

Oja, mijn Joost x Abgar is een volle broer van VIP, beschreven in het artikel in de OP :D