[H]welke hengst voor mijn merrie v Parcival

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:31

Mee eens.

@TS...zou je misschien een goede standfoto kunnen plaatsen? Van opzij waar ze recht naar voren kijkt en je alle 4 de benen kan zien. Niet schuin van voor of van achteren.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 21:49

GJ9 schreef:
Wat een leuke merrie. Ja helaas is de keuring pas in juni, voor die tijd wil je haar al gedekt hebben zeker. Maar toch kan je al wel beslissen voor de keuring hoor, denk ik. Laat gewoon een aantal ervaren mensen haar exterieur beoordelen, en vraag tips. In februari is de Gelderse hengstenshow, dan kan je ze allemaal even zien (als ze er allemaal zijn, ik hoop het).

Ik vind het echt een leuke merrie om te zien, en ik zou hier zeker Gelders mee fokken. Gelderse hengsten voegen een braaf karakter toe, en je kan er zeker ver mee komen in de dressuur.

http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/zoeken.asp

Hier kan je zoeken op basistype, Gelders paard, en Gelders type, en daar info over de hengsten lezen. Het gross bij basistype is al dood hoor, maar wel leuk voor je beeldvorming.

Specifieke hengsten durf ik je Piet aan te raden, omdat ik (nog) Piet helemaal thuis ben in alle bloedlijnen. Ik ben zelf ongeveer een jaar geleden begonnen met me echt te verdiepen in dit type paard, en ik vind het echt super leuk. Ik wens jou ook veel plezier toe met deze geweldige paarden!

Dankjewel,das inderdaad misschien wel een idee,nu nog even vinden die dat kan ;)
In Februari wilde ik wel naar de hengstenshow gaan,waarschijnlijk kan ik daar ook wel veel informatie vinden van de kenners ;)

Heb net even zitten zoeken maar een echte goede standfoto heb ik niet.. :o bijna alleen maar actie foto's of hoofdfoto's... was me nog nooit opgevallen eigenlijk...Kon er wel 1 vinden die ik van de vorige eigenaresse nog had,alleen achter staat ze niet helemaal lekker
Zal van de week nog wel een paar nieuwe maken,want deze zal wel niet voldoende zijn,maar misschien kunnen jullie hier ook wat mee ?
Vind het wel fijn dat jullie allemaal willen meedenken met me! dankjewel!
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:55

Aansprekend paard. Ik vind haar iig leuk. Ze is nog niet naar de keuring geweest he?
Ik zou zeker Gelders fokken met deze...Ze is helemaal niet zo klassiek als ik dacht.

De Gelderse hengstenshow zal begin maart zijn.

Nou Stoffel....kom maar. (bedoel ik positief he!)

stoffel

Re: [H]welke hengst voor mijn merrie v Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:51

NatasjvE, Ik dacht dat de show in Ermelo altijd in februari was.
De hengsten keuze, binnen de geldersehengsten zou ik kiezen voor Sirius, uit de rijpaardkant is ook nog wel het een en ander te halen en waarmee je toch gelders blijft fokken bv: Ampere,Kimberley, Kroonjuweel, Lexicon, Mooiman, Recruut, Rubiquil, Vic, Zjengis Khan.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:26

Was helemaal gek van dat Lexicon-veulen wat meeliep in de finale van de NMK afgelopen jaar. Had voor mij de winnaar mogen wezen. Wel direct terug op Amor en dat zit natuurlijk
ook al in Koss en nazaten en of het daar nu allemaal veel braver van wordt, zou ik niet durven zeggen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:29

dat gezeik over het karakter van Koss, heb je er zelf ooit al eens een gehad.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:38

stoffel schreef:

nounou, lekker heftig

wij hebben inderdaad een Koss gehad, een superbrave zelfs

wat ik bedoelde, meneer snel-aangebrand

is dat je wel Amor x nog eens Amor doet en misschien is dat
wel teveel van het goede

maar het staat uiteraard iedereen vrij om dat uit te proberen

maar ik dacht dat er in dit topic ruimte was voor ieders ideeën;
sorry hoor

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:44

je hebt zelf een superbrave Koss, het Amor bloed is sterk "verdunt" en toch beginnen we weer over het slechte karakter.

Terwijl er negen hengsten staan, die niet veel op de gelderse merries worden gebruikt, dan is er toch veel meer ruimte om te discusieren ipv te roepen dat je bij een Koss op moet passen met het karakter.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:58

ik heb het woord slecht niet eens in mijn mond genomen. Van Amor is algemeen bekend, dat hij doorsnee niet de meest simpele nakomelingen gaf. Bij het Gelders Paard lopen meerdere zonen of kleinzonen van Koss, dus dan wordt de spoeling al dunner dan de door jou aangegeven negen hengsten. Juist bij het Gelders Paard is een makkelijk karakter nog een van de speerpunten.
Zoals iemand eerder in dit topic ook al aangaf dat de Parcival-dochters best een partner mogen hebben met een koel karakter. Jij doet voorkomen of ik een
hekel heb aan Koss en dat is pertinent niet zo. Ik denk dat die hengst een enorme boost aan de GP-populatie heeft gegeven, maar dan hoef je je ogen niet te sluiten voor bepaalde minpuntjes!

Zo weer on topic:

Sirius geeft brave paarden, nakomelingen van Rubus B vielen deze keer bij de IBOP behoorlijk op
en bij ons op het lijstje staat nog Winningmood, denk dat je daar een goede Gelderse mee kunt fokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 02:27

Volgens mij is het ook wel bekend dat Amor niet de beste karakters geeft en dat dat generatie's later nog steeds merkbaar is.
Betekend niet dat je er meteen af moet blijven maar het is wel iets om op te letten en als je toch keuze hebt uit meerdere waarom zou je dan niet het zekere voor het onzekere nemen?

Over het paard van TS zelf; ik vind het een prachtpaard om te zien maar de eerste en laatste foto's geven een wat verschillend beeld, het valt mij op dat ze een erg goede hals lijkt te hebben maar de rug/lendenen lijken wat lang.
Ze lijkt ook wat toontredend, is dat zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:37

anneliesdj schreef:
Volgens mij is het ook wel bekend dat Amor niet de [naam] karakters geeft en dat dat generatie's later nog steeds merkbaar is.

Amor geeft voor de sport juist hele [naam] karakters. Werkwillige en hete dieren. Het is alleen voor de doorsnee gebruiker niet het makkelijkste karakter. Maar slecht, nee, dat zeker niet.

De hengsten die stoffel noemt vanuit de rijpaardkant zijn zeker interessant, ik ben het er alleen niet mee eens dat je dan nog een Gelders paard fokt. Bij een dergelijk luxe merrie als deze, komt daar gewoon een rijpaard van.

Van hengsten zoals Sirius en Rubus mag je wel een echt Gelders paard verwachten.
E.e.a. hangt af van het fokdoel van de TS.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:37

[***] schreef:
anneliesdj schreef:
Volgens mij is het ook wel bekend dat Amor niet de beste karakters geeft en dat dat generatie's later nog steeds merkbaar is.

Amor geeft voor de sport juist hele beste karakters. Werkwillige en hete dieren. Het is alleen voor de doorsnee gebruiker niet het makkelijkste karakter. Maar slecht, nee, dat zeker niet.

En wat heb je aan zo'n paard als het karakter zo moeilijk is dat alleen een prof ermee overweg kan?
Niet alle paarden hebben ook de potentie om hoog in de sport te lopen en als het karakter te moeilijk is voor een amateur blijven er weinig mogelijkheden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:18

Ik zeg helemaal niet dat alleen profs er mee overweg kunnen, dat zeg jij.
Ik ben zelf bij lange na geen prof, gewoon amateur, maar ik kan prima met de Amor karakters overweg. Je moet alleen zelf rustig zijn en geduld hebben. Ik heb persoonlijk liever een heet paard dan een sloom paard, als je zelf iets meer aandacht aan zo'n paard moet besteden neem ik dat op de koop toe. Beter dan na een dag werken ook nog aan het werk te moeten op een paard, ik heb liever dat ze zelf lopen.

Er zijn legio paarden waar Amor achter zit via Koss, Parcival, Sirius etc maar daar wordt het gros toch echt van voor de recreatie gebruikt, en in mijn ogen zijn ze daar ook prima geschikt voor, naast het feit dat het goede allround sportpaarden zijn.

Stoffel zegt dat mensen die de mond vol hebben over het karakter van een bepaalde hengst er vaak zelf geen hebben. Volgens mij klopt dat wel, je ziet het in de rijpaardrichting ook bij de hengst Jazz. Gebruikers zijn er enthousiast over, mensen die er nog nooit opgezeten hebben zeggen dat ze lastig zijn.
Ik heb meerdere paarden met Koss erin (en gehad) en ik vind het fijne karakters. Als zulke paarden al niet voor amateurs geschikt zouden zijn dan vraag ik me af met welke paarden een amateur dan wel om zou moeten kunnen gaan. Het blijven paarden en geen robots.

Maar het hangt af van het gebruiksdoel en het fokdoel van de TS wat ze voor paard wil fokken.
Uit een Parcival fok je makkelijk een heet sportpaard als je ook een sensibele hengst gebruikt. Maar andersom wil het niet zeggen dat als je een rustige hengst gebruikt dat er dan ook een rustig veulen van komt, moeder blijft meedoen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:45

Leonora sorry, takt is niet mijn sterkste kant, Winningmood zou inderdaad ook goed bij een gelderse merrie kunnen passen, maar zo zijn er wel meer bv Animo, Applaus of Cartino Z.

Janne inderdaad de moeder blijft ook mee doen, maar vergeet ook de grootmoeder niet, ik zou eerder voor een iets luxere hengst kiezen vanwege de klassieke moederlijn.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:31

stoffel schreef:
NatasjvE, Ik dacht dat de show in Ermelo altijd in februari was.
De hengsten keuze, binnen de geldersehengsten zou ik kiezen voor Sirius, uit de rijpaardkant is ook nog wel het een en ander te halen en waarmee je toch gelders blijft fokken bv: Ampere,Kimberley, Kroonjuweel, Lexicon, Mooiman, Recruut, Rubiquil, Vic, Zjengis Khan.

wij hebben thuis voor onze fokkerij ook wel Kimberley, Kroonjuweel, Mooiman, Recruut en Rubiquil overwogen, de reden
waarom we met de eerste vier uiteindelijk niet gedekt hebben, was dat er zo weinig nakomelingen van in de picture liepen.
Ik heb daar eigenlijk niet 1, 2, 3 een verklaring voor; misschien hebben ze maar heel weinig merries gedekt of maken ze
gewoon geen goede nakomelingen. De keuze voor een hengst die bewezen heeft goede kinderen te leveren, ligt dan weer
meer voor de hand. Zjengis Khan staat nog wel op ons lijstje en inderdaad Lexicon. Rubiquil vond ik zelf toch een soort van
grove hengst en ik was bang dat je daar geen mooie nakomelingen van zou krijgen. Zwaar vind ik persoonlijk niet erg, maar dan
moet een paard toch een bepaalde uitstraling hebben. Toevallig hebben we sinds een jaar een Rubiquil op stal, de kleur is goed: een
vos met een brede bles en drie hoge witte benen, maar voor de rest lijkt het een Arabisch halfbloed met een poppekopje en dat had
ik van zo'n vader nooit gedacht.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:34

stoffel schreef:
Leonora sorry, takt is niet mijn sterkste kant, Winningmood zou inderdaad ook goed bij een gelderse merrie kunnen passen, maar zo zijn er wel meer bv Animo, Applaus of Cartino Z.

Janne inderdaad de moeder blijft ook mee doen, maar vergeet ook de grootmoeder niet, ik zou eerder voor een iets luxere hengst kiezen vanwege de klassieke moederlijn.

Applaus vind ik ook een stoer dier,
maar Peking Boy staat ook nog op de lijst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 05:27

[***] schreef:
Ik zeg helemaal niet dat alleen profs er mee overweg kunnen, dat zeg jij.
Ik ben zelf bij lange na geen prof, gewoon amateur, maar ik kan prima met de Amor karakters overweg. Je moet alleen zelf rustig zijn en geduld hebben. Ik heb persoonlijk liever een heet paard dan een sloom paard, als je zelf iets meer aandacht aan zo'n paard moet besteden neem ik dat op de koop toe. Beter dan na een dag werken ook nog aan het werk te moeten op een paard, ik heb liever dat ze zelf lopen.

Dat jij en ik ermee overweg kunnen wil niet zeggen dat alle 'amateurs' en semi-profs dat kunnen, zelfs de echte profs kunnen nog niet met alle karakters overweg.
En je geeft wel degelijk aan dat het paarden voor profs zijn;
Citaat:
Amor geeft voor de sport juist hele beste karakters. Werkwillige en hete dieren. Het is alleen voor de doorsnee gebruiker niet het makkelijkste karakter.

Volgens mij is een prof toch in de sport actief en is de doorsnee gebruiker een amateur.

En ookal kunnen ze voor mij niet heet genoeg zijn, ik probeer juist bij mijn merrie's hengsten te zoeken die bekend staan om hun goede karakter, ik zou niet willen dat een veulen van mij terecht komt bij een amateur die er niet mee overweg kan, een tijd raak blijft prutsen en uiteindelijk eindigt het paard zoals de meesten bij mij zijn gekomen; getraumatiseerd en rijp voor een heropvoeding van 2 jaar, als ie daar al eindigd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:27

anneliesdj schreef:
Volgens mij is een prof toch in de sport actief en is de doorsnee gebruiker een amateur.

En ookal kunnen ze voor mij niet heet genoeg zijn, ik probeer juist bij mijn merrie's hengsten te zoeken die bekend staan om hun goede karakter, ik zou niet willen dat een veulen van mij terecht komt bij een amateur die er niet mee overweg kan, een tijd raak blijft prutsen en uiteindelijk eindigt het paard zoals de meesten bij mij zijn gekomen; getraumatiseerd en rijp voor een heropvoeding van 2 jaar, als ie daar al eindigd.

Nee hoor een amateur kan ook in de sport actief zijn. Ik ga het in iedergeval proberen volgend jaar..

Ik heb een paard gehad die maar liefst 3 x op Amor was ingeteeld. (Montecristo x Zalmeco x Epigoon allemaal iets verder weg, maar toch)
Dat was een lief paard. Koel in de kop maar heet in het werk. Die was minder sensibel dan mijn Bella. Tikkie brutaal, dat wel.

Het karakter en de vererving daarvan van Amor is al langer bekend. Dat er zwaar overdreven over gesproken wordt is ook al langer bekend.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:42

Wat een reactie's erbij opeens allemaal..wow.. :) Dankjewel ervoor!
Staan een hoop hengsten tussen waarvan ik nog niet gehoord had,dus heb weer een hoop uit te zoeken!

Over het karakter van Koss,we hebben hier nog een merrie,dochter van Koss,maar echt een ongelooflijk lief,braaf,werkwillend
en super paard met een goud karakter ;) wilde dit toch even kwijt aangezien sommige hier erg negatief over zijn.

anneliesdj schreef:
Over het paard van TS zelf; ik vind het een prachtpaard om te zien maar de eerste en laatste foto's geven een wat verschillend beeld, het valt mij op dat ze een erg goede hals lijkt te hebben maar de rug/lendenen lijken wat lang.
Ze lijkt ook wat toontredend, is dat zo?

Dankjewel! :D
Ik weet niet precies wat je met toontredend bedoelt,sorry wat is dat ?
Heb nog even gezocht en een paar foto's gevonden waarop haar nek/rug beter te zien zijn,naar mijn mening is ze aardig in proportie's en is haar rug niet te lang,maar ik ben hier geen prof in ;)
wel draagt ze haar hoofd vaak/snel heel hoog,als ze gespannen is vooral zoals op foto 2 ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn fokdoel is echt een mooi rijpaard fokken wat later goed in de sport zou meekunnen,liefst inderdaad van een luxere hengst waarvan bewezen is dat hij goede nakomelingen geeft. (zoals leonara zegt die in the pictue lopen ;))
Zoals ik al zei is mijn merrie heel dominant,(onbekende paarden gaan al aan de kant als ze haar niet kennen en voor het eerst zien,kun je nagaan wat voor uitstraling ze heeft ;)) en dit merk je geregelt dus in de trainingen ook,heb veel gevechten met haar gehad en zou daarom echt graag een hengst zien die een rustiger katakter heeft,al moet het dan ook niet tegen het hele slome aanzitten omdat ik wel van wat pit hou :o
moet er wel bijzeggen,mocht er een hengst zijn die verder echt perfect voor haar zou zijn maar met een wat moeilijker karakter hij echter wel in aanmerking zou komen,omdat ik toch wel goed met moeilijke paarden kan omgaan,en dit veulen bij mij blijft dus vanaf het begin aan een goede opvoeding zal krijgen ;)

Ik ben echt heel blij met alle reactie's en namen die jullie gegeven hebben! komt toch nog wel heel wat bij kijken,maar vind het heel erg leuk en leerzaam allemaal!
Zijn er hier ook nog boeken over toevallig ? (niet over fokken alleen maar meer over bloedlijnen en waarnaar te kijken allemaal etc.etc.)

Mocht iemand nog iets leuks weten te melden vind ik het altijd leuk om te lezen,thanx alvast!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:14

stoffel schreef:

ja, en die heeft de eigenaar moedwillens tegen de grond aan geslagen... ik hou dus niet van Koss bloed. heb hem zelf ook zien gaan in Hengelo toen... brrr wat was die eng aan het doen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:09

Ik heb even in je quote gereageerd ;)

cocochanel schreef:
Dankjewel! :D
Ik weet niet precies wat je met toontredend bedoelt,sorry wat is dat ?
Dan staan de voorvoeten niet recht maar met de teen iets naar binnen, staan vast wel foto's van in de wiki ;)
Heb nog even gezocht en een paar foto's gevonden waarop haar nek/rug beter te zien zijn,naar mijn mening is ze aardig in proportie's en is haar rug niet te lang,maar ik ben hier geen prof in ;)
Op de laatste foto is het beter te zien; de lendenen vind ik iets aan de lange kant en ik heb nog steeds het idee dat de rug een tikje gezonken is. Geen probleem voor jouw paard maar ik zou geen hengst kiezen die een vergelijkbare rug heeft.

wel draagt ze haar hoofd vaak/snel heel hoog,als ze gespannen is vooral zoals op foto 2 ;)
Ik neem aan dat je haar als dresuurpaard gebruikt en dat het veulen dat ook moet worden? (of iig geen springpaard)
Dan is het juist een pluspunt, mits de hals verder goed is zoals bij jouw paard, een erg horizontale hals heeft meer nadelen dan dit.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:22

Lissy het was niet de eigenaar die de klap kreeg maar de hengstenhouder. Even voor de duidelijkheid, je zet een hengst tegen het einde van het dekseizoen op de vrachtwagen, maanden lang was dat om naar merries te gaan die gedekt moesten worden die dag moet hij blijven staan er is constant bedrijvigheid om de vrachtwagen hij ziet, hoort en ruikt de hele dag andere paarden, als hij eindelijk van de wagen af mag wordt er niet gedekt maar moet meneer met veel bravour optreden, vervolgens als een dooie poseren voor de fotograven,als hij iets te dood wordt door op drie benen te gaan staan tikt Henk hem aan met de zweep (Henk is de eerste die toegeeft dat dat niet de slimste actie in zijn paardebestaan is geweest) dat zo'n paard dan een tikkie terug geeft is te begrijpen. Mensen beginnen te rennen, er is veel onrust rond om de hengst, en men begint aan de ereronde de voorbrenger is er met zijn gedachte niet helemaal bij en heeft dus geen controle,waardoor hij los komt.
En als jij dat showtje wat hij gaf, eng doen vond heb jij nog nooit een vrolijk paard los in de wei gehad, het enige wat er eng aan was, was het idee dat er een hengst losliep en er meerdere merries in de buurt waren, dat de hengst zo richting het centrum van Hengelo kon waar markt was, in plaats daarvan komt de hengst terug in de ring waar ze hem zo pakken en ze gaan verder.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 07:58

ik versta iets anders onder een "tikkie" ;)

natuurlijk is het een hengst aan het einde van het dekseizoen, maar ik ken meer dan zat hengsten die zich dan wél netjes kunnen gedragen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:14

Lissy zoals ik al eerder aangaf (bij iemand anders) ik heb meerdere (zeer verschillende) hengsten genoemt, en het enige wat jij kunt aangedragen is het karakter van Koss. Schiet (met goede argumenten) ook eens op die andere voorbeelden,of is er misschien toch een gebrek aan kennis, en teveel van de klok en de kleppel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:21

LiSSy schreef:
ik versta iets anders onder een "tikkie" ;)

natuurlijk is het een hengst aan het einde van het dekseizoen, maar ik ken meer dan zat hengsten die zich dan wél netjes kunnen gedragen.

Noem eens namen...en dan bijvoorkeur Gelderse.