Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
GJ9 schreef:Wat een leuke merrie. Ja helaas is de keuring pas in juni, voor die tijd wil je haar al gedekt hebben zeker. Maar toch kan je al wel beslissen voor de keuring hoor, denk ik. Laat gewoon een aantal ervaren mensen haar exterieur beoordelen, en vraag tips. In februari is de Gelderse hengstenshow, dan kan je ze allemaal even zien (als ze er allemaal zijn, ik hoop het).
Ik vind het echt een leuke merrie om te zien, en ik zou hier zeker Gelders mee fokken. Gelderse hengsten voegen een braaf karakter toe, en je kan er zeker ver mee komen in de dressuur.
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/zoeken.asp
Hier kan je zoeken op basistype, Gelders paard, en Gelders type, en daar info over de hengsten lezen. Het gross bij basistype is al dood hoor, maar wel leuk voor je beeldvorming.
Specifieke hengsten durf ik je Piet aan te raden, omdat ik (nog) Piet helemaal thuis ben in alle bloedlijnen. Ik ben zelf ongeveer een jaar geleden begonnen met me echt te verdiepen in dit type paard, en ik vind het echt super leuk. Ik wens jou ook veel plezier toe met deze geweldige paarden!

bijna alleen maar actie foto's of hoofdfoto's... was me nog nooit opgevallen eigenlijk...Kon er wel 1 vinden die ik van de vorige eigenaresse nog had,alleen achter staat ze niet helemaal lekker
stoffel schreef:dat gezeik over het karakter van Koss, heb je er zelf ooit al eens een gehad.
anneliesdj schreef:Volgens mij is het ook wel bekend dat Amor niet de [naam] karakters geeft en dat dat generatie's later nog steeds merkbaar is.
[***] schreef:anneliesdj schreef:Volgens mij is het ook wel bekend dat Amor niet de beste karakters geeft en dat dat generatie's later nog steeds merkbaar is.
Amor geeft voor de sport juist hele beste karakters. Werkwillige en hete dieren. Het is alleen voor de doorsnee gebruiker niet het makkelijkste karakter. Maar slecht, nee, dat zeker niet.
stoffel schreef:NatasjvE, Ik dacht dat de show in Ermelo altijd in februari was.
De hengsten keuze, binnen de geldersehengsten zou ik kiezen voor Sirius, uit de rijpaardkant is ook nog wel het een en ander te halen en waarmee je toch gelders blijft fokken bv: Ampere,Kimberley, Kroonjuweel, Lexicon, Mooiman, Recruut, Rubiquil, Vic, Zjengis Khan.
stoffel schreef:Leonora sorry, takt is niet mijn sterkste kant, Winningmood zou inderdaad ook goed bij een gelderse merrie kunnen passen, maar zo zijn er wel meer bv Animo, Applaus of Cartino Z.
Janne inderdaad de moeder blijft ook mee doen, maar vergeet ook de grootmoeder niet, ik zou eerder voor een iets luxere hengst kiezen vanwege de klassieke moederlijn.
[***] schreef:Ik zeg helemaal niet dat alleen profs er mee overweg kunnen, dat zeg jij.
Ik ben zelf bij lange na geen prof, gewoon amateur, maar ik kan prima met de Amor karakters overweg. Je moet alleen zelf rustig zijn en geduld hebben. Ik heb persoonlijk liever een heet paard dan een sloom paard, als je zelf iets meer aandacht aan zo'n paard moet besteden neem ik dat op de koop toe. Beter dan na een dag werken ook nog aan het werk te moeten op een paard, ik heb liever dat ze zelf lopen.
Citaat:Amor geeft voor de sport juist hele beste karakters. Werkwillige en hete dieren. Het is alleen voor de doorsnee gebruiker niet het makkelijkste karakter.
anneliesdj schreef:Volgens mij is een prof toch in de sport actief en is de doorsnee gebruiker een amateur.
En ookal kunnen ze voor mij niet heet genoeg zijn, ik probeer juist bij mijn merrie's hengsten te zoeken die bekend staan om hun goede karakter, ik zou niet willen dat een veulen van mij terecht komt bij een amateur die er niet mee overweg kan, een tijd raak blijft prutsen en uiteindelijk eindigt het paard zoals de meesten bij mij zijn gekomen; getraumatiseerd en rijp voor een heropvoeding van 2 jaar, als ie daar al eindigd.
Dankjewel ervoor!
wilde dit toch even kwijt aangezien sommige hier erg negatief over zijn.anneliesdj schreef:Over het paard van TS zelf; ik vind het een prachtpaard om te zien maar de eerste en laatste foto's geven een wat verschillend beeld, het valt mij op dat ze een erg goede hals lijkt te hebben maar de rug/lendenen lijken wat lang.
Ze lijkt ook wat toontredend, is dat zo?

)
) en dit merk je geregelt dus in de trainingen ook,heb veel gevechten met haar gehad en zou daarom echt graag een hengst zien die een rustiger katakter heeft,al moet het dan ook niet tegen het hele slome aanzitten omdat ik wel van wat pit hou

cocochanel schreef:Dankjewel!![]()
Ik weet niet precies wat je met toontredend bedoelt,sorry wat is dat ?
Dan staan de voorvoeten niet recht maar met de teen iets naar binnen, staan vast wel foto's van in de wiki
Heb nog even gezocht en een paar foto's gevonden waarop haar nek/rug beter te zien zijn,naar mijn mening is ze aardig in proportie's en is haar rug niet te lang,maar ik ben hier geen prof in![]()
Op de laatste foto is het beter te zien; de lendenen vind ik iets aan de lange kant en ik heb nog steeds het idee dat de rug een tikje gezonken is. Geen probleem voor jouw paard maar ik zou geen hengst kiezen die een vergelijkbare rug heeft.
wel draagt ze haar hoofd vaak/snel heel hoog,als ze gespannen is vooral zoals op foto 2
Ik neem aan dat je haar als dresuurpaard gebruikt en dat het veulen dat ook moet worden? (of iig geen springpaard)
Dan is het juist een pluspunt, mits de hals verder goed is zoals bij jouw paard, een erg horizontale hals heeft meer nadelen dan dit.