Open Letter to Johan Knaap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:41

amaze schreef:
Juist ! Het zijn de outcross combinaties die de grote resultaten boeken, dus zijn de prestaties niet aan het fokbeleid van 1 stamboek toe te schrijven.

Je bedoelt die met veel volbioed erin :D :D :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:44

amaze schreef:
ceasario schreef:
Het woord Outcross is blijkbaar moeilijk te begrijpen..Als Trakehner dezelfde toepassing zou gebruiken als de "landbouw"sector waren er ook ander resultaten..
Het een kan blijkbaar niet zonder het ander.

Juist ! Het zijn de outcross combinaties die de grote resultaten boeken, dus zijn de prestaties niet aan het fokbeleid van 1 stamboek toe te schrijven.

Het is wel aan dat fokbeleid toe te schrijven van het stamboek.
Immers zij geven de ruimte voor outcrosstoepassingen..Maar het is natuurlijk niet kies om zoals in dit geval het trakhenerstamboek weg te zetten als oud vuil aan de straat,
terwijl het bewezen is ( eigenlijk schandelijk voor discussie) dat zij het mede mogelijk gemaakt hebben dat fokkerijresultaten buiten hun stamboek en beleid tot zulke resultaten hebben geleid.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:52

sarabande schreef:
amaze schreef:

Je bedoelt die met veel volbioed erin :D :D :D
Die ook ! oa ,in het verleden Volbloed x Gelders,de outcross van nu ; Trakehner x KWPN(zonder trak genen)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 30-11-09 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:57

sarabande, hier wordt je toch wel erg onkies hoor. Het is dankzij de trakeners en volbloed die een gesloten fokkerij hebben dat er zuurstof in de fokkerij komt (ook in de kwpn fokkerij, net als andere stamboeken zorgen trak en vb voor bloedverversing). En dat van die boerenfokkerij, de trakeners hun geschiedenis is veel rijker dan dat van enig ander stamboek. Die dieren hebben mensenlevens gered in oorlogen anderen aan het ploegen waren of in de koets liepen!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:01

TS: I totally agree!

Ben het absoluut met de TS eens. Blijkbaar zijn voornamelijk KWPN fokkers van mening dat ze dit succes niet aan andere stamboeken als Oldenburg en Trakehnen hebben te danken, maar alleen aan dat wat KWPN heet. Natuurlijk, kwets niet de hand die je voert. Toch? :D
Ik heb een paar KWPN-ers, maar ik ben echter wel van mening dat het KWPN (en ook andere stamboeken uiteraard) punten weg kapen bij weer andere stamboeken. Niet zo netjes hè..

Wat betreft het Trakehner Stamboek, zoals de TS omschrijft heeft het Trakehner Stamboek inderdaad meer punten behaald dan het KWPN gezien het KWPN 10 keer zoveel veulens had. Is het dan wel zo eerlijk om te zeggen dat het KWPN beter presteert? Want de som die de TS laat zien, toont inderdaad aan dat dat niet het geval is.

Ben het daarnaast ook zat dat het Trakehner Verband de grond zo wordt ingestampt. En dan voornamelijk van Sarabande, die overal loopt te roepen dat er vooral niet met Trakehners gefokt moeten worden omdat ze zo ongezond zouden zijn (en het aller mooiste is dan nog dat ze een halve en volle Trakehnermerrie heeft. En zoals ik kijk naar Uckey: uit een Oldenburger hengst en Trakehner moeder, hoezo KWPN????? En gefokt met United, kleinzoon van een Trakehner. De pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet :+ ) Hoe wil je dan verklaren dat het KWPN bovenaan staat, met drie nakomelingen van een Trakehnerhengst in de groep? Ja ik zou het bijna geloven, allemaal goede invloed van de moeder. Sure.. :Z

Maar goed, bedenk er maar weer een leuk antwoord op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:07

Dat hoef ik niet te bedenken (ik heb trouwens nooit met United gefokt)

Gezondheid .. het KWPN heeft een hengst goedgekeurd met een bemerking, omdat ie zo mooi is. Goh dat klinkt bekend en ja hoor United (Krack x Partout) x Gribaldi. Dat verzin ik niet.

Maar goed ik vind dit een onzinnige discussie worden, het Oldenburger Verband noemt een door hen gefokte hengst met ander bloed ook een Oldenburder trouwens.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:16

Ja.. toch ook niet eerlijk?

Niet gefokt, maar wel één gehad van United.

Maar Sarabande, ieder stamboek heeft wel paarden die iets aan de benen hebben. Dat is ook weer het geval dat het KWPN een veel groter stamboek heeft (een groter deel goed op de foto, maar ook een nog groter deel slecht op de foto). Zoek maar eens uit hoeveel KWPN gefokte paarden iets op de foto hebben. Ik denk dat je schrikt.

Feit is en blijft dat het KWPN zonder de invloeden van het Trakehner Verband lang niet zo succesvol was geweest.

merelhof

Re: Open Letter to Johan Knaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:33

sarabande: wat is er onzin aan deze discussie? De onzin is niet toe te geven dat trakheners in volbloeden nodig zijn en dat alle andere stamboeken er heeel veel aan te danken hebben.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:43

Wat ik overigens ook wel grappig vind.. Waarom hebben/hadden veel topruiters dan een Trakehner of een nakomeling er van?

* Anky van Grunsven - Partout
* Edward Gal - Gribaldi, Totilas (v. Gribaldi), Sisther de Jeu (v. Gribaldi), Bodyguard (v. Gribaldi), United (mv. Partout), Uusminka (v. Gribaldi)
* Hans-Peter Minderhoud - Nadine (v. Partout), Ucelli (mv. Gribaldi)
* Ellen Bontje - Heuriger
* Isabell Werth - Anthony (v. Argument)
* Dr. Reiner Klimke - Biotop
* Monica Theodorescu - Renaissance Fleur
* Tineke/Imke Bartels - Barbria (v. Doruto)
* Andreas Helgstand - Matiné (v. Silvermoon)
* Anne van Olst - Chronos, Chevalier (v. Doruto)
* Coby van Baalen - Pasternak (v. Gribaldi)
* Emmelie Scholtens - Westpoint (mv. Michelangelo)
* Ulla Salzgeber - Herzruf's Erbe (v. Herzruf) en Wall Street
* Anne-Grethe Jensen - Schwadroneur

Misschien dat we ze eventjes moeten bellen. Melden dat ze fout bezig waren/zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:47

Ieder stamboek heeft zijn eigen beleid. Als dat beleid niet tot successen leidt, in tegendeel tot verenging en gezondheidsproblemen en je sluit uit achterhaalde elitaire oogpunten vernieuwingen uit, dan moet je ook niet gaan zeuren als andere stamboeken, en dat zijn alle sportpaarden stamboeken, met het goede uit jouw populatie wel weten te scoren.
Dat klinkt teveel als jalourzie.

25 jaar geleden zei Georg Hoogen al, de beste Trakhner is de halfbloed Trakehner en daar bedoelde hij geen halve volbloed mee.

Kijk en zoals ik al zei er lopen tig Gribaldi KWPN kinderen GP en lichte tour, blijft het toch raar dat het Trakehner stamboek er geen heeft.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:51

als je niet weet dat een F1 produkt makkelijker in prestatie scoort als een raszuivere dan wordt het inderdaad onzinnig verder te discussiëren

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:52

merelhof schreef:
als je niet weet dat een F1 produkt makkelijker in prestatie scoort als een raszuivere dan wordt het inderdaad onzinnig verder te discussiëren

Dat was 40 jaar geleden :(:)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:52

Jaloezie is het. En nee hoor, dat is geen jaloezie, maar het niet willen toegeven dat het succes grotendeels te danken is aan een ander stamboek. Zou ik ook vooral niet toegeven als ik jou was hoor.

En wat meneer Hoogen zei, die overigens onlangs overleden is, klopt als een zwerende vinger. Ieder stamboek heeft volbloed nodig.

Wat zeg je me trouwens van het lijstje paarden boven je bericht? Puur toeval zeker.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:54

Bomba schreef:
Wat ik overigens ook wel grappig vind.. Waarom hebben/hadden veel topruiters dan een Trakehner of een nakomeling er van?

* Anky van Grunsven - Partout
* Edward Gal - Gribaldi, Totilas (v. Gribaldi), Sisther de Jeu (v. Gribaldi), Bodyguard (v. Gribaldi), United (mv. Partout), Uusminka (v. Gribaldi)
* Hans-Peter Minderhoud - Nadine (v. Partout), Ucelli (mv. Gribaldi)
* Ellen Bontje - Heuriger
* Isabell Werth - Anthony (v. Argument)
* Dr. Reiner Klimke - Biotop
* Monica Theodorescu - Renaissance Fleur
* Tineke/Imke Bartels - Barbria (v. Doruto)
* Andreas Helgstand - Matiné (v. Silvermoon)
* Anne van Olst - Chronos, Chevalier (v. Doruto)
* Coby van Baalen - Pasternak (v. Gribaldi)
* Emmelie Scholtens - Westpoint (mv. Michelangelo)
* Ulla Salzgeber - Herzruf's Erbe (v. Herzruf) en Wall Street
* Anne-Grethe Jensen - Schwadroneur

Misschien dat we ze eventjes moeten bellen. Melden dat ze fout bezig waren/zijn.

Als je de overledenen eraf haalt hou je weinig zuivere Trakehners meer over. Dat is ook heel typisch dat geuren met het verleden, beter is je zorgen te maken over de toekomst

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:58

40 jaar geleden? wat toen waar was is nog steeds waar, of is er maar een waarheid en dat is jouw huidige opinie? Een gebasseerd op een mooi (zelfs fantastisch) stamboeksucces maar waar de basis 10 jaar geleden voor gelegd is, toen er nog een heel ander beleid, en door fokkers die jouw regels aan hun laars lappen?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:00

Die paarden hebben toch wel prestaties geleverd om u tegen te zeggen, en dan ook vooral Partout.
Renaissance Fleur is van 1992 en was één van de meest veelbelovende paarden. Helaas maakte een tragisch ongeval een eind aan haar leven. Westpoint, lijkt me toch een bijzonder goede toekomst tegemoet te gaan, evenals Totilas, Sisther de Jeu, United, Uusminka, Ucelli, Matiné en Herzruf's Erbe.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:02

Bomba schreef:
Ieder stamboek heeft volbloed nodig.

Even lezen, het ging juist niet over volbloed.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:05

Hoe dan ook ,het KWPN is wat het is ,omdat het geen gesloten stamboek is; dat is de keuze die het heeft gemaakt .

Dankzij de gesloten stamboeken (die op hun beurt de keuze hebben gemaakt gesloten te zijn) kunnnen wij als KWPN (fokker) dankbaar gebruik maken van hun fokbeleid.
De engelsen hebben een spreekwoord : ''if you scratch my back ,I'll scratch yours''

Wij fokken met de paarden van andere stamboeken ,en dat moet dan logischerwijs gewardeerd worden ...toch ?! *D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:06

Foutje in het lezen.

Jammer dat de beste man zich dan zo enorm in heeft gezet voor het Trakehner Verband en ook altijd fokte met Trakehners. Hij stond er altijd verlekkerd bij te kijken op Trakehner keuringen, zo trots op Trakehners. Waar waren z'n halve Trakehners dan?
http://www.trakehner-rheinland.de/ghoogen.htm

Edit: Net zoals wat je zei van meneer Fransen die volgens jou nooit meer een Trakehner zou nemen. En wat heeft hij? Een Partout. :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:16

De beste man heeft altijd gestreden voor inzet van ander bloed, juist omdat het heil van de Trakehner hem zo aan het hart ging. Jaren geleden heeft De Vogelenzang ook andere hengsten ingezet.

De heer Franssen heeft wel meer paarden dan een Partout, hij heeft er indertijd veel mee gedekt, dus dat hij er een van overgehouden heeft is eerder bedenkelijk dan om te juichen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:42

Bomba schreef:
Foutje in het lezen.

Edit: Net zoals wat je zei van meneer Fransen die volgens jou nooit meer een Trakehner zou nemen. En wat heeft hij? Een Partout. :(:)

Weer foutje in het lezen, ik zei dat de heer Franssen tijdens een rondleiding in zijn stal voor een groep mensen op een paar Partouts wees en zei die geeft nog al eens problemen mee daar fok ik niet meer mee. Dat hij nooit Trakehners zou willen hebben lijkt me uit je duim gezogen, weinig mensen hebben er zoveel successen mee behaald. Maar ook voor hem ligt de lat voor gezondheid hoog, en als hij er een gekocht (dus niet gefokt) heeft zal die vast aan die voorwaarden voldoen.

Verder zou ik het prettig vinden als je je bij het onderwerp hield en niet mijn paarden erbij sleept, en op de man gaat spelen. Dat doe ik ook niet.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:55

Sarabande, ga je in al je alwetendheid, en als jezelf even terugleest nu niet zwaar uit de bocht? We weten allemaal dat het kwpn superieur is (:)), maar is het zo moeilijk om toe te geven dat ze er mede geraakt zijn door inbreng van oa de trakheners (maar ook volbloeden, holsteiners en sf) en dat dit mag gezegd worden? Dat die mensen daar (in de voor jou inferieure boerenstreken) al jarenlang met hun gesloten fokkerij een zuurstofbel zijn voor de huidige stamboeken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:34

Mijn stelling is dat ieder stamboek verantwoordelijk is voor het succes dat dieren die onder dat stamboek gefokt zijn behalen. Niet meer niet minder.
Boerenknollen heb ik in verband met Trakehners niet neergezet, integendeel.

En respect hebben voor een heldendaad in 1944 heeft weinig te maken met een mening over het huidige paard. Dat is ook wat ik aanhaal, dat eeuwige wijzen op het verleden. Daar fok je geen sportpaarden mee, wel met een streng en doordacht beleid.
Als je ontkent dat de huidige Trakehners gezondheids problemen hebben, ben je slecht op de hoogte van de fokkerij waar je zegt zo gek op te zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:39

De kracht van het KWPN zit hem blijkbaar in het kruisen van rassen (lees andere stamboeken). Dat het KWPN ook andere stamboeken toelaat tot hun fokkerij is juist het succes. Misschien zijn de andere stamboeken er wel jaloers op dat ze daar zelf nooit op zijn gekomen. Die blijven in een eigen kringetje zoeken en krijgen problemen met inteelt en gebreken.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:43

"Als je ontkent dat de huidige Trakehners gezondheids problemen hebben, ben je slecht op de hoogte van de fokkerij waar je zegt zo gek op te zijn" dank u sarabande, dat was weer niet persoonlijk en helemaal on topic