Ben ik te groot voor een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:27

Showpony schreef:
De laatste ruiter vind ik persoonlijk wel al echt te groot/zwaar. --> zwaar zou toch wel overschat zijn, hij weegt hoogtuit 75kg

de middelste gaat idd nog.

hier nog even een tabel met max ruitergewicht voor verschillende paarden. Hou er rekening mee dat het per type paard ook nog kan verschillen.
In de tabel zijn bijv. de ponys die als richtlijn zijn genomen anders van bouw dan een tengere arabier!

Afbeelding

hmmm, op een warmbloed van 1m60 mag je maar 70kg zetten :?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:33

Die laatste heeft ook absoluut zijn beugels niet goed hangen. Veels te kort :o

Zie hieronder ik en mijn AV en het verhaaltje gepost in ander topic over wel niet te groot voor paard/pony.
Citaat:
Ik ben nogal uit de lengte gegroeid en ben dus 1.82m en de schofthoofte van mn AV is 1.57m resultaat: mensen op straat die zeggen dat het zielig is etcetc, waarom? misschien omdat ik iets langer ben? Betekent toch niet dat ik ook gelijk 100'en kilo's zwaarder ben als andere ruiters. Ach ja ik laat mensen maar kletsen :Y)

Zo ziet het er dus naar uit:
Afbeelding

Edit: dat sachema vindt ik nogal oppervlakkig, Rheal is namelijk 1.57m hoog maar weegt 350kg (is gewogen op weegbrug) Ikzelf weeg rond de 78kg.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:15

Rawaat schreef:
Hier foto's van een merrie 1m52 met 3 verschillende ruiters verschillende lengtes.

ruiter 1m70
Afbeelding

ruiter 1m75
Afbeelding

ruiter 1m90
Afbeelding

Ik ziet het probleem niet waarom iemand van 1m80 niet op een arab zou passen

Ik (1m70) rijd zelf nog een kleinere 1m45 en dat ziet er normaal uit

Kijk hier heb ik wat aan! +:)+ Super bedankt! :D
Een foto zegt meer maar dat lukt op dit moment nog even niet.
De rest ook bedankt voor de reacties.

Groetjes Michelle.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:19

partouche schreef:
ik ben 1.74 en ik rijd op een Arab van ong. 1.59 gaat nog prima!

Bij jouw gaat het om 15 cm maar bij mij het dubbele (30 cm) dus dat is nogal een verschil. Ik vraag ook niet hoe groot het verschil bij jou is maar of 30 cm verschil er nog wel uit ziet (als je wedstrijden wilt gaan rijden) en je daar niet slecht beoordeeld voor word.
Groetjes Michelle.

RhealLover

Re: Ben ik te groot voor een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:31

poepiej die laatste foto van die man op een AV daar moet je dus niet op letten, overduidelijk is dat de beugels te kort hangenen kan me niet voorstellen dat die man echt 1.90 is.

Dat is een slecht uitgangs punt/voorbeeld.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:36

Afbeelding
Misschien helpt dit ook.
Mijn fjord is 1.48.
Ik ben 1.76
En mijn fjord is niet echt heel breed.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:39

Hier een foto van mij (1.73m/50kg) op 1 van onze Arabisch merries (1.46), dus ook bijna 30 cm verschil. Ik zie het probleem niet? De merrie is overigens absoluut niet breed gebouwd. Het hangt echt enorm van het paard af of het wel of niet past, als je foto's zou hebben zou het makkelijker te beoordelen zijn.

Afbeelding

En nog een foto

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:15

RhealLover schreef:
poepiej die laatste foto van die man op een AV daar moet je dus niet op letten, overduidelijk is dat de beugels te kort hangenen kan me niet voorstellen dat die man echt 1.90 is.

Dat is een slecht uitgangs punt/voorbeeld.

Dat de beugels te kort hangen dat is elk voor zich. Springruiters rijden ook veel korter en persoonlijk zie ik ook veel mensen die gewoon te lang in de beugels zitten (maar dat wordt hier niet besproken!) Het ging erover of het gaat of niet als je wat meer lengte hebt.

De man is degelijk 1m90 (Tom Oben is gekend als "lange" voorbrenger)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:42

Waar ik het over heb is dat het een slecht voorbeeld is vergeleken met de 2 andere foto's, doordat de beugels korter zijn is de beenligging anders en 'hoger' ofwel het schijn bedriegt plaatje. Aan de hand van die foto kan je niet zeggen of het wel of niet gaat.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:27

RhealLover schreef:
Waar ik het over heb is dat het een slecht voorbeeld is vergeleken met de 2 andere foto's, doordat de beugels korter zijn is de beenligging anders en 'hoger' ofwel het schijn bedriegt plaatje. Aan de hand van die foto kan je niet zeggen of het wel of niet gaat.

Dat hadden we dadelijk begrepen...

Er is veel afhankelijk van de ribvorm van je paard om het plaatje te laten passen alsook de verhouding van het lichaam van de ruiter.

Je kan een arab van 1m60 hebben maar met weinig ribronding en daar toon je dan ook groter op. Maar er zijn ook arabs van 1m52 die heel rond van ribbenkast zijn en daar toon je kleiner op.

Hier nog een foto van een combinatie
ruiter 1m70, paard 1m45
Afbeelding
Afbeelding

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:16

Het 'leuke' van dat soort verhoudingen is dat een kleiner persoon dan veel groter lijkt.

Die foto's die je nu laat zien vindt ik overigens nog meevallen en makkelijk gaan als combinatie. Het ziet er niet extreem uit ofzo. ;)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:16

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:41

Heel simpel toch. Ik vind dat je niet te groot ben zolang je hele voeten er niet onder hangen.
En dat heeft niet veel met de hoogte te maken van de pony.
Je ziet ook veel paarden, zelfs grote paarden waar ruiters met de voeten onder hangen.
Een klein stukje eronder is niet erg storend. Wel als zeg maar je enkels er ook onderhangen.
Mja da's mijn mening :P

We wachten de foto even af..ben benieuwd :D

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:45

Showpony schreef:
De laatste ruiter vind ik persoonlijk wel al echt te groot/zwaar.
de middelste gaat idd nog.

hier nog even een tabel met max ruitergewicht voor verschillende paarden. Hou er rekening mee dat het per type paard ook nog kan verschillen.
In de tabel zijn bijv. de ponys die als richtlijn zijn genomen anders van bouw dan een tengere arabier!

Afbeelding

Waarom staan er geen warmbloeden bij van 1.45/1.55 :S

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:01

Marengo1 schreef:
Heel simpel toch. Ik vind dat je niet te groot ben zolang je hele voeten er niet onder hangen.
Je ziet ook veel paarden, zelfs grote paarden waar ruiters met de voeten onder hangen.
Een klein stukje eronder is niet erg storend. Wel als zeg maar je enkels er ook onderhangen.

Wat is jouw definitie van de hele voet eronder hangen?

Bij mijn AV is dit dus overduidelijk wel het geval voornamelijk in het westernzadel en zonder zadel (zo rijd ik het meest)als mn benen bungelen, dan hangen ze toch net boven de knie. Hier op het dressuurzadel valt het nog mee. Maar te groot nee zo zie ik het absoluut niet, het is maar net hoe je paard gebouwd is en wat deze kan hebben
http://img4.imageshack.us/img4/3112/rldressage1v.jpg

Ben benieuwd hoe jij dat dan zie op manege's waar je vaak kinders op shets of kleine pony's rijden die bijne mee kunnen lopen :o

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:38

RhealLover schreef:
Marengo1 schreef:

Wat is jouw definitie van de hele voet eronder hangen?

Bij mijn AV is dit dus overduidelijk wel het geval voornamelijk in het westernzadel en zonder zadel (zo rijd ik het meest)als mn benen bungelen, dan hangen ze toch net boven de knie. Hier op het dressuurzadel valt het nog mee. Maar te groot nee zo zie ik het absoluut niet, het is maar net hoe je paard gebouwd is en wat deze kan hebben
http://img4.imageshack.us/img4/3112/rldressage1v.jpg

Ben benieuwd hoe jij dat dan zie op manege's waar je vaak kinders op shets of kleine pony's rijden die bijne mee kunnen lopen :o

hahahahahaha.. jaa maar het gaat over dressuurwedstrijd :P
Nee maar met Shetlanders heb je dat sowieso.
Maar 't maakt ook niet veel uit. Ze houden het toch wel. Mijn vader rijd ook wel eens op mijn pony. Staat niet eens heel raar :P Maarja houd ie toch makkelijk. En nou weegt me vader ook maar zo'n 78 kilo.
Maar met western vind ik het ook alweer heel anders.. daar heb je ook heel lange beugels bij.. en westernpaarden zijn meestal niet zo groot. Ja en tuurlijk zonder beugels hang je er vrijwel altijd onder.
Mja jij kan er nog wel makkelijk op.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:04

Als je in mijn profiel kijkt zie je hoe 1.80 er op een 1.52 paardje uitziet... onderste foto's. Ik weeg wel 62 kilo, even iets meer dan jou, TS. Misschien is die New Forest trouwens wel zwaarder gebouwd dan jou arabiertje?

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:05

Het belangrijkste is uiteindelijk wat je er zelf van vindt, hoe iets eruit ziet daar wordt je vaak op beoordeeld.
Maar gewicht is belangrijker dan het beeld vind ik.
Als jij graag verder wil komen en de klik is er met dit paardje, doe je ding, misschien zit het er minder mooi uit maar geniet er samen van!

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:16

mijn jonge AV merrie is 1m49 ikzelf ben 1m69 en weeg 64kg.
de AV merrie van mijn vriend is 1m58

Ik denk dat het plaatje vooral afhangt van de lengte van de benen van de ruiter en de lengte van het paard. Sinds de aankoop van mijn dressuurzadel rijd ik het liefste met lange stijgbeugels,... Op onze merrie van 1m58 (langer in de rug en de nek) klopt het plaatje helemaal. Wanneer ik hetzelfde zadel op mijn jonge merrie leg (met kortere rug en nek) zonder de stijgbeugels aan te passen klopt het plaatje niet om de dressuurring in te gaan, doe ik 2 gaatjes korter dan past het wel :D

Ik denk dat je zelf het beste weet wat kan en niet kan, neem een foto en bekijk het zelf ;)

gr Janna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:22

ik vind die schema maar een raar voorbeeld, daar klopt helemaal niks van ..
Je moet gewoon kijken ofhet paard het aan kan zo ja gewoon gaan starten en als het niet zo is dan maar niet.. ja toch,, niet zo moeilijk over denken.
Lekker mee bezig gaan.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:35

Volgens dat schema zou ik dan nog net op mijn kwpn kunnen stappen
Het ligt meer aan de bouw,
en of je haar in de weg ligt.

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:34

Ik ben zelf 1m82 en ideale maat paard ligt meestal toch tussen 155 en 160 cm maar alles hangt af van de gangen van het paard.

Ik heb een Arabier van 1m52 gehad die aanvoelde als een paard van 1m60 omdat hij zulke ruime, elastische gangen had maar ik heb ook al met Arabieren van 1m57 gereden die aanvoelden als pony's omdat ze niet deftig konden bewegen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:43

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan hoe iemand zelf gebouwd is. Je hebt namelijk lang en lang... de ene heeft hele lange benen, de ander heeft een heel lang bovenlichaam en de ander zit er weer tussen in. Ik denk dat ik zelf er tussen in zit.

Misschien helpen mijn foto's ook voor het inschatten....

Ikzelf: 176 - 57 kg -
Arabischevolbloed: 1.45 rondgeribt (veel body)
Afbeelding

Vuilnisbakkie :) 1.47 start nu M1 tussen de paarden met hem
Afbeelding

Arabische volbloed :154 smal gebouwd (hoge schoft dus denk rug ong. 1.50)
Afbeelding
wds foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NW7AQXWA.jpg

Arabische volbloed 1.50 redelijk breed
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OS3OH6GY.jpg

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:55

Mijn arabiertje is 1.55 en ben 1.74 en weeg 57 kilo
Ik vind het net kunnen maar toch gekocht omdat onze dochter er ook op rijdt en die is 10

Afbeelding

Afbeelding

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:30

Jeanine84 schreef:
Arabieren zijn bij mijn weten altijd wat smalletjes, voor het plaatje zal het te groot zijn of het kan is ook afhankelijk van jouw bouw!

haha nou nee hoor, er zijn ook arabieren die rond zijn.. :D