Chagerijnige haf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:36

senna21 schreef:
Ipv mais kun je (meer) goed hooi voeren. Dat is veelzijdig, volwaardig en bevat vezels (buikvulling)
Haffies zijn vaak heel sensibele dieren, dus er hoeft niet veel te veranderen/gebeuren om het humeur te bederven.
Is ze wel goed los in haar lijf? Het kan natuurlijk zijn dat ze pijn heeft of stijf is. Als ze een 'groeischeut' heeft, kan het ook een reden zijn voor wat extra spierpijn oid. (ze groeien tot hun 7e)
Er kan ook iets aan de hand zijn met haar hormoonhuishouding. Dat kun je navragen bij de DA.

Ze krijgt al veel goed hooi, en als ik nog meer zou voeren zou ze het niet opkunnen, naar mijn idee is ze wel gewoon goed los in haar lijf.

Ze eet alleen niet altijd haar mais op, zou het mischien dan aan de mais liggen? Ook vind ze het niet altijd prettig als ik aan haar buik zit.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:36

Mallow schreef:
Nature's best van Pavo :D

daar werd mijn jonge haf niet rustiger van ik geef nu gewoon lucerne zonder toevoegingen.
zit veel eiwitten in en suikers.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:39

_coquette_ schreef:
senna21 schreef:
Ipv mais kun je (meer) goed hooi voeren. Dat is veelzijdig, volwaardig en bevat vezels (buikvulling)
Haffies zijn vaak heel sensibele dieren, dus er hoeft niet veel te veranderen/gebeuren om het humeur te bederven.
Is ze wel goed los in haar lijf? Het kan natuurlijk zijn dat ze pijn heeft of stijf is. Als ze een 'groeischeut' heeft, kan het ook een reden zijn voor wat extra spierpijn oid. (ze groeien tot hun 7e)
Er kan ook iets aan de hand zijn met haar hormoonhuishouding. Dat kun je navragen bij de DA.

Ze krijgt al veel goed hooi, en als ik nog meer zou voeren zou ze het niet opkunnen, naar mijn idee is ze wel gewoon goed los in haar lijf.

Ze eet alleen niet altijd haar mais op, zou het mischien dan aan de mais liggen? Ook vind ze het niet altijd prettig als ik aan haar buik zit.

Misschien dan toch even een DA erbij?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:39

Ik vind het juist erg 'mager', en een super aanvulling voor mijn jonge beestje :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:41

_coquette_ schreef:
senna21 schreef:

Dat zou goed kunnen. Mais is nogal eenzijdig voedsel. Een soort 'energiebom' met veel zetmeel.
Daar zou je paard buikpijn van kunnen krijgen.
Er zijn alternatieven voor mais, maar misschien kun je een tijdje alleen hooi en een beetje krachtvoer gaan geven. Dat zou voor een sober ras als de haf genoeg zijn, waarschijnlijk.
Als je wat anders wil bijvoeren, zijn er alternatieven genoeg. (geweekt grasbrok, bietenpulp, lucerne, slobber, wortelen, etc.)

Gevoelige buik kan natuurlijk ook samenhangen met een hormoonprobleem.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:23

_coquette_ schreef:
senna21 schreef:

Dat zou goed kunnen. Mais is nogal eenzijdig voedsel. Een soort 'energiebom' met veel zetmeel.
Daar zou je paard buikpijn van kunnen krijgen.
Er zijn alternatieven voor mais, maar misschien kun je een tijdje alleen hooi en een beetje krachtvoer gaan geven. Dat zou voor een sober ras als de haf genoeg zijn, waarschijnlijk.
Als je wat anders wil bijvoeren, zijn er alternatieven genoeg. (geweekt grasbrok, bietenpulp, lucerne, slobber, wortelen, etc.)

Gevoelige buik kan natuurlijk ook samenhangen met een hormoonprobleem.

Ik denk dat ik toch echt die mais er eerst af ga halen. Want dat heb ik de voorgaande jaren niet gevoerd!
Ik ga haar ind maar even een tijdje alleen hooi en krachtvoer voeren!
En als het na een paar weken niet weg is laat ik toch de dierenarts maar is komen, maar die komt toch begin dec. voor de inentingen dus kan ik hel gelijk even vragen!

Mallow

Re: Chagerijnige haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:26

Wat is de rede dat je begon met mais voeren?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:32

Mallow schreef:
Wat is de rede dat je begon met mais voeren?

Omdat ik niet te veel brok kan voeren omdat ze dan zo druk word heb ik wat mais gevoerd om haar dik te houden, al zit dat op dit moment aan best wel heel wat mais :o

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:35

Hoi HOi,

Mijn haffie werd sjagie een week voordat ze koliek kreeg... Wrs had ze toen al buikpijn maar nog niet zo erg. Ze stond ook op mais.

Haffies kunnen heel sober eten. Nu krijgt ze alleen nog maar kuil en een pavo koek hier zit meer als genoeg in.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:37

Het is voor geen enkel paard goed om veel binnen te staan.
Die van mij is 24/7 buiten zomer en winter. Als ik dan een keer geen energie heb om te rijden is het ook niet erg. Maar ze hebben dan een goede basis beweging.
Heb je er trouwens al aan gedacht dat ze pijn kan hebben ofzo. Dat kan ook een reden van haar gedrag zijn. Je geeft aan dat ze slaat naar de buurman. Misschien toch iets verkeerd gedaan in de beweging. Osteopaat laten kijken is nooit erg vind ik zelf.
Als mijn draakje anders is ga ik kijken of ze hengstig kan zijn, er iets veranderd is in de zorg/omgeving en anders laat ik de osteo kijken. Een goede osteo ziet echt heel veel, niet alleen botten en spieren.
En tja geld heb ik nooit, maar mijn paard gaat voor alles!

Een haf is net zoals een ijslander een sober ras en daar moet je wel rekening mee houden met voeren. Pavo en de koeken zou ik persoonlijk mee oppassen. Veel pavo producten veroorzaken juist jeuk enzo. Zelf heb ik marstall en de vitamine korrels van marstall. Wauw dat is tot voer en net zo duur als dat onzinne Pavo!
Pavo liga heb ik ook gevoerd. Mijn niet eczeem ijslander had in eens wel klachten. En die verdwenen zodra ik stopte met pavo.
Zou eerder door de marstall zonder haver gaan en misschien als vitamine aanvulling marstall forse.
Werkt veel beter bij sobere rassen! En zeker niet te veel voeren. Mijn draak krijg alleen na het rijden muesli. Korrels (forse) gedurende de winter elke dag. En verder goede voordroog kuil.
Laatst bijgewerkt door Spinoza op 26-11-09 13:41, in het totaal 4 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:37

seren schreef:
Hoi HOi,

Mijn haffie werd sjagie een week voordat ze koliek kreeg... Wrs had ze toen al buikpijn maar nog niet zo erg. Ze stond ook op mais.

Haffies kunnen heel sober eten. Nu krijgt ze alleen nog maar kuil en een pavo koek hier zit meer als genoeg in.

Ik ga vanaf vandaag geen mais meer voeren, moet ik dit ook afbouwen of kan ik het gewoon weg laten en wat meer brok (liga) of muslie (nature's best) geven?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:42

_coquette_ schreef:
seren schreef:
Hoi HOi,

Ik ga vanaf vandaag geen mais meer voeren, moet ik dit ook afbouwen of kan ik het gewoon weg laten en wat meer brok (liga) of muslie (nature's best) geven?

Mijn da geeft aan dat je beter wat muesli extra kan voeren dan brokken.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:44

seren schreef:
Mijn da geeft aan dat je beter wat muesli extra kan voeren dan brokken.

Oke dan zal ik er wat meer muslie bij doen, ik denk echt dat het aan die mais ligt, sinds ik dat voer is ze een beetje chago, nu ik er zo over na denk!
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 26-11-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:45

Succes ermee!

Goed in de gaten houden je verhaal klinkt zo herkenbaar zou zonde zijn als ze echt een koliek aanval krijgt. Wat extra ruwvoer is ook niet verkeerd om de darmen te prikkelen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:46

seren schreef:
Succes ermee!

Goed in de gaten houden je verhaal klinkt zo herkenbaar zou zonde zijn als ze echt een koliek aanval krijgt. Wat extra ruwvoer is ook niet verkeerd om de darmen te prikkelen.

Okee, ik zal het heel goed in de gaten houden!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:50

muesli is altijd beter dan brok (natuurlijk wel merk afhankelijk)
Meer structuur en minder toevoegingen (bij goed merk)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:23

Mag ik toch nog even opmerken dat ik vind dat een paard, laat staan een 4-jarige veel meer buiten hoort? Mijn inmiddels ruim 5-jarige zou ook bloedchagerijnig worden, als hij zo weinig buiten zou staan. Die heeft zijn vriendjes en de vrijheid echt nodig. :j

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:24

Mee eens. Ik pleit zelfs voor 24/7 buiten! Krijgen ze niets van.
Onze wei is best nat nu. Ze hebben een stuk waar ze verhard kunnen staan en als het zo slecht is als nu staan ze lekker onder een bucas deken met fleece voering alleen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:24

spinet schreef:
Mee eens. Ik pleit zelfs voor 24/7 buiten! Krijgen ze niets van.
Onze wei is best nat nu. Ze hebben een stuk waar ze verhard kunnen staan en als het zo slecht is als nu staan ze lekker onder een bucas deken met fleece voering alleen!

Ben ik met je eens, hoor (de mijne staat zijn hele leven al 24/7 buiten, overigens vrijwel zonder deken).
Hij is een heerlijk wollig teddybeertje. Maar op sommige stallingen kan het niet/willen ze dat niet, maar dan vind ik dat men moet zorgen voor paddocks of iets in die trant. ;)

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:54

Misschien heeft ze wel last van haar hormonen. En proberen of ze toch wat vaker naar buiten kan....

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:16

hier ook eentje met een giga chaggie van een hafje maar deze is dit gewoon van gedrag. deze is meestal de baas maar van mij niet meer en ik denk dat hij daarom lekker chaggie is.
ik geef mijn haffie lucerne ipv brokken werkt erg goed.
geef geen mais want dit werkt ook op de maag.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:41

Ik denk ook eerder aan problemen met de hormoonhuishouding dan dat het aan het voer ligt. Hier ook een merrie op stal gehad die erg dominant was en problemen had met de hengstigheid en daar verschrikkelijk sjagerijnig van werd. Nadat de hormonen waren aangepakt, was ze een stuk vriendelijker en ook niet meer zo dominant. Waren de andere paarden in de wei ook weer veilig....

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:05

Misschien een hele domme suggestie maar zou ze niet drachtig kunnen zijn? Mijn haf is drachtig een heeft echt precies het zelfde, vandaar dat ik hieraan denk..

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:35

nouksjens schreef:
Misschien een hele domme suggestie maar zou ze niet drachtig kunnen zijn? Mijn haf is drachtig een heeft echt precies het zelfde, vandaar dat ik hieraan denk..

Nee er is geen mogenlijkhied dat ze drachtig is!