Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:16

Als je de column van Jacob Melissen in "de Hoefslag' leest , is het vrij simpel voor het kwpn om aan de top te blijven.
Hoofdzakelijk hengsten inzetten voor de fokkerij die zelf op hoog niveau gepresteerd hebben.
Dat stelt hij aan de hand van een paar voorbeelden uit het recente verleden, Hamlet-Hickstead, Animo-Robin Hood, Peter Pan-O'Brien , Calvados-Sam
en Libero H- No Mercy.
Dus nu bijv. de volgende hengsten; naast een paar al genoemde ook Plot Blue,Powerfee, Emmerton, Oliver Q en Golddigger.

Een beetje een open deur, wat hengsten zelf niet kunnen, zullen ze meestal ook niet doorgeven.
En in de wat oudere, meer bevestigde en beter meetbare springpaarden sport ook gemakkelijker uit te voeren.

Maar in de dressuur-fokkerij is het toch meer zoeken.
Er is minder ervaring en geschiedenis waar je harde conclusies uit kunt trekken. Bijna alle bloedlijnen, i.i.g. de nederlandse, gaan vrij recent terug op springlijnen.
Dus je zult ook andere criteria moeten hebben dan alleen een best presterende hengst.
Daar komt bij dat na Ferro x Krack x Jazz er niet zo veel mogelijkheden van GP hengsten meer zijn te vinden én ook in de merrielijnen vindt een bloedversmalling plaats.
Dus toch wat ruimer aanwijzen uit gevarieerdere moederlijnen?
Daardoor zal de verr.test nog belangrijker worden. Eventuele kwaliteiten moeten daar immers ontdekt worden.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:07

Hoe belangrijk is het kostenplaatje in deze? Ik ben absoluut voor ruimer aanwijzen en (met als gevolg) meer laten afhangen van de verrichting. Maar een verdubbeling van het aantal aangewezen hengsten (wat m.i. best reëel zou zijn) betekent natuurlijk wel een enorme stijging van de kosten... Zeker nu er nog geen 'eigen' locatie is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:54

Leuke discussie, ik meng me ook ;) vooral vanuit een spring oogpunt.

Ik denk dat er genoeg hengsten worden gekeurd, ga maar eens na hoeveel er van elke jaargang uiteindelijk over blijven die echt goed fokken. Je kunt er wel 25 goedkeuren maar dan hou je nog dat je er wel eens 1 door kan laten glippen die later goed blijkt. Plus hebben ze nu het systeem om hengsten vanuit de Vion in de hengstencompetitie te laten mee lopen, die dan vaak al wat gedekt hebben bij de eigenaar zelf en het KWPN kan dan soms zelfs al een veulen beoordeling doen en aan de hand daarvan besluiten om uit te nodigen.

Wat wel zou mogen veranderen is mi het doorverwijzen voor paarden die er duidelijk nog niet klaar voor zijn, zo als de erg overbouwde up to date, het is logisch dat zo'n paard het werk niet aan kan.

Wat ik niet hoop is dat er teveel plaatjes worden gefokt, natuurlijk is het exterieur van belang maar meer op functionaliteit dan op schoonheid. De Vigo die woensdag gekeurd werd is misschien niet de mooiste, maar kon mij in het springen het meest overtuigen, en dat is natuurlijk wel het fokdoel, een sportpaard!

Ik vind het zeker goed dat er op predikaten en moederlijn wordt gelet, maar dit zegt niet alles, ook de beste stam kan een mindere vertakking er in hebben. Daarbij is elke stam ergens begonnen, dus ik denk niet dat je bij voorbaat predikaat arme merries/lijnen zou moeten uitsluiten.

sarabande

Re: Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:58

Wellicht moet het KWPN op de volgende 2e bezichtiging een enquete ronddelen onder de dressuur fokkers.
Hoever zou men gaan in een hengstenkeuze om FFJ vrij bloed te kunnen gebruiken.

Dus wat hebben de fokkers er voor over en vervolgens hoe wordt dat door het KWPN gewaardeerd wanneer die producten voor de keuring komen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:59

Jullie hebben vast allemaal dit stuk van Henk Nijhof gelezen in de paardenkrant, maar je ziet dus van de hengstenhouders uit al de tendens om de hengsten op oudere leeftijd aan te bieden.

Citaat:
09-11-20 Stel KWPN-verrichtingsonderzoek jaar uit om hengsten dichter bij fokdoel te testen
De laatste jaren bieden we nog maar weinig 2,5-jarige hengsten aan voor de KWPN-hengstenkeuring en we twijfelen of we er dit jaar nog een gaan voorstellen. We hebben besloten onze hengsten op oudere leeftijd aan te bieden, zodat je beter weet hoe ze daadwerkelijk zijn. Als hengstenhouder hebben we er belang bij een kwaliteitsvolle hengst goedgekeurd te krijgen, en niet een driejarige die het net niet wordt.

We kopen jaarlijks een hoop veulens terug van fokkers. Als het veulens zijn van een te normale hengst dan raken we die aan de straatstenen niet kwijt. Kortom, als hengsten door de mand vallen kost het ons geld. Bovendien voegt het niets toe aan de fokkerij. Een hengst moet zich goed vererven.

We zijn ervan overtuigd dat wanneer een hengst zelf niet presteert in de sport, zijn kinderen het ook niet doen. Uitzonderingen daargelaten, want door verschillende omstandigheden krijgen sommige hengsten niet de kans om op hoog niveau uit te komen. Maar pak een startlijst van een Grote Prijs en je zult zien dat negen van de tien springpaarden een vader hebben die Grand Prix heeft gesprongen. Dat betekent dus dat het erfelijk is. In de sport bewezen hengsten blijken dus betere verervers te zijn. Daar komen procentueel gezien meer goede kinderen van dan van hengsten die op driejarige leeftijd zijn gekeurd.

Op latere leeftijd
Denk maar aan Libero H, Mr. Blue, Corland, Heartbreaker, Larino, Tangelo van de Zuuthoeve, Cantos, Phin Phin en Padinus. Allemaal hengsten die op oudere leeftijd hun goedkeuring verdienden bij het KWPN. Op die manier hebben we afgelopen jaren Quality Time en Warrant goedgekeurd gekregen. Quality Time was dit jaar samen met Vigaro, die op vijfjarige leeftijd werd ingeschreven, finalist op het WK voor jonge springpaarden in Lanaken. Zij behoren tot de betere exemplaren van de jaargang.

Quality Time was op driejarige leeftijd nog niet te testen en werd naar huis gestuurd. Misschien was dat ook wel met andere bovengenoemde hengsten gebeurd, eenvoudigweg omdat je een springhengst op driejarige leeftijd niet optimaal kunt beoordelen. Hengsten als Darco, Baloubet du Rouet, Grannus en For Pleasure hadden het waarschijnlijk ook moeilijk gehad in het KWPN-systeem door hun manier van springen, terwijl de hele wereld er nu van droomt.

Een jaar uitstel
We willen met z’n allen in een te vroeg stadium bekijken of een paard goed is of niet, maar dit zie je echt pas in een latere fase. Daarom is volgens ons een betere optie het verrichtingsonderzoek minstens een jaar op te schorten. De hengstenkeuring kun je uiteraard niet afschaffen – het is de etalage van je stamboek – maar je kunt wel op latere leeftijd verder selecteren.

Eigenaren zullen kritischer kijken of het zinvol is de hengst een jaar langer aan te houden en te trainen. Als het paard niet goed genoeg is, is hij de investering en de energie die je erin steekt niet waard. De KWPN-hengstenkeuringscommissie kan vervolgens nog dichter bij het fokdoel testen. Een vierjarige hengst kan in het voorjaar wel een paar B-parcoursen lopen. Dan ben je al een stuk verder dan met een driejarige die door wat lijntjes springt.

Het geven van cijfers, wat nu gebeurt, is dan ook totaal zinloos. Kinderen geef je toch ook geen cijfers? Wij denken dat het beter is als de jury een protocol schrijft over haar bevindingen. Iets is matig, voldoende, voldoende goed, goed of uitstekend. Met cijfers zet je fokkers op het verkeerde been, want er zijn er nog steeds heel veel die achter de verrichtingstopper aanrennen. In Duitsland zie je dat ook. In het verleden dekten jonge hengsten de eerste jaren heel weinig en kozen fokkers meer voor bewezen hengsten, maar die tendens is nu eenmaal veranderd.

Het nieuwe systeem, waarbij niet-gekeurde hengsten bekeken worden tijdens de Vion Cup, is al een vooruitgang. Een beoordeling op meerdere wedstrijden zou nog mooier zijn, zodat een hengst niet specifiek naar één wedstrijd toegewerkt wordt om daar te pieken.

Betere en eerlijkere selectie
Dit alles is zeker geen verwijt naar het KWPN, maar volgens ons een betere en eerlijkere selectiemethode waarbij de testruiters een veel duidelijker inzicht kunnen geven in de kwaliteit en rijdbaarheid van een dier. Laten we één jaar geduld hebben en met het verrichtingsonderzoek beginnen als de hengsten de leeftijd hebben bereikt van vier jaar.

Natuurlijk geeft ook deze selectiemethode geen 100 procent garantie, maar je kunt beter zien waar je op selecteert. Dat is de reden waarom we wachten met onze 2,5-jarige hengsten. We spelen liever op zeker.

Henk Nijhof en zijn kinderen Henk Nijhof en Jeannette Benedict-Nijhof zijn hengstenhouders. Het familiebedrijf in Geesteren (Gld.) zorgt ervoor dat wereldwijd 3.500 merries gedekt worden.
Deze opinie verscheen vrijdag 20 november in De Paardenkrant.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:08

Overigens vond ik de beste 3 jarige hengst de door stal Hertz voorgestelde Upgrade x Gran Corrado x Holland, voorgesteld bij de oudere hengsten en doorverwezen naar de 2e bezichtiging. Wat een verschil met de paarden uit de zelfde jaargang die in het vo zijn klaargemaakt. Deze Upgrade sprong heel simpel rond, niet kijkerig, mooie rechte lijnen, goed bij de sprong gebracht en dus veel fijner te beoordelen. Hoe denken jullie hier over, zou het haalbaar zijn om fokkers zelf een ruiter te laten kiezen voor hun paard?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:26

Men is er altijd van uit gegaan gelijke monniken gelijke kappen. Maar de meeste eigenaren van de aangewezen hengsten zijn waarschijnlijk gefortuneerd genoeg om iets handigere ruiters zelf te betalen.

De vraag is dan, wordt bijvoorbeeld zon telgang door een handige ruiter opgelost en is de fokkerij daarmee gebaat???

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:33

Dat is wel de keerzijde dan, maar een hele speelse hengst of een hengst die snel gespannen is zou mi er wel baat bij kunnen hebben en beter tot zijn recht komen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 08:05

MizzMontana schreef:
Dat is wel de keerzijde dan, maar een hele speelse hengst of een hengst die snel gespannen is zou mi er wel baat bij kunnen hebben en beter tot zijn recht komen.

De hengst (en zijn eigenaar) hebben daar inderdaad wel baat bij, maar hebben 'wij' daar ook belang bij? Is het niet beter om te wéten dat hij speels of gespannen is? Dat test je het beste met testruiters, niet met eigen ruiters (die zullen het alleen verbloemen...). En het gaat er natuurlijk wel om dat je een compleet beeld van de hengst krijgt. Niet alleen van zijn capaciteiten, maar ook van zijn mindere punten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:14

Een gespannen hengst die in de weg gezeten wordt op de sprong gaat er zeker niet beter van springen, maar wordt juist nog meer gespannen en gaat nog slechter springen. Een hele frisse/slimme die snel weet hoe hij ergens mee weg kan komen zal dat ook blijven proberen als het een paar maal lukt. Hopende dat we nog steeds topsport paarden willen fokken en niet alleen maar brave gewone paarden ben ik er voor vaker een betere ruiter op de paarden te zien.

Zie stuk van nijhof wat ik hier boven geplaatst heb om te zien welke topverervers zo al eerder een keer de boot misten en daarna alsnog gekeurd zijn.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:21

zowiezo vind ik dat ze er meer naar de verrichting moeten sturen.Wat kan je nou van een paard zeggen alleen aan een touwtje of los????
Ook zouden ze sommige dingen voor lief moeten nemen, als ze bijvoorbeeld ook een heel positief punt hebben wat echt wat kan toevoegen in de fokkerij.
En ze moeten de oude regeling van het op wacht zetten van een hengst weer gaan hanteren vind ik .

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:51

MizzMontana schreef:
Leuke discussie, ik meng me ook ;) vooral vanuit een spring oogpunt.

Ik denk dat er genoeg hengsten worden gekeurd, ga maar eens na hoeveel er van elke jaargang uiteindelijk over blijven die echt goed fokken. Je kunt er wel 25 goedkeuren maar dan hou je nog dat je er wel eens 1 door kan laten glippen die later goed blijkt. Plus hebben ze nu het systeem om hengsten vanuit de Vion in de hengstencompetitie te laten mee lopen, die dan vaak al wat gedekt hebben bij de eigenaar zelf en het KWPN kan dan soms zelfs al een veulen beoordeling doen en aan de hand daarvan besluiten om uit te nodigen.

Wat wel zou mogen veranderen is mi het doorverwijzen voor paarden die er duidelijk nog niet klaar voor zijn, zo als de erg overbouwde up to date, het is logisch dat zo'n paard het werk niet aan kan.

Wat ik niet hoop is dat er teveel plaatjes worden gefokt, natuurlijk is het exterieur van belang maar meer op functionaliteit dan op schoonheid. De Vigo die woensdag gekeurd werd is misschien niet de mooiste, maar kon mij in het springen het meest overtuigen, en dat is natuurlijk wel het fokdoel, een sportpaard!

Ik vind het zeker goed dat er op predikaten en moederlijn wordt gelet, maar dit zegt niet alles, ook de beste stam kan een mindere vertakking er in hebben. Daarbij is elke stam ergens begonnen, dus ik denk niet dat je bij voorbaat predikaat arme merries/lijnen zou moeten uitsluiten.

Idd een interessante discussie.
Ik ben het met het hierbovenstaande aardig eens.
Alhoewel ik denk dat het probleem meer speelt bij de dressuurpaarden waar de aantallen toch net even lager liggen dan bij de springpaarden.
Ik denk dat er jaarlijks genoeg hengsten (Bij de spr.paarden) goed gekeurd worden om verzekerd te zijn van een goeie nieuwe generatie.
Al denk ik niet dat er elk jaar die topvererver bij zit.
Maar dat is nog nooit zo geweest.

Ik vind dat men goed moet blijven letten op de prestaties uit een stam(en dan niet 3 generaties geleden)
Een ggh uit een stermerrie is prima mits de rest vh lijntje niet allemaal roemloos ten onder is gegaan.
Dat ene toevalsprodukt hebben we ook niks aan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:18

Wachthengst opnieuw invoeren vind ik een slechte zaak, in het verleden zijn hengsten op wacht gezet omdat ze weinig dekten of omdat hun nakomelingen allemaal naar het buitenland vertrokken waardoor de sport en keuringsresultaten niet meer te meten waren. Vwb gebreken ebij de veulens ben ik ervoor dat ze in zo'n geval nog een ronde veulens uitnodigen en indien noodzakelijk de hengst direct afkeuren. Dat mogen ze bijv doen bij de hengst die op de afgelopen afstammelingenkeuring veel veulens met een overbeet gaf.

Ik ben wel voor het systeem van Nijhof om later te gaan testen, dan had zo'n Florencio x Contender misschien een stuk beter geweest.

Cijfers afschaffen en een woordelijke beoordeling geven vind ik ook een goed idee, het NRPS doet dat al. Cijfers zijn zo ontzettend subjectief als ze door een jury gegeven worden.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 09:21

MizzMontana schreef:
Een gespannen hengst die in de weg gezeten wordt op de sprong gaat er zeker niet beter van springen, maar wordt juist nog meer gespannen en gaat nog slechter springen. Een hele frisse/slimme die snel weet hoe hij ergens mee weg kan komen zal dat ook blijven proberen als het een paar maal lukt. Hopende dat we nog steeds topsport paarden willen fokken en niet alleen maar brave gewone paarden ben ik er voor vaker een betere ruiter op de paarden te zien.

Zie stuk van nijhof wat ik hier boven geplaatst heb om te zien welke topverervers zo al eerder een keer de boot misten en daarna alsnog gekeurd zijn.

Ja dat eerste is wel waar natuurlijk. Ik heb het springen niet gevolgd (ook geen verstand van trouwens), maar vond jij de testruiters dan niet capabel genoeg? (Of trek ik nu te snel een conclusie?)

M.b.t. het stuk van Nijhof over die topverervers: hoe kan het eigenlijk dat deze in eerste instantie de boot gemist hebben? Zoals gezegd: ik zit niet echt in de springers, maar jullie zijn daar vast beter van op de hoogte. Het zou wel interessant zijn om te weten waaróm dit rijtje verervers eerst is afgewezen en of dat wellicht onnodig is geweest. M.a.w.: Was het wellicht heel begrijpelijk dat ze er destijds uit gingen, of heeft men op dat moment verkeerde prioriteiten gelegd / talenten niet onderkend / talenten niet op waarde geschat?

Ik kopieer even, dat scheelt zoeken, het ging om dit rijtje:
Libero H, Mr. Blue, Corland, Heartbreaker, Larino, Tangelo van de Zuuthoeve, Cantos, Phin Phin en Padinus. Quality Time, Warrant, Vigaro.
Van Quality Time staat al in het stuk dat hij als 3 jarige niet te testen werd en dat hij daarom naar huis is gestuurd.

Wat ik wel snap is dat hij zegt "een springhengst kun je eenvoudigweg op driejarige leeftijd niet optimaal beoordelen". Voor de dressuurpaarden ligt dat wellicht wat anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:28

Ja misschien is dat hele cijfers-gedoe met een kampioen helemaal geen goed idee. Keur een groepje goed en laat de fokkers zelf kiezen. Als je punten gaat geven duiken ze allemaal op de kampioen.

Daarbij vind ik dat hengsten die zich bewezen hebben in de sport toch een kans moeten krijgen. Waarom ze die Tyson (GP springen) niet genomen hebben snap ik al helemaal niet. Wil je sport, nemen ze hem niet omdat hij te lang en te week in de rug zou zijn.... Joh heb je Flemmingh, Lingh en San Remo weleens bekeken??

Ik ben trouwens ook voor een jaar later testen. Maar dan is de externe invloed al veel groter en dat is jammer.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:30

Daarbij hebben ze Thijsen gevraagd om te komen. Had van te voren die hengst dan is wat beter bekeken...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:31

liliputter schreef:
Daarbij hebben ze Thijsen gevraagd om te komen. Had van te voren die hengst dan is wat beter bekeken...

Ja inderdaad. Puur stemmingmakerij zoiets. Kan je niet maken.
Zelfde als ineens roepen: Nee Totilas heeft iets een te korte hals, we nemen hem niet..... }:0

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:34

Daar hoor je dan weer geen woord over...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:46

ja dat vind ik dus raar, je vraagt een eigenaar met zijn hengst te komen om hem dan eruit te gooien, de imagoschade voor die hengst is enorm. Als stamboek werk je dan eigenlijk de waardevermindering van je produkten toch in de hand, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Wat betreft het later keuren, gewoon doen zou ik zeggen, en dan over alle stamboeken heen, want anders lukt dat toch nooit. Als het niet algemeen is dan gaan die van het snelle geld gewoon een deur of twee deuren verder.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:50

Tegenover de springhengsten die op oudere leeftijd zijn goedgekeurd, kan ook groot aantal hengsten genoemd die dat op 3-jarige leeftijd zijn geworden
en die zowel in de sport als in de fokkerij hebben gepresteerd.
Voltaire, Animo, Buggraaf, Cavalier, Calvados, Concorde, Guidam, Emilion, Indoctro, Indorado, Numero Uno, om er maar een aantal te noemen.
Wel is het opvallend dat er veel oudere hengsten instromen.
Daaruit blijkt dat de hengstenselectie van springhengsten erg goed is.
Waar Nijhof e.a. voor pleiten, is al jaren mogelijk bij het KWPN en het gebeurt ook in ruime mate.
Ook hengsten die als driejarige er nog niet aan toe waren kregen later alsnog groen licht zoals bijv. Padinus.

Dressuur-hengsten selectie lijkt mij veel moeilijker, om de redenen die ik al eerder aangaf.
Daarom is het goed dat nu ook hengsten aangewezen kunnen worden die opvallend presteren in de Pavo-cup.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:53

Ze maken de fout feitelijk al bij de afstammelingenkeuringen door bij de springgefokte veulens de stap en de draf te beoordelen terwijl alleen de galop boeiend is. Hoe kun je nou bij springveulens filteren of een hengst goed fokt? De enige optie is ze een klein sprongetje te laten maken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:55

MargreetB schreef:
MizzMontana schreef:

Ja dat eerste is wel waar natuurlijk. Ik heb het springen niet gevolgd (ook geen verstand van trouwens), maar vond jij de testruiters dan niet capabel genoeg? (Of trek ik nu te snel een conclusie?)

M.b.t. het stuk van Nijhof over die topverervers: hoe kan het eigenlijk dat deze in eerste instantie de boot gemist hebben? Zoals gezegd: ik zit niet echt in de springers, maar jullie zijn daar vast beter van op de hoogte. Het zou wel interessant zijn om te weten waaróm dit rijtje verervers eerst is afgewezen en of dat wellicht onnodig is geweest. M.a.w.: Was het wellicht heel begrijpelijk dat ze er destijds uit gingen, of heeft men op dat moment verkeerde prioriteiten gelegd / talenten niet onderkend / talenten niet op waarde geschat?

Ik kopieer even, dat scheelt zoeken, het ging om dit rijtje:
Libero H, Mr. Blue, Corland, Heartbreaker, Larino, Tangelo van de Zuuthoeve, Cantos, Phin Phin en Padinus. Quality Time, Warrant, Vigaro.
Van Quality Time staat al in het stuk dat hij als 3 jarige niet te testen werd en dat hij daarom naar huis is gestuurd.

Wat ik wel snap is dat hij zegt "een springhengst kun je eenvoudigweg op driejarige leeftijd niet optimaal beoordelen". Voor de dressuurpaarden ligt dat wellicht wat anders.

Ik wil in dit topic niet ter discussie stellen of ik deze ruiters al dan niet capabel genoeg vond, wat mij wel opviel was dat er een groot verschil was met de Upgrade van dezelfde leeftijd als de verrichtings hengsten. Deze hengst was in het rijden al zo goed voor elkaar dat hij op de sprong heel constant was en daardoor goed te beoordelen was.

MargreetB schreef:
MizzMontana schreef:

De hengst (en zijn eigenaar) hebben daar inderdaad wel baat bij, maar hebben 'wij' daar ook belang bij? Is het niet beter om te wéten dat hij speels of gespannen is? Dat test je het beste met testruiters, niet met eigen ruiters (die zullen het alleen verbloemen...). En het gaat er natuurlijk wel om dat je een compleet beeld van de hengst krijgt. Niet alleen van zijn capaciteiten, maar ook van zijn mindere punten.

Een ruiter, en dus ook een test ruiter is nou eenmaal een invoed van buiten af, hebben we er wel belang bij dat de kwaliteit er niet uitgereden wordt en de weegschaal misschien te veel de andere kant op gaat?

Bovengenoemde hengsten waren veelal te speels, brutaal en te gretig, en kwamen daar mee weg, een slim dier heeft dit snel genoeg door. Maar ik denk wel dat de echte top paarden vaak van deze karakter dieren zijn, zet er een goeie ruiter op en ze blijken stuk voor stuk te kunnen presteren en dit door te geven aan hun nafok.

Ben zelf meer spring gericht, maar kijk voor de dressuur naar Jazz, wat ik om me heen hoor is dat hij lastige paarden geeft, maar uiteindelijk met de juiste ruiter doen ze het wel goed op hoog niveau.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:03

janderegelaa schreef:
Wachthengst opnieuw invoeren vind ik een slechte zaak, in het verleden zijn hengsten op wacht gezet omdat ze weinig dekten of omdat hun nakomelingen allemaal naar het buitenland vertrokken waardoor de sport en keuringsresultaten niet meer te meten waren. Vwb gebreken ebij de veulens ben ik ervoor dat ze in zo'n geval nog een ronde veulens uitnodigen en indien noodzakelijk de hengst direct afkeuren. Dat mogen ze bijv doen bij de hengst die op de afgelopen afstammelingenkeuring veel veulens met een overbeet gaf.

Ik ben wel voor het systeem van Nijhof om later te gaan testen, dan had zo'n Florencio x Contender misschien een stuk beter geweest.

Cijfers afschaffen en een woordelijke beoordeling geven vind ik ook een goed idee, het NRPS doet dat al. Cijfers zijn zo ontzettend subjectief als ze door een jury gegeven worden.

Zou ook kunnen, bijv. zeer goed (staat voor een 9), goed (staat voor een 8) enz. Goed tot zeer goed- er tussenin. :(:) Zo is het toch bij het NRPS?
Cijfers zijn niet ontzettend subjectief, deskundige juryleden hebben de hengsten meerdere keren aan het werk gezien en begeleid.
Ze hebben veel meer informatie dan mensen die ze zo nu en dan van een afstandje observeren.
Zie bijv. de Florencio deze week. Als je goed naar het filmpje van Margreet kijkt, zie je inderdaad een stap waar nogal wat op aan is te merken.
En misschien komt hij als GP-paard wel weer terug.
Laatst bijgewerkt door misterA op 27-11-09 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:05

janderegelaa schreef:
Ze maken de fout feitelijk al bij de afstammelingenkeuringen door bij de springgefokte veulens de stap en de draf te beoordelen terwijl alleen de galop boeiend is. Hoe kun je nou bij springveulens filteren of een hengst goed fokt? De enige optie is ze een klein sprongetje te laten maken.

Ook niet juist, de veulens moeten allemaal aangaloperen, het wordt wel degelijk beoordeeld, lees de rapportages er maar op na.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:08

janderegelaa schreef:

Afstammelingen worden voornamelijk op zichtbare gebreken gekeurd. Daarom worden hengsten zelden op hun veulens afgekeurd.
De bewegingen zijn constateringen zolang die zuiver zijn.