Zijn AV-mondjes dan echt zo anders ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn AV-mondjes veel gevoeliger dan bij andere paarden ?

Ja
6 (14%)
Neen
10 (23%)
Hangt toch nog steeds van paard tot paard af
26 (61%)

Totaal aantal stemmen: 42

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:01

beterschap :(:) Y;(

ShanelleJarig

Re: Zijn AV-mondjes dan echt zo anders ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:00

Dankjewel voor de beterschapswensen :) De DA is dus langs geweest en alles is ok, ook in zijn mondje - behalve 2 kleine wolfstandjes. Iemand hier ervaring mee ? Ik zei gisteren dus tegen de DA, ok goed dan bel ik de tandarts even, maar volgens hem is een paardentandarts doorgaans niet bevoegd om tanden te trekken onder verdoving bij een paard ??

En zou het geeuwen misschien door de wolfstandjes komen ?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:02

hu?waarom is die niet bevoegd genoeg..naar het schijnt duurt die wolfstandjes trekke niet zo lang maar ook maar gehoord.heb er geen ervaring mee.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:06

DA zei dat een paardentandarts doorgaans maar een opleiding van 3 weken oid volgt en dat dat dan vooral gaat over het bijvijlen ed van tanden maar dus niet verdoven en trekken ..

Of misschien wilt 'ie gewoon zn eigen zakken vullen ? haha

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:08

Shanelle schreef:
Dankjewel voor de beterschapswensen :) De DA is dus langs geweest en alles is ok, ook in zijn mondje - behalve 2 kleine wolfstandjes. Iemand hier ervaring mee ? Ik zei gisteren dus tegen de DA, ok goed dan bel ik de tandarts even, maar volgens hem is een paardentandarts doorgaans niet bevoegd om tanden te trekken onder verdoving bij een paard ??

En zou het geeuwen misschien door de wolfstandjes komen ?

vreemde redenering van je da, een echte paardentandarts is juist wel bevoegd om onder verdoving tanden te trekken en te vijlen.
zelf heeft mijn vorig ruintje, Sherif, een paar jaar geleden een wolfstandje gehad en die is door onze tandarts onder verdoving gewoon verwijderd.
hier komt de paardentandarts standaard elk jaar, en worden alle paarden op stal onder verdoving geholpen. ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:10

daar is wel een verschil in tandartsen daar heeft ie een punt in je hebt paardentandartsen die enkel tandarts zijn en je hebt dierenartsen die ook tandarts zijn. Dus daar heeft ie wel gelijk in maar dan moet je een tandarts zoeken die dus ook dierenarts is en dat bestaat wel hoor heb er ovrlaatst ook een lopen zoeken.
In ieder geval zoiets was het toch als ik me goed herinner.

Heb ok dit gevonden "Een paardentandarts mag nooit verdoven middels intraveneuze injectie (in de ader) als deze geen dierenarts is!!

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:36

Misschien is het dat wel wat hij bedoelde: dat een 'echte' paardentandarts eveneens DA is .. In ieder geval, ik denk dat ik het gewoon aan mijn DA ga vragen om de tandjes eruit te halen.

@ sherif: hoe lang duurt zo'n ingreep ongeveer? en heeft het paard er daarna lang last van of kan je de dag erna gewoon weer aan de slag? en gebeurd dat gewoon rechtstaand op stal? (sorry voor de domme vragen hoor :))

Vond Shahied wel lief gisteren, voor een paard dat ik nog maar 3,5 weken heb, laat hij zich heel erg door mij op z'n gemak stellen, als ik zeg dat het goed is, is het goed voor hem :+:

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:45

Shanelle schreef:
Misschien is het dat wel wat hij bedoelde: dat een 'echte' paardentandarts eveneens DA is .. In ieder geval, ik denk dat ik het gewoon aan mijn DA ga vragen om de tandjes eruit te halen.

@ sherif: hoe lang duurt zo'n ingreep ongeveer? en heeft het paard er daarna lang last van of kan je de dag erna gewoon weer aan de slag? en gebeurd dat gewoon rechtstaand op stal? (sorry voor de domme vragen hoor :))

Vond Shahied wel lief gisteren, voor een paard dat ik nog maar 3,5 weken heb, laat hij zich heel erg door mij op z'n gemak stellen, als ik zeg dat het goed is, is het goed voor hem :+:

hoelang het duurt ligt aan de ligging van het wolfstandje, bij mijn paard duurde het nog geen 5 min, en het wordt gewoon staand gedaan, meestal wordt wel even aangeraden om dan 1 of 2 dagen het paard in elk geval geen bit in te doen.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:53

Eventjes wat meer over wolfstandjes voor de geïnteresseerden, aangezien ze blijkbaar gepaard -kunnen- gaan met bit-problemen :+:

Wat zijn wolfstanden?

Wolfstanden zijn rudimentaire kiezen. Veel paarden hebben ze. Deze verschijnen al tussen de 6 en 18 maanden. Ze liggen vóór de eerste kiezen in het bovengebit (zelden in het ondergebit). Sommige paarden hebben er maar één in plaats van twee en soms ontbreken ze helemaal.

Moeten wolfstanden getrokken worden?

Wolfstanden hebben geen kauwfunctie, dus hebben ze geen nut, maar ze kunnen wel veel problemen veroorzaken bij het rijden, omdat ze net gelegen zijn boven een zenuwkanaal. Tijdens het rijden drukt het bit deze tandjes namelijk tegen dit zenuwkanaal. Het is daarom beter ze te verwijderen, en wel voordat er voor het eerst een bit in de paardenmond geplaatst wordt.

Wat zijn verborgen wolfstanden?

Dit zijn wolfstanden die zich onder het tandvlees bevinden, soms ergens in het diasteem (= tandloze gedeelte), en deze veroorzaken bijna altijd problemen met het bit, dus moeten ze daarom het verwijderd worden.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:58

eerst is er over mijn AV ook gezegd dat hij wolfstandjes had. Mijn eigen paardentandsarts kon niks vinden. Nu is het voor mij geen probleem want ik rij alleen maar bitloos met hem.

Het gapen ken ik inderdaad ook van een andere AV. Bij hem is het duidelijk stressontlading. Soms kon hij wel 15 keer achter elkaar gapen. Meestal vlak voor het hoofdstel werd aan gedaan. Kon je even staan wachten tot meneer uit gegaapt was.

Danielle

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:03

Shanelle schreef:
............., omdat ze net gelegen zijn boven een zenuwkanaal. Tijdens het rijden drukt het bit deze tandjes namelijk tegen dit zenuwkanaal. Het is daarom beter ze te verwijderen, en wel voordat er voor het eerst een bit in de paardenmond geplaatst wordt.

In de wolfskiesjes zitten net als in alle elementen gewoon ook zenuwen. Ze zitten niet boven een mysterieus zenuwkanaal; maar door een ondoordachte ophouding of stoten kunnen ze loskomen te staan en gaan dan bij iedere aanraking van het bit pijn doen. Er zijn paarden die nooit last hebben gekregen van de wolfskiesjes; dus om ze bij voorbaat te verwijderen is onzinnig; je creëert dan een probleem wat er niet was.

Over de opleiding van de paardentandarts:

Het is een vrij beroep, net als hoefsmid trouwens, dus iedereen kan ongehinderd door enige kennis aan de slag en dat gebeurd ook helaas.
Er is in Nederland maar 1 opleiding; Deurne. De veterinaire opleidingen in Utrecht hebben een grote achterstand in de paardengebitsverzorging en kunnen de opleiding (nog) niet aanbieden.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 00:15

Albert, dus jij zegt dat ik de tandjes er best niet gelijk uit laat nemen tenzij hij er echt last van heeft ? Ik weet niet of je alles in dit topic hebt gelezen, maar mijn paard 'gaapt' telkens als ik met z'n hoofdstel aankom. Zou dat eventueel op een probleem kunnen wijzen ? Ook heb ik gemerkt dat hij van die hele dikke wortels maar moeilijk kan bijten .. Die moet ik altijd in kleinere stukken breken omdat hij er anders veel moeite mee heeft. Lijkt me toch vreemd voor een 6jarige, niet ?