[H] Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:44

Pip_Norman schreef:
Ze willen geen Jazz erop. Wij hebben al 2 Jazz nakomelingen op stal, en die zijn niet bepaald 'makkelijk' in de omgang en met rijden. Een 3 jarige kopen, nee! Mijn vriendin heeft al een keer die beslissing genomen, doet ze nooit meer. We vragen alleen welke hengst erbij zou passen?! Niet van 'Is ze geschikt om te fokken?' Heb je kritiek zoals 'Ze is niet geschikt', ga dan maar weer weg. Want dat vragen we niet. Plaats gewoon een hengst waarmee ze knie-actie en andere dingen eruit kunnen fokken.

Ik zeg niet per direct enkel Jazz hahaha maar de KWPNers waar ouder bloed in zit, die zijn wat
grover van bouw. Denk aan Ulster, Notaris, Nabuur, Voltaire, Uppercut XX. Een perfecte bloedlijn
is niet nodig.. en ik zeg ook niet dat je persee een dure investering moet maken. Maar kijk eens naar
een wat grover/breed paard, wat hoger op de benen en een niet te lange rug (ik ben zelf gek op
kortbenig maar dat is een kwestie van smaak) Ik vind Gribaldi ook een prachtbeest.. (maarja..
dat kwakkie zal ook wel wat mogen kosten.) Heb zelf een ruintje dus hoef deze beslissing nooit
te maken haha!

Van Jazz is Moederskant Ulster de opa, bij die van mij is vaderskant Ulster opa. Ze hebben
zowat dezelfde kleur.. maar die van mij is juist ontzettend handelbaar, lief enz. Denk eerder
dat het echt in Jazz/Cocktail zit dan ja.

(overigens toen ik voor cocktailpaarden ging kijken viel me op dat veel (toch zeker 4 van 5)
zichzelf op de benen trappen en hierdoor harde knobbels onder de kogels hebben) Of dat
toeval is weet ik niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:58

CARM_DAYZ schreef:
Ik ben het ook wel enigzins eens met je reactie's, deze had ik ook wel verwacht!
Het is gewoon voor die mensen dat ze graag een eigen veulentje zouden willen fokken en hun vraag was of ik eens rond kon vragen op bokt.
Dressuur is Piet een vereiste, allround zou ook goed zijn.
Ik heb ze er sowieso al opgewezen dat ze beter voor een NRPS hengst kunnen gaan kijken.

Als fokken hun doel was geweest (al is het maar voor een enkele keer) hadden ze beter een (evt. drachtige) merrie met goed papier kunnen kopen, ipv deze merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:22

svdijk86 schreef:
Denk aan Broere Jazz, die is van Ulster.. daar komen geweldig
mooie brede goed gevulde paarden uit met vaak een echt
karaktertje! Dat past wat meer bij de bouw van het paard
dat jullie nu hebben.

Nee Jazz is een Cocktail x Ulster.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:28

eenitraM schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Een Allround veulen kan uiteraard ook.
Ik ben er iets te snel vanuit gegaan dat het de wens was om een dressuurpaard te fokken.

Als je naar dit paard kijkt.

Het paard heeft gelders/hackney bloed.

Misschien een gelders paard erop zetten?

He, zeg!!! Alsjeblieft...wat kan dat Gelderse paard eraan doen. :roll: >;)

TS zou je alsjeblieft de afstamming van je paard op http://www.paardenfokken kunnen zetten?
Zo kan ik er geen chocola van maken.
Maar het eerst wat mij te binnen schiet bij een combinatie van samber, volbloed, Gelders, Hackney is ook niet doen.

Maar voor het zelfde geld zitten we naar een doodnormale rijpaard KWPNer te kijken.

Is de merrie ooit naar de merriekeuring geweest?

EDIT:
O la maar...heb net de openings post NOG een keer doorgelezen...Geen papier.

TS doe jezelf een plezier...NIET mee fokken.

msml

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:23

Helaas (voor de eigenaren) deel ik ook de mening; NIET mee fokken en als ze dat al willen doen dan graag voor de fun om een bijzonder paardje te krijgen. Gooi er een leuke bonte hengst bij of doe gek met een haflinger / fries oid. Maar niet om een paardje voor eventuele sport te fokken. Begrijp dat ze graag een nakomeling willen van hun eigen merrie maar er zit zoveel verschillend bloed in en de afstamming is onbekend, dus echt een goede match vinden is haast niet te doen & pure mazzel als het wel lukt. Kies dan aub niet voor een Gelderse of Hackney oid... je hebt zomaar een voorouder in het bloed, dus pas op!

Momenteel zijn de meeste fokkers flink aan het handelen omdat de veulens 'in de weg' staan dus raad ik aan nu een slag te slaan en een gericht, gefokt veulen te kopen. Heb al meerdere malen bedragen van €500 tot €1000 gehoord voor toppers (nakomelingen Flemming, Jazz, Oscar, Houston, Special D ed) dus daar kun je gewoon niet tegen fokken!

Hoe dan ook, veel succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:29

[quote="msml" Kies dan aub niet voor een Gelderse of Hackney oid... je hebt zomaar een voorouder in het bloed, dus pas op!

[/quote]

Als het veulen op die Gelderse voorouder lijkt is er niets mis hoor. Dan heb je een uitstekend rijpaard.
Hackney...tja dan heb je misschien een tuigpaard.

Maar ik blijf erbij..niet fokken. Niet omdat je het risico op een Gelders type loopt. Maar gewoon vanwege het ontbreken van het papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:00

Ik kan het niet laten om hier op te reageren :D .
TS vraagt om een tip voor iemand anders, het heeft dus geen zin om tig x te schrijven niet mee fokken want zij gaat er niet over. (En bovendien er is al een keus gemaakt om een veulen te fokken).

TS aan jou de vraag verbeterpunten te vermelden en betere stand foto's.
Hoe zijn de gangen en wat willen ze daar aan verbeterd hebben?
Hoe is de bouw? en wat willen ze hier op verbeteren?
Fokken is geen goochelen dus er is geen enkele garantie dat ze dat krijgen wat ze willen maar een poging wagen kun ze proberen.

Dat deze merrie een genenpoel heeft van allerlei soorten, who cares? de meeste paarden hebben tegen woordig van alles in het bloed.
Mocht er ooit sprake zijn van verkopen dan loopt men in geval van een niet bijzonder fokproduct het risico dat ze er meer geld op inleveren dan dat het hen zal op leveren.
Is het braaf dan kan het altijd nog aan de slag op de manege.

Ik zal niet afraden om te gaan fokken met deze merrie omdat ze geen papier heeft.
Ik zou mijn eigen glazen in gooien want ik heb zelf een papierloze merrie drachtig van een Groninger.
Echt fokadvies kan ik ook nog niet geven omdat ik niets kan met de gegevens die voor handen is.
Het enige wat ik kan zeggen gebruik iig een hengst die een goed braaf karakter door geeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:05

Ik zou niet weten waarom je niet kan doorfokken met deze merrie? Niet te vergeten dat het hele nederlandse sportpaard is ontstaan uit Gelderse en groningse paarden x volbloed, En om heel eerlijk te zijn, als je het hebt over genen poelen, kijk dan naar de NRPS. En al word het geen toppaard, wat is er mis met een leuk recreatie paard? Daar is ook vraag genoeg naar.

NatasjavE

Re: [H] Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:29

Het gaat niet om Gelders of Gronings. Het gaat erom dat het dier helemaal geen papier heeft.
Stel je moet vanwege onvoorziene omstandigheden dat paard verkopen...dan is het heel lastig verkopen.

Ik heb zelf een Gelderse dus ik zal de laatste zijn die om die rede niet zou fokken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:36

NatasjavE schreef:
Het gaat niet om Gelders of Gronings. Het gaat erom dat het dier helemaal geen papier heeft.
Stel je moet vanwege onvoorziene omstandigheden dat paard verkopen...dan is het heel lastig verkopen.

Ik heb zelf een Gelderse dus ik zal de laatste zijn die om die rede niet zou fokken.

papieren kan je bij een veulen toch nieuw aanvragen? Maakt het dan heel veel uit dat de moeder geen papieren heeft?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:20

KWPN hengst Amazing Star zou wel op deze merrie passen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:29

jamestina schreef:
KWPN hengst Amazing Star zou wel op deze merrie passen.

O...en waarom?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:33

merelhof schreef:
gezellig, stoffel en vooral heel grappig :(

Ik vind het inderdaad een hele leuke opmerking van Stoffel... :D

Je kan niet zomaar papieren aanvragen bij een paard. Je moet de ouders toch weten..
En dat doen ze echt niet op o het is een Jazz x flemming...weet je wat hier heb je een stamboekpapier...
Dat willen ze ook even controleren.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:36

Ik ben het ook met Stoffel eens.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:34

Ach jezus. Bokt kan weer eens niet normaal doen.
Gelukkig is er wel iemand die wil helpen.
Je kan makkelijk een papierloze veulen/merrie verkopen. Niet iedereen wil Holland's Next Totilas.
We gaan het gewoon proberen, een gokje wagen. Kan geen kwaad, misschien wordt het geen crack, maar zolang die maar een leuk karakter heeft, houden ze er iets aan over.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:40

Als je een gokje wil wagen moet je een staatslot kopen...

Er wordt hier advies gevraagd en een aantal mensen geven het advies: Niet doen.
Waarom is dat meteen niet normaal doen?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:13

het is misschien de manier waarop die mening soms gegeven wordt die nogal confronterend is. Je kan zeggen; ik zou niet direct fokken met deze merrie gezien ..., of je kan zeggen "doe dat klotebeest onder een vette haflinger dan kan je het veulen nog opeten". Je moet er wel vanuitgaan dat deze paaden van iemand zijn die ze net zo graag zien als de eigenaar van Totillas hem graag ziet (en misschien nog meer) (:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:32

Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje flauw.
Je kan ook gewoon uitleggen dat het niet altijd mogelijk is een papier te krijgen bij een veulen dat een onbekende moeder heeft.
Overigens krijg je wanneer je met een goed gekeurde hengst dekt wel een stamboek papier alleen daar staat dan alleen de afstamming van de vader op.
Bij moeder staat dan onbekend.
Bij het kwpn heb je dan geloof ik een register b veulen, hoe het bij NRPS zit weet ik niet.

Ik heb samen met mijn vader ook een merrie die een onbekende afstamming heeft waarvan ik zelf wel weet wie de ouders zijn.
Zij is van een veulenboek hengst van het kwpn en een veulenboek merrie van het kwpn.
Fokkers waren oudere mensen die geen verstand hadden van keuringen etc.
De merrie is van goede kwaliteit en heb ik laten opnemen bij het hulpboek van het Grp stamboek.
Ze doet Gelders aan maar is vergeleken bij de huidige Gelderse paarden wel iets zwaarder.
De veulens die we bij haar fokken worden geregistreerd bij het Grp-stamboek en krijgen ook een papier.
Ze mogen naar de keuring maar hebben op het papier wel een hb staan.
Overigens is mijn merrie bij het Grp- stamboek ook nog ster geworden.
Veel mensen vinden haar een erg mooie merrie.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat een papierloze merrie niet meteen slecht is.
Een papierloze merrie kan zeer zeker weten goede kwaliteiten bezitten.
Om te fokken heb je dan welliswaar het nadeel dat je weinig weet over de afstamming dus het veulen heeft maar deels een afstamming op papier. (die van de vader).
Bij eventuele verkoop van moet je dan ook bewust zijn van een lage opbrengst.
Je bent uiteindelijk dan vrij veel geld kwijt en dat voel je in de beurs.
Ook zijn er risico's die meespelen bij het fokken van een veulen maar die risico's heeft een merrie die wel een stamboek papier heeft ook.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:44

tuurlijk Pip je kunt makkelijk een papierloos veulen verkopen, het beste is export, waar hij vervolgens onder een andere naam wereld beroemt wordt.
benieuwt naar die naam? Sala-mie.

Merelhof ik zie mijn eigen paarden ook graag maar fok wel zo dat een ander je paarden ook graag ziet dat is wel zo makkelijk als je er ooit eens van af moet.

Ilegra je fokt maar wat raak met kwpn veulenboekers en krijgt een groninger stermerrie, als ik het goed begrijp. Geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:07

stoffel schreef:
[paard] je fokt maar wat raak met kwpn veulenboekers en krijgt een groninger stermerrie, als ik het goed begrijp. Geweldig.

Nou even helemaal nergens om, ik vind je behoorlijk sarcastisch.
Jij kent mij niet eens en om dan te oordelen dat ik maar wat raak fok.
De veulens die ik samen met mijn vader tot nu toe gefokt heb zijn goed door dachte keuzes geweest.
Ik heb van een Gelderse stamboek merrie (met papier) 1 veulen gefokt van Orbaldo II.
Daarnaast 1 veulen bij de papierloze merrie, die momenteel weer drachtig is.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is de papierloze merrie. (Ik ken haar afstamming en dat is voor mij belangrijk genoeg).
Via Dna had ik haar kunnen laten registreren bij het Kwpn Gelderse afdeling maar dit bracht onnodige hoge kosten met zich mee.
Daarbij zou ik haar daarna nog niet eens kunnen tonen op een keuring.
Ik heb een stamboek inspecteur laten komen van het Grp-stamboek en gevraagt of ze bij hen opgenomen kon worden.
Ik ben met haar naar de keuring geweest en ze werd opgenomen in het hulpstamboek.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:19

@ stoffel: ik geef je 100 % gelijk, je moet niet met dat soort merries fokken als je sportpaarden wil fokken, wat ik zeg is: je kan dat ook op een deftige mannier zeggen. Ik zou je nu kunnen zeggen: stoffel je bent een idiote banketstaaf die nog te stom is om te lezen, maar ik hou het op: stoffel, ik denk dat je me niet goed begrepen hebt :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:37

. . . . ummmmm. Waarom zegt iedereen: ga hier niet mee fokken?
Er is al de hint gegeven dat er een kleine kans is dat het een goed sportpaard zal worden wat eruit komt. De eigenaren willen de ervaring. Waarom komen jullie niet met een leuke hengst op de proppen. Laat je kennis vloeien en vindt een leuke match voor deze merrie.

Ga ergens anders maar grappen over wc papier maken, en elders doen alsof je alles weet. Hier wordt gevraagd wat jullie denken wat de beste match is voor deze merrie.

Kom met namen of een ras, en stop met vertellen waarom ook jullie niet zouden fokken met deze merrie, of waarom wel, daar gaat het hier niet over.

Als je zoveel kennis hebt, noem een optie, geef advies.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:04

Het advies is niet fokken met deze merrie, (bijna) iedereen die verstand van fokkerij heeft is het daarmee eens, en ik ga hier ook in mee.
Koop een leuk veulen die aan je wensen voldoet, dan heb je ook een leuke ervaring scheelt je ontzettend veel geld (en verdriet)en je weet wat je hebt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:19

Daphaan schreef:
Kom met namen of een ras, en stop met vertellen waarom ook jullie niet zouden fokken met deze merrie, of waarom wel, daar gaat het hier niet over.

Als je zoveel kennis hebt, noem een optie, geef advies.

Daar gaat het wel over. Een fokadvies. Het het advies van de meeste hier luidt: Niet doen.

Ik heb mijn advies al onderbouwd. Dat hoeft toch niet keer op keer gedaan te worden.
Dit is een openbaar forum en iedereen mag zijn mening geven.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:02

ja, maar de TS is gevraagd: welke hengst?
niet wel of niet hiermee fokken.

het is nu iets van twintig keer gezegd: ga er niet mee fokken, ik denk dat dat nu wel over is gekomen, en TS geeft aan dat de eigenaren niet van plan zijn er een superdier van te maken en dat ze graag een keer willen fokken, om dat mee te maken etc. Die keuze is misschien al gemaakt.

Dus beter geef je advies over welke hengst, want als het dan toch zo moeilijk is (?) help dan een handje mee met meedenken. Wie weet valt het dan nog wel mee.

En ook ik heb mijn bedenkingen bij wat je het beste kan doen, maar daar help je TS niet mee.
Probeer met een optie te komen, want blijkbaar gaat er gefokt worden. De vraag is alleen met welke hengst.