IBOP 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:36

Zitah schreef:
Verder heb ik begrepen dat je beter kleine knotjes kunt maken ipv grote wedstrijdknotten. Zijn er nog andere tips?

Interessant. Waarom dat?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:17

Voor de keuring geld dat, als ze een korte hals hebben je beter meer kleine knotjes kan maken, dan lijkt de hals langer.
voor een paard met een normale of lange hals kun je gewone maken.

Voor de IBOP zou ik gewoon normale doen (afhankelijk dan van wat de bouw van je paard is)
Verder hoeven ze niet een rondje los te lopen net als op de keuring, gewoon onder het zadel min 75 punten scoren, daarna worden ze nog beoordeeld op exterieur en moeten ze dacht ik 70 punten voor hebben om ster te worden.

Dus voor de gewone IBOP: proefje + daarna met zijn 3en in de baan en nog wat dingen laten zien.
en IBOP + Stamboekopname: Proefje + daarna met zijn 3en in de baan en nog wat laten zien + Exterieur beoordeling met aan de hand even op het harde heen en weer stappen en draven. :)

Hoop dat het zo duidelijk is :)

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:44

Ja, ze moeten dus toch een soort voorgebracht worden dan? Zijn er op zo'n Ibop ook mensen die dat voor je kunnen doen? Of gebeurt dat dan eigenlijk niet?

magic_lover

Re: IBOP 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:51

Volgens mij mag dat gewoon in normale kleding (of je rijkeding) dan hoor, teminste zo zag ik het hier wel mensen doen :)

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:18

@ Zitah: niet te zwaar aan tillen hoor aan die stamboekopname.
Toen wij met Veraine gingen, naar de IBOP was er ook 1 die voor stamboekopname ging. Dit paard was met vlag en wimpel geslaagd voor de IBOP. Dus die score had ze gehoord.
Vervolgens moest ze het paard afzadelen, wel aan het hoofdstel laten. Vervolgens even opstellen, 1 minuut en toen was het wel klaar. Het ging puur nog om het exterieur. Want qua gangen hadden ze het al gezien tijdens de proeven.
Heen en weer rennen en opnieuw opstellen is dan niet meer nodig. En die mensen zeggen ook gewoon hoe ze het willen zien. Dus komt echt goed meis!

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 09:04

gratchen schreef:
Weet iemand of die gegevens van de thuiskeuring op te vragen zijn bij het KWPN?

Weet iemand toevallig nog het antwoord op deze vraag? Zijn 'normale' keuringscijfers op te vragen bij het KWPN?

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:02

Misschien even navragen bij het KWPN? Zij zullen best antwoord kunnen geven of zij deze cijfers kunnen geven. Mij lijkt het logisch dat ze hier antwoord op kunnen geven.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 15:06

Zitah schreef:
Misschien even navragen bij het KWPN? Zij zullen best antwoord kunnen geven of zij deze cijfers kunnen geven. Mij lijkt het logisch dat ze hier antwoord op kunnen geven.

:+ Het is inderdaad een beetje lui dat ik het hier vraag. Maar kan tijdens kantooruren vaak lastig bellen en ik heb ze al eens gemaild en daar nooit reactie op gekregen. Ik dacht: wie weet weet iemand op bokt dat zo :D

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:09

Ze zijn volgens mij niet zo heel moeilijk bij het kwpn. Ik zou toch even bellen, maar je hebt denk ik wel gegevens van je paard daarbij nodig.

Ik zit te wachten op de startlijst voor donderdag!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:43

Trudy_dJ schreef:
Heen en weer rennen en opnieuw opstellen is dan niet meer nodig.

Heen en weer rennen is wel degelijk nodig. En opnieuw opstellen ook. De beoordeling op de straat is nog steeds nodig om het fundament te kunnen beoordelen. En daarbij hoort ook aan de hand op en neer stappen en aan de hand op en neer draven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:51

Ik ga 26 feb. naar Brummen met een voorlopig keur merrie van Ylana (bokt) en mogelijk dat ik mijn Ferro gelijk meeneem. Dan staat de Jazz niet de hele tijd alleen op de wagen....

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:58

magic_lover schreef:
Voor de keuring geld dat, als ze een korte hals hebben je beter meer kleine knotjes kan maken, dan lijkt de hals langer.
voor een paard met een normale of lange hals kun je gewone maken.

Voor de IBOP zou ik gewoon normale doen (afhankelijk dan van wat de bouw van je paard is)
Verder hoeven ze niet een rondje los te lopen net als op de keuring, gewoon onder het zadel min 75 punten scoren, daarna worden ze nog beoordeeld op exterieur en moeten ze dacht ik 70 punten voor hebben om ster te worden.

Dus voor de gewone IBOP: proefje + daarna met zijn 3en in de baan en nog wat dingen laten zien.
en IBOP + Stamboekopname: Proefje + daarna met zijn 3en in de baan en nog wat laten zien + Exterieur beoordeling met aan de hand even op het harde heen en weer stappen en draven. :)

Hoop dat het zo duidelijk is :)

BedankT magic_lover _/-\o_ Het is nu een stuk duidelijker geworden voor mij :)

Onze merrie willen wij ook de stamboekopname laten doen dus ik vroeg mij af hoe dat ging in combi met de IBOP proef nadat ze de punten had behaald..

Mogen er toeschouwers aanwezig zijn bij een IBOP keuring? of zijn de aanwezigen alleen mensen met hun paarden die deelnemen?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:46

Mijn 6 jarige merrie loopt 10-12 de Ibop. Springrichting met stamboekopname. Ideaal dat de 2 gecombineerd worden.
Ben benieuwd heb wel ervaring met de gewone merriekeuring zomers (helaas geen positieve) en ben benieuwd hoe dit verloopt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:22

Ik heb in oktober vorig jaar de IBOP (spr) gereden met onze 5 jarige merrie. Ze was geen ster geworden op de keuring, dus wouden we via zo. Maar helaas mocht ze binnen een half jaar niet nogmaals op voor exterieur. Ze haalde de IBOP en jaar erop werd ze ster. Helaas nog geen voorl. keur....

In 2010 wil ik de IBOp met onze 4 jarige rijden. Ze is nog niet zadelmak, maar planning is wel het te doen. Spr of dress weten we nog niet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:55

caroline78 schreef:
Mijn 6 jarige merrie loopt 10-12 de Ibop. Springrichting met stamboekopname. Ideaal dat de 2 gecombineerd worden.
Ben benieuwd heb wel ervaring met de gewone merriekeuring zomers (helaas geen positieve) en ben benieuwd hoe dit verloopt.

Leuk, wij gaan 10-12 ook met een, tolbert of niet?
Maar wij gaan met een in de dressuurrichting, hopenlijk krijgt ze genoeg punten om alsnog ster te worden :)

Rowo: hoe bedoel je dat, dat ze binnen een half jaar niet op mocht voor exterieur?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:44

@magic lover. Ja wij gaan naar Tolbert. Zij is volledig springgefokt maar zou ook wel bij de dressuur kunnen maar haar beste kwaliteien zijn echt springen. Ik hoop ook dat die van mij ster wordt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:56

magic_lover schreef:
caroline78 schreef:

Rowo: hoe bedoel je dat, dat ze binnen een half jaar niet op mocht voor exterieur?

Ze had toen op de stamboekkeuring in juni 2008 wel genoeg punten voor het springen, maar niet voor exterieur. Als je merrie nog niet ster is, kan ze dat ook worden bij de IBOP zoals sommigen hier doen. Wij wouden dat dus bij de IBOP in okt 2008 doen, maar het blijkt dat ze niet binnen een half jaar weer voor ster voorgesteld mag worden. Dat wisten wij ook niet. Ze haalde wel haar punten voor het springen op in de IBOP (van 75 naar 80), maar exterieur matig mochten we haar pas weer de stamboekkeuring van 2009 voorstellen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:28

Wij zijn vandaag naar de keuring geweest. Geslaagd voor IBOP en Ster verklaard. Wij gaan verder niet meer naar de keuring met haar want het blijft meer een sportpaard.
Vond het wel jammer dat zij niet mocht vrijspringen. Paard vind dit erg leuk om te doen en had op de kampioenschappen meer dan 80 punten en werd 3e in de finale.
Het liep wel erg uit maar het wachten was gelukkig niet voor niets..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:37

Niet vrijspringen? Die van mij moest zelfs nog gewoon vrij springen!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:28

Alleen de 3 jarige mochten vrij springen en die van mij is 6. Normaal wordt het voor oudere paarden hoger gezet maar hoger dan de 1.10/1.15m ging het vandaag niet.
Puntentelling was raar. Een paard die van voor kort-lang stapte kreeg een 6 voor stap met opmerking onzuiver/takt. Die van mij werd geroemd om zijn taktzuiverheid maar kreeg een 7. Daarnaast een 7,5 voor rijdbaarheid en een paard waar ze op aanmerkte dat de rijdbaarheid niet voor elkaar was kreeg een 7. Bij stamboekopname vond die man dat zij een superinstelling had (8) en super fijn te rijden was (7,5) :D . Als ze zo lovend zijn dan mogen die punten toch wel hoger???
Ik ben supertevreden hoe mijn paard het deed! :D
Ze vroegen wel of ik naar de centrale keuring ging want dat zou erg twijfelachtig worden. Nee, keuringscarriere van mijn paard is over. De enige keuringen die zij nog ondergaat zijn de veterinaire bij de cross :o

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:17

Wat was je eindtotaal van punten? En ze strooien echt nooit zo met punten hoor. Als amateur zijnde helemaal niet... met 7,5 en 8en moet je echt heel blij zijn :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:19

Daarom heb ik haar door een prof laten rijden. Er was geen enkele amateur ruiter bij het springen. Ze had 75. Ik ben meer dan tevreden maar snap niks van de gedachte achter de cijfers. Heb wel een aantal hele leuke paarden gezien. Ook was het wel leuk om voor jezelf een beetje mee te doen. Soms heb je gelijken soms totaal niet. Bij sommige strooiden ze wel met de punten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:21

T is en blijft een jury oordeel en soms heb je de pech dat het niet naar je zin is.
Ik had wel 'geluk' met de jury. K had toen 77,5 pnt en bracht zelf voor, nog meer dan sommige profi's. Ze keken dus echt naar het paard en niet wie erop zat.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:35

Cijfers vind ik prima maar als je het vergelijkt met de ander in je groep dan blijft het apart. Een paard die kort/lang stapt zou in mijn ogen nooit daar een voldoende op mogen hebben. Ookal sprong die geweldig.

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:10

Mijn merrie heeft ook in Tolbert mee gedaan aan de dressuur. Ik vond dat ze goed liep, maar de jury dacht daar duidelijk anders over. Over de draf kon ik het commentaar wel volgen, maar de stap blijft voor mij een raadsel. Ik had daar ook echt geen 6,5 verwacht. Balen maar helaas. Ik ga haar nu aftrainen en dan kan ze lekker gaan zwangeren (Ik ben er bij de beoordelingen ook achter gekomen dat ik er wel geen verstand van zal hebben. Bij sommigen kon ik mij in de punten vinden, maar bij een aantal ook helemaal niet.