Hoe duur dekking haflinger/ ander paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:32

ArabicQueen schreef:
Niets mis mee hoor met kruisen lekker doen wat jij wilt!

Ik ga mijn haf trouwens ook laten dekken door een goede springpony. Ik zie het wel vaker hoor en die pony's springen meestal iedereen eruit..

Yeah right...

Ik zou het niet doen, koop een leuk veulen; er zijn al zoveel paarden. Moet je kijken wat er weer allemaal op de zuidlaardermarkt stond. Om te huilen gewoon, daar wil je toch niet aan mee doen?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:57

elias schreef:
kekaro schreef:
zij hebben kwpn merries en laten dekken door? een kwpner neem ik aan ? of een fries? ze zullen er geen haflinger opzetten denk ik.

dan heb je dus weinig aan zijn nakomelingen nu, als je jou haf met diezelfde hengst wil kruisen, compleet andere combinatie.

Maar als ze hem gewoon voor zichzelf wilt houden?
als zij er plezier aan heeft, en ts heeft geloof ik geen verkoopplannen voor het veulen, waarom dan niet?

ze moet zelf weten wat ze doet, ik zeg alleen dat het weinig zin heeft om naar de nakomelingen te kijken van een kwpn hengst die kwpn merries heeft gedekt, aangezien ze er zelf een haflinger mee zou laten dekken

Wafel

Re: Hoe duur dekking haflinger/ ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:05

Ach je kan een best leuke kruising fokken op zich niks mis mee.
Maar het kost je wel veel geld wat je nooit zult terug verdienen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:10

ArabicQueen schreef:
Niets mis mee hoor met kruisen lekker doen wat jij wilt!

Ik ga mijn haf trouwens ook laten dekken door een goede springpony. Ik zie het wel vaker hoor en die pony's springen meestal iedereen eruit..

Waarom heeft dan niet gewooon iedereen zon kruising :Y) :Y) :Y) :Y)

Als er een gouden recept zou zijn, wil iedereen dat hebben......
Maar waarom zien er dan niet alle paarden presies het zelvde uit op wedstrijd ?
Wat doen die mensen dan allemaal dom ?

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:22

Maikaatje schreef:
Ik heb gister ook nog aan bekende gevraagd welke hengst zei gebruikte om hun kwpn merries te laten dekken en hoe duur hij was. Ze zeiden dat hij vlak in de buurt staat. en dat ze 250 euro vragen voor de dekking. Er komen echt geweldig mooie veulens uit.

voor 250euro heb je dus geen goedgekeurde KWPN hengst, en je weet dus echt niet wat zo'n hengst gaat geven, zeker niet op een haflinger. Niet qua model, maar ook niet qua gezondheid.

En hoe moet ik dat zien? is dat KI of Natuurlijk dekken? een grote KWPNer op een Haf...ook voor de merrie misschien niet zo fijn als er een te groot veulen uit komt. Ook dit is iets waar je over na moet denken.

Ook het feit dat jouw merrie misschien wel de allller alller liefste merrie is, wil niet zeggen dat de nakomeling ook zo lief/ fijn is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:29

Zal het nog sterker vertellen op onze haflingermerrie van 1.34 gewoon een haflingerhengst gezet, maar omdat de moderne haflingerhengstenstapel niet meer beneden de 1m50 is dus een hengst van 1m50 op onze merrie gezet.
Gevolg vrij groot veulen, merrie bekkeninstabiliteit, kan beter geen veulens meer krijgen, jaar totaal stilgestaan en nu ieder half jaar naar de ostheopaat..

Om er dan een kwpner op te zetten waarvan je totaal de achtergrond niet kent, niet weet of hij groot of klein fokt en alle gevolgen van dien wil nemen..
Ik doe het dus niet meer en koop in het vervolg gewoon een veulen, laat een ander de risico's maar nemen...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:20

Ik denk ook niet dat je je veulen 25 jaar of langer houdt, je kan wel niet voor de verkoop fokken, maar je zal hem toch echt wel een keer kwijt moeten, je weet je situatie over 10 jaar toch niet....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:44

Maikaatje schreef:
Ik heb gister ook nog aan bekende gevraagd welke hengst zei gebruikte om hun kwpn merries te laten dekken en hoe duur hij was. Ze zeiden dat hij vlak in de buurt staat. en dat ze 250 euro vragen voor de dekking. Er komen echt geweldig mooie veulens uit.

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst ;) .
Je kunt een KWPN - merrie niet vergelijken met een Haflingermerrie.

By the way... ik ken wel iemand die Haflo's (Shagya x Haflinger) fokt en daar heel leuke nakomelingen van heeft :)* ! Is dat niet een idee?

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:22

lucas03 schreef:
Maikaatje schreef:

voor 250euro heb je dus geen goedgekeurde KWPN hengst, en je weet dus echt niet wat zo'n hengst gaat geven, zeker niet op een haflinger. Niet qua model, maar ook niet qua gezondheid.

En hoe moet ik dat zien? is dat KI of Natuurlijk dekken? een grote KWPNer op een Haf...ook voor de merrie misschien niet zo fijn als er een te groot veulen uit komt. Ook dit is iets waar je over na moet denken.

Ook het feit dat jouw merrie misschien wel de allller alller liefste merrie is, wil niet zeggen dat de nakomeling ook zo lief/ fijn is.

Nee dat weet ik maar al te goed, dat de nakomelingen flink bruut kunnen zijn. ik heb haar veulenhengst meegemaakt maar ze was toen niet van mij die eigenares had dat veulen verkocht aan een handelaar en die kon er niks mee en heeft hem naar de slacht gebracht

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:24

gem schreef:
Maikaatje schreef:

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst ;) .
Je kunt een KWPN - merrie niet vergelijken met een Haflingermerrie.

By the way... ik ken wel iemand die Haflo's (Shagya x Haflinger) fokt en daar heel leuke nakomelingen van heeft :)* ! Is dat niet een idee?

Sorry maar daar heb ik nog nooit van gehoord:P Heb je miss een foto van die kruisingen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:24

Als je wil dat het volgende veulen hetzelfde lot ondergaat moet je vooral dekken! :j

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:28

Mocht je na al deze tegen adviezen nogsteeds een haf kruising willen fokken, dan raad ik een kwpn hengst of een fries echt af.
Je kunt véél beter voor een NRPS gaan met genoeg 'bloed' dan krijgt je veulen tenminste nog een papiertje.. Een welsh nwr kan ook leuk met een haflinger, dan krijgt je veulen welsh partbred papier.

Er zijn ook prachtige ponyhengsten, dekken met een grote hengst brengt nou eenmaal risico's met zich mee. Het hoeft niet fout te gaan, maar het kan wel.
wat dacht je van één van de pony hengsten uit de volgende link bijvoorbeeld?
http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=22
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 17-11-09 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:32

Maikaatje schreef:
Sorry maar daar heb ik nog nooit van gehoord:P Heb je miss een foto van die kruisingen?

Nee, maar er zullen er hier op Bokt vast wel wat te vinden zijn. De Haflo's zijn een (inmiddels) vrij vaak gebruikte kruising.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:42

Jaimyliefje schreef:
Er zijn ook prachtige ponyhengsten, dekken met een grote hengst brengt nou eenmaal risico's met zich mee. Het hoeft niet fout te gaan, maar het kan wel.

Dan kan ze toch beter een Haflingerhengst nemen?

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:42

Jaimyliefje schreef:
Mocht je na al deze tegen adviezen nogsteeds een haf kruising willen fokken, dan raad ik een kwpn hengst of een fries echt af.
Je kunt véél beter voor een NRPS gaan met genoeg 'bloed' dan krijgt je veulen tenminste nog een papiertje.. Een welsh nwr kan ook leuk met een haflinger, dan krijgt je veulen welsh partbred papier.

die carpe di nog wat is nice :P