[TI] Tinker schoon houden.. regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:15

secricible schreef:
bij een jachtmodel scheer je model 4, wat ik persoonlijk erg veel vind, als je maar 100 gram op zou leggen. Ik zou zelf voor een model 9 of 6 gaan, maar zonder het hoofd te scheren.

Dat komt overeen met nr. 10 ongeveer :+ Ook ik laat het hoofd altijd ongeschoren, en verder probeel ik nr.10 te doen, maar het is meestal een combi van 6, 9 en 10 :+ Ligt er een beetje aan hoe enthousiast ik bezig ben :D

secricible

Re: Tinker schoon houden.. regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:20

9 komt inderdaad redelijk overeen met 10, alhoewel ik er dus iets meer af zou halen en er dan een gevoerde deken op zou leggen. Als de ervaring mij zou leren dat dat te warm is, zou ik er iets meer vanaf halen (model 6 dus), en toch die gevoerde deken er op leggen, ipv een ongevoerde regendeken.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:22

11 lijkt me ook wel wat.
klein jasje uit en dan kan ik misschien de deken 's nachts weglaten.
Wat een geneuzel over die nachtdeken he! Sommige paarden staan soms onder 2 dekens.. brrr..

Het zal wel nergens op slaan maar ik heb 's nachts ook niet graag mijn jas aan in bed, draait zo lastig... of is dit een overdreven reactie :o :+

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:28

Maar het is geen jas Diesel, het is een pyama :D :D :D

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:36

Ja Hummer, je hebt natuurlijk helemaal gelijk :+ :+

Het is zo'n dun dekentje dat hij het amper merkt,, haha !
Ok, ik ben al redelijk om...

Ik ga hem van de week dan maar eens scheren en een pyama voor hem kopen...
plaatje ernaast houden.. waarschijnlijk is het een verademing om hem eens normaal te kunnen poetsen en opzadelen..

Ik ga vaak met mijn buurmeisje rijden en die ligt altijd helemaal in een deuk als we de paarden van het land halen.

Zij heeft een fries die bijna niet rolt en mijn monster heeft veel wit en ligt bijna de halve dag in de modder te rollen.
Ze zal blij zijn als ze niet eerst een uur hoeft te wachten tot ik ook een keer zover ben ;)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:39

Ik ken het Diesel :D Die van mij zoekt het ook altijd erg goed uit waar hij wil rollen :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:47

Ik had het ook met mijn tinker. Alleen die stond dan na 4 uur tot s'morgens 9 uur binnen en daar stond hij altijd kletsnat van het zweten.
Eergisteren is hij compleet geschoren ( uiteraard de sokken niet) en nu heeft hij een regendeken met hals en een 150 grams deken opliggen, en daar doet hij het goed mee. Zou idd in jou geval gewoon een model erin scheren en dan een lichte deken opleggen

groetjes

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 00:10

Zit me in ene te bedenken, heb nog nooit eerder een deken gekocht. Welke maat moet ik eigenlijk hebben?
Hij is 1.60 hoog en flink breed.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:36

2.10 of 2.15 denk ik

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:12

Mijn Vannermerrie van 1.60 hoog had een 2.10, hangt een beetje van het merk af dat je koopt. Ik ben erg tevreden over de Weatherbeeta van Divoza. Die heb ik mijn kleinere tinkers (1.55 en 1.48) ook gewoon om als ze schoon moeten blijven en de pasvorm blijft prima.

Toen zij 's nachts op stal stond en overdag buiten had ze ook altijd een regendeken op omdat ze zo smerig was in haar stal. Ze is nooit 1 dag verkouden geweest en bleef zo redelijk schoon.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:28

Vasthi schreef:
Mijn Vannermerrie van 1.60 hoog had een 2.10, hangt een beetje van het merk af dat je koopt. Ik ben erg tevreden over de Weatherbeeta van Divoza. Die heb ik mijn kleinere tinkers (1.55 en 1.48) ook gewoon om als ze schoon moeten blijven en de pasvorm blijft prima.

Toen zij 's nachts op stal stond en overdag buiten had ze ook altijd een regendeken op omdat ze zo smerig was in haar stal. Ze is nooit 1 dag verkouden geweest en bleef zo redelijk schoon.

En dan ook gewoon een 0 grams?

Zo, ik zette hem vanmorgen buiten en het regende natuurlijk weer,,, zucht!
Ik loop weg, draai me om... meneer ligt alweer volop te rollen in het prutgedeelte ook nog.

Je ziet niet eens meer dat het een bont paard is waaahhh... ik heb hem echt nog niet eerder zoooo zwart gezien... :+

Ga hem van de week eerst ff flink met water afspoelen, even met een fleecedeken op stal laten drogen, scheren en dan de regendeken erop.

Wat een varken !! :P (en dat terwijl hij in zijn stal zo super netjes is)

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:54

Hij moet wel kurkdroog zijn om te scheren anders scheert die niet. En liefst zandvrij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:08

Inderdaad, je kunt dan het beste sochtend scheren, als hij dus op sal heeft gestaan en droog is!
En anders even goed schoonmaken en laten staan totdat hij droog is, dat scheert beter en is echt veel beter voor je messen ;)
Overigens ben ik ook geen voorstander van ongevoerde regendekens, ik heb daarom dus eentje die een fleecevoering heeft. Storm krijgt er overigens nog steeds een vrij dikke vacht onder! maar is wel schoon :)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:19

Ik heb idd een 0 grams, maar heb mijn merrie nooit geschoren! als je gaat scheren zou ik toch voor een gevoerde gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:42

hebben jullie geschoren paarden echt maar onder een regendeken staan of onder 150 grams????
jeetje...

Ik heb Gillian altijd s'winters al onder een dekentje van 200 gram gehad, zodat zijn haartjes mooi kort bleven(dit omdat ik het makkelijker vond met poetsen, en mooier vond, ik bedoel maar rij ook wedstrijden met hem en een beertje op concours is niet altijd even mooi/handig)

Omdat gillian altijd zo zweet, Zomers en s'winters, en dan ook echt overal...
en nooit opdroogt, of ik moet een uur uitstappen, waar ik niet de tijd voor heb,
en op een gegeven moment zomers nog steeds met een dikke vacht rond liep,
besloot ik 4 jaar terug meneer maar is onder handen te nemen met het scheerijzer :+

hij wordt het hele jaar door helemaal van top tot sok geschoren, en doet het daar veel beter onder,
zomers staat hij of zonder deken of met vliegendeken, ligt een beetje aan hoeveel vliegjes er zijn,
als het regent krijgt hij een gevoerde regen deken op,
rond september/oktober komt er een 100 grams gevoerd regendekentje op,
als het kouder word komt er 200 grams op,
als ik hem dan weer geschoren heb ligt er 300 grams op,
en als het nog kouder wordt krijgt hij 370 grams met halsdeken op,
en als het nog kouder wordt gaat de 200 grams deken daar weer overheen :+

vorig jaar tijdens de sneeuwperiode stond hij onder 500 gram.

meneer vind het scheren wel is waar niet zo sterk plan, maar is altijd duidelijk blij als die lading haar er weer af is,
ik zorg ook altijd dat zijn vacht zo kort is dat mijn hand(als ik die op de hals leg) nog geheel te zien is.
hij vind het heerlijk om een deken op te krijgen.
en dat merk ik bij meer paarden.

dus waarom, leg je als je het zo lastig vind om je paard schoon te houden er neit gewoon een gevoerde deken op.
hij zal het heus niet erg vinden hoor.
mischien zelfs wel fijner...
als het regent is hij is een keertje niet zo nat:D

en een ongevoerde regendeken is idd niet zon sterk plan als dit de enige deken is die hij de hele winter op krijgt...
zo als eerder vermeld kunnen de haren niet zo makkelijk rechtop staan en gaat de werking van het haar verloren,
je paard zal het sneller koud krijgen!

Als je gaat kijken naar de maat van een deken,
moet je met een meetlint vanaf de borst naar het zitbeen meten. het geen daar uit komt is je maat.

Gillian, een Grai ruin lux gebouwd heeft een dekenmaat van 185!
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 16-11-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:48

Nee een geschoren paard kan niet onder een 100grams dekentje inderdaad, maar wel als je in patroon scheert, misschien dat ze dat bedoelen?
Onze arabier ging de hele winter onder een 300grams en dat ging prima, hij was in jachtpatroon geschoren (alleen dat geen zadelplek, hele romp kaal). Met de dikke vorst ging er alleen een zweetdekentje onder en dat ging prima!
Voer doet dan ook heel wat trouwens en huisvesting.
Hij stond weliswaar 24/7 buiten, maar wel met 2 schuilstallen en onbeperkt ruwvoer :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:54

opisop_shop schreef:
Nee een geschoren paard kan niet onder een 100grams dekentje inderdaad, maar wel als je in patroon scheert, misschien dat ze dat bedoelen?
Onze arabier ging de hele winter onder een 300grams en dat ging prima, hij was in jachtpatroon geschoren (alleen dat geen zadelplek, hele romp kaal). Met de dikke vorst ging er alleen een zweetdekentje onder en dat ging prima!
Voer doet dan ook heel wat trouwens en huisvesting.
Hij stond weliswaar 24/7 buiten, maar wel met 2 schuilstallen en onbeperkt ruwvoer :)

voer doet inderdaad heel veel.

Gil staat van smorgen 7 tot smiddag 5 uur buiten de rest van de tijd staat hij op stal,(zomers langer natuurlijk)
op stal gaat ook altijd zijn 2de deken af.
in de winter krijgen ze bij ons ook veel meer ruwvoer dan normaal dat doet ook veel...
moet er niet aan denken wat ik dat paard wel niet op moet gooien als het voerkwaliteit heel slecht is :+

Lang leven het ruwvoer:D

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:42

Het is de bedoeling dat ik alleen vanaf zijn hals, bost en buik scheer en dan zo laag mogelijk zodat hij aan de zijkanten en bovenop gewoon lekker z'n berenvacht houd.

Wel een goede tip trouwens om hem niet nat te scheren. Ik ga hem idd 's morgens eerst goed uitborstelen op de gedeelten wat ik ga scheren, dan scheren en dan helemaal met alleen water wassen, dus geen shampoo (vanwege zijn huidvetten).
Ik was hem in zijn box en laat hem daar drogen. Als hij dan droog, schoon en geschoren is kan hij met regendeken op naar buiten.

Ik kijk het gewoon eerst even aan of hij het zo warm genoeg heeft. Ik vermoed van wel na wat ik heb gelezen in de posts. Mocht blijken dat dat niet zo is dan kan ik altijd nog een warmere deken opleggen.

Maar omdat hij normaal gesproken erg snel zweet vermoed ik wel dat het genoeg is.

Hij heeft nog nooit een deken opgehad dus ik zou niet weten of hij het vervelend vind of niet maar daar went hij vanzelf wel aan ;)

Diesel vind regen, kou en drab totaal geen probleem , staat gewoon lekker door te grazen als het met bakken uit de lucht komt dus ik denk niet dat hij het wel eens fijn vind om lekker droog te staan.. wat dat betreft (en helaas voor mij :+ is het gewoon een varken haha)

Wat betreft voer krijgt hij 's morgens een handje speld met biotine en een wortel en 's avonds een halve kilo spelt met een paar wortelen . Verder de hele nacht onbeperkt hooi op stal en overdag lekker grazen in het land van een uurtje of 10.00 tot 17.00.

Nou ben benieuwd hoe schoon hij blijft. Ik zal er foto's van maken als het klaar is (en ik netjes heb geschoren) :D

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:07

Nou mijn tinker staat 24/7 buiten en is behoorlijk goor op het moment,
Als ik ga rijden ga ik er alleen met een harde borstel over, niet rossen ivm de vetlaag...
zorg dat alle modderklontjes eraf zijn bij het zadel en de singel en zadel dan op.

Gisteren nog was ie nat geregent en heb hem gewoon gezadeld hoor, 1 1/2 uur gereden maar niets geen last gehad hoor...

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:17

Maar als hij zo goor is en hij is nat van de regen dan krijg je die bagger er toch gewoon niet af?
En opzadelen met een natte rug , nog vol met zand(lees modder) kan volgens mij nooit goed zijn.
Ik krijg die bagger niet van zijn rug (af als hij ook nog eens nat is) alleen maar met een harde bostel hoor. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:24

Waarom ga je hem NA het scheren nog wassen?
Als hij droog is ga je hem gewoon ff goed poetsen en in vervolg met de deken op blijft hij dan toch gewoon schoon?
Daar zou ik hem niet voor wassen in elk geval.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:55

Diesel_09 schreef:
Maar als hij zo goor is en hij is nat van de regen dan krijg je die bagger er toch gewoon niet af?
En opzadelen met een natte rug , nog vol met zand(lees modder) kan volgens mij nooit goed zijn.
Ik krijg die bagger niet van zijn rug (af als hij ook nog eens nat is) alleen maar met een harde bostel hoor. :+

het ergste krijg je er met een harde borstel wel af hoor...maar ik ga er niet voor met de roskam over.
Als het een probleem zou zijn zou dat betekenen dat ie heel de winter niet gereden kan worden...
Misschien dat het ook wel scheelt dat ik met een westernzadel rij met een dikke bonte pad eronder, wellicht dat een engels zadel met dun dekje wle meer zal schuren?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:47

het is maar net welk prijskaartje je hangt aan een schoon paard die geen last heeft van vuil wat op zijn rug kan schuren.
een nat paard zadelen is zowiezo niet goed.
en dat heeft niets te maken met het zadel...
zelfs zonder zadel kan een paard nog schuurplekken krijgen als je er op gaat zitten zonder eerst goed schoon te maken.

maar mischien is jouw paard er wel heel goed tegen bestand:D

na het scheren wassen zorgt er voor dat het stof uit je paard is:P
een zwart paard wat geschoren is, wordt grijs van kleur.
als je dit zwarte paard wast na het scheren, wordt hij weer gwn zwart:d
(sprekend uit ervaring met tinkie Gillian:D)

voor de rest maakt het volgens mij niet uit

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:40

ik ben zelf tegen het scheren, het kost wat aanpassingen en geduld maar die van mij is ook zwart en onder haar zadel netjes wit. Mensen vinden haar ook zielig totdat ik haar afzadel.

Ja er komt nog stof en zand onder vandaan maar als ik niet meer kan rijden als ze nat is geregend kan ik ooit meer rijden. Zit ze ook nog erg onder de modder een zweetmes met punten erover harde borstel en het moet maar even. Nog nooit in de 7 winters maar ook de zomers een drukplekje gehad.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:45

Bij een goed passend zadel en normaal werk krijgen ze er echt niet zo snel last van hoor. Paarden zijn ook weer niet van suiker...dat vergeten sommige mensen wel eens.
Van de week nog dat we wilde gaan rijden, het regende, gaan we wel of gana we niet.
Tja regenjas en en gaan met die banaan, mijn paard wordt toch wel nat of we nou gingen rijden of niet dus daar hoef je het niet voor te laten hoor.