domme vragen bestaan niet ....... toch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: domme vragen bestaan niet ....... toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:41

gaat ts dressuur wedstrijden rijden
en maakt hij zich zorgen om evt niet het perfecte plaatje
en dus 1 puntje minder wat uiteraard een ramp is als je ze met normaal rijden niet bij elkaar gesprokkeld krijgt ????

nee lijkt me niet

dus niet hinderend voor paard en ruiter lijkt me kloppend genoeg

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:53

Als recreatiepaard vind ik persoonlijk de haflinger wel wat. Die kan echt best dat gewicht dragen en kan een heerlijk buitenrijpaard zijn. Daarnaast "goedkoop" in voer omdat hij redelijk sober is.
Een wat oudere haflinger koop je denk ik al voor 1500 euro als je gaat zoeken.
Het "plaatje" is dan misschien niet alles maar daar doe je het toch niet voor... En een haflinger kan dat gewicht makkelijk dragen.

Succes met je zoektocht!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:54

Ik zou ook zeggen een KWPN en dan vooral kijken richting de gelderse paarden (zijn niet voor niets de politiepaarden). Een gewone grote KWPN ruin is inderdaad ook ideaal.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:56

een wat oudere fries lijkt mij wel een goed idee!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:06

@kylan: een haflinger lijkt me dan echt te klein voor iemand van 1,90.
(als je ervanuit gaat dat een brede haf ong. 140 a 150 hoog is)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:33

Misschien is het wat om in Duitsland rond te kijken, daar hebben ze meer stevigere koelbloedige recreatiepaarden. Hier in nederland heeft het gros van de fokkers zich toegelegd op het fokken van luxere paarden.
Schiet me te binnen dat een Groninger ook zou kunnen. Gelderse paarden heb je ook geschikte exemplaren, al kunnen daar ook hittepetitten tussen zitten..

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:36

Ik zit te denken aan een fries of een tinker. fjorden of haflingers kunnen ook wel, maar dan steken je benen wel wat uit denk ik :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:43

mijn vriendin is ook dik 1m80 en heeft ook een tijd een flinke haflinger gereden, ging prima.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:06

okee dus op een rijtje :D

- koudbloedachtig
- niet al te hoog
- iets breder
- matured (zeg iig boven de 9 gekheid er uit braaf verkeersmak
iets ouder geen probleem)

- groninger
- gelder
- ouderwetse type haflinger ( er zijn er van 150 + :oo )
- Noriker
- Quarter
- American Appaloosa of paint
- Fries
- Kruizing afvalbak x vuilniszak :D

maw ... ga op je gemakje zoeken kijken sluit niks uit
beter klein en ronder dan groot en smal

neem je tijd en word niet bij een 1e bezichtiging verliefd ;)

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 11:32

@ nickyu
Mooie samenvatting. *\o/*

Ik kan zeker wat met alle antwoorden hier en ga ook niet over één nacht ijs.
De enige "prioriteit" is dat ik onze pony niet TE lang alleen wil laten staan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:32

tijdelijke leen/gezelschap pony is altijd wel te vinden in de buurt :D

wij hebben 3 paardenbeesten samen staan
als er 1 weg gaat uit rijden oid dan blijven er 2 over
zelden dat er 2 weggaan hier en er 1 overblijft :o

heb je ruimte (ook financieel ! en dan hebben we het niet over de aanschaf
of handje voer ) om er evt 2 oudjes bij te zetten
of 2 shetterstjes oid

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:44

Even aan het lijstje toe gevoegd "Tinker"

Verder denk ik ook niet onbelangerijk...
Hoe groot zijn de stallen, of wel hoe groot is de ruimte waar 1 paard ik zou komen te staan.

nickyu schreef:
okee dus op een rijtje :D

- koudbloedachtig
- niet al te hoog
- iets breder
- matured (zeg iig boven de 9 gekheid er uit braaf verkeersmak
iets ouder geen probleem)

- groninger
- gelder
- ouderwetse type haflinger ( er zijn er van 150 + :oo )
- Noriker
- Quarter
- American Appaloosa of paint
- Fries
- Kruizing afvalbak x vuilniszak :D
- Tinker

maw ... ga op je gemakje zoeken kijken sluit niks uit
beter klein en ronder dan groot en smal

neem je tijd en word niet bij een 1e bezichtiging verliefd ;)

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:10

WilmaW schreef:
Verder denk ik ook niet onbelangerijk...
Hoe groot zijn de stallen, of wel hoe groot is de ruimte waar 1 paard ik zou komen te staan.

Hier heb je natuurlijk een valide punt waar ik nog niet echt over nagedacht heb.
Volgens mij zijn de drie stallen groot genoeg, maar wat is eigenlijk een acceptabele maat voor bovenvermelde paarden?

Nu ik toch bezig ben met vragen:
Wat is een goede afmeting voor een paddock(je)? En bedoel ik niet een antwoord van "hoe groter, hoe beter", of kan je de dieren ook gewoon 's winters overdag op het weiland zetten? Rekening houdend natuurlijk met het feit dat het weiland ook tijd nodig heeft om "op kracht te komen voor de zomer" bedoel ik. (weiland is zo'n 2500 m2) M.a.w. ..... wat is het voordeel van een paddock?

Wellicht klets ik uit m'n nek, maar ik voldoe in ieder geval aan het onderwerp van dit topic :P

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:18

Het is maar net op wat voor grond je zit, wij zitten hier op zandgrond en mijn paard staat het hele jaar door op het land (stuk van ca 50 bij 60 opgedeeld in 3 weilandjes)

Een paddock van 10 bij 10 lijkt me minimaal

Voor een stal voor een paard van 170 zou ik minimaal 3 bij 4 aanhouden, liever nog 4 bij 4 maar dat moet ook maar mogelijk zijn ;)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:21

Waarom geen Groninger? Ik ben niet helemaal thuis in dat wereldje, maar ken wel iemand die een heul aantal leuke en brave Groningers op stal heeft staan. Die dieren zijn in het algemeen toch iets 'breder' dan een echte rijtypische KWPN'er, waardoor je je lengte ook goed op kwijt kan en daarbij zijn ze uitermate geschikt voor de recreatie (en de sport). Volgens mij kun je ze ook makkelijk een dagje 'stil' zetten en ze zijn ook niet heel moeilijk met andere paarden. (toen ik mijn ietwat nerveuze ponypaard bij haar groninger in het land zette, was deze groninger alleen maar heel lief en nieuwsgierig naar hem toe).
Ik zal als ik jou was daar eens naar kijken! Volgens mij echt een aanrader! Ik zal haar dit topic even pb'en, misschien kan zij jou iets meer vertellen over 'haar' ras!

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:26

Ik zou ook kiezen voor een rustig paard van een leeftijd rond 10 jaar, misschien nog iets jonger maar dat hangt van het gedrag af! Verder moet deze wel aan de maat zijn, een fries is een leuk ras, tinker of een brave kwpn'er. Zelf rij ik op een Gelders paard die zijn heel koelbloedig en braaf misschien is dat wat?

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:29

ik mis 1 ras op het lijstje wat ik denk dat ook wel geschikt kan zijn.....

een Shire, groot rustig en koel in het hoofdje....

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:48

MissBurberry schreef:
ik mis 1 ras op het lijstje wat ik denk dat ook wel geschikt kan zijn.....

een Shire, groot rustig en koel in het hoofdje....

Een Shire is idd wel groot en koel in de kop, maar hij vreet je ook de oren van de kop. Dan kan TS net zo goed aan een Tinker, of een Drumhorse, al denk ik dat de Drumhorse in aanschaf prijs weer duurder zal zijn.

Als je een paddock hebt, heb je idd het voordeel dat je het weiland even rust kan geven, alleen is het dan ook de bedoeling dat de paarden 24/7 buiten blijven? Want in dat geval zal 10 x 10 denk ik toch een beetje krap zijn. Gaan ze gewoon op stal, dan zal deze maat best prima werken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:55

Ik zou niet alleen naar een groot paard kijken maar vooral naar een paard met veel massa.

Ik ben zelf 1,84.
Mijn vorige paard(je) was maar 1,63 maar robuust gebouwd. Mijn huidige merrie die is maarliefst 1,75 en een stuk ranker. Toch oogt het hetzelfde ondanks mijn ruintje maar zo klein was.

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:56

Maggie_Eddy schreef:
...alleen is het dan ook de bedoeling dat de paarden 24/7 buiten blijven?

Nee, het is de bedoeling dat de pony (+ paard/pony? ) in de winter op stal gaat. Alleen gedurende de dag even lekker naar buiten als er niet op gereden gaat worden.
's Zomers moeten ze wel de hele dag buiten kunnen op het weiland.

Ik zag net een heel goed informatief topic over het onderhoud van een weiland op dit forum ... hier ga ik me eens in verdiepen
Gôh, nooit geweten dat er zoveel bij komt kijken allemaal. Ik hoef me straks in ieder geval niet te vervelen

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:11

Nope...vervelen ga je je niet met paarden aan huis!!!

Ik vind denk ik toch een grote tinker wel een goede optie. Paardje van Superwoman lijkt me ook heel geschikt, jammer dat de timing niet goed is, maar wie weet...

Mijn KWPN'er en haflinger (1.73 en 1.44) lopen in de winter op een paddock van 7 x 14. Paar flinke plukken hooi erbij en ze vermaken zich kostelijk.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:57

Ik zou voor een oudere tinker gaan, het zijn rustige paarden en als jij een tinker met een schoft hoogte van 1.60 m neemt dan kan dat prima.
Ik heb zelf een fries gehad van 1.59 m en ik ben 1.85 m, het ging prima. (ik zou dan wel voor een veelzijdig zadel kiezen.)

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:13

Nogmaals allemaal bedankt voor het antwoorden/ reageren

Zoals het er nu naar uit ziet (na alle reakties, surfen en eigen ideeën) gaat vooralsnog de gedachte uit naar een Fries van een jaar of 15.
Dan wel één die als recreatiepaard te boek staat en niet één waar je Z-dresuur mee kan rijden.
Leuk zou wellicht ook zijn als ie voor een kar zou kunnen lopen dan kunnen mijn vrouw en ik idyllisch een tochtje maken op een aangename zomeravond door het mooie Friese Wold. (ach, een mens mag toch wel een beetje wegzwijmelen zo nu en dan :~ )

Voorlopig zijn het echter allemaal nog plannen en in een oriënteren fase, maar dat het allemaal gaat gebeuren over niet al te lange tijd is een ding dat zeker is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:44

cymo schreef:
Nogmaals allemaal bedankt voor het antwoorden/ reageren

Zoals het er nu naar uit ziet (na alle reakties, surfen en eigen ideeën) gaat vooralsnog de gedachte uit naar een Fries van een jaar of 15.
Dan wel één die als recreatiepaard te boek staat en niet één waar je Z-dresuur mee kan rijden.
Leuk zou wellicht ook zijn als ie voor een kar zou kunnen lopen dan kunnen mijn vrouw en ik idyllisch een tochtje maken op een aangename zomeravond door het mooie Friese Wold. (ach, een mens mag toch wel een beetje wegzwijmelen zo nu en dan :~ )

Voorlopig zijn het echter allemaal nog plannen en in een oriënteren fase, maar dat het allemaal gaat gebeuren over niet al te lange tijd is een ding dat zeker is.

Als tip wil ik je wel meegeven dat het verstandig is om vóór de keuring, eerst een kenner naar het paard te laten kijken. Een dierenarts kijkt alleen of het paard op dát moment gezond en geschikt is voor het gevraagde. Een kenner geeft aan of er afwijkingen zijn qua beenstand,rug,hals,bespiering en die afwijkingen nog gevolgen kunnen hebben. Met iets meer moeite kan hij ook inschatten of het dier geschikt is/kan zijn voor de koper en zijn gebruikerswens.
Bezuining iig niet op de aankoop.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:08

Mirkim schreef:
Waarom geen Groninger? Ik ben niet helemaal thuis in dat wereldje, maar ken wel iemand die een heul aantal leuke en brave Groningers op stal heeft staan. Die dieren zijn in het algemeen toch iets 'breder' dan een echte rijtypische KWPN'er, waardoor je je lengte ook goed op kwijt kan en daarbij zijn ze uitermate geschikt voor de recreatie (en de sport). Volgens mij kun je ze ook makkelijk een dagje 'stil' zetten en ze zijn ook niet heel moeilijk met andere paarden. (toen ik mijn ietwat nerveuze ponypaard bij haar groninger in het land zette, was deze groninger alleen maar heel lief en nieuwsgierig naar hem toe).
Ik zal als ik jou was daar eens naar kijken! Volgens mij echt een aanrader! Ik zal haar dit topic even pb'en, misschien kan zij jou iets meer vertellen over 'haar' ras!

En het klopt (vind ik): een Groninger is vriendelijk, sociaal, veelzijdig in te zetten, sober in onderhoud en niet duur in aanschaf. Door de brede bouw valt je lengte er aardig tegen weg.

Hij gaat het niet leuk vinden als ik hem hier plaats, maar ik kan je een foto pb`en van mijn man (1.92m) op onze fokmerrie (amper 1.60m). Staat niet eens gek. Onze andere Groningers zijn rond de 1.70m en ik sta daar met mijn bijna 1.80m prima op.

Op www.hetgroningerpaard.nl staan verschillende Groningers te koop, succes! :)