Shet te dun hoe weer dik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:36

kan hij niet tegen, (ook niet tegen gewonen basis of ponybrok)
ja het inderdaad een gek ding, als je hem niet aan het werk zet springt hij over het hek heen (het is echt een drukte maker)
het is echt een malle kees die gek is op sporten

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:37

Ik zou zeggen lekker zo laten! Niks te dun of graag iets dikker. Wel zou ik een stuk minder krachtvoer geven en goed kwalitatief hooi! En idd niet elke x wormen maar mestonderzoek. Ze kunnen immuun ervoor worden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:38

Let met het geven van muesli op dat er veel suikers in zitten i.v.m. hoefbevangenheid!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:39

hij krijgt goed hooi, maar we gaan van de week nieuw hooi bestellen, en ik zal er op letten, bedankt voor de tip
mest onderzoek gebuurt vaak, hij kan namenlijk niet tegen alle plante of brokken.

MisticRider

Re: Shet te dun hoe weer dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:39

hij heeft sterke hoeven, hij hoeft daardoor ook niet naar de hoefsmid (hij loopt overdeweg, dus zo houd hij het netjes bij niet te lang maar zeker niet te kort)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:40

gaat hij nooit naar de hoefsmid?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:41

niet nooit, niet vaak bedoel ik, mn vriendin dr vader is hoefsmid
dus die kijkt vaak even snel, doet hij even de straal enzo
en daar gaat dit topic niet over.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:45

Kan ook makkelijk hoor, mijn welsh gaat misschien ook 1x per jaar. Hij slijt supernetjes, heeft keiharde hoeven!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:45

MisticRider schreef:
hij krijgt goed hooi, maar we gaan van de week nieuw hooi bestellen, en ik zal er op letten, bedankt voor de tip
mest onderzoek gebuurt vaak, hij kan namenlijk niet tegen alle plante of brokken.

Wat kun je dan met mestonderzoek? Weet je zeker dat in dat mestonderzoek ook onderzocht wordt of er wormen (en zo ja, wat voor wormen) er in zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:47

Mestonderzoek is altijd op wormen, wordt wormenei telling gedaan en ook op wat voor wormen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:52

Volgens mij heb je nog steeds niet verteld waarom je zo gruwelijk veel krachtvoer geeft :)?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:54

hij reageert er goed op, zit veel vitamine in
en hij blijft redelijk op gewicht

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:48

Hij reageert er goed op? Wil je je pony dood hebben ofzo?

Wat voor muesli geef je precies?

Wat houdt Z-mennen en M-dressuur in. Ik geloof namelijk niet dat hij werkelijk op dat niveau loopt en/of uitgebracht wordt. Ik snap echt niet waarom er zoveel voer in je pony moet. Op de foto oogt hij totaal niet dun. Het HOORT juist zo te zijn dat je de ribben van je pony makkelijk moet kunnen voelen.

Mijn pony die 5 dagen in de week loopt krijgt nog niet eens een kilo krachtvoer...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:51

deze topic volg ik ff, ik heb het zelvde probleem ;)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:38

ik vind dat je een mooie pony hebt en niks te dun is gewoon houden zo!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:48

Om hem eventueel iets dikker te krijgen kun je een beetje Maïs (kuilvoer voor koeien) bij voeren.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:56

hij loopt op dit niveau maar is er niet op uitgebracht
hij heeft nog wat stevige wortels en wat appels gekregen, nu zit het weer helemaal goed
topic kan gesloten worden

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:59

maak een papje van maismeel en meng dat door de musli.
Daar kweken ze wel een speklaagje van,en zeker nu de winter nadert zou ik er wat spek op laten komen.
Maar als je pony met 2,5schep musli geen spek kweekt dan is er toch wat anders mis,ik heb niet het hele topiv gelezen maar het kan zijn dat ie toch te weinig vitamine E binnen krijgt.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:05

hoefbevangenheid heeft niet echt veel te maken met hoe hard de hoeven zijn hoor! het gaat erom dat hij niet te veel suikers binnen krijgt waardoor het hoefbeen mogelijk kan gaan kantelen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:21

2, 5 kg is sowiso al een te grote hoeveelheid graan voor zo'n klein beestje om verwerkt te krijgen. tenzij jij minstens 5 keer per dag voert? anyway al wat je teveel voert wordt niet verteerd en meer zelfs, dat verstoort de zuurtegraad van de darmen enorm waardoor er veel darmbacteriën sterven die net zorgen voor een goeie vertering van gras en hooi. het paard lijkt dan enorm veel voer nodig te hebben en toch niet dik te worden, terwijl het in feite net die grote hoeveelheden voer waren die de spijsvertering helemaal overhoop gegooid hebben in the first place...
en ik vind het maar een raar antwoord dat hij nu wat wortelen en appelen heeft bijgekregen en het weer helemaal opgelost is, dus dat het topic gesloten kan worden :?

als dit paardje inderdaad onbeperkt hooi krijgt en zoveel krachtvoer, zou ik ook denken dat er iets niet helemaal goed zit... mijn PAARD van 1.60 krijgt zelfs nog geen 2 kg muesli per dag naast onbeperkt hooi en wat gras en die is nochtans ook moeilijk op gewicht te houden...
laat bloed prikken en vraag om de vit E gehaltes te controleren en hou een grondige check op wormen. het is niet omdat je ze niet ziet in de mest of dat je wel regelmatig ontwormt dat een paard geen wormen kan hebben.

als dat allemaal ok is zou ik overgaan op onbeperkt hooi en een kleine portie muesli, liefst nog verdeeld in meerdere maaltijden. Hierover kan je een scheutje maisolie doen om wat extra vet toe te voegen. vet is een betere enerigebron dan zetmeel uiteindelijk voor een paard en je hebt veel minder kans op hoefbevangenheid en dergelijke. Je zou ook een kuur probiotica kunnen geven om zn spijsvertering te ondersteunen en de darmflora wat op te krikken.
maar... weidegang zou het allergemakkelijkste zijn. hier zit alles wat ze nodig hebben ruim in overvloed in!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:52

en wat dacht je van maagzweren bij zulke hoeveelheden krachtvoer?!!!
kijk er mee uit,tis allemaal goed bedoelt maar uiteindelijk doe je er niks goeds mee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:42

MisticRider schreef:
hij loopt op dit niveau maar is er niet op uitgebracht
hij heeft nog wat stevige wortels en wat appels gekregen, nu zit het weer helemaal goed
topic kan gesloten worden

in wortels en appels zit veel te veel suiker. Je kan beter kijken naar een oplossing zonder al die suikers. Dat is namelijk erg slecht voor zijn lichaam :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:05

echt waar? dacht dat er in wortels alleen maar meer vocht zat dan suiker.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:06

L_Rivaldo schreef:
echt waar? dacht dat er in wortels alleen maar meer vocht zat dan suiker.

nee in wortels zit ook heel veel suiker :)
[VS] Hoeveel wortels mag een paard?
hier staat meer informatie :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:08

ga het even lezen :D

Edit: gelezen, ga voortaan maar even wat minderen met wortels dan, gaf hem niet super veel hoor, maar nooit geweten, mij is altijd vertelt water(maar lees nu suikerwater, dus water is erg breedt)