... Dat is toch de hele discussie? Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
... Dat is toch de hele discussie? Citaat:Misschien moet je je wat beter proberen in te leven. Sommige mensen hebben geen oudere pony die al van alles mag en kan doen. Maar dan nog, als je voorzichtig en op een speelse manier al wat dingetjes bij brengt, hoef je ze op hun derde niet te overdonderen.
Ik let heel goed op dat het dr niet teveel wordt en lol blijft hebben!
Wij gooiden vroeger de shet merries ook los, en dan over een laage cavelettie, en dan deden de veulentjes ook lekker mee
Maar ik vind het moeilijk hoor, want wie en hoe bepaalt er nou precies wat een paard wel kan en niet? Citaat:Ik vind dat je ook een beetje naar de natuur moet kijken van een paard, maar ook weer niet zoveel.
Wij hebben een paard natuurlijk wel in gevangenschap, en daar horen nu eenmaal bepaalde voorwaarden aan voor paard en baas.
Ik bedoel, in het wild springen ponys met een half jaar al een meter als er een wolf aan komt, of als ze gewoon schrikken.
.... rakni schreef:Citaat:Misschien moet je je wat beter proberen in te leven. Sommige mensen hebben geen oudere pony die al van alles mag en kan doen. Maar dan nog, als je voorzichtig en op een speelse manier al wat dingetjes bij brengt, hoef je ze op hun derde niet te overdonderen.
Ik let heel goed op dat het dr niet teveel wordt en lol blijft hebben!
Hee, dat jij geen oudere pony hebt wil niet zeggen dat je die dan mag overvragen! Daar kan jouw pony niks aan doen! Wat je hier zegt vind ik niet eerlijk. Het is zielig voor jou dat je geen oudere pony hebt en daarom mag je met je te jonge paardje ook springen en longeren.
Zo werkt het niet! Jij bent de eigenaar en moet ten alle tijde de beste beslissingen nemen voor je pony.
Mijn advies: Zoek een verzorgpony en laat je shet wat meer staan met vriendjes!
veel plezier voor straks!
hyppolyte schreef:Dat bepaalt de eigenaar, en het is ook de eigenaar die zo'n jong ding overvraagt, en er dus een rem op moet zetten. Ik vind ook dat jij jouw jonkies heel erg over hun grenzen laat gaan, van wat ik tot nu toe in je posts gelezen heb.Citaat:Ik vind dat je ook een beetje naar de natuur moet kijken van een paard, maar ook weer niet zoveel.
Wij hebben een paard natuurlijk wel in gevangenschap, en daar horen nu eenmaal bepaalde voorwaarden aan voor paard en baas.
Ik bedoel, in het wild springen ponys met een half jaar al een meter als er een wolf aan komt, of als ze gewoon schrikken.
Dat is echt de grootst mogelijke BS die ik ook heb gehoord....

Er zit daar zijn geluid bariere, wat wij de berg noemen. Nou het vind het geweldig om daar naar boven te galoperen en dan weer naar beneden. Ook liggen daar veel bomen en takjes, en ja hij springt daar vaak genoeg overheen. Er is zelfs een stuk waar je door de sloot heen kan lopen, en ook dat durft hij nu. Soms word het gras daar een tiid niet gemaaid waardoor het heel hoog word, zo hoog dat je alleen z'n oortjes er nog boven uit ziet steken. Als hij daar dan doorheen galopeerd (wat hij helemaal gewedig vind) maakt hij echt hoge sprongetjes. Maar dit zouden ze in de wilde natuur toch ook doen?
. Vjestagirl schreef:Ik zou sowiezo niet gaan springen, dat zou k pas doen als ze een jaar of 5 zijn. Longeren kun je rustig mee beginnen als ze 3,5 a 4 zijn. Alle spieren en pezen moeten nog sterker worden, de groeischijven zijn nog niet gesloten, dus je paardje is nog behoorlijk breekbaar.
@loveidefix: als je 'de tijd of geld niet hebt' om te wachten tot ze een goede leeftijd hebben voor dingen, dan moet je geen jong paard kopen. Je moet je ALTIJD aanpassen aan wat je paard kan, en niet omdat jij geen zin hebt om ermee te wachten het niet doen. Het is me wel vaker opgevallen dat jij hele slechte adviezen geeft.
loveidefix schreef:Vjestagirl schreef:Ik zou sowiezo niet gaan springen, dat zou k pas doen als ze een jaar of 5 zijn. Longeren kun je rustig mee beginnen als ze 3,5 a 4 zijn. Alle spieren en pezen moeten nog sterker worden, de groeischijven zijn nog niet gesloten, dus je paardje is nog behoorlijk breekbaar.
@loveidefix: als je 'de tijd of geld niet hebt' om te wachten tot ze een goede leeftijd hebben voor dingen, dan moet je geen jong paard kopen. Je moet je ALTIJD aanpassen aan wat je paard kan, en niet omdat jij geen zin hebt om ermee te wachten het niet doen. Het is me wel vaker opgevallen dat jij hele slechte adviezen geeft.
Waar zeg ik dat dan? Jij vind dat mischien slechte adviezen, maar ik vind keertje springen echt niet erg hoor. Het valt mij juist op dat jij alles pas gaat doen als ze 5 zijn. Mischien vind jij dat de ''juiste'' methode, maar vroeger deden de indianen het wel meer op mijn manier. Van af jongs af aan al dingen bij brengen, en als je ze niet overvraagt waar is dan het probleem?
loveidefix schreef:Ik vind al die bezorgt heid dikke kul! Ik longeerde al met tuig toen die van mij 2 en half was.
loveidefix schreef:Er zijn mischien mensen die ze pas mak maken op 6 jaarige leeftijd, maar als je daar de tijd en geld niet voor hebt
kan het al prima met 2.5 jaar hoor!
loveidefix schreef:Ja, jij hebt het over een ''goede leeftijd'' maar als ik dat nou eens een goede leeftijd vind?
Ik heb er dan ook net zoveel recht op om mijn advies te geven dan als jij de jouwe, en over joun ''goede'' adviezen ga ik ook niet zeuren. Uit eindelijk is de TS degene die bepaalt wat ze met haar paardje gaat doen, wat wij dan ook zeggen.
Anders moet je eens even kijken bij Shetlander en minipaarden en dan bij het topic over en shetlander longeren,
dan vinden mensen ook dat enkel longeeren ook dat dat de energie eruit gooien is. En ik heb dat ''vroege'' longeren (zoals ik eerder in een discussie met jou) overlegt met mijn DA en die vond dat ik dat heel goed deed.
hyppolyte schreef:Nou,
A: Wolven komen over het algemeen niet voor in gebieden waar paarden lopen...
B: Wilde paarden komen vooral voor op open vlaktes, niet in een afgesloten ruimte, dus de kans dat een veulen van een half jaar over een hindernis van een meter(!?) moet springen, is zo goed als nihil....
Bovendien is het dan iets wat het beestje zelf doet en niet iets waartoe het gedwongen wordt...
Dus A, ik weet wel degelijk iets van paarden en B, ik snap wel wat je wilt zeggen, maar het is een BS-verhaal..
Jij wilt de 'natuur' gebruiken om je eigen gedrag te verantwoorden.
JoyCiej007 schreef:loveidefix schreef:Ja, jij hebt het over een ''goede leeftijd'' maar als ik dat nou eens een goede leeftijd vind?
Ik heb er dan ook net zoveel recht op om mijn advies te geven dan als jij de jouwe, en over joun ''goede'' adviezen ga ik ook niet zeuren. Uit eindelijk is de TS degene die bepaalt wat ze met haar paardje gaat doen, wat wij dan ook zeggen.
Anders moet je eens even kijken bij Shetlander en minipaarden en dan bij het topic over en shetlander longeren,
dan vinden mensen ook dat enkel longeeren ook dat dat de energie eruit gooien is. En ik heb dat ''vroege'' longeren (zoals ik eerder in een discussie met jou) overlegt met mijn DA en die vond dat ik dat heel goed deed.
Dan moet jij eens beter leren lezen, en rare argumenten over wolven, indianen en geen tijd en geld hebben achterwege laten, dat slaat natuurlijk nergens op.
Nogmaals; in dat topic (en hier) werd ook gezegd dat longeren 'rondjes lopen' is, en rondjes lopen vergt (eenzijdige) belasting van spieren en pezen in de benen. Jonge paarden hebben dat nog niet volledig ontwikkeld en daarbij is rondjes lopen dus veel belasting.
Jij gebruikt te pas en te onpas allerlei kul en lariekoek, maar je zou je ook eens achter de oren kunnen krabben óf je het zelf allemaal wel zo goed weet......
Edit: bij ons hebben diverse dierenartsen juist met klem bevestigd niet te vroeg te beginnen met longeren. Zo zie je maar weer, een DA is ook niet heilig en sommigen geven weer heel ander advies als de ander. Dat jóu DA toevallig zegt dat het wel kan, hoeft niet te betekenen dat het dan direct ook zo is..... er zijn nl. zát DA's die het juist afraden.
JoyCiej007 schreef:maar beste loveidefix; ik zie jou ook, net als vjestagirl, erg veel adviezen geven hier op bokt waarvan ik denk: meid hoe kom je er op, hou alsjeblieft je mond want je weet niet eens waar je het over hebt.
Een paard dat compleet panisch wordt als het een bit en hoofdstel ziet, gaat steigeren en niet weet hoe snel hij weg moet komen.
Dan kom jij met jou advies: 'ach, 't is denk ik gewoon aanstellerij, hup bit erin drukken en alssie braaf is snoepje erin proppen'......
Als jij nou met goede argumenten kan onderbouwen waarom longeren volgens jou prima kan dan hoor ik dat graag, maar tot nu toe heb ik die argumenten nog werkelijk nergens gezien....