Hoe maken jullie je pony's keuringsklaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Hoe maken jullie je pony's keuringsklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:32

Idd voor pijnlijke ongelukjes ben ik ook wel bang. Ze is wel rustig, maar het is en blijft een dier.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:00

Persoonlijk zou ik een 2 jarige niet longeren ivm met kraakbeen en dergelijke. Hij is nog in de gorei dat moet je niet verpesten. Ik heb ook een mountain welsh maar is nu al een btje. Die van mij heeft ook ongelooflijke lange en dikke mannen. Wat ik zou doen in uitdunnen! Uitdunnen is het beste alternatief om je lange manen te sparen. als ze dan nog te dik zijn waarom geen hengstenvlecht, Dat kan trouwens ook met lange dikke manen. Tastharen betreft hmm zou ze gelijk knippen aan al het andere whahaha. Enh de fiets nog een onderwerp. Mijn pony doet het hartstikke goed tot er een paard hard gaat galoperen ben ik de sjaak hij heeft me over de stoeptegels mee getrokken eenmaal in de gaten stopte die netjes.Het ligt ook aan je pony. Wat ik veel met hem doe is naast het paard mee nemen. Of ergens op een groot weiland lekker los laten. Het kan niet bij iedereen. Ik heb de vertrouwen in hem dat hij niet weg loopt het moet natuurlijk niet in het verkeer zijn dat durf ik niet bijv op het strand ofzo.Dan laat ik hem los en volgd hij de andere.
Die van mij staat overdag lekker op het land en snachts binnen.
En ook een tip is als je witte sokken op od een wit paard. Gebruik dan kalk Het is netjes en dus een goede opzichten voor de jury. Die van mij heb ik een showhalstertje er zat een ketting onder. Maar heb er een leer riempje onder laten zetten.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:26

SweetCalypso schreef:
Als ze dan nog te dik zijn waarom geen hengstenvlecht, Dat kan trouwens ook met lange dikke manen.

Bedoel je op de keuring?? Verwacht het eigenlijk niet.

Wij hebben ze voor de show altijd op stal en dan goed in het voer. Netjes getoiletteerd, oortjes attent bijgeknipt, baardje er af(branden), tastharen laat ik wel zitten maar knip ze wel een stuk korter, manen 2 á 3 handbreedtes en uitgedund naar smaak, staart een handbreedte onder het spronggewricht. Staart en manen altijd met een mesje en NOOIT met een schaar. Staart altijd in een puntje snijden.

Laatste dagen voor de show wassen. Wij doen dat meestal 2 keer. Woensdag en vrijdag. Na het wassen dik in de glansspray. Wij hebben ook wel eens witte verf gehad voor de witte benen maar daar ben ik geen fan van. Vrijdag na het wassen de onderkant van de staart vlechten en de bovenkant in een (natte) bandage. Heel dik in het stro zetten.

Op de dag zelf voetjes wit maken met een kalkblok, delen van het hoofd met babyolieinsmeren, hakken insmeren met olie, bij mooie ronde billen ook de billen insmeren. Veulens, merries en jaarling hensten brengen wij altijd voor met een wit webhalster, hengsten vanaf 2 jaar met een hngstenhoofdstel.

Haha, wat een gedoe eigenlijk als je het zo eens allemaal opschrijft.

Over het trainen,, Stilstaan e.d. kun je wel trainen, ook voor de bespiering train je wel maar het echte showen moet er mijns inziens ook wel in zitten. Als ik kijk naar Berry die weet het er echt in te trainen maar weet dat het er bij zijn pony's ook echt in zit. Zeg altijd maar zo, wat ik niet in zit krijg je er ook niet uit.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:41

In het kader van het keuringsklaar maken heb ik toch maar eens een poging gewaagd.
Ik heb de manen van mijn pony een stuk korter gemaakt.
Dit was ook onder het mom van als het mislukt heeft het nog enigsinds de tijd om bij te trekken.
Wat vinden jullie is het zo een beetje goed?

Afbeelding

Afbeelding

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:53

Nou ziet er toch goed uit.. Ik zou ze misschien onderin wat langer laten, dat het wat meer in een puntje loopt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:12

misschien nog een beetje dunner maken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:52

ik vind het er netjes uit zien nieneke...
was bij beech echt wel nodig haha..

en idd bij de schoft ietsje langer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:09

Ziet er al netjes uit hoor! Ik waag me er binnenkort ook eens aan, ook onder het mom dat ik dan nog genoeg tijd heb om bij te werken indien nodig :).

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:31

Tnx voor de reacties!

Ik had nog nooit manen getrokken en uit de uitlegverhalen van de meeste mensen klonk het niet makkelijk, maar het viel reuze mee! Gewoon doen Zitake.

En ik weet nu dus dat ik bij de schoft iets langer had moeten laten. Mocht het rond de keuring niet zijn bijgetrokken dan doe ik er gewoon een extension in :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:04

dan zul je er waarschijnlijk niet ingelaten worden,haha

nee dat trekt wel bij hoor...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:37

Hoezo zal ze er niet in worden gelatan Inowa?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:38

denk dat het als grapje bedoeld is Patrick ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:56

was idd als grapje op de extentions bedoelt maar volgens mij mag dat serieus niet eens(extensions dan)
weet dat het in elk geval niet inde staart mag

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:03

mag dat niet. Is wel nogal sneu als je met een merrie met een afgebeten staart bv naar de keuring moet. en goeie extensions merk je toch niet? mag het ook niet als het gemeld wordt met reden erbij?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:06

volgens mij mag het helemaal niet nee....weet het niet zeker,zal ik het klappertje met de reglementen eens moeten opzoeken

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:11

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of dat niet mag. Want als je goede extensions hebt zal dit als het goed is niet opvallen.
Niet dat ik het van plan ben hoor even voor de duidelijkheid, want was inderdaad een grapje.
Maar mocht je een ongelukje hebben zoals zitake noemt...
Weet wel dat je niet kunstmatig de staartdracht mag verhogen

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:44

YWC schreef:
Wat het toiletteren betreft... ik kan jullie alvast in primeur vertellen dat Welsh Belgium in het voorjaar van 2010 (voor de shows natuurlijk) een toiletteer-dag zal organiseren.
Details zal ik ter zijner tijd wel op bokt plaatsen.

De "toiletteer- en voorbrengdag" van Welsh Belgium zal doorgaan op zaterdag, 20 maart 2010 (aanvang om 14h00) op het secretariaat van Welsh Belgium (Slameuterstraat, Putte, België).

Ik zal tegen die tijd nog wel een apart topic hierover openen, maar hou alvast de datum vrij :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 09:50

hoop dat ik dan geen dienst moet doen, anders plan ik wel dat ik dat weekend richting huis ga :). Lijkt me wel heel interessant.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:16

je mag net zoveel kunstharen in de staart of manen van je pony plakken als je zelf wilt. Staat nergens dat dat niet mag. Geloven doe je in de kerk. Lijkt me verstandiger voordat jullie dingen plaatst dat je het zeker weet en dus niet mensen verkeerde informatie geeft.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:41

patrick76 schreef:
je mag net zoveel kunstharen in de staart of manen van je pony plakken als je zelf wilt. Staat nergens dat dat niet mag. Geloven doe je in de kerk. Lijkt me verstandiger voordat jullie dingen plaatst dat je het zeker weet en dus niet mensen verkeerde informatie geeft.

'k zou er toch nog maar eens de regels op nalezen op de website van de WPCS ( http://www.wpcs.uk.com/shows/JudgingShowingHandbook.pdf ) als ik jou was.

De regels vermelden duidelijk :

6.9.5.
Artificial changes to the original markings of an animal as recorded to the Passport will not be allowed, nor the addition of false manes and tails.

Lijkt me inderdaad verstandiger om iets zeker te weten voor je mensen verkeerde informatie geeft.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:47

als ik tijd heb ga ik zeker eens langskomen naar putte om te zien hoe je het beste je pony keuringsklaar moet maken

ps heeft iemand een idee hoe groot een welsh cob sectie D veulen zou moeten zijn op 7-8 maanden.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:10

Ik geloof niet dat er in Nederland ooit iemand de toegang tot de showring is ontzegd omdat zijn of haar pony nepmanen of staart had. ( mij iig niet) Ga op aanstaande HK maar eens goed kijken en ik weet 100% zeker dat je er meerdere in de baan zult zien lopen. En ook die worden goedgekeurd hoor,dan wordt er echt niet gekeken naar een nepstaart. ;)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:54

Inderdaad Yorick , er lopen er heel veel rond die dat hebben!!!

een Cob jaarling moet rond mei op 1:40 zitten, ik denk met 8 maanden toch wel 1.25 mtr is een schating hoor weet helemaal niet hoe hoog mijnes nu is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:17

Ik veronderstel ook dat het amper gecontroleerd wordt zoiets, daarbij vind ik eerlijk gezegd dat als een pony een afgebeten/afgesneden of wat dan ook staart heeft, hij toch extensions verdient, beest moet in de zomer toch minstens een vlieg kunnen afslaan, beetje heel sneu anders. Is dan iig weer een geldig argumentje om hem een goeie staart te geven.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:45

is geen enkele keuring en of show die in Nederland wordt georganiseerd waarin in het vraagprogramma of regelement staat dat je niet met een pony mag deelnemen die een nep staart of nep manen heeft. Er zijn inderdaad verschillende stamboek hengsten op te noemen die op het moment dat ze goed werden gekeurd een bolstaart of helemaal geen manen hadden. Door de jaren heen heel wat keuringen en shows, ook in het buitenland, bezocht en nog nooit gezien dat een pony om die reden de baan werd uitgedaan. Wel op de RW gehoord dat een jurylid vroeg aan een voorbrengster of ze de volgende keer niet weer de witte hoeven van haar Cob hengst zwart wou maken.