[H] Welt Hit II x Kennedy x Vasco merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:38

Bedankt weer voor het mee denken! :D Heel erg fijn!

@essiesilly:
Maestro valt voor mij af. Voor mijn merrie is hij te klein met zijn 1.66 en zijn voorbeen is te kort. Ik geloof niet dat hij veel kan verbeteren bij mijn merrie. Toch bedankt voor het meedenken :)

@Youngster: Klopt, valdez staat ook op mijn lijstje. Ik ben alleen wel bang voor de schoudervrijheid.. Wat denk jij?

Suelza schreef:
Grappig, de verbeterpunten van jouw merrie waren de pluspunten van mijn oude fokmerrie (v. Jazz).

De sterke punten van Welt Hit II waren weer de verbeterpunten van mijn merrie, dus zodoende dat ik de combinatie in omgekeerde volgorde heb gemaakt.

Het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf :D

Haha typisch :D Jazz zelf ga ik echt niet aandurven, maar wellicht vinden we een leuke zoon van hem die past ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:32

Kort samengevat: Uniforme collectie goed ontwikkelde hoogbenige rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De beweging is lichtvoetig en ruim. In draf en galop zouden de veulens zich losser moeten laten in de bovenlijn.
Westpoint kan een goede bewegingstechniek toevoegen en een meer opwaarts gebouwd model fokken bij merries die beschikken over een goed lichaamsgebruik en een correct gesteld achterbeen.
Het fokadvies is gebaseerd op het verrichtingsonderzoek en de veulenbeoordeling.

dit (en het feit dat ik ook geen fan ben van westpoint, sorry!) zou ik toch sneller voor united gaan, ZEKER voor het lichaamsgebruik

maar waarom zit je zo in jazz lijn te zoeken???

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:27

United moet wel een merrie hebben met lente in het lijf en ook nog is heel chique. Dat zou ik dus niet doen :)

DL_

Re: [H] Welt Hit II x Kennedy x Vasco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:55

Hmm, dat klinkt niet heel positief. Was al aan het zoeken naar nakomelingen maar krijg tot nu toe niet veel gevonden.

Nou, ik zit niet persé in de Jazz lijn te zoeken, maar ik denk dat je toch al snel daar uit komt met de gegeven verbeterpunten. Maar mocht jij iets anders adviseren hoor ik dat heel graag.

Het állerbelangrijkste voor mij is dat de hengst zowiezo veel lossigheid heeft en vererft. Ruimte en een krachtig achterbeen zijn natuurlijk ook heel belangrijk, maar lossigheid mag in mijn ogen ook zéér zeker niet vergeten worden in dit geval!

United is ook niet mijn hengst, vind hem ook wat aan de kleine kant en de nakomelingen ook inderdaad vaak niet chique genoeg.. Het zou vast geen verkeerde keus zijn, ik wil hem ook niet meteen uit sluiten, maar er zijn vast beter passende hengsten te vinden ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:59

Ja ik vind United nakomelingen ook niet heel denderend... Laat ik het zo zeggen... 'Ben er nog niet een tegen gekomen, waarvan mijn mond echt openviel" :D

Wel fijne bewerkbare sportpaarden, dat wel...

Lastig, zit al de hele tijd mee te denken, maar het is moeilijk... Ook ik blijf richting de Jazz kant neigen...

Maar om een andere kant te kiezen, iets met Sandro Hit bloed? Geeft toch chique plaatjes die over het algemeen goed van achteruit komen. Valeron bijvoorbeeld?! Alleen weet niet of hij volgend jaar daadwerkelijk met vers sperma beschikbaar is...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:02

schoudervrijheid zou ik minder belangrijk vinden dan een krachtig achterbeen :)
Valdez geeft wel hele fijne bewegende veulens met veer en lossigheid en wat ik gezien heb ook maat :)

Sandro hit zou ik heel heel ver weg bij blijven, zeker met een welt hit merrie waar het achterbeen bij verbeterd moet worden.
Ik ken eigenlijk geen enkele Sandro hit met een normaal functionerend achterbeen, daarbij is het karakter ook een aandachtspunt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:07

Wat vind jij niet normaal aan het achterbeen van Sandro Hit nakomelingen?!? Ik vind het vaak fijne bewegers en moet zeggen dat ik maar weinig slepers van hem heb gezien?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:09

Slepers niet. Maar ze gaan vaak heel wijd achter, en hebben in de hogere sport ( Z en hoger) veel moeite om te sluiten.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:14

Ik vind het echt fijn dat jullie zo fijn mee denken! Zelf zou ik er echt niet meer uit komen.

Allereerst vind ik het achterbeen ook belangrijker dan die schoudervrijheid hoor ;) Als ze achter maar sterk zijn kan je voor nog een hoop verbeteren.

Ik heb in mn leven op één uitzondering na nog nóóit een sterke, vlugge Sandro Hit gezien.. Chique, dat wel. Nee voor Sandro Hit zal je denk ik een verrekte sterke, vlugge merrie moeten hebben om dat te laten passen.. En dat is deze merrie in ieder geval niet :n .

Valdez vind ik zéker geen verkeerde hengst, maar ik blijf toch wel wat huiverig voor de ruimte in het voorbeen. Neemt niet weg dat ik dat achterbeen en de souplesse dan belangrijker vind.
Maar er moet toch een hengst zijn die én een sterk, vlug achterbeen, én souplesse, én ruimte in het voorbeen heeft?? :D Toch?! *verliest hoop := *

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:16

Die is er vast wel :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:24

youngster schreef:
Slepers niet. Maar ze gaan vaak heel wijd achter, en hebben in de hogere sport ( Z en hoger) veel moeite om te sluiten.

Ahaaaa... Tja, ik weet natuurlijk ook niet alles, haha!

Hmmm als ik aan hele sterke achterbeenpaarden denk, denk ik aan Ferro's, maar ja... vind maar eens een Ferro telg die verfijnt...

Los van het feit dat die ook karaktertjes meegeeft...

Tja... kom ik toch weer terug bij...

Jazz :D

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:28

Verfijnen hoeft wat mij betreft niet persé. Als ze maar kunnen lopen! (klinkt raar na wat ik net over United zei, maar united is in wel meer dingen niet 'mijn' hengst zeg maar. ;) ) Maar vergeet vooral ook de lossigheid/souplesse niet, héél belangrijk.

Jazz x Welt Hit.. Brr... :=

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:30

Jazz en geen karakter :=

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:30

Special D of Rousseau :)
Hoewel je het niet zou verwachten geven ze beide toch wel veel ras. Maar ook bij een Special zou je het voorbeen in twijfel kunnen trekken, hoewel ik vind dat een voorbeen vanzelf wel komt als het achterbeen in orde is :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:31

Whahaha, nou die van mij is goed gelukt hoor... Die had wat mij betreft meer op zijn moeder mogen lijken. Welt Hit II was een stamper, zei de hengstenhouder ook, mij veulen is een kopie van zijn vader dus dat beloofd wat...

Hmmmm, maar waarom niet kijken naar Ferro nakomelingen, zoals bijvoorbeeld Rhodium?

edit: http://www.dressuurpaardentekoop.eu/paa ... bylon.html

Weet niet of ik er echt kapot van kan zijn, haha! Maar goed, misschien lijkt hij wel heel erg op zijn moeder :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:32

youngster schreef:
Special D of Rousseau :)
Hoewel je het niet zou verwachten geven ze beide toch wel veel ras. Maar ook bij een Special zou je het voorbeen in twijfel kunnen trekken, hoewel ik vind dat een voorbeen vanzelf wel komt als het achterbeen in orde is :j

Hmmm ik vind Special D een fijne hengst, maar vind zijn nakomelingen wat tegenvallen. Idd het voorbeen lijkt vaak wat ingesnoerd en dat heb ik vaker gezien... Maar, dat kan toeval zijn geweest aangezien ik natuurlijk niet alle nakomelingen heb mogen aanschouwen, maar vind het wel opvallend...

Rousseau vind ik ook een hele fijne hengst! Spreekt mij meer aan als Rhodium, maar volgens mij is Rousseau alleen maar via DV beschikbaar tegenwoordig?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:34

Rousseau heb ik inderdaad ook wel heeeeeele fijne dieren van gezien. Maar ook kromme (...) maar dat zal van iedere hengst natuurlijk wel zijn.

Special heb ik inderdaad wel eerder gehoord, misschien toch 's ff wat verder uitpluizen.

Ben ik helemaal met je eens, absoluut :j . Maar dan heb je het volgende punt, voegt hij geen schoudervrijheid toe, of neemt hij schoudervrijheid weg tov de merrie.. ;)

*hmm, die zin klopt volgens mij niet helemaal. Maar neem aan dat jullie snappen wat ik bedoel, of niet? *

Rhodium is vaak wel erg wisselend in zijn veulens...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:38

Rhodium is wel een erg modellenmaker. Of het echt wereldsportpaarden zijn weet ik niet :)
Ik heb zelf een special dus ik ben wat bevooroordeeld, maar ik heb zelden zo'n fijn dier onder mijn kont gehad. Altijd willen lopen, zeer fijn achterbeen en toch fijn voorbeen en veel veer en lossigheid.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:40

Dat klinkt positief! :j

Rousseau lees ik net is alleen nog via dv beschikbaar. Heel erg zonde, maar DV durf ik niet aan :n

WBT rhodium ben ik het met je eens idd. Zijn niet altijd even fijne dieren..

Special ga ik eens goed naar kijken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:41

Hmmmm ik heb een Special in training staan en idd altijd willen lopen en zeer fijn in omgang, maar toch ook wel weer dat ingesnoerde voorbeen....

Vraag mij overigens af of dat bij Special vandaan komt of bij Ferro... Mijn Ferro merrie neigt ook wel eens naar beweging met ingesnoerde voorbenen, maar enkel in vrijheid. In beweging ohz zie je het niet terug. Dan is ze zo fijn terug te sluiten dat het voorbeen alle kanten op kan gaan...

Dus ik vermoed dat het niet zozeer Special is, maar Ferro die dat doortikt... Ik weet alleen niet in combinatie waarmee hij dat specifiek vererft, aangezien je het bij de Specials wel vaker ziet...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:42

DL_ schreef:
Dat klinkt positief! :j

Rousseau lees ik net is alleen nog via dv beschikbaar. Heel erg zonde, maar DV durf ik niet aan :n

WBT rhodium ben ik het met je eens idd. Zijn niet altijd even fijne dieren..

Special ga ik eens goed naar kijken.

Ja, dat wist ik van Rousseau, daarom had ik zijn naam niet genoemd. DV durf ik zelf ook niet aan en zodoende dat Rousseau dus ook van mijn lijstje is geschrapt...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:43

Een voordeel, met Special D wordt het in ieder geval een zwart veulen met witte voeten ;)

Heerlijk commercieel :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:45

Kan ook bruin worden :P
Maargoed een vos krijg je idd niet uit Special.

Riondine is een voorbeeld van Welt hit x ferro btw.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:47

JA kan, maar is niet waarschijnlijk ;)

Zo heb ik uit 2 schimmels een bruine (een echte bruine) zien komen. Dus dat kan ook, terwijl men zegt van niet ;)

En uit mijn schimmel kwam ook een zwarte, dus ja, alles kan... Maar ik vermoed dat de kans op een zwarte wel heel groot aanwezig is :p

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:56

Vergeet niet dat mijn merrie ook een Welt hit x Kennedy is he, ook ferro dus ;)

Heb net een filmpje bekeken van Special, zéér zeker een heel fijn achterbeen, maar wel een wat kort voorbeen.

Zonde inderdaad van Rousseau, maar zéker met mijn merrie durf ik dat écht niet aan. :n