De kritiek die jonge hengsten (vaak) krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:32

sarabande schreef:
Om bij United te blijven, hij geeft nogal wat eigenschappen uit zijn afstamming door waarvan we nu weten dat die niet negatief zijn.

Zijn veulens worden vaak klein geboren en van de eerste jaargang waren ze dus moeilijk te verkopen. Ik heb daar mijn United aan te danken, ondanks haar sublieme afstamming was ze betaalbaar en ik nam de gok.
Als 3 jarige werd ze 1.65 opgenomen en dat had ik nooit durven dromen, ze zal inmiddels wel nog meer uitgegroeid zijn.

Daarom is het eigenlijk bijna nooit mogelijk om een jonge hengst al helemaal als vaderdier, sportpaard etc te beoordelen, hij zal zich eerst in al die onderdelen moeten bewijzen en dan komen er inderdaad vaak verrassingen.

Dus wordt een shower bejubeld omdat hij op dat moment de mooiste is, en zolang we gen glazen bol hebben, zal dat zo blijven, ook al stelt dat dier een paar jaar later niks meer voor.

Wat grappig. Ik citeer hier een stuk over de vererving van United. "Feit is dat hij de stokmaat verhoogd met gemiddeld anderhalve centimeter". Kan je zien hoe het uitpakt. *D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:56

Saskia505 schreef:
Wat grappig. Ik citeer hier een stuk over de vererving van United. "Feit is dat hij de stokmaat verhoogd met gemiddeld anderhalve centimeter". Kan je zien hoe het uitpakt. *D

Het ging over wat men van jonge hengsten vindt, niet wat in een hengstenfolder staat. Aanvankelijk leek hij klein te fokken, nu de kinderen 3 en 4 jaar zijn weten we dat hij dat niet doet.
Maar nu laten fokkers hem staan omdat hij kleine veulens geeft en dat is lastig als je ze als veulen wilt verkopen.
Je kan dan de aspirant koper wel de woorden van Joop onder de neus duwen, maar die hebben er op dat moment geen boodschap aan die kopen wat ze zien, niet wat wellicht ooit gaat gebeuren.

Opfok is toch al genoeg gokken.
Anders is het voor fokkers die hem bewust inzetten om dat hij de merrie aanvult, en dat kan hij ook goed zo is inmiddels gebleken.

Saskia505

Re: De kritiek die jonge hengsten (vaak) krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:59

Achja, feit is feit. Geeft niet hoor. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:12

Feiten staan in de statistieken van het KWPN, nooit in een hengstenfolder, daarin staat reclame :D

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 15:34

Hoho, niet zo snel.

Ik mag toch aannemen dat de In de Strengen een tijdschrift van het KWPN is? Als je de IDS van 10 september 2009 openslaat op pagina 16, zie je daar een prachtig stuk van het KWPN over United. Arie Hamoen sprak namens het KWPN: "De betrouwbaarheid neemt nog toe omdat nu al meer nakomelingen gekeurd zijn. Te verwachten is, zeker gezien de hoge punten voor exterieur en beweging die diverse dochters hebben gekregen op verschillende stamboekkeuringen, dat ook zijn fokwaarde zal stijgen. Dat geldt tevens voor zijn sportindex. Hierbij is de betrouwbaarheid met 59% nog laag, maar dat kan niet anders want zijn eerste nakomelingen hebben net hun IBOP gedaan of komen pas kort uit in de sport. Feit is dat hij de stokmaat verhoogd met gemiddeld anderhalve centimeter."

Nog andere tegenspraken nu? :D

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:15

Nu praten jullie over hengsten die eerst niet heel positief gewaardeerd worden maar later toch positief boven komen drijven maar je hebt het net zo goed de andere kant op.
Hengsten waar eerst hoog over opgegeven wordt die in hun nafok nog niet zo goed uit de bus komen.
Nou zit ik helemaal niet in de dressuurpaarden dus kan daar geen vb over noemen.
Maar bij de spr.paarden vind ik Casco daar nog wel een vb van.
Ik was zelf aardig gecharmeerd van m maar zal m gezien zijn nakomelingen niet gauw gebruiken.
Tygo (ik heb er helaas zelf 1) net zo.
Laatst geeft toch nog vaak eens kritiek op fundament.Over het karakter niet gesproken.
Zelf springt hij momenteel top.
KWPN prees m mij aan als dekhengst.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:16

sarabande schreef:
Feiten staan in de statistieken van het KWPN, nooit in een hengstenfolder, daarin staat reclame :D

Uit een hengstenfolder haal je over het algemeen niet de info die je hebben wil!!!
Die haal je uit de praktijk!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:31

eilander schreef:
Nu praten jullie over hengsten die eerst niet heel positief gewaardeerd worden maar later toch positief boven komen drijven maar je hebt het net zo goed de andere kant op.

TS heeft het over de als 3 jarige zo bejubelde Uptown, die er weinig van gebakken heeft en de toen wat argwanend bekeken United, die met zijn kinderen en eigen prestaties inmiddels weet te overtuigen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:39

Praat TS niet in het algemeen en heeft ze deze 2 als vb???

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:46

Deze twee zijn inderdaad een voorbeeld. Zie hetzelfde inderdaad met genoeg andere hengsten gebeuren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:00

Saskia505 schreef:
Deze twee zijn inderdaad een voorbeeld. Zie hetzelfde inderdaad met genoeg andere hengsten gebeuren.

En zelfs nu is het nog te vroeg om een eindoordeel te geven.
Uptown is nog niet afgeschreven, misschien wel afgeserveerd. Over zijn sportvererving valt dus nog heel weinig te zeggen.
En op exterieur is er alleen nog maar de veulenrapportage, die heel positief was, en 6 hengsten in de eerste bezichtiging.
Zijn oudste nakomelingen zijn net drie, die van United een jaar ouder.

Dus ik vind dit geen echt voorbeeld, misschien dat in de wandelgangen wel zo over de hengsten geoordeeld wordt, maar het wordt
in geen enkel opzicht onderbouwd door cijfers.

Contango is wat mij betreft, een veel beter voorbeeld.
Verder zijn er nog niet veel voorbeelden gegeven, die ook echt onderbouwd zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:15

Flemmingh was in eerste instantie toch ook geen populaire hengst?

Ik heb United vanaf het begin een goede hengst gevonden zelf,maar je weet natuurlijk nooit van een jonge hengst hoe hij fokt.Het gaat er toch om,om wat ze doorvererven.Al hebben ze zelf alles mee,wat ze precies doorvererven weet je pas als de nakomelingen 3 jaar en ouder zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:48

leuk topic :D
ik moest ook meteen aan contango denken (en veel mensen denken er nu NOG zo over) laat het maar zo ;) dan rent tenminste niet iedereen erachteraan net als nu bij uphill gebeurd, bloed is op, dan rennen we toch gewoon naar uphill?!

maar terug naar het onderwerp: ben ik het heel erg mee eens, er word zoooveel bravour over een jonge hengst gemaakt soms en jaren daarna hoor je er niks meer van ( karakter is bijv. niet goed dus hij is "verdwenen" ) gebeurd ook nogal eens helaas..

daarom durf ik het ook (nog) niet zo goed aan om met een jonge hengst te dekken :) wil eerst zien wat hij zelf in de sport/onder het zadel laat zien en wil er wel wat nakomelingen van zien :)