Tandartscontrole bij shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s_v

Re: tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:39

Bij ons is er nog nooit een geweest,
Als ze er last van heeft laten wwe 'm uiteraard wel komen.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:17

Ieder jaar in november komt de DA hier die ook tandheelkunde heeft en controleerd hij de tanden en kiezen van mijn shetlanders.
Alleen dit jaar doe ik het niet want Bonnie is drachtig en ik wil haar nu niet te veel stress bezorgen. Dus volgend jaar april maak ik weer een afspraak voor de tanden en kiezen van mijn shetjes bij mijn DA.

Ik ben benieuwd wat de rest van stal dit jaar doet want meestal kwam ik ermee en volgde de rest.
Eerst kwam hij alleen voor de shetlanders en een tuiger maar een jaar later stonden er 2 shetlanders (de mijne) en 5 andere paarden op de lijst voor hem. De tuiger is van stal verhuisd en ik laat de mijne nu in April doen ben dus benieuwd of iemand hem deze maand nog laat komen voor de tanden en kiezen van hun pony / paard.

superwoman

Re: tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:11

Bij ons heeft de D.A nu de laaste jaren een actie van gratis gebitsCONTROLE bij de enting.
Vind dat een goeie aktie en ze komen veel problemen tegen, waar de eigenaren niks van hedden gemerkt.

aslo

Re: Tandartscontrole bij shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:00

Mijn ervaring is dat veel paarden/shetjes wel degelijk problemen hebben met het gebit als deze niet regelmatig nagekeken/behandeld worden. Ik laat het nu dan ook jaarlijks controleren. Bij voorkeur door Jan Broeze uit Winterswijk (man is gewoon keigoed), daar mijn ervaring met DA's helaas niet zo geweldig is. De meesten hebben te weinig ervaring, behandelen niet goed of zien problemen finaal over het hoofd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:02

bij een normaal gebit gaan ze bij mij jaarlijks op controle vanaf dat ze gaan wisselen. ook de shetten ;-)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:50

Ik heb in de driejaar dat ik mijn shet heb. Haar nog nooit laten controleren.
Bij de vorige eigenaren ook niet gebeurt.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:00

Zorro moest vandaag naar de tandarts. Helaas zaten er 2 kiezen los, dus die moesten eruit :(:) en ook nog eens 2 snijtanden die vervelend deden, dus die moesten er ook uit :(:) :(:) Haken had hij dan weer niet, hij slijt nu netjes af. Klein beetje scherpe randjes weggeveild.

Ik merkte helemaal niets aan hem, hij at goed (ook hooi en gras) en met bit ook geen problemen gehad. De snijtanden zagen er aan de buitenkant goed uit, maar onder het tandvlees helemaal ontstoken, in zijn rechter ondertand had hij zelfs pus. Zorro is vorig jaar voor het laatst gecontroleerd en toen was er niets aan de hand.

Had het er nog even met de TA over. Zij heeft steeds meer shetten en mini's te behandelen en merkt dat deze pony's vaak de meeste gebitsproblemen hebben.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:39

Mijn kleine beer wordt net als mijn tinker eens in het jaar/ anderhalf jaar behandelt. Dan wordt alles even netjes gemaakt en verder gecontroleerd. Ze hebben beiden verder niet echt bijzondere problemen. Dus vaker is niet noodzakelijk. Mochten er toch eerder problemen merkbaar zijn, dan worden ze natuurlijk wel eerder behandelt.
De shetlander wordt hier gewoon hetzelfde behandelt als mijn paard.
Ook al is hij 'maar' gezelschap voor mijn paard, hij verdient gewoon dezelfde verzorging. :)

Oo, en nog even over vroeger. Nou vroeger werden de tanden van de paarden wel degelijk gedaan. Verschil is alleen dat het toen werkpaarden waren bij een boer, en die boer deed de hoeven en de tanden zelf (gewoon met een vijl en dus niet electrisch en met verdoving). Tegenwoordig houden wij de paarden als recreatiepaarden en hebben we zelf geen verstand van bekappen en de tanden. Zo ontstaat de hoefsmid en de tandarts. Tandarts is een tijd 'vergeten' door de recreatieve paardenhouders, maar het is onzin dat vroeger geen aandacht is besteed aan het gebit van de paarden.
Laatst bijgewerkt door Christah op 12-11-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:47

Mijn merrietje wordt 1x per jaar gecontroleerd. Heb het grote voordeel dat mijn buurvrouw paardentandarts is. :j Dus als ik een keer twijfel kijkt ze haar voor de zekerheid even na :) In de 1ste jaren was er wel wat werk nodig, maar ze blijft nu mooie nette tanden houden :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:59

ukkiepuk schreef:
Zorro moest vandaag naar de tandarts. Helaas zaten er 2 kiezen los, dus die moesten eruit :(:) en ook nog eens 2 snijtanden die vervelend deden, dus die moesten er ook uit :(:) :(:) Haken had hij dan weer niet, hij slijt nu netjes af. Klein beetje scherpe randjes weggeveild.

Ik merkte helemaal niets aan hem, hij at goed (ook hooi en gras) en met bit ook geen problemen gehad. De snijtanden zagen er aan de buitenkant goed uit, maar onder het tandvlees helemaal ontstoken, in zijn rechter ondertand had hij zelfs pus. Zorro is vorig jaar voor het laatst gecontroleerd en toen was er niets aan de hand.

Had het er nog even met de TA over. Zij heeft steeds meer shetten en mini's te behandelen en merkt dat deze pony's vaak de meeste gebitsproblemen hebben.

phoe zeg, pittige behandeling..
Bijzar hé dat sommige niks laten merken..

Vervelende ervaring/conclusie voor die tandarts. Dan lopen er nog héél veel rond met tand/mond-problemen ;(

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:57

superwoman schreef:
phoe zeg, pittige behandeling..
Bijzar hé dat sommige niks laten merken..

Vervelende ervaring/conclusie voor die tandarts. Dan lopen er nog héél veel rond met tand/mond-problemen ;(

In maart 2008 waren er ook al 4 snijtanden getrokken, dus hij heeft nog wenig over. Nog 3 boven en 3 onder ipv 6 boven en 6 onder.

Mijn ervaring is dat shetlanders keihard zijn en vaak doorlopen met pijn zonder iets aan te geven, voor mij een goede reden om preventief te werk te gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:11

mijne gaan ook elk jaar naar controle, niks geen verdoving, en niks elektrisch, gewoon keurig met de hand. Moet geen probleem zijn

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:11

Die van mij is vorige week geweest. De tandarts moest een oud tandje weghalen van zijn melkgebit nog en klein beetje vijlen van boven. Is altijd goed even te laten checken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:31

ukkiepuk schreef:
Mijn ervaring is dat shetlanders keihard zijn en vaak doorlopen met pijn zonder iets aan te geven, voor mij een goede reden om preventief te werk te gaan.

klopt ja!
Gelukkig dacht ik wel wat gezien te hebben bij 1 van mij, maar wel omdat ik haar zo goed ken. Weet niet of ik het goed had gezien, maar iig wel een flinke haak. :(:)

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:10

Ook die van mij gaat elk jaar. Vind dat het erbij hoort, net als de smid, enting en ontwormen! En inderdaad juist bij die shetten omdat zo zooo laat pas wat laten merken qua pijn! Eefje is in ieder geval zeker van een perfect gebitje, net als ik ;) .

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:14

mijn shet liet ik ook nooit doen, omdat je ook echt nooit wat merkte met eten of bit.

totdat ik de tandarts voor mn pony liet komen en de shet ook liet doen, ze had dus best lange haken.

ik voelde me zo schuldig!! ze is electrisch gedaan, maar niet onder verdoving, nergens voor nodig.
zelfs de pony van me zusje wat een pietpaniek is gaat zonder verdoving.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:33

De shetlander die bij mijn paard staat (shet is wel niet van mij) wordt ook gewoon 1x per jaar gedaan. Enige verschil is dat de eigenaresse de wolfstanden niet heeft laten trekken, de shetlander heeft aanzienlijk minder het bit in, en de tandjes lijken hem niet in de weg te zitten. Hij wordt wel gevijld.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:35

Wij laten ook onze shetlander 1x per jaar controleren door de tandarts.
Zou niet inzien waarom de fjord wel en de shetlander niet? Maar ze worden beide intensief gereden :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:32

Ik hoop dat de tandarts binnenkort langs kan komen. Mijn kleintje eet een beetje raar vind ik, en af en toe een bolletje voer. Maar verder is ze tonnetje rond, dus te weinig er door eten of moeilijk kan bijna niet. Maar preventief vind ik wel fijn eht te laten doen. Zal wel een stuk lastiger zijn voor de tandarts zo'n kleintje, eens vragen of die van mij dat wel wilt doen zo'n mini.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:47

Floor is net behandeld ze had alleen maar een paar scherpe randen op de kiezen meer niet.
DA moest voor iets anders komen dus maar gelijk gevraagd of hij de kiezen van haar na wilde kijken en hij heeft haar ook gelijk behandeld.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:51

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:54

Mijn shetlander word ook netjes ieder jaar behandeld, evenals de osteopaat. Die komt ook netjes ieder jaar.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:47

Mijn shet wordt om het jaar nagekeken. Gelukkig hebben wij een paarden tandarts in het dorp wonen, dus dat is lekker handig.

Mariekkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:36

Ja het gebit van m'n pony wordt 2x per jaar gecontroleerd. Indien nodig wordt ze onder verdoving (verdoving door veearts), door de tandartse elektrisch gevijld.
Vooral de kleintjes staan erom bekend staan een minder goed gebit te hebben (volgens mijn tandartse).
Gebit na laten kijken is dus geen overbodige luxe... ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:00

voor mijn shet komt een keer per jaar de tandarts. toen ik hem drie jaar terug had gekocht hoorde ik hem knarsen met eten, bleek hij mega haken te hebben, sindsdien komt elk jaar de tandarts, of ik iets hoor of niet, dit jaar merkte ik niets maar hij had toch haken. zelf ga je toch ook voor controle naar de tandarts, al heb je nergens last van.

hij krijgt nooit verdoving, hij laat het toe, vind het iets dat elk paard zou moeten kunnen zonder verdoving, hoort er gewoon bij, net als stilstaan en gedragen als de smid er is